Gå til innhold

Skatteoppgjør - baksmell - HVORFOR?

Anbefalte innlegg

Gjest Må jeg klage??
Skrevet

Er det mulig? :o

Jeg hadde 40.000 i inntekt i fjor (jeg var ute og reiste i nesten hele fjor).

I tillegg betalte jeg renter på lån 20.000, samt at jeg har vanlig minstefradrag 30.000. I følge ligningen, har jeg altså skattbar inntekt på minus 10.000.

HVORDAN KAN JEG DA FÅ BAKSMELL PÅ FLERE TUSEN??

Ikke har jeg formue heller - noen titusener på konto, men noen hundretusener i gjeld...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på utregningen.

Dette burde du jo oppdaga allerede når selvangivelsen kom, da står der hvilke tall de beregner ut fra, og hva de anslår sånn ca du får igjen/i baksmell. Og disse beregningstallene har du bekreftet dersom du ikke gjorde endringer på selvangivelsen din. Dersom du gjorde endringer vil det påvirke beregningene.

Dersom du mente det var feil burde du jo selvsagt tatt tak i det allerede da, men i alle fall må du kontakte ligningskontoret dersom du mener det er feil det de har kommet frem til.

Så får du i alle fall svar på hvorfor det er sånn.

Når jeg putter inn sånn ca tallene du oppgir i skatteetatens beregningsprogram for 2003 får jeg at du dersom du ikke har betalt skatt vil få baksmell på drøyt 3000, fordi trygdeavgiften beregnes av bruttoinntekten (7,8%), altså uten fradragene, selv om skatten ikke gjør det.

Gjest Må jeg klage?
Skrevet
Se på utregningen.

Dette burde du jo oppdaga allerede når selvangivelsen kom, da står der hvilke tall de beregner ut fra, og hva de anslår sånn ca du får igjen/i baksmell. Og disse beregningstallene har du bekreftet dersom du ikke gjorde endringer på selvangivelsen din. Dersom du gjorde endringer vil det påvirke beregningene.

Dersom du mente det var feil burde du jo selvsagt tatt tak i det allerede da, men i alle fall må du kontakte ligningskontoret dersom du mener det er feil det de har kommet frem til.

Så får du i alle fall svar på hvorfor det er sånn.

Når jeg putter inn sånn ca tallene du oppgir i skatteetatens beregningsprogram for 2003 får jeg at du dersom du ikke har betalt skatt vil få baksmell på drøyt 3000, fordi trygdeavgiften beregnes av bruttoinntekten (7,8%), altså uten fradragene, selv om skatten ikke gjør det.

Ok, ikke så veldig hjelpsomt å si at jeg burde ha oppdaget det, og faktisk så gjorde jeg en endring, da mye av gjeld og renter ikke sto oppført på den ferdig utfylte selvangivelsen jeg fikk tilsendt.

Men du sier noe med den derre trygdeavgiften, da...

Skrevet

Vel, jeg mente jo bare at dersom du ikke gjorde endringer burde du sett det, dersom du gjorde endringer ville det selvsagt endre på ting, det var jo bare en kommentar, hverken ment som hjelp eller noe annet, men et svar.

Vel, siden du endret på noe ville bergningene endre seg, og siden du ikke hadde satt deg inn i hvordan det var regnet ut fikk du nå en overraskelse. (Det gjorde nok veldig mange, bemerkelsesverdig få regner ut hva skatten vil bli dersom de gjør endringer. Det er jo et valg man selv tar, man må jo ikke regne det ut, jeg liker bare å ha kontroll) Å se på utregningene NÅ ville likevel gitt deg det samme svaret som jeg ga, trygdeavgiften.

Skrevet

I Norge betaler vi skatt til staten, til kommunen og avgift til Folketrygden.

Statsskatt og kommuneskatt beregnes av nettoinntekt - dvs. minus 10 000 kroner for deg.

Folketrygdavgiften er p.t. på 7,8% av bruttoinntekten din - dvs. i overkant av 3 000 kroner.

Om du ikke betalte noe som helst i skatt i fjor, er det vel det du har fått i restskatt, og det er i tilfelle riktig.

Syns det er veldig rart at du har fått utbetalt lønn fra arbeidsgiver uten skattetrekk? Frikortbeløpet er du godt over...

Gjest Må jeg klage?
Skrevet

Ja, det var en annen overraskelse.

Jeg tjente så lite at jeg fikk meg frikort. Problemet var at feriepengene fra 2003 kom (nesten 30.000), og disse teller visst som inntekt og skal betales trygdeavgift av, selv om de visstnok skal være skattefrie.

Arg!

Skrevet

Feriepenger er ikke skattefrie, men de utbetales uten skattetrekk året etter at de er opptjent.

Den smellen gikk jeg på for noen år siden da jeg byttet jobb, det var ikke morsom.

Ingen lønn er skattefri.

Du betaler (normalt) mer enn du "skal" i 10,5 måned for å få skattefri feriepenger og halv skatt i desember. Når du ikke har betalt i disse månedene, får du en slik smell.

Gjest Tingelingew
Skrevet
Ja, det var en annen overraskelse.

Jeg tjente så lite at jeg fikk meg frikort. Problemet var at feriepengene fra 2003 kom (nesten 30.000), og disse teller visst som inntekt og skal betales trygdeavgift av, selv om de visstnok skal være skattefrie.

Arg!

Hvor i alle dager får folk fra at skattepenger er skattefrie... :roll:

Men dersom du faktisk har 40 000 i vanlig lønnsinntekt samt 30 000 i feriepenger og i tillegg ikke har betalt skatt, er det jammen ikke rart at du har fått flere tusen i baksmell. Så du har nok ingenting å klage på, nei.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det lærte jeg faktisk på skolen, tro det eller ei. Og det er ikke mer enn et par år siden jeg oppdaget at feriepengene IKKE er skattefrie...

Skrevet

Vel, jeg lærte på skolen feriepenger UTBETALES skattefritt, men ikke at de ER skattefrie. Det er en merkbar forskjell der...

Og at de ikke ER skattefrie skjønte vi jo da vi regna med lønn og skatt i mattetimene på skolen, fordi vi beregna skatt for et år og delte på 10,5 månder, havl i desember og ingen i juni, men, ehh... skatt beregnes av total årsinntekt, og for mye/lite kommer til oppgjør en gang i året, så at noen tror de er skattefrie er like uforsteålig for meg hver gang, som det er uforståelig for dem at de ikke er det...

Gjest Ma jeg klage?
Skrevet

Men dersom du faktisk har 40 000 i vanlig lønnsinntekt samt 30 000 i feriepenger og i tillegg ikke har betalt skatt, er det jammen ikke rart at du har fått flere tusen i baksmell. Så du har nok ingenting å klage på, nei.

Jeg hadde omtrent 10.000 i vanlig inntekt, og omtrent 30.000 i feriepenger fra 2003 (utbetalt i 2004).

Kjeftesmelle!

Gjest Tingelingew
Skrevet

Jeg hadde omtrent 10.000 i vanlig inntekt, og omtrent 30.000 i feriepenger fra 2003 (utbetalt i 2004).

Kjeftesmelle!

Hjelpe og trøste da damen, jeg svarte jo bare på spørsmålet ditt ("Må jeg klage?"). At du ikke liker svaret får jo være din egen sak...

Skrevet

De aller fleste lærer/erfarer at feriepengene er skattefrie. Den eneste gangen man faktisk får føle på at de ikke er det, er når man bytter jobb. Eller ikke jobber et år, som første innlegger her.

Det er ikke så mange som lærer å regne lønnsutbetalinger og skattetrekk på skolen, det er nok for dem som er spesialiserte, og ikke pensum på vanlig skole, VGS eller høgskoler uten økonomi/regnskap som tema.

Gikk som sagt på en smell selv, og jeg er sivøk :roll: (har aldri lært lønnskjøring da, til mitt forsvar :oops: )

Skrevet

Ehh, vi regnet med lønn og skatt og feriepenger på ungdomsskolen, det VET jeg.

Men da renga vi vel bare at det var 10,5 måneder med skattetrekk i året, og ikke forklaring på at det trakk det hele, muligens.

Men, dersom de fløeste lærer at feriepenger er skattefrie, så må de vokse opp ien annen vrden enn meg, for jeg kan aldri huske å ha trodd de VAR skattefrie, bare at de UTBETALES uten skattetrekk.

Men, det er kanskje enda en ting som pappa trykket inn ioss det da, siden han bestandig kontrollregna selvangivelsen selv, beregna hva han skulle trekkes i skatt (i "gamle dager" var det skjema for slikt som fulgte med den omstendelige selvangivelsen) og vi lørte det vel da, siden han fikk oss til selv å fylle ut våre egne selvangivelser) At skatten beregnes for et ÅR, ikke enkeltmåneder trodde jeg var almennkunnskap, mend et ser ikke slik ut.

Skrevet

Da hadde dere et annet pensum enn oss, vi hadde ikke regnskap i det hele tatt på ungdomsskolen.

De fleste lærer neppe noe om dette i det hele tatt, annet enn at det er trekkfritt i juni og halv skatt i desember. Få som tenker på hva som faktisk SKJER.

Og når man fyller ut selvangivelsen, benytter de fleste lønnsbeløpet som står i lønns- og trekkoppgaven. Det er total lønn inkl. feriepenger, men det er det nok ikke så mange som reflekterer over. For å forstå dette intuitivt gjennom utfylling av selvangivelsen, må man gjøre dette på basis av alle årets lønnsslipper, og det tror jeg det er få som gjør.

Men at du vet det, har jeg fått med meg. Syns ikke det er så rart at mange ikke vet det uansett. Og jeg tror ikke så mange har hatt dette på ungdomsskolen heller.

Skrevet

Vi hadde heller ikke regnskap på ungdommskolen, vi bar regna med lønn, skatt, feriepenger og sånn der i mattetimene. (merkelig, men jeg husker akkurat det. Alt det andre vi regna med, det huker jeg ikke like mye i detalj. Tror jeg kanskje husker det fordi mang regna feil med de oppgavene, og jeg fungerte som hjelpelærer i mattetimene)

Uansett så er jeg en litt rar person jeg, for jeg studerer lønnsslipp og lønns-og trekk oppgave, sammenholder tall på desemberslippen og årsoppgava, ser hva som står og hvor det kommer fra, jeg har alltid vært sånn der snål tall-fanatiker. Så, jeg er nok unormal som bryr meg om slik og vet det. Jeg vet at jeg er rar, så det er greit. Min samboer visste det også da jeg spurte, men han jobber jo på lingingskontoret, så det teller nok ikke :)

Uansett, vi har tråd etter tråd etter tråd her inne hvor folk forklares at feriepenger aldri er skattefrie, så jeg burde snart få inn i det trege hodet mitt at flertallet ikke vet dette... Beklager, men jeg har like tungt for å lære dette som andre har for å lære om feriepenger og skatt. Det er nok bare meg som er sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...