Gå til innhold

Briller eller ikke? hva synes du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos optiker i går, og fikk målt synet mitt. Viste seg at jeg er på -0,5 og har skjeve hornhinner. Hun bestilte derfor briller til meg, men sa også at dette er jo omtrent "ingenting". Dog mente hun at jeg kom til å ville bruke brillene mine så mye som mulig, ettersom jeg kom til å merke at synet ble betraktelig bedre med. Men jeg undrer meg: Når synet ikke er så dårlig, er det kun salgstriks da at hun prakker på meg et par briller? Eller er det slik at synet kan bli verre dersom jeg ikke bruker briller?

Noen andre som har -0,5 som har erfaringer å dele?

Hilsen uvitende jente.

Anonymkode: 6a8cd...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0,5 er ingenting. Den skjeve hornhinnen kan gjøre det værre. Den synstesten de har er en fin illustrator på hvordan synet ditt er. Klarer du mange av de bokstavene uten briller så trenger du ikke briller er mitt tips. 

Selv ser jeg en del dårligere enn deg så jeg må bruke briller eller linser. Grunnet et aktivt liv blir briller dyrt i lengden slik at linser er mere hensiktsmessig. 

Jeg ser nesten ikke forskjell på bare 0,5 forskjell på linsene ihvertfall. Ser også bedre med linser kontra briller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil bli mer sliten av å ikke bruke briller muligens. Selv merket jeg det best ved langkjøring i bil, jeg ble sliten av å følge med på veien (er langsynt). Da jeg begynte med briller merket jeg stor forskjell. Det samme med forelesninger, slitsomt å følge med uten briller, selv om jeg så "godt" nok. 

Anonymkode: 31804...d34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil bli mer sliten av å ikke bruke briller muligens. Selv merket jeg det best ved langkjøring i bil, jeg ble sliten av å følge med på veien (er langsynt). Da jeg begynte med briller merket jeg stor forskjell. Det samme med forelesninger, slitsomt å følge med uten briller, selv om jeg så "godt" nok. 

Anonymkode: 31804...d34

Ja, hun mente jeg kom til å merke ganske forskjell. Men da sikter hun kanskje til de skjeve hornhinnene? for -0,5 er jo ikke så mye. Jeg tenker at jeg kanskje kan forverre situasjonen om jeg ikke følger rådet om å bruke briller? Hun viste meg med apparatet hvordan jeg så med briller kontra uten, og jeg syns jo det var ganske forskjell..

Anonymkode: 6a8cd...c89

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder nok de skjeve hornhinnene, jo høyere sylinder jo mer uklart. Tror nok ikke synet forverrer seg, men du anstrenger deg kanskje mer pg kan få hodepine av det. 

Anonymkode: 5fa14...3a9

Skrevet

Jeg har -8 og -7.5

-0.5 er ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Det var vel en grunn til at du gikk til optiker i første omgang, var det ikke?

Anonymkode: 460f8...1ff

AnonymBruker
Skrevet

bruk det til tv og dataskjerm.

jeg har 0,75. blir mindre sliten av å bruke brillene.

Anonymkode: 4ebb6...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

0,5 er da ikke ingenting. Jeg gikk til optiker fordi jeg trodde jeg hadde fått feil linser, de var håpløse. Gikk rundt og myste hele dagen, slet med nesten alt av tekst. Viste seg at synet plutselig hadde forandret seg, etter jeg hadde bestilt linser for mange måneder. Det var en endring på 0,5, jeg var sikker på det måtte være minst 1,5.

Anonymkode: 6d8a8...a38

• Liker 1
Skrevet

0.5 er ikke mye, men det er nok til at du anstrenger deg litt hele tiden for å se klart. Med skjeve hornhinner i tillegg, så vil du nok oppleve at brillene blir et positivt tilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 0,5 men veldig skjeve hornhinner. For meg er det veldig stor forskjell med briller, og jeg bruker de alltid når jeg leser, ser på tv, kjører bil og lignende. 

Anonymkode: a9292...5f9

Skrevet

Jeg er langsynt 0,75 og har skjeve hornhinner. Fikk lesebriller i januar og bruker de mye. Ser jo helt greit uten briller, men blir fort sliten i øyene og hodet. Før jeg fikk brillene fikk jeg ofte dårligere og dårligere syn hvis jeg leste mye en periode osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...