Gå til innhold

Escitalopram (Cipralex)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har erfaring med Escitalopram? Jeg er blitt satt på en svak dose (5mg) som skal gå i to uker, før jeg skal inn til legen for ny vurdering av dose. Er første gang jeg skal gå på noe form for antidepressiva.

Anonymkode: 95156...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Følger. Begynte på det igår. 5 mg.

Anonymkode: 167b1...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, gikk på det et års tid. Fungerte bra på meg. Litt ubehag med nedtrapping ellers bare positive erfaringer. 

Anonymkode: ba8fc...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på det ca 2 år tror jeg. Fungerte veldig godt for meg, ingen bivirkning utenom at jeg ble tørr i munnen. Også nedtapping gikk problemfri. Var ikke under oppfølging av lege, så styrte nedtrappingen selv (anbefales såklart ikke!).

Anonymkode: c8ce8...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på det noen måneder, nå oppe i 20mg og endelig effekt! 

Anonymkode: fa161...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på det i flere år. Jeg bruker maks dose (20 mg) daglig. Jeg hadde ikke så veldig mange bivirkninger når jeg begynte med den. For meg så virker Cipralex ganske så bra, så jeg har bare positive ting å si om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For min del så blir jeg følelsesløs på den typen. Jeg må ha SNRI og ikke SSRI. Så vi kan reagere forskjellig. Man må ofte prøve flere forskjellige. Men cipralex er vel den som er "snillest".

Anonymkode: a1a10...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på det noen måneder, nå oppe i 20mg og endelig effekt! 

Anonymkode: fa161...e79

Hvilken dose begynte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For min del så blir jeg følelsesløs på den typen. Jeg må ha SNRI og ikke SSRI. Så vi kan reagere forskjellig. Man må ofte prøve flere forskjellige. Men cipralex er vel den som er "snillest".

Legen min ville jeg skulle starte på denne fordi den hadde få alvorlige bivirkninger. Jeg har en PF i tillegg, så det var litt bekymring for om hvorvidt det er forbigående grunnet PF eller om det er mer alvorlig. Derfor en "snill" og svak dose for å se reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen min ville jeg skulle starte på denne fordi den hadde få alvorlige bivirkninger. Jeg har en PF i tillegg, så det var litt bekymring for om hvorvidt det er forbigående grunnet PF eller om det er mer alvorlig. Derfor en "snill" og svak dose for å se reaksjoner.

Jeg er helt for å prøve ut medisiner når man har fått en diagnose. Det kan lette på porblemene slik man klarer å ta tak i de på en helt annen måte. Fordi man ser mer nyansert på ting og ikke forverrer tanker i den forstand man kan gjøre uten. Men er viktig å vite man kan måtte prøve forskjellige typer medisiner, og prøve ut forskjellige doser over tid. Jeg er nå på 3dje uke med 4dje medisin for denne gang. Og først nå ser det ut til at denne vil virke. Så man må være tolmodig og forvente verre tanker en stund. Men det blir bedre etterhvert.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt for å prøve ut medisiner når man har fått en diagnose. Det kan lette på porblemene slik man klarer å ta tak i de på en helt annen måte. Fordi man ser mer nyansert på ting og ikke forverrer tanker i den forstand man kan gjøre uten. Men er viktig å vite man kan måtte prøve forskjellige typer medisiner, og prøve ut forskjellige doser over tid. Jeg er nå på 3dje uke med 4dje medisin for denne gang. Og først nå ser det ut til at denne vil virke. Så man må være tolmodig og forvente verre tanker en stund. Men det blir bedre etterhvert.

Lykke til.

Har ikke noen forventinger om at det vil løse seg på dagen, eller om to måneder. Jeg har levd lenge med min PF og prøvde fordi jeg vet at der jeg er nå så trenger jeg mer enn en time her og der på DPS for å komme meg tilbake til normalen igjen.

Blir spennende(?) å se hvordan det går. Veldig greit å få andres tilbakemeldinger.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gikk på det et års tid. Fungerte bra på meg. Litt ubehag med nedtrapping ellers bare positive erfaringer. 

Anonymkode: ba8fc...ee0

Hvordan har nedtrapping fungert? Legen min sa det ikke har noe bivirkninger av medisinen, men jeg vet jo at man ikke kan kutte ting på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk gått på Cipralex i 16 år. Og jeg kan ærlig si at disse har reddet livet mitt. 

Har prøvd å slutte på de et par ganger. Det som da har skjedd er at jeg blir fryktelig sint, lei meg, full av følelser. Og ender alltid med at jeg begynner på de igjen. Jeg begynte på de pga angst, men merker også at siden jeg startet med de som veldig ung så er det mange undertrykte følelser. 

Anonymkode: 91257...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en del erfaring med Cipralex. Opptrapping var helt kult. Merket egentlig ingenting. Var dessverre en av de ungdommene som ble satt på antidepressiva som mildt til moderat deprimert og som opplevde forverring av depresjon samt suicidale tanker som bivirkning. Absolutt ikke en uvanlig bivirkning for ungdommer, men behandlere mente det ikke var en bivirkning og økte dosen mer og mer. Sto på 30 mg i.. 5 år ish, før jeg slutta.

Å seponere Cipralex var ikke så gøy. Småkvalm, dårlig matlyst, feber-følelse i kroppen og lyn i hodet. Å lære seg å føle på følelser var egentlig verst.

Er usikker på om jeg hadde andre bivirkninger enn forverring av depresjon, for jeg gikk på en god del andre medisiner samtidig og det var veldig vanskelig for både meg og behandlere å sile ut hvilken bivirkning som kom fra hvilken medisin.

Broren min hadde veldig god effekt av Cipralex, så medisinen fungerte bra for han. For meg fungerte den ikke så bra. Vi er alle forskjellige. :) 

Anonymkode: d3cbb...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk gått på Cipralex i 16 år. Og jeg kan ærlig si at disse har reddet livet mitt. 

Har prøvd å slutte på de et par ganger. Det som da har skjedd er at jeg blir fryktelig sint, lei meg, full av følelser. Og ender alltid med at jeg begynner på de igjen. Jeg begynte på de pga angst, men merker også at siden jeg startet med de som veldig ung så er det mange undertrykte følelser. 

Anonymkode: 91257...81d

Jeg har og prøvd å slutte med de to ganger, men jeg blir så deprimert, sint, forbanna, hater livet. Og sinnsykt svimmel. Så jeg har måtte begynne på de igjen.

Anonymkode: 1b005...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på den i flere år uten grunn legen tok den aldri vekk. Ødelagte tenner pga munntørrhet. Den gjør det vanskeligere å vise følelser. Orgasmer ble mer vanskelig.

Jeg sluttet på dagen tilslutt og merket ikke noe til det. Og er kjempeglad jeg gjorde d idag. D er deilig å kunne føle igjen.

Anonymkode: a9436...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde det bare for å se om det hjalp litt. Det utgjor ikke noen forskjell for meg, og det var ekstremt vanskelig å slutte på de siden jeg ble dårlig av å ikke ta de (svimmel, kvalm, lav energi). Måtte erstatte den med noe annet for å få seponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte de først i 3 mnd. Jeg fikk ALLE bivirkninger. Enorm matlyst som førte til enda dårligere psyke, jeg ble heller ikke noe særlig lykkeligere. Alt ble bare litt flatt. Jeg fikk bytte til et likt preparat uten de bivirkningene og skal nå i gang med å trappe ned! 
Om du skal begynne med de grunnet en depresjon, burde du også be om en henvisning til samtaler slik at du ikke bare blir bedre den tiden du bruker med., men også kan få verktøy til å takle det som evt kommer etter at du slutter! 
lykke til! 

Anonymkode: e6a83...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
På 1.6.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte de først i 3 mnd. Jeg fikk ALLE bivirkninger. Enorm matlyst som førte til enda dårligere psyke, jeg ble heller ikke noe særlig lykkeligere. Alt ble bare litt flatt. Jeg fikk bytte til et likt preparat uten de bivirkningene og skal nå i gang med å trappe ned! 
Om du skal begynne med de grunnet en depresjon, burde du også be om en henvisning til samtaler slik at du ikke bare blir bedre den tiden du bruker med., men også kan få verktøy til å takle det som evt kommer etter at du slutter! 
lykke til! 

Anonymkode: e6a83...fa1

Jeg går i tillegg jevnlig til dps, og legen min ber om ekstra oppfølging ved starten av medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10mg og allergisk reaksjon med kløe over hele kroppen og begynnende elveblest. Følte ikke den fungerte akkurat 🙈

Anonymkode: 45820...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...