AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Har vært sykemeldt noen uker og har en utrolig innpåsliten sjef som ønsker at jeg skal være med å planlegge for vikariatet mitt i sykemeldingen samt helst jobbe litt også, selvom jeg er 100% sykemeldt. Har uttrykt (tydeligvis ikke klart nok) at kommunikasjon kan skje per mail men han respekterer ikke dette og ringer gjerne ned telefonen flere gangen om dagen. Spørsmålet er om jeg er forpliktet til å svare på henvendelser fra jobb under sykemeldingen? Anonymkode: e75a1...5cc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 Ja. Og delta på dialogmøter. Anonymkode: 75306...89f 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 Ehm... eller i dette tilfellet nei. Du skal ikke planlegge vikariatet, ig du skal ikke gjøre noe jobbrelatert under sykemeldingen. Men du er pliktet til å delta på offisielle dialogmøter. Anonymkode: 75306...89f 3
Angelheart2 Skrevet 29. mai 2020 #4 Skrevet 29. mai 2020 Du er pliktig å medvirke til at bedriften skal kunne tilrettelegge for deg. Det betyr at du i dialog med arbeidsgiveren din skal finne ut av om det er oppgaver på arbeidsplassen du kan gjøre, på tross av sykdommen. På de fleste arbeidsplasser har man mulighet for å finne oppgaver som kan gjøres, selv om dette ikke er din egentlige jobb. Om så du kan komme tilbake 10% på jobb så skal du det, dersom det er mulig ved tilrettelegging. Arbeidsgiveren din er pliktig å følge deg opp slik at det blir mulig å tilrettelegge, så det er ikke rart han følger opp så tett. Du skal være glad du har en arbeidsgiver som ønsker å følge deg opp og ikke bare gir blaffen når du er syk. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #5 Skrevet 29. mai 2020 Hvis du ikke deltar på dialogmøter vil ikke arbeidsgiver kunne sende inn 8-ukers aktivitetsplan til NAV, og da stanser NAV sykepenger til de får en sånn. Anonymkode: 43b3f...74f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #6 Skrevet 29. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært sykemeldt noen uker og har en utrolig innpåsliten sjef som ønsker at jeg skal være med å planlegge for vikariatet mitt i sykemeldingen samt helst jobbe litt også, selvom jeg er 100% sykemeldt. Har uttrykt (tydeligvis ikke klart nok) at kommunikasjon kan skje per mail men han respekterer ikke dette og ringer gjerne ned telefonen flere gangen om dagen. Spørsmålet er om jeg er forpliktet til å svare på henvendelser fra jobb under sykemeldingen? Anonymkode: e75a1...5cc Jeg synes sjefen din virker som en god leder. Lykke til videre. Anonymkode: 74a74...c81 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #7 Skrevet 29. mai 2020 Jeg er 100% sykemeldt, men har vært syk i under 4 uker. De får sende Mail. Godt planlagt møte hadde vært veldig bra, men tror faktisk jeg blir frisk snart og ikke trenger mer sykemelding. Anonymkode: e75a1...5cc
Blålilla Skrevet 29. mai 2020 #8 Skrevet 29. mai 2020 Kommunikasjon med sykemeldte skal ikke foregå pr mail, men med møte/telefon. Arbeidsgiver plikter å følge opp sine sykemeldte. I min bedrift ringer vi annenhver dag for å følge opp og høre ståa. Noen blir friske og kan begynne å jobbe før sykemld går ut, noen trenger tilrettelegging i ulik grad og andre igjen har behov for å snakke. Sykemeldt er ikke fri, og du kan ikke skru av all kommunikasjon med leder. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #9 Skrevet 29. mai 2020 13 minutter siden, Blålilla skrev: I min bedrift ringer vi annenhver dag for å følge opp og høre ståa For å si det slik.. da jeg var sykmeldt pga jeg ble utbrent (pga arbeidsforholdene) og jeg ikke orker å gå på butikken den 1.mnd fordi jeg var så sliten, hadde det tatt fullstendig knekken på meg og økt sykefraværet om jeg måtte bruke energi på å snakke med jobben annenhver dag Så håper dere reflekterer litt rundt hva dere driver med Anonymkode: d0d65...69c 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 13 minutter siden, Blålilla skrev: Kommunikasjon med sykemeldte skal ikke foregå pr mail, men med møte/telefon. Arbeidsgiver plikter å følge opp sine sykemeldte. I min bedrift ringer vi annenhver dag for å følge opp og høre ståa. Noen blir friske og kan begynne å jobbe før sykemld går ut, noen trenger tilrettelegging i ulik grad og andre igjen har behov for å snakke. Sykemeldt er ikke fri, og du kan ikke skru av all kommunikasjon med leder. ER det noe lovverk som regulerer om kontakt skal skje per telefon eller mail eller er dette bare slik du selv foretrekker det? Hvis det finnes lovverk, kan du vise til det? Anonymkode: e75a1...5cc
Blålilla Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det slik.. da jeg var sykmeldt pga jeg ble utbrent (pga arbeidsforholdene) og jeg ikke orker å gå på butikken den 1.mnd fordi jeg var så sliten, hadde det tatt fullstendig knekken på meg og økt sykefraværet om jeg måtte bruke energi på å snakke med jobben annenhver dag Så håper dere reflekterer litt rundt hva dere driver med Anonymkode: d0d65...69c Om det er jobb/sjef som er selve årsaken vil jo selvsagt ikke denne type oppfølging være hensiktsmessig. Det sier seg selv. Da er det sykemelder/Nav som må være på ballen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Skrevet 29. mai 2020 Akkurat nå, Blålilla skrev: Det sier seg selv Sier seg dessverre ikke selv for alle arbeidsgivere.. 😕 Anonymkode: d0d65...69c 1
Angelheart2 Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ER det noe lovverk som regulerer om kontakt skal skje per telefon eller mail eller er dette bare slik du selv foretrekker det? Hvis det finnes lovverk, kan du vise til det? Anonymkode: e75a1...5cc Det er vel ikke noe lovverk som regulerer hvordan arbeidsgiver skal kommunisere med den ansatte, men det er ofte interne regelverk i bedriften som sier noe om det. For eksempel at man skal melde sykdom pr telefon og at ikke SMS er godkjent. På samme måte kan bedriften ha interne retningslinjer ved sykefravær som sier at de skal følge opp den ansatte pr telefon minst annenhver dag. Da må lederen din følge disse retningslinjene. Dersom det er skadelig for deg å ha telefonkontakt med lederen din må du få legen din til å bekrefte det i sykmeldingen, men det blir litt rart....
Blålilla Skrevet 29. mai 2020 #14 Skrevet 29. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ER det noe lovverk som regulerer om kontakt skal skje per telefon eller mail eller er dette bare slik du selv foretrekker det? Hvis det finnes lovverk, kan du vise til det? Anonymkode: e75a1...5cc HR arbeid,personalledelse og medmenneskelighet. Sms og mail er kald kommunikasjon, og er ikke egnet til personlig oppfølging. Medarbeidersamtaler f eks kan ikke tas pr mail. Ei heller oppfølging av sykemeldte. Det er vår måte å ta vare på menneskene på da, finnes nok mange løsninger.
Vhgj Skrevet 29. mai 2020 #15 Skrevet 29. mai 2020 3 minutter siden, Blålilla skrev: Sms og mail er kald kommunikasjon, og er ikke egnet til personlig oppfølging. Sterkt uenig. Hvordan er det kald kommunikasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #16 Skrevet 29. mai 2020 I så fall elsker jeg kald kommunikasjon Er på AAP og skal ha første møte med arbeidsgiver nå før sommeren, resten har vi tatt på mail. Synes det er helt topp, uttrykker meg uansett best skriftlig og synes telefoner lett blir mas. Så lenge bedriften overholder den plikten de er pålagt av NAV kan det da ikke spille noen rolle hvordan dette gjøres? Eller? Anonymkode: 14a12...c91 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #17 Skrevet 29. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så fall elsker jeg kald kommunikasjon Er på AAP og skal ha første møte med arbeidsgiver nå før sommeren, resten har vi tatt på mail. Synes det er helt topp, uttrykker meg uansett best skriftlig og synes telefoner lett blir mas. Så lenge bedriften overholder den plikten de er pålagt av NAV kan det da ikke spille noen rolle hvordan dette gjøres? Eller? Anonymkode: 14a12...c91 Jo det kan det. På min tidligere arbeidsplass gikk sykefraværet drastisk ned etter at leder ga beskjed om at all kommunikasjon rundt fravær skulle tas over telefon, ikke vis sms/mail. Det er mye enklere å skriftlig nekte tilrettelegging eller melde fravær enn å ta det i en samtale. Anonymkode: 5eb72...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #18 Skrevet 29. mai 2020 Er sykemeldt på 4.uke selv, trodde jeg bare trengte 1, toppen 2 uker. Men legen nektet meg å begynne slik jeg hadde tenkt, da han mente jeg ville gå på en kjempe smell. Har hatt tett dialog med arbeidsplassen hele veien. Men de sender meg stortsett melding om det passer først. Har vært spørsmål om hvor de finner informasjonen de trenger til å fortsette på mine arbeidsoppgaver. Har vært å spist lunsj/drukket kaffe 1-2 ganger i uken, med unntak av 1.uke. Jeg ønsker meg tilbake på jobb, og er ønsket på jobb. Derfor holder jeg kontakt så godt jeg klarer. Mye lettere å komme tilbake når jeg har hatt løpende kontakt. Håper å være tilbake i noen prosent i neste uke, satser på at legen er enig i det. Anonymkode: 2dcca...468 1
Blålilla Skrevet 29. mai 2020 #19 Skrevet 29. mai 2020 Tett kontakt med medarbeiderne er noe av det min arbeidsplass setter høyt. Både når vi er på jobb og i sykeperioder. I fjor var sykefraværet 0,3 %, fordelt på 50 ansatte. For oss er det utenkelig å lede pr e-post. Men igjen, vi er ulike og har ulik kultur på arbeidsplassen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #20 Skrevet 29. mai 2020 Arbeidsgivere som ringer ned og maser på ansatte når dem er syk, eller forlanger svar på alt mulig hele døgnet, er seriøst de aller verste arbeidsgiverne! Anonymkode: 75306...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå