Gå til innhold

Endre planløsning - stort kjøkken eller soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en liten leilighet på 41 kvadrat. Den har stor stue, resten er ganske lite egentlig, men soverommet er betydelig større enn kjøkkenet (selv om det ikke ser sånn ut på bildet), og jeg vurderer bytte om på de to, for å få større kjøkken, og soverom mot bakgård. Men jeg er usikker på om dette er et smart valg? Soverommet vil jo da bli mindre, men det blir også mindre støy og bedre luftemuligheter. Hva ville dere gjort? Har også vurdert å flytte kjøkken ut i stue for å få et ekstra soverom, men da tror jeg leiligheten vil føles veldig trang, er jo bare 41 kvadrat. 

Screenshot 2020-05-28 at 13.37.27.png

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er gaten utenfor ganske bråkete? Vil det bli plass til både dobbeltseng og garderobeskap på det nye soverommet? Blir det plass til spiseplass på kjøkkenet om du flytter det? 

For meg som har bodd en del steder med soverom mot bråkete gate ville nok likt byttingen du skisserer :) Men det må jo være plass til seng og skap på rommet da, så det ikke er et kott liksom. Samtidig, har jo sett mange leiligheter rundt 30-40kvm der soverommet er bare sengen eller bare alkove....

Anonymkode: a674f...b92

Skrevet

Er plass til 140 seng og stort garderobeskap. Ja er det som er greia, er trikk utenfor og hele pakken, så er så bråkete man får det! Spiseplass er jeg litt usikker på, men har jo en stor stue med spisebord. 

AnonymBruker
Skrevet

For egen trivsel synes jeg da det høres lurt ut :) Tror også verdien ved salg er bedre om man har soverom mot rolig bakgård heller enn mot gate med trikk. Det med spiseplass tenkte jeg kanske var bra når man evnt skal selge bare. Siden badet deler vegg med soverom ser det jo ut som det er lettere med kjøkken der enn i stua. Personlig liker jeg ikke små leiligheter med kjøkken på en vegg i stua når rommet blir så lite at det føles litt som å sitte i sofaen på kjøkkenet liksom, men det er jo en smakssak og mange vil heller ha det og ha flere rom ellers. 

Anonymkode: a674f...b92

AnonymBruker
Skrevet

Flytting av vann/avløp blir fort dyrt. Hva med å ta ned veggen mellom kjøkken og gang?

Anonymkode: fb4e5...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ha større kjøkken, enn stort soverom. Men hvis det kun er plass til 140 seng er det for lite, 150 er absolutt minimum og det er egentlig også for lite. 

Anonymkode: a22e3...dad

Skrevet

Jeg har 160 seng nå og ønsker meg en mindre, den er jo gigantisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt til å bo der resten av livet så kan det være en ide å flytte på de to rommene. 

Men hvis du bare skal bo der i noen år så får du kanskje ikke igjen de kostnadene på å flytte på de to rommene. 

Tipper kostnaden på det blir fort 300 tusen kroner. 

Slike små leiligheter bor man i kanskje 5 til 7 år så er man lei og ønsker noe større. 

Anonymkode: 32c86...beb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være en god løsning, og ettersom det er vann og avløp på badet behøver ikke kostnadene på det bli enorme om du passerer vask/oppvaskmaskin på veggen mot badet.

Om du fjerner veggen jeg har skravert mellom stue og det nye kjøkkenet får du en åpen stue/kjøkkenløsning og mer lys og romfølelse. Spiseplass på kjøkkenet synes jeg ikke du behøver i en så liten leilighet.

Hadde det vært min leilighet ville jeg forsøkt å lage en "master suite" av det nye soverommet og badet ved å sette opp en lettvegg med dør inn til gangen mellom det nye soverommet og badet. Bytt ut døra til badet med skyvedør om mulig, for å frigjøre plass. Og riv veggen jeg har skravert så blir det et større rom av det. 

Du er jo heldig som har separat toalett, så slipper du å ha gjester på badet ditt.

2066941332_Skjermbilde2020-05-28kl_19.24_19.thumb.png.5cdd45ce7b3a4ba7e5f5c306e15c8691.png

Anonymkode: 097cc...038

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet ja. Slå ned veggen mellom stue og nytt kjøkken så får du fin åpen løsning. Nå klarer jeg ikke helt se for meg hvor stort det blir, men om mulig kunne du hatt en liten kjøkkenøy med stoler eller spisebord plassert mellom stue og kjøkken. Så får du adskilt de to rommene men holdt på romfølelsen.

Anonymkode: 4a69b...8cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...