Gjest Catwoman Skrevet 29. juni 2005 #1 Skrevet 29. juni 2005 På sånne ting som mel og frø og sånt. Hvor mye lenger enn datostemplingen kan man regne med at det holder seg? Altså det er jo relativt god margin på den stemplingen, og sånne ting holder seg jo ganske lenge.
Elbereth Skrevet 29. juni 2005 #2 Skrevet 29. juni 2005 Tror det er veldig lang holdbarhet på sånt. Det som kan skje med mel, er at vanninnholdet blir lavere ved veldig lang lagring, slik at du må bruke littegrann mer enn ellers. Frø med stort fettinnhold (linfrø, solsikkefrø) kan harskne ved lang lagring i romtemperatur.
Gjest Catwoman Skrevet 29. juni 2005 #3 Skrevet 29. juni 2005 Jeg vet at det kan harskne, men jeg vet ikke hvordan man merker at det er harskt Kanskje det er best å oppbevar elinfrø i kjøleskapet da?!
Gjest piaf Skrevet 29. juni 2005 #4 Skrevet 29. juni 2005 Kanskje det er best å oppbevar elinfrø i kjøleskapet da?! Det gjør ihvertfall jeg.
tommeline Skrevet 29. juni 2005 #5 Skrevet 29. juni 2005 Frø kan du jo smake på om de blir harske... Vet om noen som brukte alt for gammelt mel til baking, men det ble visst et mislykket resultat. Farlig er det jo ikke å bruke gammelt mel.
gaja Skrevet 30. juni 2005 #6 Skrevet 30. juni 2005 hva med egg? det var ett eller annet med nye EU-regler som gjorde at de måtte skrive mye kortere dato på eggene, men hvor lenge etter dato er egg gode? 14 dager? en måned?
Gjest Catwoman Skrevet 1. juli 2005 #7 Skrevet 1. juli 2005 Frø kan du jo smake på om de blir harske... hvordan kjenner jeg det? Eller det er kanskje noe jeg vil kjenne når de er harske?
Gjest gaja ii Skrevet 1. juli 2005 #8 Skrevet 1. juli 2005 harske frø smaker stygt. enkel regel der: ikke spis mat som ikke smaker bra harsk smak minner mye om smaken av tran.
Gjest Eggina Skrevet 1. juli 2005 #9 Skrevet 1. juli 2005 til GAja: Jeg har brukt egg som var to mnd over dato. De har stått i kjøleskap hele tiden. Egg har lang holdbarhet, så jeg synes datomerkingsreglene er rare. Knekk egget på en asjett, og lukt på det før du har det i kakedeigen eller omelettrøren. Så sikrer du at eggene du bruker er OK og du ødelegger ikke det du holder på å lage.PS Har aldri måttet kaste gamle egg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå