Gå til innhold

Vil ned i vekt, kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd meg litt fram på mindre kalorier, for og gå ned. Men maten blir fort så kjedelig når jeg gjør det også gir jeg opp. Kan vell egentlig si jeg ikke helt vet hva jeg driver med alltid, når det kommer til matveien, utenom og telle kalorier. 

Har holdt med til sunt kjøtt som kylling og fisk. Brukt mye mer grønnsaker enn poteter eller ris. Men stopper helt opp på hva mer jeg kan lage nesten hver gang. Frokosten også pleier bestå av knekkebrød, av og til kesam, havre og bær. Men blir så innmari lei, og føler det ikke kommer til og holde i lengden. 

Tror jeg føler det fordi jeg er så svært dårlig allerede i matveien og ikke vet helt hva av ting jeg kan lage. 

Jeg har også svært dårlig råd, som kan gjøre det utfordrende til tider, og en mann som ikke er særlig glad i sunn mat. 

Så med tanke på middag og frokosten? Hva kan jeg lage? Noen som vet om noen plasser med gode, billige og sunne middager? Evt om dere har tips? Oppskrifter? 

Jeg er 107kg, og 1.67 høy. Men ser ut som jeg veier 90/95, så desto viktigere er det for helsa mi, da jeg bærer mer fett rundt organene mine en utenfor.

Noen her som har gått ned 30/40kg?(målet mitt iløpet av noen år) som vil fortelle om veien dit? 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For tre år siden gikk jeg fra 87 kg til 56 kg. Dette var veldig mye for meg og jeg ble seende syk ut. Min trivselsvekt er på omkring 70 kg. Flere år i forveien hadde jeg også hadd en vektnedgang men dette med MYE trening og knekkebrød (umulig å opprettholde). Vektnedgangen for tre år siden som var noe ufrivillig lærte meg om hva som fungerer på min kropp.

Den perioden var ikke tankene mine inne på å gå ned i vekt. Ting ble veldig vanskelig hjemme som gjorde at jeg ikke klarte å spise måltider der og hadde konstant en vondt i magen. Spiste kanskje 1 måltid om dagen bare på jobb eller hos venner- men var også svært aktiv. Trente hver dag og gikk turer (dette fordi jeg ikke klarte å være hjemme og samtid vanskelig å møte venninner ofte når jeg hadde det vanskelig. Tok etter mange kommentarer tilslutt et bilde av meg selv og da fikk jeg sjokk. Tok meg sammen og endret livssituasjon. Den historien min over er absolutt ikke det jeg vil si er en sunn eller god måte å gjøre det på. Men har i ettertid forstått at den «livsstilen» kan sammenlignes med intermittert fasting. 
dette har jeg nå tatt inn i livet mitt😊 som gjør at jeg nå holder trivselsvekten på 70 men samtidig kan kose meg. Kjører 16:8 du kan lese mer om det. Har da 8 t spisevindu om dagen. Fra f.eks kl 11-19. 
Jeg spiser veldig variert men noe mer fokus på ren mat. 

Anonymkode: 34077...c11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått ned så mye som 30-40 kg (da hadde jeg jo dødd siden jeg ikke er overvektig), jeg har bare gått ned 3 kg, men det på 4 uker (har ca 1 kg igjen), men jeg tror likevel jeg kan gi noen råd. Man kan absolutt spise veldig variert selv om man går ned i vekt, og man kan faktisk også spise ganske mye mat, det kommer bare an på hvor aktiv man er. Jeg spiser fortsatt mye til middag (gjerne middager på 800 kcal), men til gjengjeld spiser jeg noe mindre ellers.

Et eksempel er at jeg kan spise 2 brødskiver med leverpostei og 1 glass med 2 dl styrk melk til frokost, det samme til lunsj og da har jeg fått 550 kcal, så kan jeg spise en frukt eller bær til 50-100 kcal som mellommåltid og så kan jeg spise f.eks 150 gram kyllingnuggets (stekt i 0,5 ss olje) med 200 gram ovnsbakte poteter (med 0,5 ss olivenolje) eple og agurksalat (med 1 ts olivenolje og 0,5 ts sukker) og sweet chili saus som blir tilsammen ca 750 kcal. Da har jeg bare 1400 kcal, så om jeg trimmer så har jeg fortsatt i alle fall 300-400 kcal å gå på og likevel være i stort underskudd. Det er faktisk lite kalorier i poteter, så jeg spiser gjerne 200 gram poteter til middagen. 

Anonymkode: 4f377...dc8

• Liker 1
Skrevet

Når man skal ned så mye i vekt, anbefaler i alle fall jeg at man velger et kosthold der man i stor grad senker insulinnivåene i blodet. Du har en BMI rundt 40, og da ville det være rart om du ikke allerede har en form for insulinresistens. Denne kan forhindre «normal» vektnedgang. 

Nøkkelen er da å dramatisk kutte i karbohydrater og særlig de raske karbohydratene som sukker og stivelse. Fokus bør være på grønnsaker som vokser over jorden (rotgrønnsaker inneholder en del stivelse, særlig poteter). Du trenger ikke «kjøre på» med fett, særlig ikke mettet fett, men du kan velge et sunt kosthold bestående av mye kylling, fisk, egg, sunne oljer, magert kjøtt og mye grønnsaker (avocado er en super grønnsak og inneholder sunt fett og mye mineraler). Du trenger ikke være redd for fett, men det er ikke nødvendig å spise egg og bacon til frokost hver eneste dag. 

Hvis du greier dette og unngår alle former for sukker og stivelse og holder karbohydratinntaket rundt 30-40 gram om dagen, og da primært fra grønnsaker, kan du fint gå ned mellom 20 og 40 kg i løpet av et år. Sørg også for god kondisjonstrening kombinert med noe styrketrening helst 3-4 ganger i uka.

Skrevet
On 5/30/2020 at 3:30 AM, AnonymBruker said:

For tre år siden gikk jeg fra 87 kg til 56 kg. Dette var veldig mye for meg og jeg ble seende syk ut. Min trivselsvekt er på omkring 70 kg. Flere år i forveien hadde jeg også hadd en vektnedgang men dette med MYE trening og knekkebrød (umulig å opprettholde). Vektnedgangen for tre år siden som var noe ufrivillig lærte meg om hva som fungerer på min kropp.

Den perioden var ikke tankene mine inne på å gå ned i vekt. Ting ble veldig vanskelig hjemme som gjorde at jeg ikke klarte å spise måltider der og hadde konstant en vondt i magen. Spiste kanskje 1 måltid om dagen bare på jobb eller hos venner- men var også svært aktiv. Trente hver dag og gikk turer (dette fordi jeg ikke klarte å være hjemme og samtid vanskelig å møte venninner ofte når jeg hadde det vanskelig. Tok etter mange kommentarer tilslutt et bilde av meg selv og da fikk jeg sjokk. Tok meg sammen og endret livssituasjon. Den historien min over er absolutt ikke det jeg vil si er en sunn eller god måte å gjøre det på. Men har i ettertid forstått at den «livsstilen» kan sammenlignes med intermittert fasting. 
dette har jeg nå tatt inn i livet mitt😊 som gjør at jeg nå holder trivselsvekten på 70 men samtidig kan kose meg. Kjører 16:8 du kan lese mer om det. Har da 8 t spisevindu om dagen. Fra f.eks kl 11-19. 
Jeg spiser veldig variert men noe mer fokus på ren mat. 

Anonymkode: 34077...c11

Fasting er bra det, og det fungerer for mange. Men det fungerer ikke like godt på alle. Noen har adrenale hormonelle problemer som gjør at de blir dårligere under fasting. Det blir for mye stress og kortisol i kroppen.

Skrevet
6 minutter siden, isw said:

Når man skal ned så mye i vekt, anbefaler i alle fall jeg at man velger et kosthold der man i stor grad senker insulinnivåene i blodet. Du har en BMI rundt 40, og da ville det være rart om du ikke allerede har en form for insulinresistens. Denne kan forhindre «normal» vektnedgang. 

Nøkkelen er da å dramatisk kutte i karbohydrater og særlig de raske karbohydratene som sukker og stivelse. Fokus bør være på grønnsaker som vokser over jorden (rotgrønnsaker inneholder en del stivelse, særlig poteter). Du trenger ikke «kjøre på» med fett, særlig ikke mettet fett, men du kan velge et sunt kosthold bestående av mye kylling, fisk, egg, sunne oljer, magert kjøtt og mye grønnsaker (avocado er en super grønnsak og inneholder sunt fett og mye mineraler). Du trenger ikke være redd for fett, men det er ikke nødvendig å spise egg og bacon til frokost hver eneste dag. 

Hvis du greier dette og unngår alle former for sukker og stivelse og holder karbohydratinntaket rundt 30-40 gram om dagen, og da primært fra grønnsaker, kan du fint gå ned mellom 20 og 40 kg i løpet av et år. Sørg også for god kondisjonstrening kombinert med noe styrketrening helst 3-4 ganger i uka.

Jeg har gått ned 15kg på 2 uker på denne måten. Men det var nok mye vann i kroppen. Men jeg holdt meg til ca 10g karb fra de nevnte grønnsakene. Nå er hormonene mine helt fucked og kroppen vil ikke slippe vekten selv om det har funket flere ganger før.

Skrevet
Akkurat nå, badeball27 skrev:

Jeg har gått ned 15kg på 2 uker på denne måten. Men det var nok mye vann i kroppen. Men jeg holdt meg til ca 10g karb fra de nevnte grønnsakene. Nå er hormonene mine helt fucked og kroppen vil ikke slippe vekten selv om det har funket flere ganger før.

Hvilke hormoner er fucked da?

Ja, 15 kg på 2 uker er nok mye vann. 1 gram carbs kan binde 6-7 gram vann i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje Spis deg fri/ BLE hadde vært noe for deg.

Jeg holder på å lese meg opp på det for tiden og det virker som det er bra for helsen på mange måter.

Anonymkode: e4bab...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...