AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Ja, hvor mye klumper/biter skal man kunne gi en baby på 7 mnd? Jeg er livredd - les: LIVREDD - for at han skal sette noe i halsen, så all mat har til nå vært helt most, men skjønner jo at vi på et tidspunkt må begynne å ha litt klumper i maten. Så når og hvordan starter man egentlig med det? Godt kokte grønnsaker? Halve druer uten skinn? Små blåbær? Brødbiter uten skorpe? Kom gjerne med tips, jeg er helt grønn på dette! Anonymkode: bc882...6e4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 Har en på 7 måneder og vi har begynt med bittesmå biter av skiver med leverpostei. Lager også mos som er litt mindre puré, og har bittelitt klumper. Foreløpig er ikke baby så begeistret, så vi får øve. Anonymkode: 70608...61e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 Jeg begynte med små brødbiter som jeg dypper i vann. Etterhvert som jeg ser h*n blir flinkere te øker jeg størrelsen på biter. Vi begynte te rett før 7 mnd. Nå får r h*n staver med brød og er 8 1/2 mnd. Hvis du kjøper middagsglass så kan du se str på bitene der også. Øker veldig fra 6-8 mnd. Vertfall en pekefinn på hvor store bitene kan være. Jeg moser fra hånd med gaffel og ikke maskin og da blir det automatisk litt større klumper Anonymkode: 94e3e...de6
snurk Skrevet 28. mai 2020 #4 Skrevet 28. mai 2020 Når min datter begynte med fast føde var hun 6 mnd og vi droppet alt av grøt og mos, startet rett på "skikkelig" mat. Skjærte alt i staver slik at hun kunne holde i hånda og styre selv. Unngikk alt som var hardt (som agurk og lignende). Tenk på at hvis noe skulle sette seg i halsen så er det viktig at det er mykt nok til å kunne hostes løs. Anbefaler på det sterkest førstehjelpskurs for baby. Tips til hva du kan starte med; banan, bananpannekaker, avocado, kokt egg, stekt egg, omelett, brød. Server i staver som er lett å holde i hånda, og etterhvert som du blir tryggere på at babyen kan håndtere maten selv så kan du øke til mer "komplisert" mat 😊 det finnes ingen belegg for at det er mindre kvelningsfare med grøt for eksempel, det finnes dessverre stygge eksempler på barn som har satt for eksempel havregrøt fast i halsen 😔😔
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 Vi begynte med ørsmå biter av brød og leverpostei ved 7 mnd. etter at jeg hadde vært på barseltreff og sett at noen av de andre babyene der spiste brødskive. Vi økte størrelsen etter hvert som vi så at det gikk bra og babyen fikk erfaring. Vår baby elsket det, og det var egentlig da dette med fast føde begynte å løsne litt. Men den andre førstegangsmoren i barselgruppen, og som også gikk hjem og ga babyen sin brød etter det treffet, erfarte at han ikke var begeistret i det hele tatt. Anonymkode: 9919b...f9c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, snurk skrev: grøt for eksempel, det finnes dessverre stygge eksempler på barn som har satt for eksempel havregrøt fast i halsen 😔😔 Hææ hvordan? Det går vel ikke an?? Stakkar både barn og foreldre 😮 Grøt regner man jo som trygt, vedrørende kvelningsfare 😔 TS: jeg følger middagsglassene. Gir stort sett hjemmelaget mat, men synes det er greit å se på middagsglassene hvor store klumpene er - siden de øker etter alder glasset er ment for. Vil bare si før du begynner at det er normalt at barn brekker seg når de får klumper i starten. Jeg ble så skremt av det, han brakk seg, hostet og styrte voldsomt for hver bit - men han gliste innimellom slagene og gapte etter mer... Tok det opp med HS som sa det var helt normalt for de små har annen brekningsrefleks enn oss. Bare sier det så du ikke blir skremt! Det ble nemlig jeg 😅 Anonymkode: ec0b1...ff5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #7 Skrevet 29. mai 2020 Vi fulgte egentlig bare veslas signaler. Fram til ca ni måneder hadde hun så sterk brekningsrefleks at alt som ikke var finmost resulterte i alt fra hosting til sprutoppkast. Så selv om det er mer biter i glassene fra 8 måneder betyr det ikke at alle 8 måneders babyer er klare for det! Samme med å gi staver av vanlig mat og la henne forsøke selv (vi har en del venner som snakket varmt om BLW men det funka altså ikke her fra så tidlig). Vi fortsatte egentlig bare å prøve oss fram, og tilby mange forskjellige ting, og rundt ni måneder løsna det. Så vil råde deg til å bare hoppe i det og prøve med små biter av myk mat, og se hvordan din baby liker det. Anonymkode: 48516...bb4
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2020 #8 Skrevet 29. mai 2020 Vi begynte også rett på vanlig mat ved 6 måneder, ga ikke mos. Ellers veldig individuelt hva barna håndterer. Anbefaler deg å google og lese om barnestyrt mattilvenning. Selv om dere ikke har tenkt å følge konseptet er det veldig nyttig å lese om, for å forstå hva som er hensiktsmessig, hvordan brekningsrefleksen fungerer, forskjellen på brekninger og kvelning etc. Dette er nyttig kunnskap uansett! For barnet er det tryggere med fast føde som er stort nok til å holde i hånden, enn små biter. Små faste biter er vanskeligere å kontrollere i munnen når ikke barnet selv har fått ta del i prosessen med å holde maten og selv føre det til munnen. Så det er bedre å gi brødskive i staver for eksempel, enn å skjære brød i bittesmå biter som man mater med. Søtpotet i staver bakt i ovnen er helt super nybegynnermat! Det er lett å holde samtidig som det er myyykt inni. Godt kokte grønnsaker i fingerstore biter er også greit, men ikke kok så mye at det er umulig å holde uten å mose. Så kan man avansere gradvis som man føler seg tryggere. Hvis du skal gi mos er det bare å prøve å gradvis justere til mer grov mos og se hvordan det går. Grønnsaker dere har til middag kan du mose med gaffel og se om det er populært. Det er veldig individuelt så ingen fasit!
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2020 #9 Skrevet 29. mai 2020 Blåbær, druer, hard frukt og annen rund mat (også pølser, gulrot i runde skiver etc) bør du forøvrig være forsiktig med. Blåbær og druer bør alltid deles eller klemmes/moses lett med en gaffel, men jeg ville uansett ventet med det en stund til, til annen type mat fungerer ok. Det er glatt mat som ikke er så lett å holde styr på i munnen, spesielt druer. Blåbær kan jo være så mangt. Bringebær syns jeg virker mer håndterbart, moser det da lett med en gaffel og lar barnet forsøke å forsyne seg selv (er ikke så lett før pinsettgrepet er på plass, men fin øving!).
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 Tuuusen takk for fine tips og ideer dere! Nå skal jeg manne (kvinne💪🏼) meg opp og prøve litt forskjellig! TS Anonymkode: bc882...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå