Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen tatt beina fatt og flyttet til Storbritannia? Jeg er sykepleier, og har nå lyst til å enten studere videre eller finne en jobb i Storbritannia. Hvor finner jeg ledige stillinger feks? Hvor kan jeg se på leiligheter? Vet allerede om prosessen for å få lisens der, men vil vite det praktiske. I første omgang har jeg tatt kontakt med across the pond for å høre om det er noen universiteter jeg kan ta jordmorutdanning, eventuelt barnesykepleie i Storbritannia. 

Anonymkode: c65c8...cf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det kommer til jobb, se på Indeed. Eventuelt Totaljobs, men jeg foretrekker førstnevnte. Når det kommer til bosted, se på Rightmove, eventuelt On The Market, men foretrekker førstnevnte her også. Kan jeg spørre hvor ca du tenker å flytte? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Eediyat skrev:

Når det kommer til jobb, se på Indeed. Eventuelt Totaljobs, men jeg foretrekker førstnevnte. Når det kommer til bosted, se på Rightmove, eventuelt On The Market, men foretrekker førstnevnte her også. Kan jeg spørre hvor ca du tenker å flytte? 

Tenkte meg Glasgow 

Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte meg Glasgow 

Nå er riktignok det Skottland, vet ikke om de bruker andre sider enn her i England. Søker du jobb i Glasgow på Indeed så finner du fort ut dét. Beklager at jeg ikke kan være til noe mer hjelp enn som så.

Endret av Eediyat
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber; https://www.jobs.nhs.uk/

Nå sier du ingenting om hvorfor det er viktig for deg å flytte til Skottland for å ta dette, men vær klar over at du ikke automatisk får autorisasjon som jordmor om du flytter hjem igjen. Videreutdanningen er heller ikke gratis, det koster ca 10-12000 EUR pr skoleår, og du må belage deg på 3 år, selv om det noen steder er mulig å ta 2 år hvis man er registered nurse fra før. I Norge vil du tilsvarende bruke 2 år, og kunne ta master slik at du har videre muligheter. 

Anonymkode: 39261...cf0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Skottland i tre år nå, i Edinburgh. Jeg vet dessverre ingenting om jordmorutdanning eller jobb her, men ser at du har fått noen linker til det. Gumtree er også en fin side til å finne leilighet til privat leie. Jeg har fått to leiligheter gjennom den. Det kan være lureri der, så ikke send penger til folk uten å ha kontrakt, men generelt er det mye bra der. Av min erfaring tar det veldig kort tid fra en leilighet legges ut til den leies ut, så ikke stress med "å ha noe klart". Ha noen netter på hotell når du kommer hit og dra på visning.

Anonymkode: d8a85...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen tatt beina fatt og flyttet til Storbritannia? Jeg er sykepleier, og har nå lyst til å enten studere videre eller finne en jobb i Storbritannia. Hvor finner jeg ledige stillinger feks? Hvor kan jeg se på leiligheter? Vet allerede om prosessen for å få lisens der, men vil vite det praktiske. I første omgang har jeg tatt kontakt med across the pond for å høre om det er noen universiteter jeg kan ta jordmorutdanning, eventuelt barnesykepleie i Storbritannia. 

Hva er poenget å flytte til UK slik landet er blitt den siste tiden? Den Storbritannia som vi alle trodde var "tolerant" og "koselig og spennende og ikke minst høflig" er død nå etter Brexit og hele det politiske og økonomiske kaoset landet har vært i de siste 4 - 5 årene.

Du vil alltid være langt bedre betalt som sykepleier i Norge sammenlignet med UK. Med mindre du har en samboer i UK og et skikkelig seriøst forhold, (noe jeg ikke ser at du har nevnt), så burde du tenke over egne argumenter hvorfor du vil dit. 

Nå er "vinduet" i ferd med å lukke seg (tidligere var det uklart når dette skulle skje og det tok lenger tid enn man trodde i utgangspunktet), men nå er det blitt avklart at det vil være nye og betydelig strengere regler norske statsborgere må forholde seg til når det gjelder UK fra og med 1.januar 2021. Da tenker jeg på dette med "fri flyt" av EU / EØS-borgere som nå er i ferd med å avsluttes. Norske statsborgere kommer til å havne i samme kategori som kinesere og indere.

Teknisk sett, rekker du å havne under nåværende regler som gir deg "pre-settled status" om du skulle begynne å studere nå til høsten. 

Pre-settled status

If you do not have 5 years’ continuous residence when you apply, you’ll usually get pre-settled status. You must have started living in the UK by 31 December 2020.

https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families/what-settled-and-presettled-status-means

Men som sagt, selv om du skulle rekke dette juridisk og ifølge loven før 31.desember 2020 - det vil si å begynne å studere til høsten - så er den helhetlige situasjonen (sosialt, økonomisk og politisk) på et horribelt nivå. 

Across, akkurat som flere andre studieagenter er ikke akkurat nøytrale. De vil alltid prøve å fremstille alt i UK som vakkert og "spennende", for de tjener penger fra de universitetene de sender studenter til. Hele livsgrunnlaget til Across som har spesialisert seg på UK-studier siden 2004 falt egentlig i grus ved Brexit for nå er ikke UK lenger åpen, eller tolerant eller spennende noe sted samtidig som kostnadene for å studere har eskalert til det ekstreme, nesten like ekstremt som USA. 

Det hjelper heller ikke at den norske kronen er svak. 

Sykepleiere og annet helsepersonell fra EU har begynt å flykte fra UK til tross for at de har bodd der i årevis. 

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-eu-citizens-nhs-crisis-migration-boris-johnson-hospital-health-a9239791.html

Anonymkode: e728b...e10

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri flyttet dit slik som ting er nå. 

Anonymkode: 5d938...105

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er også lurt å være klar over andre typer arbeidsvilkår. En bekjent jobber i England, og arbeiderrettigheter er ikke en greie der. Hvis du eier bolig i Norge bør du også være klar over at du kan bli dobbelt skattet, og tape mye penger på det.

Det er også mer mannsjåvinistiske land rett og slett, og livskvaliteten hakket lavere. Det er gamle bygg som ikke fikses skikkelig. Jeg har mye fint å si om landene altså, men å bo og å besøke er to ulike ting :)  

Anonymkode: 1e6f6...585

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ville ikke jeg gjort, av samme årsaker som allerede er nevnt... uoversiktlig og vanskelig pga Brexit, dårligere lønn, mye dårligere arbeidsvilkår. Og ikke ta jordmorutdanning i utlandet uten å være 100% sikker på at den blir godkjent i Norge! Det er ingen selvfølge!

Anonymkode: 4124b...108

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er også lurt å være klar over andre typer arbeidsvilkår. En bekjent jobber i England, og arbeiderrettigheter er ikke en greie der. Hvis du eier bolig i Norge bør du også være klar over at du kan bli dobbelt skattet, og tape mye penger på det.

Det er også mer mannsjåvinistiske land rett og slett, og livskvaliteten hakket lavere. Det er gamle bygg som ikke fikses skikkelig. Jeg har mye fint å si om landene altså, men å bo og å besøke er to ulike ting :)  

Anonymkode: 1e6f6...585

Jeg elsker å bo i Skottland og angrer ikke et sekund på valget etter tre år her. Jeg har kjæreste her nå, men det var mitt eget valg å flytte og å bli (typen er fra et annet europeisk land og flytta etter meg).

Du har rett i at det er ting her som er annerledes. Når man bor her en stund, merker man at det er ganske mye fattigdom her. Det er helt vanlig å ha ganske dårlig økonomi selv om man ikke er fattig. Det er et annet syn på likestilling enn i Norge, som at ganske mange damer er hjemmeværende og er helt avhengig av mannens lønn. Det er alltid typen min som får regningen på restaurant, for eksempel, selv om jeg ber om den. Så blir servitørene litt flaue når jeg betaler.

Så har man de jævla vegg-til-vegg-teppene som jeg aldri klarer å skjønne meg på! 

Men det kan være veldig fint her også. Jeg føler det er mye lettere å bli kjent med folk. Jeg studerte i Oslo i tre år og her i to år, og jeg følte meg så mye mer hjemme med alle studentforeningene og arrangementene her. Det føles virkelig som hjemme. Jeg er i Norge et par ganger i året, og jeg vil bare tilbake til UK.

Anonymkode: d8a85...71b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Eediyat skrev:

For å være ærlig så er jeg bare lei Norge. Jeg lengte til andre land, mer spennede land og UK har alltid vært i tankegangen. Forøvrig så er jordmor fra UK godkjent i Norge. Jeg er så lei Norge, og menneskene her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så er jeg bare lei Norge. Jeg lengte til andre land, mer spennede land og UK har alltid vært i tankegangen. Forøvrig så er jordmor fra UK godkjent i Norge. Jeg er så lei Norge, og menneskene her. 

Som nevnt her i tråden, det er ingenting som er lenger "spennende" med Storbritannia. Heller tvert imot. Året 2020 er også litt dårlig tidspunkt å være lei av Norge, for å si det på en pen måte. Andre land, inkludert Storbritannia opplever langt større problemer nå enn Norge. Den "koselige" fantasien du har rundt Storbritannia er borte nå. Verden er blitt et verre sted de siste årene, så vi går ikke "framover". Tilfellet er det motsatte, det blir verre flere steder. Er det ikke krig et sted, så er det store demonstrasjoner andre steder, og er det ikke demonstrasjoner, så er det sosiale og økonomiske problemer på rekke og rad. Og nå har vi pandemi i tillegg. 

Storbritannia er et av de landene som er rammet verst av korona. Nesten 40.000 døde og nesten 275.000 smittede siden mars 2020. Egentlig er det sikkert enda flere, da de har testet for få.

Er bare USA som er enda verre enn Storbritannia med nesten 1.800.000 smittede og nesten 103.000 døde.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/verden/

Storbritannia er blitt en miniutgave av Trump, og de har en statsminister som ligner på Trump også. 

Norske studenter flykter fra Storbritannia nå, da dette er et land på vei ned.

Bank of England forventer nå den verste økonomiske krisen i Storbritannia på 300 år! Det er visst snakk om 14% resesjon for dette året.

https://edition.cnn.com/2020/05/07/economy/uk-economy-bank-of-england/index.html

Greit nok at du personlig er kanskje lei av Norge og folkene her, men da må du lære å analysere hvilke land som kanskje kan være et alternativ, og Storbritannia er i meget dårlig forfatning. Velger du feil, så går du på et brutalt smell hvis man flytter hele livet sitt på bakgrunn av "koselige eller romantiske" forestillinger om et land som ikke er slik du tror at det landet er.

Hvorfor har du ikke sjekket litt Irland og Dublin? Skjønner ikke hva som er så "spesielt" med Glasgow. 

Irland har kommet seg skikkelig oppover økonomisk og er betydelig rikere enn Storbritannia per innbygger. Det skulle man ikke trodd for bare 15 eller 20 år siden.

Irland puster faktisk Norge i nakken, når det gjelder inntekt per innbygger. 

Anonymkode: 71de8...93a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2020 at 3:41 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor kaller du Storbritannia UK? Er det så vanskelig å skrive feks England, Skottland eller Wales?

Anonymkode: 339bd...e0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Irland har kommet seg skikkelig oppover økonomisk og er betydelig rikere enn Storbritannia per innbygger. Det skulle man ikke trodd for bare 15 eller 20 år siden.

Irland puster faktisk Norge i nakken, når det gjelder inntekt per innbygger. 

Anonymkode: 71de8...93a

Dette er helt feil.Irland has massiv gjeld som utgjør 58% av GDP. I tillegg har de et av de mest usunne boligmarkedene i Europa. Hele den irske økonomien er en gigantisk kvise som bare venter på å poppe.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil.Irland has massiv gjeld som utgjør 58% av GDP. I tillegg har de et av de mest usunne boligmarkedene i Europa. Hele den irske økonomien er en gigantisk kvise som bare venter på å poppe.  

Nei, det er ikke feil. Storbritannia sin statsgjeld er på 84 - 86%, noe som er høyere enn Irland sin. Egentlig skal Storbritannia sin statsgjeld opp i 100% nå, siden de kommer til å oppleve massiv resesjon.

https://www.ons.gov.uk/economy/governmentpublicsectorandtaxes/publicspending/bulletins/ukgovernmentdebtanddeficitforeurostatmaast/september2019     

Irland har en betydelig kjøpekraft per capita, mens Storbritannia holder på å falle utenfor topp 30 og vaser rundt der.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita#Lists_of_countries_and_dependencies

Nå er dette selvfølgelig et gjennomsnitt, men klasseforskjellene er betydelig verre i Storbritannia enn det som er tilfellet i Irland. Derfor ser man så mye fattigdom mange steder i Storbritannia. Enkelte mindre byer og småsteder i Storbritannia er nesten på linje med avsideliggende områder i Russland og Polen.

Dublin, som by, er betydelig bedre enn det meste (egentlig bedre enn alt) du finner i Storbritannia nå for tiden.

Boligmarkedet i Irland er helt irrelevant som ei som TS som drømmer om å studere og jobbe i Storbritannia, på bakgrunn av feilaktig romantisering av Storbritannia der TS tror at Storbritannia er "spennende", noe det ikke er. 

I og med at TS eier ingen bolig i Irland, så er det bare til TS sin fordel om boligmarkedet skulle gå nedover i Irland. Så jeg ser egentlig ikke hvordan dette skulle være et motargument mot Irland. 

Nå er det slik at Storbritannia er allerede en overbefolket øy som er mindre enn Norge arealmessig, samtidig som den britiske økonomien har poppet allerede som en kvise, for å bruke ditt uttrykk. 

Så mens du venter på at Irland sin økonomi skal "poppe", så er Storbritannia sin allerede meget godt i gang med det, altså.

Anonymkode: be145...05a

• Liker 5
Skrevet

Føler det krisemaksimeres veldig her nå. England fremstilles jo som det værste som har skjedd menneskeheten siden svartedauen. Selvfølgelig er det annerledes her enn i Norge, men det er jo de fleste land. Norge er en av de beste landene i verden å bo i, og er du på utkikk etter «tilsvarende» så er nok Norden et bedre alternativ enn noe annet sted. Ikke mange land kan sammenlignes med Norge, men det betyr ikke at de er dårlige land kun fordi de ikke er like «god» som Norge. Alt tatt i betraktning tenker jeg.

Når det skal sies, England er jo aldeles ikke ille. Forstår ikke helt det bildet som AB maler lengre opp her om at England er rene slummen. 10% av nordmenn lever i fattigdom, sammenlignet med 20% i England, men da må det også tas i betraktning at det går sport i å leve på benefits og unngå å jobbe i England. Med andre ord, mange mennesker VELGER å være fattig istedet for å jobbe her. Om du står på og jobber hardt kan du få likså god valuta for pengene dine i England som i Norge. 

Jeg kom hit som ufaglært med knapt vitnemål i hånda, har nettopp tatt fagbrev og holder på med bachelor - alt betalt av min bedrift. Så for min sin del har England vært til det bedre for meg, men det kom ikke av seg selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Eediyat skrev:

Føler det krisemaksimeres veldig her nå. England fremstilles jo som det værste som har skjedd menneskeheten siden svartedauen. Selvfølgelig er det annerledes her enn i Norge, men det er jo de fleste land. Norge er en av de beste landene i verden å bo i, og er du på utkikk etter «tilsvarende» så er nok Norden et bedre alternativ enn noe annet sted. Ikke mange land kan sammenlignes med Norge, men det betyr ikke at de er dårlige land kun fordi de ikke er like «god» som Norge. Alt tatt i betraktning tenker jeg.

Når det skal sies, England er jo aldeles ikke ille. Forstår ikke helt det bildet som AB maler lengre opp her om at England er rene slummen. 10% av nordmenn lever i fattigdom, sammenlignet med 20% i England, men da må det også tas i betraktning at det går sport i å leve på benefits og unngå å jobbe i England. Med andre ord, mange mennesker VELGER å være fattig istedet for å jobbe her. Om du står på og jobber hardt kan du få likså god valuta for pengene dine i England som i Norge. 

Jeg kom hit som ufaglært med knapt vitnemål i hånda, har nettopp tatt fagbrev og holder på med bachelor - alt betalt av min bedrift. Så for min sin del har England vært til det bedre for meg, men det kom ikke av seg selv.

Du forstår tydeligvis ikke poenget av det som blir sagt. Bare fordi ting gikk bra for deg (ja, vi vet at Storbritannia var bedre FØR, FØR FØR FØR FØR FØR, men Storbritannia er IKKE / IKKE / IKKE bra NÅ og blir heller IKKE bra fremover. Forstår du dette?

Er alltid interessant med folk som forsvarer et utgangspunkt uten linker og bruker alltid seg selv som "gode eksempler", siden det du sier om dine "opplevelser" aldri kan verifiseres fordi du har tross alt INGEN linker å komme med. 

Den generelle situasjonen er veldig dårlig i England, det kan ikke benektes. 

Lønna for en fersk sykepleier i England eller Storbritannia er latterlig lav:

https://www.payscale.com/research/UK/Job=Registered_Nurse_(RN)/Salary

Timelønn på rett under 15 Pund, noe som er ca 180 kroner i timen og dette skal betale Basic Rate 20% skatt av. Hvis den norske kronen styrker seg fra dagens 12 kr for 1 Pund til 11 kr for 1 Pund, så tjener man altså 165 kr timen. Hvis den styrker seg til 10 kr for 1 Pund, så tjener man 150 kr timen. Og dette skal det betales 20% skatt av.

Poverty / Fattigdom i England er på rundt 22% og ikke 20%. Dette er uansett horrible tall, men det er enda verre i USA der 29 - 30% er fattige.

https://fullfact.org/economy/poverty-uk-guide-facts-and-figures/

Det er rimelig å anta at antallet fattige kommer til å øke utover dette året og ikke minst de neste årene.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår tydeligvis ikke poenget av det som blir sagt. Bare fordi ting gikk bra for deg (ja, vi vet at Storbritannia var bedre FØR, FØR FØR FØR FØR FØR, men Storbritannia er IKKE / IKKE / IKKE bra NÅ og blir heller IKKE bra fremover. Forstår du dette?

Er alltid interessant med folk som forsvarer et utgangspunkt uten linker og bruker alltid seg selv som "gode eksempler", siden det du sier om dine "opplevelser" aldri kan verifiseres fordi du har tross alt INGEN linker å komme med. 

Den generelle situasjonen er veldig dårlig i England, det kan ikke benektes. 

Lønna for en fersk sykepleier i England eller Storbritannia er latterlig lav:

https://www.payscale.com/research/UK/Job=Registered_Nurse_(RN)/Salary

Timelønn på rett under 15 Pund, noe som er ca 180 kroner i timen og dette skal betale Basic Rate 20% skatt av. Hvis den norske kronen styrker seg fra dagens 12 kr for 1 Pund til 11 kr for 1 Pund, så tjener man altså 165 kr timen. Hvis den styrker seg til 10 kr for 1 Pund, så tjener man 150 kr timen. Og dette skal det betales 20% skatt av.

Poverty / Fattigdom i England er på rundt 22% og ikke 20%. Dette er uansett horrible tall, men det er enda verre i USA der 29 - 30% er fattige.

https://fullfact.org/economy/poverty-uk-guide-facts-and-figures/

Det er rimelig å anta at antallet fattige kommer til å øke utover dette året og ikke minst de neste årene.

Før? Jeg kom hit for to år siden. Hadde det kun vært et «gyldig argument» om jeg kom hit for to dager siden? Hvilke linker tenker du jeg skal komme med for å verifisere at jeg har sponset utdanning? Vil du ha kontrakten min eller noe?

Ei venninne av meg er nyutdannet sykepleier og tjener £35 timen, som tilsvarer ca 420kr/timen i Norge. Mtp at det er utrolig billigere å leve her, så får du mer valuta for pengene dine kontra en nyutdannet sykepleier i Norge. 

Jeg føler det er litt jantelov inn i bildet her, hvordan våger folk å reise til det store utland og gjøre det bra for seg selv. Har du en personlig agenda mot England eller noe?

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...