AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Hei. Jeg er plaget med tørr hud, spesielt på lår/legger/armer. Jeg har innvistert i en passe dyr bodylotion, nemlig La Roche-Posay Lipikar AP+ M. Den koster nesten 400,- og skal være veldig godt mot tørr hud, den skal også være bra mot kløe (er ikke plaget av det). Problemet mitt er at jeg stadig er like tørr, selv om jeg smører meg med denne hver kveld, og ofte morgenen etter også. Bena mine ser ikke ut. Huden ser svakt ut som slangeskinn, hvis noen skjønner hva jeg mener. Jeg har lest en plass at hvis en smører seg, og det er feil produkter, blir en bare enda mer tørr. Jeg forsøkte å bruke solsikkeolje, som jeg kjøpte på butikk, da jeg leste meg opp på at naturlige oljer en får kjøpt på dagligvare, både er billig og svært bra for huden. Denne ble jeg ikke noe bedre av, huden føltes stikkende, stram og sviende ut, så den olja blir ikke brukt mer. Er det noen her inne som kjenner seg igjen, og som har noen gode tips? Jeg er desperat etter å finne noe som kan hjelpe min tørre hud, uten å måtte betale massevis av penger. Håper noen der ute kan hjelpe meg 🤞 Anonymkode: 008e0...2e6
Nooni Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 Jeg har prøvd mye og den eneste kremen som fungerer for meg er ACO Canoderm 5% (krem). Mye annet kan lukte bedre og du blir gjerne "overtalt" med all mulig slags virkestoffer som alo vera, d-vitamin og ting du ikke aner hva er når du er innom hudpleie/parfymeri. Jeg anbefaler deg å styre unna. Forsøk Canoderm. Litt dyr, men den funker. Fås på apoteket. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 13 minutter siden, Nooni skrev: Jeg har prøvd mye og den eneste kremen som fungerer for meg er ACO Canoderm 5% (krem). Mye annet kan lukte bedre og du blir gjerne "overtalt" med all mulig slags virkestoffer som alo vera, d-vitamin og ting du ikke aner hva er når du er innom hudpleie/parfymeri. Jeg anbefaler deg å styre unna. Forsøk Canoderm. Litt dyr, men den funker. Fås på apoteket. Tusen takk for tips. Skal lese meg litt opp om denne, jeg trenger virkelig noe som funker. Bruker selvbruningmousse/olje, og det er mulig med på å gjøre huden mer tørr. Men hun jeg snakket med på apoteket anbefalte veldig den la roche kremen, når jeg bruker selvbruning også, men den hjelper som sagt ikke 😭 Ts Anonymkode: 008e0...2e6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Skrevet 28. mai 2020 Lotion inneholder mye vann, og er ikke noe særlig å bruke om en har tørr hud. Canoderm som du fikk anbefalt er bra for problemhud. Decubal og Dexeryl er mye brukt av psoriatikere . Anonymkode: ee8b7...d43 1
Nooni Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips. Skal lese meg litt opp om denne, jeg trenger virkelig noe som funker. Bruker selvbruningmousse/olje, og det er mulig med på å gjøre huden mer tørr. Men hun jeg snakket med på apoteket anbefalte veldig den la roche kremen, når jeg bruker selvbruning også, men den hjelper som sagt ikke 😭 Ts Anonymkode: 008e0...2e6 Kanskje du skal la selvbruning ligge på hyllen mens du tester denne? Det er mange virkestoffer i slike kombinasjonskremer og jeg opplever hvert fall å bli enda mer tørr hvis det er noe jeg ikke tåler. 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, Nooni skrev: Kanskje du skal la selvbruning ligge på hyllen mens du tester denne? Det er mange virkestoffer i slike kombinasjonskremer og jeg opplever hvert fall å bli enda mer tørr hvis det er noe jeg ikke tåler. Ja, kanskje du har rett 😱😭 får høre litt med de på apoteket tenker jeg 🌱 Anonymkode: 008e0...2e6
Scherbatsky Skrevet 29. mai 2020 #7 Skrevet 29. mai 2020 Jeg har hørt mye bra on Cerave sin body lotion, og om Ameliorate. Selv liker jeg godt Clarins sin blå body lotion (men den er ikke uparfymert) og Gallinee sin. Hva med å kjøpe selvbruning som er dråper du tar i fuktighetskremen? Det finnes til kropp også, så kanskje du fjerner litt av problemet hvis selvbruningen tørker ut huden? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #8 Skrevet 29. mai 2020 Du må jo fjerne døde hudceller og gammel krem. Er ofte det og ikke tørr hud som er problemet. Også smøre seg. Da blir det bra Anonymkode: d64c3...31d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #9 Skrevet 29. mai 2020 3 timer siden, Scherbatsky skrev: Jeg har hørt mye bra on Cerave sin body lotion, og om Ameliorate. Selv liker jeg godt Clarins sin blå body lotion (men den er ikke uparfymert) og Gallinee sin. Hva med å kjøpe selvbruning som er dråper du tar i fuktighetskremen? Det finnes til kropp også, så kanskje du fjerner litt av problemet hvis selvbruningen tørker ut huden? Er de dråpene mindre uttørrende?😊 Anonymkode: f7bb6...9ef
Sokkar Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 Selvbruning er uansett ikke fint på tørr hud, så hadde droppet den 😊 Så en god kroppsskrubb, for det tørre slangeskinnet kan ligge som et skall som hindrer fuktighet å trekke inn i huda😊 Uansett hvilken krem du bruker, pass på at den trekker godt inn før du legger deg 😊 1
Roci Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 (endret) Hei TS, det utseendet du beskriver på leggene dine oppstår typisk når huden din ikke klarer å kvitte seg med døde hudceller. Det anbefales jo uansett å eksfoliere huden før bruk av selvbruner for å få et jevnt resultat. Du kan enten bruke en fysisk skrubb med "skrubbekorn" eller prøve en body lotion med glykolsyre, melkesyre eller fruktsyrer, da eksfolierer du huden og tilfører fuktighet i èn og samme operasjon. De bør imidlertid ikke brukes sammen med selvbruning, da er det best å bruke en vanlig body lotion. Et rimelig og bra alternativ er HTH body lotion med karbamid og melkesyre, den finnes bl.a. hos Lyko og Sparkjøp. Her er noen andre alternativer: https://www.farmasiet.no/product/1013427?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAyABEgJyNPD_BwE https://skincity.no/no/artiklar/aha-pha-body-resurfacer-100-ml-2.html?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYBSABEgLW6fD_BwE https://www.farmasiet.no/product/899823/hud-og-haar/kroppspleie/isispharma-secalia-aha-bodylotion?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAiABEgKmHfD_BwE https://skincity.no/no/resist-skin-revealing-body-lotion-with-10-aha Endret 29. mai 2020 av Roci 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Skrevet 29. mai 2020 44 minutter siden, Roci skrev: Hei TS, det utseendet du beskriver på leggene dine oppstår typisk når huden din ikke klarer å kvitte seg med døde hudceller. Det anbefales jo uansett å eksfoliere huden før bruk av selvbruner for å få et jevnt resultat. Du kan enten bruke en fysisk skrubb med "skrubbekorn" eller prøve en body lotion med glykolsyre, melkesyre eller fruktsyrer, da eksfolierer du huden og tilfører fuktighet i èn og samme operasjon. De bør imidlertid ikke brukes sammen med selvbruning, da er det best å bruke en vanlig body lotion. Et rimelig og bra alternativ er HTH body lotion med karbamid og melkesyre, den finnes bl.a. hos Lyko og Sparkjøp. Her er noen andre alternativer: https://www.farmasiet.no/product/1013427?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAyABEgJyNPD_BwE https://skincity.no/no/artiklar/aha-pha-body-resurfacer-100-ml-2.html?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYBSABEgLW6fD_BwE https://www.farmasiet.no/product/899823/hud-og-haar/kroppspleie/isispharma-secalia-aha-bodylotion?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAiABEgKmHfD_BwE https://skincity.no/no/resist-skin-revealing-body-lotion-with-10-aha Melkesyre det samme som salicilsyre? Eller hvordan det staves... Anonymkode: f7bb6...9ef
Roci Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Melkesyre det samme som salicilsyre? Eller hvordan det staves... Anonymkode: f7bb6...9ef Nei, det er ikke det samme. Melkesyre, fruktsyrer og glykolsyrer tilhører såkalte Alpha Hydroxy Acids (AHA) mens salicylsyre er en Beta Hydroxy Acid (BHA). Forskjellen på disse er at AHA er vannløselig, mens BHA er fettløselig. Det gjør at BHA er bedre egnet til fet og uren hud enn AHA. I tillegg virker AHA på hudoverflaten, mens BHA også har effekt på innsiden av porene og bl.a. kan løse opp hudormer/talgpropper i huden. BHA er dessuten effektivt i mindre konsentrasjoner enn AHA, og har dermed mindre risk for irritasjoner. Det er noen flere ulikheter også, men jeg lister ikke opp alle her. Det beste for den tørre huden på kroppen din er antakelig melkesyre eller BHA, 0.5-1.0%. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #14 Skrevet 29. mai 2020 Jeg har samme problemet og eneste som har hjulpet er Agrysan. Jeg har prøvd en trillion typer kremer som koster massevis med penger men Agrysan er eneste som har virkelig hjulpet. Anonymkode: e884c...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #15 Skrevet 29. mai 2020 Huden trenger fuktighet innenfra. Utenfra blir mest som et plaster. Prøv å spise en hel agurk om dagen i en uke og se hva som skjer. Det gjorde underverker for meg. Og ikke bare for huden. Anonymkode: 20082...deb 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #16 Skrevet 29. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo fjerne døde hudceller og gammel krem. Er ofte det og ikke tørr hud som er problemet. Også smøre seg. Da blir det bra Anonymkode: d64c3...31d Det gjør jeg, jeg skrubber/eksfolierer huden kvelden før selvbruning, og smører meg sånn inn med denne bodylotion jeg kjøpte. Jeg smører meg også inn med denne før jeg bruker selvbruning, og morgenen etter når jeg har dusjet av med overflødig farge 🤷♀️ Anonymkode: 008e0...2e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #17 Skrevet 29. mai 2020 5 timer siden, Sokkar skrev: Selvbruning er uansett ikke fint på tørr hud, så hadde droppet den 😊 Så en god kroppsskrubb, for det tørre slangeskinnet kan ligge som et skall som hindrer fuktighet å trekke inn i huda😊 Uansett hvilken krem du bruker, pass på at den trekker godt inn før du legger deg 😊 Jeg skrubber/eksfolierer huden kvelden før selvbruning, og smører meg med bodylotion etterpå. Jeg smører meg også med bodylotion før jeg har på selvbruning, og morgenen etter når jeg har dusjet av overflødig farge. Ts Anonymkode: 008e0...2e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #18 Skrevet 29. mai 2020 4 timer siden, Roci skrev: Hei TS, det utseendet du beskriver på leggene dine oppstår typisk når huden din ikke klarer å kvitte seg med døde hudceller. Det anbefales jo uansett å eksfoliere huden før bruk av selvbruner for å få et jevnt resultat. Du kan enten bruke en fysisk skrubb med "skrubbekorn" eller prøve en body lotion med glykolsyre, melkesyre eller fruktsyrer, da eksfolierer du huden og tilfører fuktighet i èn og samme operasjon. De bør imidlertid ikke brukes sammen med selvbruning, da er det best å bruke en vanlig body lotion. Et rimelig og bra alternativ er HTH body lotion med karbamid og melkesyre, den finnes bl.a. hos Lyko og Sparkjøp. Her er noen andre alternativer: https://www.farmasiet.no/product/1013427?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAyABEgJyNPD_BwE https://skincity.no/no/artiklar/aha-pha-body-resurfacer-100-ml-2.html?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYBSABEgLW6fD_BwE https://www.farmasiet.no/product/899823/hud-og-haar/kroppspleie/isispharma-secalia-aha-bodylotion?gclid=EAIaIQobChMIkr6av8fY6QIVEhsYCh2NNgSiEAQYAiABEgKmHfD_BwE https://skincity.no/no/resist-skin-revealing-body-lotion-with-10-aha Tusen takk for utfyllende svar. Jeg skrubber/eksfolierer huden kvelden før selvbruning, og smører meg med bodylotion etterpå. Jeg smører meg også med bodylotion før jeg har på selvbruning, og morgenen etter når jeg har dusjet av overflødig farge 🤷♀️ Anonymkode: 008e0...2e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #19 Skrevet 29. mai 2020 Spenol er faktisk det eneste som har funket på min tørre hud 🤷♀️. Anonymkode: 32afc...462 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #20 Skrevet 29. mai 2020 4 timer siden, Roci skrev: Nei, det er ikke det samme. Melkesyre, fruktsyrer og glykolsyrer tilhører såkalte Alpha Hydroxy Acids (AHA) mens salicylsyre er en Beta Hydroxy Acid (BHA). Forskjellen på disse er at AHA er vannløselig, mens BHA er fettløselig. Det gjør at BHA er bedre egnet til fet og uren hud enn AHA. I tillegg virker AHA på hudoverflaten, mens BHA også har effekt på innsiden av porene og bl.a. kan løse opp hudormer/talgpropper i huden. BHA er dessuten effektivt i mindre konsentrasjoner enn AHA, og har dermed mindre risk for irritasjoner. Det er noen flere ulikheter også, men jeg lister ikke opp alle her. Det beste for den tørre huden på kroppen din er antakelig melkesyre eller BHA, 0.5-1.0%. Tusen takk for utfyllende svar 🌷 Men kan dette, da altså melkesyre eller BHA, kombineres med selvbruningsprodukter, eller må dette brukes alene og etter at fargen jeg nå har oppnådd har fadet bort? Jeg bruker forøvrig lactacyd på kroppen i dusjen, og da slo det meg plutselig om det kan være derfor selvbruningen liksom ikke har festet seg skikkelig på kroppen, og heller legger seg utenpå, og ser prikkete ut hvis du skjønner? At det egentlig ikke er så tørr hud som det ser ut men en kombinasjon av denne lactacyden med melkesyre og selvbruningen som blir kræsj? 🤔🤷♀️ (hilsen en som gjerne vil være brun og fresh, men som selvfølgelig setter frisk og sunn hud først 😉) Ts Anonymkode: 008e0...2e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå