Gå til innhold

Hvorfor skal folk få ulik lønn for samme arbeid, på grunnlag av ansiennitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, nyutdannet, begynte i ny stilling med et par andre for 3 mnd. siden. 

Vi var alle helt ferske i denne jobben, men en av de jeg startet med fikk godkjent tidligere jobb som relevant arbeidserfaring (som h*n hadde jobbet med i 10 år), og fikk følgelig langt bedre lønn enn oss andre. 

H*n gjør akkurat samme arbeid som oss andre, men får altså mye bedre betalt. Føles jævlig surt, når du vet at personen som sitter ved siden av deg får nesten 100000 kr mer i året, uten at det er noen forskjell i kvalitet på arbeidet. 

Anonymkode: 9ab7e...3c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var alle helt ferske i denne jobben, men en av de jeg startet med fikk godkjent tidligere jobb som relevant arbeidserfaring (som h*n hadde jobbet med i 10 år), og fikk følgelig langt bedre lønn enn oss andre. 

H*n gjør akkurat samme arbeid som oss andre, men får altså mye bedre betalt. Føles jævlig surt, når du vet at personen som sitter ved siden av deg får nesten 100000 kr mer i året, uten at det er noen forskjell i kvalitet på arbeidet. 

Så det du sier er at du frivillig vil ha samme lønn resten av livet ditt? Du vil ikke at erfaring skal lønne seg? 

Anonymkode: 1f659...1a6

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

For å holde på folk, gjøre det lønnsomt å være lojal. Snu litt på det, når du ti års erfaring skal de nyansett tjene like godt som deg? 

Anonymkode: 85899...21d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det du sier er at du frivillig vil ha samme lønn resten av livet ditt? Du vil ikke at erfaring skal lønne seg? 

Lik lønn for likt arbeid. Er helt ok om folk får bedre lønn for mer ansvar og arbeidsoppgaver, men at noen får 20% høyere lønn uten å kunne vise til bedre resultater, føles bare urettferdig. 

Akkurat i denne saken, så koker det ned til at medarbeider har fått godkjent tidligere jobberfaring, som har vært helt irrelevant for arbeidet som blir utført. Men nå er det slik at mange statlige arbeidsgivere er villige til å godkjenne "alt" av erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lik lønn for likt arbeid. Er helt ok om folk får bedre lønn for mer ansvar og arbeidsoppgaver, men at noen får 20% høyere lønn uten å kunne vise til bedre resultater, føles bare urettferdig. 

Akkurat i denne saken, så koker det ned til at medarbeider har fått godkjent tidligere jobberfaring, som har vært helt irrelevant for arbeidet som blir utført. Men nå er det slik at mange statlige arbeidsgivere er villige til å godkjenne "alt" av erfaring. 

Fra ditt synspunkt burde alle assistenter i helsevesenet få samme lønn som helsefagarbeidere (uten medisinkurs) da? Siden de har samme arbeidsoppgaver? Ekstra kunnskap/erfaring må telle.

Anonymkode: 97054...dda

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra ditt synspunkt burde alle assistenter i helsevesenet få samme lønn som helsefagarbeidere (uten medisinkurs) da? Siden de har samme arbeidsoppgaver? Ekstra kunnskap/erfaring må telle.

Anonymkode: 97054...dda

For å sitere en tidligere sjef: "Noen ansatte har jobbet 1 år ila. 5 år, mens andre har jobbet 5 år ila. 1 år". 

En burde lønnes etter resultater, ikke på grunnlag av hvor lenge du har vært ansatt. Da får man heller flytte opp flinke arbeidere i bedre stillinger, i stedet for å holde "alle" på samme nivå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ansiennitet henger igjen fra gamle dager, der folk jobbet på samme sted hele sitt liv, og fikk gullklokka for lang og tro tjeneste. Ansiennitet går altså på at den ansatte viser lojalitet til arbeidsplassen og dermed får goder for å stå i stillingen livet ut. Dette var ofte statlige stillinger. Et annet gode i staten er/var gode låneordninger i Statens pensjonskasse og fast trekk av lønna til pensjon. Generelt har man dårligere lønn i staten, men gode ordninger som skal veie opp for det. Som du sikkert har lagt merke til er det statlige jobber som har vært trygge jobber i koronakrisen. Nå forsvinner mange av ordningene som var fordelene med å jobbe i staten, men så vidt jeg vet er ikke lønningene like gode som i det private. 

Et annet "gode" i gamle staten var at man kunne bli sparka oppover i systemet hvis man ikke fungerte i den jobben man hadde. Generelt var det mange dårlige ledere som ikke hadde annen erfaring og lederegenskaper enn lang og tro tjeneste.

Anonymkode: 0d92b...b10

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro på at en nyutdannet med et par måneders erfaring gjør jobben like godt som en med 10 års erfaring.

Skjønner at du tror at dere gjør jobben likt, men sannsynligvis gjør 10 års erfaring at man har en annen referanse- og fortolkningsramme, og kan gjøre bedre vurderinger. Du som nyutdannet har fordelen av ferske øyne og nye perspektiver, men dere utfører ikke jobben likt. Du bare tror det. 

• Liker 15
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er livet, Norge er ett av landene med minst forskjell og det finnes ingen andre land i verden hvor arbeiderklassen har det bedre, så lev med det

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere grunner:

1) Lojalitet, veldig irriterende å lære opp nye. 

2) Stort sett så gjør en med 10 års erfaring i firmaet en nedre jobb enn en som akkurat har startet. Finnes unntak, men det er sjeldent. 

Anonymkode: ebb7f...8d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er veldig selvgod og arrogant som tror du gjør en like god jobb som alle andre etter kun 3 mnd.....

Anonymkode: 89e9f...6e0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du er veldig selvgod og arrogant som tror du gjør en like god jobb som alle andre etter kun 3 mnd.....

Anonymkode: 89e9f...6e0

Kan du ikke lese? De hun sammenligner seg med er også nyansatte..

Anonymkode: a1dd2...7ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil neppe klage om ti år, når du bytter jobb og det er du som drar fordel av ansiennitetssystemet. 

Anonymkode: 3badc...935

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er nyutdannet, er kanskje ikke du den rette til å vurdere kvaliteten på arbeidet? Heller ikke hvorfor kollegaen din har fått godkjent tidligere arbeidsforhold som ansiennitet her. Det er mange erfaringer som kan overføres og brukes i andre stillinger, selv om stillingstittelen kanskje er en annen.

Unntak finnes alltid, men på generelt grunnlag er det slik at folk som har erfaring ser gjerne bedre hva som skal gjøres, er mer effektive og vet hva som skal gjøres når det oppstår uforutsette ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber får man lønn ut fra stilling, ikke ansiennitet. Og hvor god man er til å forhandle egen lønn. Jeg tjener det samme som en som har 10 år mer erfaring (vi har samme stilling), og han jeg tok over for hadde vel 20 år mer enn meg (tror jeg kjenner litt mer enn han gjorde). Jeg trives veldig godt med at det er sånn:)

Anonymkode: 32707...e4a

AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2020 at 12:15 AM, Høna79 said:

Jeg har vanskelig for å tro på at en nyutdannet med et par måneders erfaring gjør jobben like godt som en med 10 års erfaring.

Skjønner at du tror at dere gjør jobben likt, men sannsynligvis gjør 10 års erfaring at man har en annen referanse- og fortolkningsramme, og kan gjøre bedre vurderinger. Du som nyutdannet har fordelen av ferske øyne og nye perspektiver, men dere utfører ikke jobben likt. Du bare tror det. 

TS her: Jeg er nyutdannet, mens min kollega (som startet samtidig som meg) har jobbet på butikk i 10 år - som har null relevans med jobben vi gjør. Men min kollega fikk godkjent arbeidserfaringen som ansiennitet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Jeg er nyutdannet, mens min kollega (som startet samtidig som meg) har jobbet på butikk i 10 år - som har null relevans med jobben vi gjør. Men min kollega fikk godkjent arbeidserfaringen som ansiennitet. 

Sånn er livet. Har man barn får man også godskrevet ansiennitet. Det er bare sånn det er.

Anonymkode: 19d7b...b35

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så problemet er altså ikke at du har fått for lite, men at en annen har fått mer. Hadde kollegaen fått det samme som deg så ville alt vært bra. Klassisk misunnelse.

Anonymkode: cf0a4...ff4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Slik er det hos oss og det er alle godt fornøyd med. En nyutdannet tjener like mye som en med 30 års ansiennitet, forutsatt samme stilling. Om de med lang ansiennitet skulle tjent mer måtte de nyutdannede tjent mindre for at totalen skulle vært den samme. Da ender man opp med å tjene dårligst når man er ung og skal etablere seg med huslån osv. og å tjene bra når huslånet er nedbetalt og ungene har flyttet hjemmefra. Det blir jo litt bakvendt?

Noen fordeler har de med lang ansiennitet da. De får velge turnus først (så det er størst sjanse for å få en man liker godt) og de blir ikke berørt av evt. nedskjæringer. 

Anonymkode: b36a4...70d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2020 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Typisk utsagn fra fersking i jobb. Antar du vil se annerledes på det når du har jobbet ørten år i bedriften og det kommer en ny fersking (som deg) og mener de skal ha samme lønn som deg fordi de "gjør samme jobb". I så fall kan du kanskje også forvente at nyutdannede også vil få høyere lønn enn deg fordi de har nyere kompetanse, men fortsatt null erfaring, og du kanskje har jobbet der i 20 år. Kan love deg at du ikke hadde taklet det særlig bra å havne langt ned på lønningsstigen etter lang og tro tjeneste, mens nyansatt får det samme.

Men dette vil du forstå etterhvert.

Anonymkode: 2fe3e...f8d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...