Gå til innhold

Permisjon med baby - hvor mye ansvar har jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i permisjon med baby på 9 uker. Han trenger mye oppmerksomhet og sover lite på dagen. Dette er ofte svært krevende med lite søvn. Hva er egentlig mitt ansvar i permisjon? Far mener jeg har ansvar for å ta baby hele natten, men stemmer dette? Baby kan få mm på flaske og må ikke ammes hver natt... Far har hjemmekontor og relativt rolige dager. 

Anonymkode: 6e832...857

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde ta natten slik at han kan jobbe på dagen, men i helgen så har han sikkert fri og da kan han godt ta ei natt slik at du også kan få litt kvalitetssøvn. 

Her kommer vi nok til å gjøre det slik hvertfall. Så får begge en dag i helgen til å sove ut på. Våkner barnet kl 6 og mannen skal opp kl 7 så kan du spørre pent om ikke han kan stå opp å gi mat og komme tilbake med barnet igjen fordi du har vært opp hele natten. 

Skjønner at det hele føles litt annerledes nå som han jobber hjemmefra, da er han jo såpass tilgjengelig. 

Anonymkode: 3dc0b...85c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Hvorfor skal du bli utslitt mens han er fullt uthvilt? Din permisjon gjelder bare fra 8-4, etter det deler dere 50/50. Han kan ikke forvente å sove fulle netter før jobben med baby i hus. Sånn er det å være småbarnsforeldre. Dette er en typisk kvinnefelle spør du meg, far sier han må sove hele natten for å kunne jobbe, men gjett hva som skjer når du starter i jobb igjen når baby er 8 mnd? Jo, du tatt hele natten da også, da har det visst ikke noe å si at du skal på jobb dagen etterpå, fordi baby vil ha deg og ikke pappa og pappa orker ikke ta kampen med å overta netter 100%. Ifølge hans logikk er det jo det som egentlig skal skje da, du skal sove alle netter mens han tar alle våkenettene. Jeg har aldri hørt om et tilfelle hvor det faktisk har skjedd. 

Anonymkode: 0dc14...428

• Liker 17
Skrevet

Far skal på jobb, men du skal være med en krevende baby hele dagen. Da har man også behov for å være uthvilt. I tillegg sover jo mamma naturlig nok mindre på natta pga amming. Det kan ikke far ta. 

Her kom korona og hjemmekontor veldig beleilig. Noen dager ammer jeg på morgen og pappa er oppe med baby i ca to timer før han begynner på jobb. Jeg får sove. Ettermiddagene deler vi på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også at alt utenom "jobbtid" er felles ansvar. Om han hadde hatt en jobb hvor det er farlig(lege, elektriker, maskinfører...) eller veldig uheldig(advokat eller liknende som må være veldig oppvakt) å ikke være uthvilt hadde det vært annerledes, men hos oss er det vel egentlig mest farlig og uheldig om der er meg som er utslitt og ikke får med meg eller håndterer ting riktig. Godt å høre det er flere meninger om dette. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Haha selvfølgelig skal dere dele på ansvaret! Det er jo begges baby. Mannen min er lege og tok da sin del og vel så det både på natt og ettermiddager. Hva slags fyr er det du er sammen med egentlig? Det er ofte mye mer slitsomt å være hjemme med baby enn å være på jobb!

Anonymkode: de113...1ef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å krangle om hvem som skal ta baby mest 🤦🏼‍♀️ Vil dere ikke ha unge eller? Man deler på ansvaret! 

Anonymkode: 0b486...1c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det ikke finnes noe fasit, og at hvert par må finne ut hva som passer for dem. Det med at han har hjemmekontor er nok lurt å være litt obs på, han er hjemme, men han er jo egentlig på jobb og ikke direkte tilgjengelig. Det kan være en vanskelig balanse, synes jeg selv ihvertfall. 

Hos oss jobber mannen skift (borte hele dagen men kommer hjem om kvelden for å sove), så i de to ukene det står på vil alt falle på meg. Litt spent på hvordan det blir.... (barnet er ikke født ennå). Men i de ukene han har fri har jeg en forventning om at vi deler på det så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: 338e9...908

AnonymBruker
Skrevet

Dette er begges baby. Far burde steppe litt mer opp og bli litt mer far.

Anonymkode: 1506f...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at den som er hjemme i permisjon tar hovedtyngden  av natten med baby. Den som skal på jobb må få søvn. 

Men.. dette er ikke skrevet i stein, og man må bytte på. Man er ett lag, det er begge sitt ansvar at den andre får hvile. Noen velger feks å ha hver sin sovemorgen i helgene. Andre deler natten i 2. Noen tar en natt innimellom. Man må finne en balanse som begge kan leve med. 

Her er mannen ett nattdyr når han ikke er på jobb. Så han tok ofte nattmating, men fikk sove lenge dagen etterpå. Jeg var fornøyd med å legge meg tidlig, og få sammenhengende søvn. 

Anonymkode: 67f28...759

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det ikke finnes noe fasit, og at hvert par må finne ut hva som passer for dem. Det med at han har hjemmekontor er nok lurt å være litt obs på, han er hjemme, men han er jo egentlig på jobb og ikke direkte tilgjengelig. Det kan være en vanskelig balanse, synes jeg selv ihvertfall. 

Hos oss jobber mannen skift (borte hele dagen men kommer hjem om kvelden for å sove), så i de to ukene det står på vil alt falle på meg. Litt spent på hvordan det blir.... (barnet er ikke født ennå). Men i de ukene han har fri har jeg en forventning om at vi deler på det så godt det lar seg gjøre.

Ja, jeg mener absolutt ikke at han skal bistå meg i løpet av dagen altså😊 Er mer nettene jeg tenker på, om det ikke er bedre å dele på ansvaret om nettene.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å krangle om hvem som skal ta baby mest 🤦🏼‍♀️ Vil dere ikke ha unge eller? Man deler på ansvaret! 

Anonymkode: 0b486...1c0

Dette handler ikke om å ikke ville ha baby, dette handler om å være så sliten at en blir fysisk og psykisk uvel og trenger støtte. Jeg synes det er trist at du ordlegger deg på den måten når noen spør om hjelp. Vi har det alle bedre om vi forsøker å vise respekt og forståelse for hverandre.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener absolutt ikke at han skal bistå meg i løpet av dagen altså😊 Er mer nettene jeg tenker på, om det ikke er bedre å dele på ansvaret om nettene.

Så har jeg ikke så mye input;) De to ukene samboer er på jobb har ikke vi mulighet til å dele på nettene, så det gir seg veldig selv for oss. Men leser ofte her inn om par som har vær sin "sovedag" i helgen, det synes jeg høres ut som en god ide.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg krever bare det jeg forventer av far hvis han ikke finner ut av det selv. De siste tre nettene nå har babyen vår sovet en time av gangen med mye gråt og bleieskift på natt. Jeg sover ca tre timer hver natt. Far må ta de andre barna våre og når jeg må opp gang nr fem på natten så legger jeg bare baby inn til far mens jeg går på do, skifter på sengen eller henter det ekstra jeg trenger til baby. Vær tydelig. Sniker han seg unna nå blir det enda verre senere. 

Anonymkode: 9357b...f53

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo begge ansvar hele tiden. Jeg mener det er naturlig at du for eksempel tar nettene, men han må da ha ansvar for kveld slik at du kan få deg noen timer på øyet på kvelden, og at han står opp/hans ansvar fra 06-09 for eksempel (hvis han begynner å jobbe kl.09"). Mens han jobber er det ditt ansvar, du kan da stå opp 8.30, og ta over. Ettermiddagene deler dere vel/er sammen? 

Anonymkode: f716e...b26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig at den som har permisjon tar nettene, tenker jeg. Men hos oss har det jo bare vært amming som gjelder om natten, og det er dessverre vanskelig å dele på... Uansett, den som får sove om natten, står opp med baby om morgenen. 

Fordelen med hjemmekontor er jo at han ikke har noen reisevei. Da kan han passe baby fram til arbeidsdagen begynner. Så er du og baby sammen mens han jobber. På ettermiddagen deler dere likt. 

Anonymkode: 1eb2b...5f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker heller ikke at det er noen fasit, men at det ikke høres rettferdig ut slik du beskriver det hos dere. Jeg har en mann som jobber skift, dermed er han helt borte når han er på jobb, men han har ikke noe mer enn meg han må være opplagt for på dagtid i friperiodene sine. Nå gjør vi det sånn at jeg tar babyen om nettene, mens han tar ansvar for storesøster på to gjennom natten når han har fri, samt står opp med henne. Hun sover som regel gjennom natten med det er full action fra kl. 06. Noen dager står jeg opp med storesøster også slik at han får sovet ut, og det er helt greit fordi det funker at jeg sover sammen med babyen på dagtid. Men vi trives med å gjøre det sånn begge, ut i fra vår situasjon og våre barn.  

Anonymkode: 4a1fc...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar i utgangspunktet 50/50 fra arbeidstidens slutt til kl 22. Er jeg trøtt så legger jeg meg gjerne kl 20. Så tar jeg hele natten frem til kl 5 pga amming. Så sover jeg 1-2 timer alene før far drar på jobb. I helgene får jeg sove alene til 8. Dette har fungert fint i 10 mnd nå. Andre barnet. 

Anonymkode: be6c8...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Her tok jeg natten under permisjon. Men når han kom hjem fra jobb, så fikk jeg 2 timer for meg selv der jeg kunne sove, eller hva jeg nå ville gjøre, uten å måtte tenke på babyen. I helgene delte vi på det. 

Anonymkode: 6f565...9f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel 8-16 permisjonen gjelder. Ang nettene så er det vel veldig individuelt fra par til par, men folk som viser godhet for hverandre lar ikke noen keepere av søvnmangel. Det er vanlig å være omtenksomme mot hverandre å dele det opp sånn at begge virker. Iallefall i voksne, kjærlige forhold. 

Anonymkode: ed980...220

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...