Gå til innhold

Katter og hoggorm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så redd for at katten skal bli bitt. 
Hører jo om katter som jakter orm- og unngår å bli bitt men ser ikke for meg at pus her klarer det. 

Er det farlig for katter å bli bitt?

Hun er 1,5 år, men en stor rase. 

Anonymkode: 271c5...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I verste fall kan pus dø, men det er mer vanlig at katter får tørre bitt, altså bitt uten gift.

https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/hva-skal-jeg-gjore-om-katten-blir-bitt-av-huggorm/

Det kommer også veldig an på om pus er en nysgjerrigper, hvor gammel hoggormen er (unger spyr ut all gifta de har tilgjengelig hver gang de biter, mens voksne kan fint ha helt tørre bitt), hvor stor pus er og hvor på kroppen pus blir bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at du er redd for at katten skal bli bitt, men husk at den har et jaktinstinkt som er utviklet over flerfoldige tusen år. Har den fanget mus eller andre smådyr tidligere? 
Jeg var selv veldig nervøs da jeg bodde på et sted med mye huggorm og med en katt som elsket å være ute. Men jeg opplevde aldri at katta ble bitt, derimot dukket det rett som det var døde og hodeløse huggormer på gårdsplassen. Det var lett å se at det var kattas verk, leste et sted at katta lurer huggormen til å angripe seg, men før ormen kommer så langt så er katta lynkjapp med å bite ormen bak hodet.

Så på generell basis tror jeg huggormen lever farligere enn katta di😉 Men alle katter er forskjellige, og det kommer sikkert litt an på hvor mye den er vant til å være ute.

Anonymkode: a68fd...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min katt tok huggorm. Slev når hun var ganske liten. 

Forstår at du er redd for at katten skal bli bitt, men det viktigste du gjør er å sette deg inn i hva du skal gjøre dersom katten blir bitt. 

Forresten er det mye som tyder på i nyere tid at voksne huggorm også bruker gift, i motsetning til det en skriver over her. 

Anonymkode: 0f085...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 22.22, Minya skrev:

unger spyr ut all gifta de har tilgjengelig hver gang de biter, mens voksne kan fint ha helt tørre bit

Det er bare en myte at "unger spyr ut all gifta", men ettersom ungene ikke ha lært å bruke en fornuftig mengde med gift, vil de ofte bruke mer enn en voksne. Samtidig vil de unge ha mindre gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en spesiell grunn for du tenker katten din ikke greier det? Har den nedsatt motorikk eller noe? 

Katten vår har drept mange hoggormer, men den har så vidt jeg vet aldri blitt bitt. Den har hvertfall ikke hatt noen symtomper på forgiftning. 

Anonymkode: 8ef17...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...