Gå til innhold

Får leger skrive ut medikamenter til seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer bare på om leger har lov å skrive ut og hente ut medikamenter til seg selv? Tviler på at de for lov å gjøre det med sterke smertestillende eller vanedannende medikamenter, men andre ting? 

Anonymkode: 17777...33f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De får ikke skrive resepter til seg selv nei 

Anonymkode: 13d0c...a55

AnonymBruker
Skrevet

Nope, ikke A og B-preparater

Anonymkode: 55b5a...e19

Skrevet

Jo, det kan de. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De kan skrive ut til seg selv.

Anonymkode: cd2d7...aa0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7330?source=relisdb

Hvorfor svarer dere på ting dere åpenbart ikke vet? Leger kan skrive ut til seg selv. Bare et kjapt Googlesøk ville vist utallige mediesaker om det. 

Anonymkode: 6b476...4e3

• Liker 14
Skrevet

Alle legemidler legen kan skrive ut til andre kan de også skrive ut til seg selv. Dette gjelder også vanedannende legemidler. 

Noen få leger har mistet eller sagt fra seg retten til å skrive ut A og B preparater og kan da heller ikke skrive ut disse til seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Sånn! 

Hva er vitsen med å svare på noe dere ikke har kunnskap om? 

IMG_20200528_194357.jpg

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7330?source=relisdb

Hvorfor svarer dere på ting dere åpenbart ikke vet? Leger kan skrive ut til seg selv. Bare et kjapt Googlesøk ville vist utallige mediesaker om det. 

Anonymkode: 6b476...4e3

Nei, jobber jo bare med det. Så aner jo ikke hva jeg babler om.... Leger som skriver ut A og B-preparater til seg selv blir automatisk meldt internt og får straff deretter

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jobber jo bare med det. Så aner jo ikke hva jeg babler om.... Leger som skriver ut A og B-preparater til seg selv blir automatisk meldt internt og får straff deretter

Det er bare tull. Mannen min skrev da ut oxynorm til seg selv for lettvinthets skyld da jeg trengte det etter en operasjon da jeg ikke var i stand til å bli med på apotek. Aldri blitt straffet for det han. 

Anonymkode: 64db5...15a

• Liker 7
Skrevet

Bestefar er lege og har skrevet ut ting til seg sjølv og bestemor i fleire år. Eg synest det er litt snodig, han er fastlegen til sin kone liksom. Men han er ekstremt dyktig og det som blir skrevet ut er hjertemedisin, blodtrykk eit eller anna og sånn fortynning eit eller anna. Det er ikkje ting du kan ruse deg på trur eg.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Meldt internt til hvem da? Og hva slags straff? 
Skriver man ut 100 stk Dolcontin til seg selv én gang i måneden over en lengre periode kan du være sikker på at Helsetilsynet oppretter tilsynssak og at noe skjer med autorisasjonen din. Men enkeltforskrivninger av A- og B-preparater til eget bruk i ny og ne? Glem det. Helt ukomplisert. Hvor jobber du egentlig?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å svare en gang? Jeg går jo ikke inn i tråder og svarer på spørsmål jeg ikke aner svaret på, mangler dere en eller annen reguleringsmekanisme som får dere til å gjøre det? 
Ikke at det er så farlig, det er bare så rart og ser så dumt ut🤷🏻‍♀️

Anonymkode: eed07...589

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke at det er så farlig, det er bare så rart og ser så dumt ut🤷🏻‍♀️

Egentlig er det litt farlig også, i hvert fall i noen tilfeller der folk spør om råd. Det blir jo svart på en så autoritær og klar måte at mange vil naturlig nok falle for å tro på det, særlig hvis ikke noen er kjapt inne og retter på det

Anonymkode: ab83b...0d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er lege og han skriver ut til både meg og barna, og seg selv. Han kan hente hva han vil på apoteket. Selvfølgelig er det lov! Skriver bare «til eget bruk».

Anonymkode: 30a06...5a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Takk for mange svar. Har et oppfølgingsspørsmål. Hvordan gjør de det, er det bare å gå på apotek, si hva de vil ha og vise legitimasjon? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Takk for mange svar. Har et oppfølgingsspørsmål. Hvordan gjør de det, er det bare å gå på apotek, si hva de vil ha og vise legitimasjon? 

Ja. Vi oppgir selvfølgelig HPR-nummer, som sjekkes mot legitimasjon. 

Anonymkode: eed07...589

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de. 

Men de må vise skjønn. Skriver de ut for mye a eller b preparater til seg selv så får de refs og kan ende opp med gransking som kan gå utover legelisten sen. 

Anonymkode: 0d413...ea4

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2020 den 19.26):

Lurer bare på om leger har lov å skrive ut og hente ut medikamenter til seg selv? Tviler på at de for lov å gjøre det med sterke smertestillende eller vanedannende medikamenter, men andre ting? 

Leger kan ikke skrive ut blå resept til seg selv, ellers ingen begrensninger hvis de har lov til å skrive ut alt. Hvis en lege skriver resept til seg selv så havner dette i kjernejournalen. De fleste jeg er borti på jobben skriver resepten på den personen det gjelder og ikke til seg selv.

Anonymkode: f00cb...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...