Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette er kanskje et litt teit spørsmål, men jeg er litt nysgjerrig. Nå begynner det endelig å bli sommer og varmere i været. Men jeg har en baby på 5 mnd som legger seg 18:30. Jeg har ingen uteplass tilknyttet leilighet. Hva gjør dere andre i tilsv. situasjon på kveldstid? Jeg synes det er så deprimerende å se ut på finværet, men jeg vet jo at jeg ikke har noe valg. Så nå ønsker jeg å gjøre det beste ut av det med å hente litt erfaringer herfra!

Anonymkode: 57d4f...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er bare inne, eller så kan vi sitte på picnikpledd på plenen utenfor leiligheten, med babycall. 

Anonymkode: 9c709...627

AnonymBruker
Skrevet

Altså, merkelig spørsmål. Her skjønner du svaret selv? Det å «gjøre det beste ut av situasjonen» er vel å slutte å tenke så mye på ting du ikke får gjort noe med?🤦‍♀️

Anonymkode: ff1c3...8a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er to, kan dere i hvert fall gå kveldstur på skift?

Anonymkode: 2f2e3...676

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke legge babyen i vognen og gå ut på tur begge to? Det er ingen regel som sier at barnet må sove i sengen sin.  I sydligere strøk har alle ungene sine med ut på restaurant om kvelden og det ser ikke ut som om det er noe problem.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig med brukeren over :) Du kan prøve å gå kveldstur, evt. sette deg et sted med babyen i vogn hvis den sovner der. Med første baby hendte det at jeg tok kveldstellet med babyen før jeg puttet henne i bæretøy eller vogn ruslet tur med hunden. Hun sovnet for kvelden der, og jeg kunne legge henne over i sengen da vi kom inn uten at hun våknet ordentlig. Det var herlig. Nå er mannen på jobb og forrige baby har blitt to år og sover, ellers hadde jeg gjort det samme nå i kveld. 

Anonymkode: ffb40...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, merkelig spørsmål. Her skjønner du svaret selv? Det å «gjøre det beste ut av situasjonen» er vel å slutte å tenke så mye på ting du ikke får gjort noe med?🤦‍♀️

Anonymkode: ff1c3...8a9

Nei, derfor prøver jeg å heller få tankene over på ting jeg kan finne på når jeg uansett må sitte inne! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Pillarguri skrev:

Hvorfor ikke legge babyen i vognen og gå ut på tur begge to? Det er ingen regel som sier at barnet må sove i sengen sin.  I sydligere strøk har alle ungene sine med ut på restaurant om kvelden og det ser ikke ut som om det er noe problem.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, enig med brukeren over :) Du kan prøve å gå kveldstur, evt. sette deg et sted med babyen i vogn hvis den sovner der. Med første baby hendte det at jeg tok kveldstellet med babyen før jeg puttet henne i bæretøy eller vogn ruslet tur med hunden. Hun sovnet for kvelden der, og jeg kunne legge henne over i sengen da vi kom inn uten at hun våknet ordentlig. Det var herlig. Nå er mannen på jobb og forrige baby har blitt to år og sover, ellers hadde jeg gjort det samme nå i kveld. 

Dette høres nydelig ut. Det bør være et mål for meg å kunne gjøre det sånn. Per i dag er jeg livredd for å ødelegge rutiner som vi har jobbet veldig hardt for å få på plass. Litt hysterisk, I know. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt babyen i vogna kl 18.30, og vært ute til babyen våknet eller jeg hadde lyst til å gå inn igjen. 

Anonymkode: 82b9d...2f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres nydelig ut. Det bør være et mål for meg å kunne gjøre det sånn. Per i dag er jeg livredd for å ødelegge rutiner som vi har jobbet veldig hardt for å få på plass. Litt hysterisk, I know. 

Hvis du ikke er fleksibel i det hele tatt må du bare innfinne deg med å tilbringe alle de fine kveldene hjemme hele sommeren? Tviler på det skader å prøve å legge babyen i vogna en kveld og se hva som skjer 😃 

Anonymkode: 82b9d...2f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da får du nesten bare sitte inne da. 

Anonymkode: 0599b...7fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør folk på ferieturer til Syden? Jo de putter barna i vogn, de sover mens foreldrene kan være utendørs/på besøk. En må gjøre det beste ut av situasjonen, og barnet blir ikke preget av å sove i vognen isteden for senga si. 

Anonymkode: e6cf9...ed3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rutiner endrer seg, og så små barn tåler fint å være med overalt. Verre med 2-3 åringer som blir overtrøtte og ikke vil sove 😉

Er en grunn til at folk stort sett flytter til hus eller annet med hageflekk eller leilighet i 1. etasje (med balkong) når de får barn...

Anonymkode: 514ee...27c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville bare tatt dette som en del av alle ting man må forsake når man får barn. Barna vokser opp å da kan man igjen gjøre ting man vil, når man vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke meningen å tråkke folk på tærne her, jeg er fullstendig klar over at jeg må være inne så lenge jeg ikke er komfortabel med å ta med baby ut etter babyens leggetid. Dette var mer ment som et «tips til ting å gjøre inne»-innlegg, men forstår at det kanskje ikke kom så frem så tydelig i opprinnelig innlegg 😅

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg godt. Da jeg begynte med det fungerte ikke kveldsrutinene noe videre, og kveldene var generelt slitsomme. Da risikerte jeg ikke at det ble noe verre. Senere, da rutinene var bedre på plass, hadde vi alt erfaring med at babyen sovnet for kvelden ute på tur. Uansett er babyer ulike. Men jeg anbefaler å ta sjansen på å prøve en kveld du lengter litt ekstra ut i kveldssola :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg uteplass. Men satt uansett ikke hjemme hver kveld om sommeren da jeg hadde baby. Kunne fint dra på grilling med familien mens han sov i vogna en fin sommerkveld. Hun våknet uansett for pupp kl 23:00 hver kveld da, så da var det bare å legge over i senga.

Så lenge babyen "tåler" det er det ingen regel om når barn og babyer må være inne på kvelden. Kun en typisk norsk uskreven regel. "Vi vet best" 

Anonymkode: f7be1...c91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg misforstod hovedinnlegget litt, så angående dette med tips til ting å gjøre inne. I kveld lager jeg hjemmelaget pistasj-is som kan nytes i sola i morra. Men vanligvis orker jeg ikke å gjøre noe så avansert, så jeg leser, ser på serier, dusjer leeenge alene inne på badet (den aller beste luksusen nå som minsta har fått leggetid), hører på musikk jeg blir i godt humør av. Og så har jeg alltid et mål om å legge meg tidlig siden babyen vil ha mat på natta og toåringen er oppe før hanen galer 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter på å gå ut på kveldstid når vi ønsker det :) enten det er å gå seg en tur, treffe venner eller lignende. Er også mye ute med gutten vår før han skal legger seg. Tar gjerne kveldsmaten i parken (han er dog 1 år nå). Ellers om jeg er hjemme så baker jeg, ser på serier, leser bok, maler, spiser god middag med samboeren og ser TV i armkroken hans.. slike ting. Tenker ikke så mye over været på kveldstid 😊 

Anonymkode: 965ee...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gjøre kveldsrutinen, legge ungen på soving i vogna på soverommet (i stede for senga) og etter ungen er sovnet så ta hen med ut en tur? 

Ellers, har du vinduer eller fransk balkong du kan åpne for å få litt frisk sommerluft inn?

Ellers har du min fulle sympati og medfølelse. Har selv en ekstremt rutinepreget unge jeg ikke «tør» å tukle med leggerutinen til (han nekter å sove i vogn, så det øverste trikset mitt funker ikke her) 😅 Selv om jeg har både terrasse og balkong er det ganske stusselig å forlate «festen» (være seg familiegrilling, venninnebesøk eller hva) kl 1730 for å dra hjem, legge ungen og sitte mutters alene hele kvelden.. Samboeren min er veldig mye borte også, så det er litt ensomt innimellom. Men, det er jo bare for en relativt kort periode! Jeg trøster meg med at når ungen blir større er det sikkert såpass bånn gass og full rulle hele dagen at jeg siger sammen som en potetsekk når det endelig er leggetid 😂

Anonymkode: 363e5...d00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...