AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Hei! Er det noen her som har bipolar diagnose og som IKKE har lagt på seg av medisinen? Jeg er i ferd med å få denne diagnosen. Men er kjempe redd for å legge på meg om jeg starter opp med medisiner. Jeg var overvektig for noen år siden, er normalvektig nå og vil fortsette å være det 😔 Anonymkode: 41dc5...741
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 JA, finnes medisiner hvor økt sult ikke er en del av bivirkninger. Regner med du pga typ2 er mest nede og lite mani, ergo er det vel rene antidepressiva du bør gå på ? da vil jeg annbefale venlaflaxin(efexor) Den gir ikke øt sultfølelse på meg. HAr selv bipolar 1, så går på flere forskjellige medisiner, men også antidepresiva nå, og jeg har prøvd en del, eneste som ikke ga meg økt sult var da venlaflaxin. Men selv om en av bivirkningene er økt sultfølelse på mange av disse medisinene, så betyr det ikke at du vil få den bivirkningen, Så absolutt annbefalt å prøve forskjellige. Kan ta tid å finne rett medisin. Men økt sult kommer også ofte når depresjonen er over, da man da gjerne spiser mer. Er jo kun det som gjør man legger på seg. Men hos meg får jeg en ulvehunger av noen typer medisiner (zolofot,remeron) og vil ikke gå på de. Så fremst du er klar over at det ikke er medisinen som gjør deg tykkere, men at man overspiser grunnet fake sultfølelse, så bør det gå bra. Men viktig å skrive opp matliste når du begynner, så du ser du ikke plutselig begynner å spise mer. Anonymkode: 5f98a...bd1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 Hei. Tar Lamictal og har ikke lagt på meg av den grunn. Kommer jo an på hva du tar. Antipsykotika (eller hva det nå heter 🤔🤣) er mer forbundet med kraftig vektøkning, men da handler det jo også "bare" om å spise sunt og fortsette å være aktiv, prøve å motstå fristelser, selv om du får skikkelig lyst på noe. Anonymkode: dfa63...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Skrevet 28. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: JA, finnes medisiner hvor økt sult ikke er en del av bivirkninger. Regner med du pga typ2 er mest nede og lite mani, ergo er det vel rene antidepressiva du bør gå på ? da vil jeg annbefale venlaflaxin(efexor) Den gir ikke øt sultfølelse på meg. HAr selv bipolar 1, så går på flere forskjellige medisiner, men også antidepresiva nå, og jeg har prøvd en del, eneste som ikke ga meg økt sult var da venlaflaxin. Men selv om en av bivirkningene er økt sultfølelse på mange av disse medisinene, så betyr det ikke at du vil få den bivirkningen, Så absolutt annbefalt å prøve forskjellige. Kan ta tid å finne rett medisin. Men økt sult kommer også ofte når depresjonen er over, da man da gjerne spiser mer. Er jo kun det som gjør man legger på seg. Men hos meg får jeg en ulvehunger av noen typer medisiner (zolofot,remeron) og vil ikke gå på de. Så fremst du er klar over at det ikke er medisinen som gjør deg tykkere, men at man overspiser grunnet fake sultfølelse, så bør det gå bra. Men viktig å skrive opp matliste når du begynner, så du ser du ikke plutselig begynner å spise mer. Anonymkode: 5f98a...bd1 Er ikke helt relevant her, men antidepressiva? Trodde ingen med bipolar tok det pga fare for mani? Anonymkode: dfa63...b8e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 serequel gir ikke økt sult, dette er en antipsykotika. Men bruk felleskatalogen på nett. Søk opp forskjellige medisiner og les bivirkninger. Sier du i fra til legen om din redsel for å legge på deg, så leter han/hun nok etter medisiner uten den bieffekten. Anonymkode: 5f98a...bd1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke helt relevant her, men antidepressiva? Trodde ingen med bipolar tok det pga fare for mani? Anonymkode: dfa63...b8e Joda, skal ikke gå på det ved mani, men ellers helt greit. Først slår vi ned manien, så kan jeg begtnne på antidepressiva. En viktig del av det å holde meg frisk. På antidepressiva så har jeg ikke fått tilbakefall. Uten den får jeg tilbakefall. Jeg er bipolar1, og det fungerer godt. TS er bipolar2 og det vil si mer depresjoner enn mani. Anonymkode: 5f98a...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #7 Skrevet 28. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke helt relevant her, men antidepressiva? Trodde ingen med bipolar tok det pga fare for mani? Anonymkode: dfa63...b8e Etter det jeg husker så er det greit så lenge det tas i kombinasjon med andre medisiner. De få gangene jeg har prøvd AD har jeg blitt bra veldig fort, nesten på dagen. Etter et par uker blir jeg irritabel og stressa, så litt omvendt av hva som er normalt. Det er med andre medisiner da, AD passer ikke for meg. Har bipolar2. Anonymkode: 073f9...7be 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Skrevet 28. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke helt relevant her, men antidepressiva? Trodde ingen med bipolar tok det pga fare for mani? Anonymkode: dfa63...b8e Ja, det er riktig. Jeg la på meg da første gang fikk en depresjon og de ga meg antidepressive. Da jeg fikk diagnosen så fikk jeg Lamictal, har ikke lagt på meg av den. Anonymkode: 88e2c...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Skrevet 28. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter det jeg husker så er det greit så lenge det tas i kombinasjon med andre medisiner. De få gangene jeg har prøvd AD har jeg blitt bra veldig fort, nesten på dagen. Etter et par uker blir jeg irritabel og stressa, så litt omvendt av hva som er normalt. Det er med andre medisiner da, AD passer ikke for meg. Har bipolar2. Anonymkode: 073f9...7be Det er veldig vanlig at man har andre reaksjoner på antidepressiva som bipolar enn hva som er "normalt". Anonymkode: 88e2c...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Skrevet 28. mai 2020 Jeg brukte zoloft uten å legge på meg. Bruker per i dag lamictal og zyprexa, og har ikke gått opp i vekt av disse medikamentene. Anonymkode: eac1b...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 Jeg går på lamictal og har ikke lagt på meg, har ingen negative bivirkninger i det hele tatt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 39ee9...5f7 1
Purple_Pixiedust Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 (endret) Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse, men har også hatt hypomane episoder uten at jeg har fått diagnosen (eller jeg fikk den, men så ble den tatt vekk og borderline satt inn), men de sier de ikke kan utelukke helt at jeg har den. Uansett medisineres jeg. Går på Lamictal og Truxal. Da jeg begynte på Truxal var jeg mye tyngre enn jeg er nå. Veide 89 kg da mot 62 nå, og jeg begynte å slanke meg rett etter jeg startet på Truxal. Så har ikke fått økt sult av den. Fikk null økt sult av Lamictal, men har opplevd økt sult av orfiril da jeg gikk på den. Går ikke på AD da jeg har prøvd ut flere uten effekt, men skal kanskje teste ut Brintellix. Den skal ikke ha vektoppgang som bivirkning. Fluoxetine/fontex har heller ikke vektøkning som bivirkning. Ikke Wellbutrin heller. Endret 28. mai 2020 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #13 Skrevet 28. mai 2020 Akkurat nå, Purple_Pixiedust skrev: Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse, men har også hatt hypomane episoder uten at jeg har fått diagnosen (eller jeg fikk den, men så ble den tatt vekk og borderline satt inn), men de sier de ikke kan utelukke helt at jeg har den. Uansett medisineres jeg. Går på Lamictal og Truxal. Da jeg begynte på Truxak var jeg mye tyngre enn jeg er nå. Veide 89 kg da mot 62 nå, og jeg begynte å slanke meg rett etter jeg startet på Truxal. Så har ikke fått økt sult av den. Fikk null økt sult av Lamictal, men har opplevd økt sult av orfiril da jeg gikk på den. Går ikke på AD da jeg har prøvd ut flere uten effekt, men skal kanskje teste ut Brintellix. Den skal ikke ha vektoppgang som bivirkning. Fluoxetine/fontex har heller ikke vektøkning som bivirkning. Ikke Wellbutrin heller. På hvilket grunnlag ble diagnosen tatt bort igjen? Lurer på det fordi jeg har fått bipolar 2 på papiret nå men er usikker. Her var det også snakk om borderline. Skjønner egentlig ikke hvordan man kan være sikker på disse diagnosene. Jeg tror at jeg har vært hypoman noen ganger, i tillegg til mange depresjoner, men det blir jo bare egenrapportering som bekreftelse på kriteriene... Så da har jeg jo egentlig bestemt diagnosen selv da, sånn indirekte. Og jeg er da ikke noen ekspert 😛 Går på lamictal nå og har ikke gått opp i vekt eller hatt andre åpenlyse bivirkninger, men jeg er veldig ukonsentrert, mister lett fokus og fungerer dårlig på jobb sånn sett. Har bestemt meg for å slutte med medisinen, mot anbefaling selvfølgelig, med det er fordi jeg er usikker på om jeg egentlig har bp2 og for å finne ut av om det er lamictal som gjør meg så surrete... Har kuttet fra 200 til 100 for to dager siden og tenker gå ned til 50 om en ukes tid. Dessuten savner jeg å kunne gire meg selv opp og gå skikkelig inn for trening, det sosiale og kreative, uansett hva man ønsker å betegne det som. Hva med: "en god periode i ditt liv" som forhåpentligvis alle får oppleve nå og da... Nå er jeg liksom helt flat, heller litt tiltaksløs med små glimt av håp en halvtimes eller times tid daglig... Anonymkode: dfa63...b8e
Purple_Pixiedust Skrevet 28. mai 2020 #14 Skrevet 28. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilket grunnlag ble diagnosen tatt bort igjen? Lurer på det fordi jeg har fått bipolar 2 på papiret nå men er usikker. Her var det også snakk om borderline. Skjønner egentlig ikke hvordan man kan være sikker på disse diagnosene. Jeg tror at jeg har vært hypoman noen ganger, i tillegg til mange depresjoner, men det blir jo bare egenrapportering som bekreftelse på kriteriene... Så da har jeg jo egentlig bestemt diagnosen selv da, sånn indirekte. Og jeg er da ikke noen ekspert 😛 Anonymkode: dfa63...b8e Jeg vet egentlig ikke nøyaktig hvorfor bipolar ble tatt vekk, annet enn at det var helt tydelig at jeg hadde borderline. Så har de over tid sett at jeg har tilbakevendende, kliniske depresjoner som er uavhengig av personlighetsforstyrrelsen og de erkjenner også at jeg har hatt hypomane episoder, men de tenker det kan være et symptom fra borderline-diagnosen. Jeg er ikke så sikker på det, men ok. Er ikke så nøye for meg om det er tilbakevendende depressiv lidelser + borderline ++ eller om det er bipolar + borderline med oppstemte perioder opptil to uker. Jeg får nå behandling uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå