AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Jeg er førstegangs og får min første mest sannsynligvis i løp av bare noen uker. Det er straks juni, og jeg er faktisk helt blank når det gjelder hva som skal ligge i senga, og hva som er nødvendig. Pute er jeg klar over er for tidlig å starte med med en gang pga kvelningsfare. Men leser om andre som har babynest, dyner, sovepose osv osv. Men så er jeg medlem av gruppa "Safe sleep" på facebook for babyer, å der står det at de skal sove HELT UTEN alt. De skal helst bare ligge i pysj, ingen dyne, ingen teppe, bamser er fyfy osv. Hvordan har dere praktisert dette? Tenker også mtp at vi går i mot en sommer og det kan bli varmt for lille. Anonymkode: c1329...43e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 Nyfødte burde ligge helt flatt for å minimere risiko for krybbedød. De skal ikke ha pute eller bamser i sengen. Vår har brukt dyne, pysj og sparkepose når det har vært kaldt, men vi har nå gått over til bare pysj og dyne. Jeg ville spurt jordmor på fødeavdelingen. Evt. Står det vel også en del i den babyboken/instruksjonsmanualen man pleier å få utdelt. Anonymkode: f7c62...c29
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 Her sover han med dyne og pyjamas. Ingenting annet i sengen. Har hendene hans oppå dynen. Anonymkode: 81755...bd5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Skrevet 28. mai 2020 Det florerer med råd og jeg ser det er mange som bruker alt mulig dill i sengene til barna fra de er nyfødte. Det trenger de ikke og det øker faren for krybbedød. Vi gjorde det slik med vår julibaby en varm sommer: I sprinkelsenga: bare madrass og laken, og gulpeklut under hodet pga gulp. Babyen sov i en lett pysj og helseteppe/lett ullteppe. Etter hvert som baby ble større brukte vi pose, slik man kler på de. I vugga i stua: madrass, laken og gulpeklut. Tynt teppe. I babynestet: denne brukte vi bare under oppsyn mens vi hadde baby i sofaen med oss. Veldig greit også når jeg dusja/var på do. I vogna: madrass og gulpeklut, tynt teppe, myggnetting og solskjerm. Anonymkode: b2894...78b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 Her måtte vi ty til babynest i sengen. Har sleephead deluxe, det er heldigvis tryggere enn de hjemmelagde nestene. Så han ligger i nestet oppi sengen sin med en lett dyne over. Anonymkode: 5cb1c...370
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Skrevet 28. mai 2020 Landsforeningen for uventet barnedød har en del informasjon om trygg soving og samsoving. Mitt beste råd er å følge anbefalinger fra FAGFOLK (ikke facebook) og bruk sunn fonuft, følg med på barnet. Anonymkode: 9ec4d...45a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #7 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det florerer med råd og jeg ser det er mange som bruker alt mulig dill i sengene til barna fra de er nyfødte. Det trenger de ikke og det øker faren for krybbedød. Vi gjorde det slik med vår julibaby en varm sommer: I sprinkelsenga: bare madrass og laken, og gulpeklut under hodet pga gulp. Babyen sov i en lett pysj og helseteppe/lett ullteppe. Etter hvert som baby ble større brukte vi pose, slik man kler på de. I vugga i stua: madrass, laken og gulpeklut. Tynt teppe. I babynestet: denne brukte vi bare under oppsyn mens vi hadde baby i sofaen med oss. Veldig greit også når jeg dusja/var på do. I vogna: madrass og gulpeklut, tynt teppe, myggnetting og solskjerm. Anonymkode: b2894...78b Vi gjorde det akkurat som dette, alle punktene 😁 Jullibaby her og. Du må bare kjenne etter på babyen for å se om den er for varm eller kald. Kjenn bak i nakken, den skal kjennes helt vanlig ut, ikke varm og klam og heller ikke iskald. Ha gjerne vinduet åpent om dagene for å lufte ut og friske opp rommet, kanskje på natten og på glødt hvis det er veldig varmt og det ikke kommer kald trekk på babyen Anonymkode: 18b5b...ced 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det florerer med råd og jeg ser det er mange som bruker alt mulig dill i sengene til barna fra de er nyfødte. Det trenger de ikke og det øker faren for krybbedød. Vi gjorde det slik med vår julibaby en varm sommer: I sprinkelsenga: bare madrass og laken, og gulpeklut under hodet pga gulp. Babyen sov i en lett pysj og helseteppe/lett ullteppe. Etter hvert som baby ble større brukte vi pose, slik man kler på de. I vugga i stua: madrass, laken og gulpeklut. Tynt teppe. I babynestet: denne brukte vi bare under oppsyn mens vi hadde baby i sofaen med oss. Veldig greit også når jeg dusja/var på do. I vogna: madrass og gulpeklut, tynt teppe, myggnetting og solskjerm. Anonymkode: b2894...78b Spm fra enda en som skal føde i sommer: så man trenger ikke sommerdyne? Pledd er bedre? sover de i pysj eller Ok med bodyer? og er det madrass eller sånn lammeskinn i vogna? Anonymkode: 38e3f...89e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Skrevet 28. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spm fra enda en som skal føde i sommer: så man trenger ikke sommerdyne? Pledd er bedre? sover de i pysj eller Ok med bodyer? og er det madrass eller sånn lammeskinn i vogna? Anonymkode: 38e3f...89e Ikke den du siterte, men de varmeste nettene sov min i bare kortarmet body med helseteppe. Ellers gikk det i pysjdress eller langermet body med strømpebukse. Vår ble skikkelig urolig med teppe og dyne, lå bare og vridde og sparket det av seg, slappet aldri av, så vi kjøpte dynepose og det funket helt supert. Lammeskinn i vognen er altfor varmt på sommeren, vi hadde madrass med et lite bomullsteppe oppå og hadde vi helseteppe over ham. Kle baby i flere lag sånn at det er lett å kle av hvis den blir for varm og lett å kle på igjen hvis det blir for kaldt Anonymkode: 18b5b...ced
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Skrevet 28. mai 2020 Vi fikk vår gutt i august i fjor, og gutten er VARM! Første mnd sov han i bare bleie, prøvde med pysj noen ganger men han ble gjennomsvett etter 1 time... da hadde han et dynetrekk over seg, men som regel sparket han det av. Midtvinters sov han med pysj, og dyna forsvant. Nå når det er varmt igjen har pysjen forsvunnet, men dyna er der. Nå tar han den litt av og på selv etter behov. Anonymkode: bfadd...0c5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 Jeg hadde junibaby. Han sov kun i bleie. Anonymkode: 956e7...8e1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Skrevet 29. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke den du siterte, men de varmeste nettene sov min i bare kortarmet body med helseteppe. Ellers gikk det i pysjdress eller langermet body med strømpebukse. Vår ble skikkelig urolig med teppe og dyne, lå bare og vridde og sparket det av seg, slappet aldri av, så vi kjøpte dynepose og det funket helt supert. Lammeskinn i vognen er altfor varmt på sommeren, vi hadde madrass med et lite bomullsteppe oppå og hadde vi helseteppe over ham. Kle baby i flere lag sånn at det er lett å kle av hvis den blir for varm og lett å kle på igjen hvis det blir for kaldt Anonymkode: 18b5b...ced Lammeskinn er ikke for varmt, det er derimot lurt å bruke hele året. Anonymkode: 81755...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 Vi fikk barn den varme sommeren i 2018. Han sov i nattpose og bleie. Ingenting annet i senga. Anonymkode: 9874e...5fa
Amy.kw Skrevet 29. mai 2020 #14 Skrevet 29. mai 2020 Med min julibaby gjorde vi det slikt : I bedside crib : gulpeklut under hodet, helseteppe på de varmeste dagene, tynn sommerdyne ellers. Pysj. I vogn : vognpose sommer, eller helseteppe. Lå også en del i babynest, der hadde vi ofte bare teppe over.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #15 Skrevet 29. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Lammeskinn er ikke for varmt, det er derimot lurt å bruke hele året. Anonymkode: 81755...bd5 Ikke de varmeste sommerdagene vel? Anonymkode: 18b5b...ced
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #16 Skrevet 29. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke de varmeste sommerdagene vel? Anonymkode: 18b5b...ced Jo😊 Lammeskinn er supert hele året, og faktisk brukes lammefeller for beskyttelse mot varme i varme land. I sommerhalvåret hindrer skinnet at barnet blir klamt, og det holder jevn temperatur, faktisk selv når solen skinner på det https://www.kk.no/mamma/baby-i-vogn-slik-skal-det-ikke-gjores/63929430 Anonymkode: 81755...bd5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #17 Skrevet 29. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo😊 Lammeskinn er supert hele året, og faktisk brukes lammefeller for beskyttelse mot varme i varme land. I sommerhalvåret hindrer skinnet at barnet blir klamt, og det holder jevn temperatur, faktisk selv når solen skinner på det https://www.kk.no/mamma/baby-i-vogn-slik-skal-det-ikke-gjores/63929430 Anonymkode: 81755...bd5 Hvorfor har ingen fortalt meg dette? 😦 😮 Jeg tenkte det ga mening den kalde delen av året for å gi et varmt underlag, men tenkte det ble for varmt på sommertiden.. Men da holder det med skinn, tynne klær og et lite bomullteppe over eller? Når det er varmt og ikke blåser så veldig. Da pakker jeg frem lammeskinnet igjen jeg da 😅 Takk! Anonymkode: 18b5b...ced
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #18 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har ingen fortalt meg dette? 😦 😮 Jeg tenkte det ga mening den kalde delen av året for å gi et varmt underlag, men tenkte det ble for varmt på sommertiden.. Men da holder det med skinn, tynne klær og et lite bomullteppe over eller? Når det er varmt og ikke blåser så veldig. Da pakker jeg frem lammeskinnet igjen jeg da 😅 Takk! Anonymkode: 18b5b...ced Vi har vært ute i hagen i 20 grader i dag. Da lå min sønn i tynn ullbody og ullstrømpebukse på lammeskinn. Hadde et lett nøstebarn-teppe jeg kunne hive over han ved behov 😊 Anonymkode: 81755...bd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå