Gå til innhold

Rekkehus eller enebolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette Justneshalvøya? Kusinen min bor der med barn og jeg må si jeg syns det var kjempetett!

Dere burde kjøpe i et boligområde som er litt eldre der det er generasjonsskifte ja. Det er ofte finere tomter der også, med litt størrelse. Husene er ofte renoverte og tatt godt vare på, og arkitekturen kan være veldig mye mer spennende enn de nye boligene . Vi gjorde det - bare på Østlandet , og er som sagt veldig fornøyd. Vi er med i en Facebook-gruppe der vi får invitasjoner til aktiviteter, treff og leking , ellers så kan vi nyte privatliv slik vi ønsker på en god tomt uten innsyn:) 

Anonymkode: 96950...b94

Det er faktisk Justneshalvøya ja! Altfor tett for vår del. Vi kommer til å kjøpe på Gimlekollen i stedet. Lik pris omtrent, men mye mer eiendom for pengene, og nærmere byen. 

Anonymkode: 1fec9...71b

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk Justneshalvøya ja! Altfor tett for vår del. Vi kommer til å kjøpe på Gimlekollen i stedet. Lik pris omtrent, men mye mer eiendom for pengene, og nærmere byen. 

Høres lurt ut, håper dere blir fornøyd:-) Føler disse nybygg -stedene ( her på Østlandet også) gir dårlige tomter. Gjelder liksom å få inn mest mulig på minst mulig plass. Blir ingen naturlige steder for barn Å leke lenger, ingen krinkler og kroker liksom. Liker bedre husene fra 80-90 tallet og tidligere der det er litt gode tomter og gjerne litt mer spennende arkitektur. I litt eldre boligfelt får man også mer mangfold, alt fra litt eldre til , innvandrere, til unge med barn - og ikke KUN en gruppe mennesker, det tror jeg er bra.!

Anonymkode: 96950...b94

• Liker 2
Skrevet

Det kom en enebolig som lå rett ved siden av dette i byggefeltet som virket mitt i blinken for oss. Ble solgt før visning. Det har skjedd flere ganger dette året.

Samtidig får jeg opp en del slik rekkehus-prosjekter som tydeligvis har dukket opp en del av siste årene i nabobyer på facebook. En del av disse har setningsskader, så jeg blir jo litt skeptisk. Det rekkehusområdet vi vurderer er også grunnforholdene dårlig, så jeg vet ikke om det samme skjer der. 

Hadde ikke trodd å kjøpe bolig skulle bli så vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp på Gimlekollen. Det er veldig fint der, men en veldig homogen befolkning. Negativt at det ikke er butikk - man må gå minimum to kilometer i bratt bakke for å komme til Joker Spicheren eller Meny Albert. 
Det er et generasjonsskifte, ja, men siden de fineste husene koster 8-10 millioner blir det fort klasseskille. Barna vil gå i klasse med barn med foreldre som har en Tesla hver, hytte på Hovden og Risør og fin båt i Bertes. 

Jeg valgte å etablere meg med familie i Oslo fordi jeg syns det er negativt med bibelbeltekulturen og rasismen i Kristiansand. 

Anonymkode: dcf74...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp på Gimlekollen. Det er veldig fint der, men en veldig homogen befolkning. Negativt at det ikke er butikk - man må gå minimum to kilometer i bratt bakke for å komme til Joker Spicheren eller Meny Albert. 
Det er et generasjonsskifte, ja, men siden de fineste husene koster 8-10 millioner blir det fort klasseskille. Barna vil gå i klasse med barn med foreldre som har en Tesla hver, hytte på Hovden og Risør og fin båt i Bertes. 

Jeg valgte å etablere meg med familie i Oslo fordi jeg syns det er negativt med bibelbeltekulturen og rasismen i Kristiansand. 

Hmm, føler egentlig at det er slik på Justneshalvøya også. Mye materialisme. Har du noen formening om Fagerholt eller Kongsgård 2? Begge disse områdene ligger nærme butikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi også ser på rekkehus og enebolig. 
Jeg er nok hakket mer skeptisk til enebolig enn rekkehus fordi jeg selv er oppvokst i enebolig-strøk med bestemor som nærmeste nabo. Og hun har kontroll på hvem som er hvor og når, hva de pusser opp, hvilken farge de velger osv.. Er nesten sikker på at hun bruker kikkert for å være sikker på å få med seg alt. 

Jeg fikk f.eks vite om utroskapen til pappan til venninna mi av bestemor. Venninna mi fikk vite om det pga rykter bestemor spredte. Fikk også vite at foreldrene til min tildligere bestevenninne skulle skilles, av min bestemor som var VELDIG interessert i om jeg hadde mer info og som ble grinete på meg fordi jeg sa "de får styre livene sine som de ønsker selv".. 

Har en liten fantasi om at i rekkehus er man kanskje litt flinkere til å holde seg for seg selv. Det kan hende at jeg bommer totalt uansett, da. 

Anonymkode: 862db...576

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi også ser på rekkehus og enebolig. 
Jeg er nok hakket mer skeptisk til enebolig enn rekkehus fordi jeg selv er oppvokst i enebolig-strøk med bestemor som nærmeste nabo. Og hun har kontroll på hvem som er hvor og når, hva de pusser opp, hvilken farge de velger osv.. Er nesten sikker på at hun bruker kikkert for å være sikker på å få med seg alt. 

Jeg fikk f.eks vite om utroskapen til pappan til venninna mi av bestemor. Venninna mi fikk vite om det pga rykter bestemor spredte. Fikk også vite at foreldrene til min tildligere bestevenninne skulle skilles, av min bestemor som var VELDIG interessert i om jeg hadde mer info og som ble grinete på meg fordi jeg sa "de får styre livene sine som de ønsker selv".. 

Har en liten fantasi om at i rekkehus er man kanskje litt flinkere til å holde seg for seg selv. Det kan hende at jeg bommer totalt uansett, da. 

Anonymkode: 862db...576

Jeg har bare bodd i enebolig og har aldri opplevd noe slikt. Men vennene våre som bor i rekkehus, har god oversikt over hva naboene foretar seg😂

Anonymkode: f6003...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke jeg, tror det kommer mest an på hvem som bor der, hvilken fase av livet de er k og om det er utskifting eller ikke på hvordan miljøet er. 

Er vokst opp i område med kun eneboliger og der har ihvertfall alle stålkontroll på det meste av hva naboer foretar seg. De fleste i nabolaget omgås sosialt (mye hagefester, dugnader, velmøter og nyttårssamlinger OL) og de som ikke er sosiale blir snakket om på de sosiale sammenkomstene 😂 Ganske bygdeaktig, haha, men altså er enebolig-felt i en av de større norske byene. Om jeg møter en av mine foreldres naboer på butikken, så vet de alt om meg, selv om jeg aldri har snakket med de. 

Har inntrykk over at det er ganske likt i rekkehusstrøket i enda større norsk by der svigers bor egentlig, men kanskje hakket mer privat fordi det er litt mer utskifting, så det rekker ikke bli like mye "bygda" der alle kjenner alle og vil ha sladder? 

Anonymkode: 02ef8...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Når man må lukke vinduet for å spise potetgull fordi det er så lydt at man er redd for å forstyrre naboen... Eller når naboen smeller dører konstant fordi barnet ditt smelte ei dør i sinne forleden kveld sånn at de skal markere at de ikke syns det er greit (er jaggu forskjell på et voksent menneske som systematisk velger å gjøre dette selv, og et barn som blir sinna)  ved å smelle ytterdøra knallhardt hver eneste gang de tar kveld og hver gang de går inn og ut døra, sånt er årsaken til at jeg aldri i verden ville ha valgt rekkehus eller tomannsbolig om jeg hadde muligheten til å velge enebolig. En total annerledes livskvalitet ved å ha enebolig fremfor å måtte høre alle samtalene naboen har rett utenfor stuevinduet ditt, døgnet rundt... Verdsetter privatliv høyt. 

Anonymkode: 795de...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2020 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Sliter med det samme selv, så får oss rekkehus, var på visning og der satt naboen . Når vi var ute på terrassen følte vi oss helt oppi naboen. Kan jo høre alt vi snakker om. Dette var «drømmen» da rekkehus er billig, og ligger sentralt i vår by. 

enebolig sentralt har vi ikke råd til, eventuelt må vi låne oss ihjel.

men vi kan kjøpe enebolig så ikke er så sentralt.. vanskelig

Anonymkode: 09b73...523

På 28.5.2020 den 21.00, Fortunatus skrev:

Ja, jeg skjønner hva du mener.. vi var på visning en enebolig der det var tre nye eneboliger bygd på en tomt. Naboen satt og grillet under visning og sa at han vurderte også å selge. Det var vel rundt 10 meter unna huset. Dette ble jo veldig fremmed da vi overhodet ikke kjente denne mannen..

Vi kan også flytte ut av byen, men siden jeg pendler allerede så er det så lite fristende. Jeg tenker jeg ikke trenger et råflott hus utenfor sentrum når jeg må bruke rundt 1,5 t til jobb hvis jeg er heldig. 

Men kan jo være lurt å dra på litt visninger på rekkehus og se.

Det endte med vertikalt del tomannsbolig 😂 så vi er fornøyd ! Masse lykke til, håper du finner ut av det. 

Gjest loveli
Skrevet

Jeg ville valgt enebolig, men så liker jeg best å ikke høre så mye av andre da. Jeg skulle også gjerne ikke tatt så mye hensyn til andre. Jeg trives i eget selskap og det er faktisk ikke alltid jeg har lyst til å snakke med naboen når hun titter over gjerdet og sier hei når jeg soler meg. Hun er alene og er mye ensom. Jeg synes heller ikke det er spesielt kult at barna i nabolaget bare løper inn og ut til hverandre hele døgnet uten at det må spørres om og avklares om besøk på forhånd. Men barna elsker det da. 😛

Her jeg bor har jeg ikke råd til enebolig, men hvis jeg hadde valget så ville jeg valgt det.

Men ut i fra hva du skriver så tror jeg kanskje ikke det er riktig valg for deg?

Gjest loveli
Skrevet
På 30.5.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Kristiansand ❤

Skulle ønske jeg kunne bo der, men jeg har ingen kjente derifra og det er vanskelig å flytte fra venner og familie som voksen.

Men dere er heldige som bor der! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det endte med vertikalt del tomannsbolig 😂 så vi er fornøyd ! Masse lykke til, håper du finner ut av det. 

Takk! :) Gratulerer med kjøp! Ja, finner nok noe etterhvert. 

2 timer siden, loveli skrev:

Jeg ville valgt enebolig, men så liker jeg best å ikke høre så mye av andre da. Jeg skulle også gjerne ikke tatt så mye hensyn til andre. Jeg trives i eget selskap og det er faktisk ikke alltid jeg har lyst til å snakke med naboen når hun titter over gjerdet og sier hei når jeg soler meg. Hun er alene og er mye ensom. Jeg synes heller ikke det er spesielt kult at barna i nabolaget bare løper inn og ut til hverandre hele døgnet uten at det må spørres om og avklares om besøk på forhånd. Men barna elsker det da. 😛

Her jeg bor har jeg ikke råd til enebolig, men hvis jeg hadde valget så ville jeg valgt det.

Men ut i fra hva du skriver så tror jeg kanskje ikke det er riktig valg for deg?

Ja, vi får se hva vi finner på. Enda ikke lagt ut til salgs det nye prosjektet, men ser det bra ut så tror jeg vi tester det ut. Som sagt, så tror jeg vi kan trives "overalt", så jeg er ikke så bekymret. Men jeg og mannen var veldig innstilt på enebolig, men ingen av de eneboligene vi har sett har vært noe særlig. 

Dog skal jeg bemerke at de siste ukene hvor det har vært fint vær, så har det vært litt slitsomt å bo så tett oppi andre. De vi deler fellesområder med som ikke er vårt borettslag så har det vært mye ungdommer med musikk og det har stort sett vært alkoholdrikking på fellesområdene hver dag. Ikke til langt på natt, men de kveldene hvor jeg har lyst til å sitte litt på verandaen etter ungene er lagt, har jeg heller gått inn da det er slitsomt å være i nærheten av en sånn fest-stemning.

Skrevet
På 28.5.2020 den 9.53, Drizzt skrev:

Dere må se på deres behov og hva som er viktig for dere.

Med rekkehus er det høyere fare for nabokonflikter, støy og uoverensstemmelser samtidig som det er enklere for barna å knytte kontakt. Med nytt hus er til å foretrekke enn gammelt hus. Dere slipper alt av skjulte feil og slitasje gjennom årene, vedlikehold, osv.

På den andre siden er det mange fordeler med enebolig, men også mer utgifter, vedlikehold, osv. 

Slik jeg forstår innlegget ditt, er rekkehus kanskje bedre for dere - lettere kontakt for barna, mindre oppussing og praktisk beliggenhet i forhold til jobb.

Er det mer nabokonflikter i rekkehus? Fordelen med krangling her, er at man har et styre som kan komme inn som nøytrale og megle. I ebeboligområder er det ikke det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, Brunello skrev:

Er det mer nabokonflikter i rekkehus? Fordelen med krangling her, er at man har et styre som kan komme inn som nøytrale og megle. I ebeboligområder er det ikke det.

Styret blander seg ikke alltid inn, nei. Bor man vegg i vegg er det selvfølgelig mer nabokonflikter. For eksempel med tanke på støy. Vi har bodd i rekkehus før og styret i foreningen alle rekkehus i området var en del av blandet seg aldri i nabokonflikter. Ståstedet var at det var privatrettslig konflikt og styret ikke kan blande seg på noe måte. Aldri meglet heller, anbefalte å kontakte advokat istedet.

Det var flere nabokonflikter i området, for det meste når det gjelder støy og hekk.

Endret av Drizzt
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, loveli skrev:

Kristiansand ❤

Skulle ønske jeg kunne bo der, men jeg har ingen kjente derifra og det er vanskelig å flytte fra venner og familie som voksen.

Men dere er heldige som bor der! 

Ja, vi elsker å bo i Kristiansand! Føles som om vi er konstant på ferie. Vi kjente ingen da vi flyttet hit for 5 år siden, men det har ikke vært vanskelig å lage et godt nettverk. Så hopp i det, det anbefaler vi virkelig!

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Hmm, føler egentlig at det er slik på Justneshalvøya også. Mye materialisme. Har du noen formening om Fagerholt eller Kongsgård 2? Begge disse områdene ligger nærme butikk. 

Justneshalvøya er nok mye likt. Kjenner mange som bor der og det er mye drama og intriger, gjerne mellom folk som gikk på ungdomsskolen sammen. Fagerholt er fint, og har en pent oppusset barneskole, men det ligger på skyggesiden. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi elsker å bo i Kristiansand! Føles som om vi er konstant på ferie. Vi kjente ingen da vi flyttet hit for 5 år siden, men det har ikke vært vanskelig å lage et godt nettverk. Så hopp i det, det anbefaler vi virkelig!

Jeg har alltid synes det var så slitsomt med alt det religiøse, klikk-dannelsen, generel «oss mot dem». Er glad jeg ikke bor der nå fordi det er rart å omgis med alle de nysgjerrige jeg vokste opp sammen med. Dere som tilflyttere har ikke det problemet. 

Gjest loveli
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bodde du før? Jeg bor mange timer unna Kristiansand med bil.., har bodd på samme sted omtrent hele livet og ja... Jeg tror dessverre aldri at jeg kommer til å flytte til Kr.sand, men det er en liten drøm jeg har. Kunne vært gjeldsfri, hatt utsikt, båt... ååååååhhhhh!

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, loveli skrev:

Hvor bodde du før? Jeg bor mange timer unna Kristiansand med bil.., har bodd på samme sted omtrent hele livet og ja... Jeg tror dessverre aldri at jeg kommer til å flytte til Kr.sand, men det er en liten drøm jeg har. Kunne vært gjeldsfri, hatt utsikt, båt... ååååååhhhhh!

Vi kommer fra Vestlandet, men har prøvd å bo i både Drammen, Stavanger, Bergen, Oslo og utlandet. Kristiansand er definitivt favoritten. Passe stort og helt nydelig. Og ikke minst hyggelige boligpriser. Vi blir værende her, trives så sinnsykt godt! 

Du kunne jo ha prøvd å leie noe først, for å se om du trives? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...