Oslostudenten Skrevet 28. mai 2020 #1 Del Skrevet 28. mai 2020 Jeg har alltid likt kjemi. Jeg har 6 i både R2, kjemi 2 og fysikk 2, men det hjelper ikke så mye når jeg ikke vet hva jeg vil. Jeg vet som sagt at jeg er veldig glad i kjemi, men jeg frykter litt for jobbmulighetene (både med tanke på nå og i fremtiden). Jeg har derfor sett litt på farmasi, hvor jeg vil få studere kjemi, men jeg får mest sannsynlig ikke jobbet med kjemi dersom jeg blir farmasøyt, da de fleste farmasøyter ender opp i apotek. For meg er det viktig at jeg etter endt utdanning har en noenlunde trygg jobb å gå til, eller eventuelt gode muligheter for relevant jobb. Det er sikkert litt vanskelig å forstå hva problemet er. Jeg har mest lyst til å studere kjemi og biokjemi på UiO, men jeg er redd jeg vil slite med å få meg relevant jobb - også etter master i kjemi. Er jobbmulighetene virkelig så dårlige som folk skal ha det til? Er det mange arbeidsledige kjemikere? Jeg har ikke lyst til å angre på valg av studium igjen (jeg prøvde meg på rettsvitenskap siden jeg har hatt en liten interesse for jus). Er det tryggere å bare studere master i farmasi selv om det er noe mindre interessant på grunn av anatomien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Del Skrevet 28. mai 2020 Vel, hva tror du kjemikere jobber som i det hele tatt? Om du i det hele tatt skulle være så heldig å få deg relevant jobb, hva tror du en slik jobb innebærer? Jeg tror faktisk de mest spennende kjemikerjobbene er i akademia, altså som forsker ved universitet. Og det sier litt. Mange har nok et litt fordreid forhold til hva kjemikere egentlig gjør på jobb. Det skal godt gjøres å kunne leve av å titrere og leke med fargefulle redoksreaksjoner. Jeg kjenner flere kjemikere, og de alle fleste har måttet bytte beite pga arbeidsmarkedet, f.eks. til IT eller lærer, men de få som har fått "relevant" jobb, jobber med f.eks. å produsere såpe hver dag, eller stå ved samlebåndet på en fabrikk og inspisere varer. Repetitive arbeidsoppgaver som selv en ape kunne gjort (deres egne ord). Det er jo for all del ikke sånn at jeg sitter med den totale oversikten over alle mulige jobber, så derfor spør jeg deg: Om arbeidsmarkedet var superbra og du kunne fått akkurat hvilken kjemikerjobb du ville – hva ville det vært? Hva ville du jobbet med om du kunne fått velge dine egne, kjemiske arbeidsoppgaver? Når det er dette du har lyst til, så regner jeg med at du har undersøkt og vet litt mer om mulighetene enn meg. Anonymkode: 195c0...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslostudenten Skrevet 28. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, hva tror du kjemikere jobber som i det hele tatt? Om du i det hele tatt skulle være så heldig å få deg relevant jobb, hva tror du en slik jobb innebærer? Jeg tror faktisk de mest spennende kjemikerjobbene er i akademia, altså som forsker ved universitet. Og det sier litt. Mange har nok et litt fordreid forhold til hva kjemikere egentlig gjør på jobb. Det skal godt gjøres å kunne leve av å titrere og leke med fargefulle redoksreaksjoner. Jeg kjenner flere kjemikere, og de alle fleste har måttet bytte beite pga arbeidsmarkedet, f.eks. til IT eller lærer, men de få som har fått "relevant" jobb, jobber med f.eks. å produsere såpe hver dag, eller stå ved samlebåndet på en fabrikk og inspisere varer. Repetitive arbeidsoppgaver som selv en ape kunne gjort (deres egne ord). Det er jo for all del ikke sånn at jeg sitter med den totale oversikten over alle mulige jobber, så derfor spør jeg deg: Om arbeidsmarkedet var superbra og du kunne fått akkurat hvilken kjemikerjobb du ville – hva ville det vært? Hva ville du jobbet med om du kunne fått velge dine egne, kjemiske arbeidsoppgaver? Når det er dette du har lyst til, så regner jeg med at du har undersøkt og vet litt mer om mulighetene enn meg. Anonymkode: 195c0...d33 Jeg har hørt så mye forskjellig. Faren til en nær venninne av meg jobber innenfor rensing av vann og lignende. Jeg vet at en del kjemikere har jobbet innenfor petroleumsindustrien, og det er fortsatt en del som gjør det (har iallfall jeg hørt). Det er ikke like enkelt å få jobb, men er man god, har vært aktiv i studietiden og er villig til å flytte på seg burde det ikke være et problem å få seg jobb. Jeg har mest lyst til å jobbe innenfor legemiddelindustrien, og jeg kan ikke se for meg at den skal forsvinne med det første. Der vil det jo være jobbmuligheter for kjemikere. Dette er kun ting jeg har fått inntrykk av. Man hører ufattelig mye forskjellig. Jeg har ikke lyst til å produsere såpe eller jobbe på fabrikk, men jeg har ikke lyst til å utdanne meg i flere år til å stå i et apotek. Det å selge legemidler i seg selv er ikke problemet. Det er en viktig jobb, men jeg har hørt at en del føler et press på å drive med mersalg av f.eks. håndkrem. Jeg ser jo at det er ulemper ved begge studiumene, og det var en av grunnene til at jeg valgte å prøve rettsvitenskap, men det var ikke noe for meg. Jeg savner labben og jeg savner realfag generelt. Jeg føler det er umulig å få svar på alt jeg lurer på, og det er vanskelig å vite hvem man kan stole på. Utdanningsinstitusjonene selger inn studiumene ved å fortelle om jobbmulighetene, men de nevner ikke noe om det kan være vanskelig å få seg slike jobber. Det er for så vidt forståelig. Jeg spør derfor her i håp om at det vil være noen som har litt innsideinformasjon og anbefalinger. Jeg klarer ikke å finne svar på de spørsmålene jeg har ved å søke på nettet. Jeg vet hva utdannelsene kan brukes til, men utenom det er det vanskelig å få svar. Jeg takker derfor for alle innspill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Del Skrevet 28. mai 2020 Har du vurdert å bli lærer? F.eks. kjemilærer på VGS? Da får du jo faktisk holde på med det du syntes var gøy. Jeg er enig i at kjemi på VGS er gøy – det syntes jeg også. Så fort du beveger deg opp på universitetsnivå så blir det fort noe annet. Det er jo for all del noen som synes det er interessant der også, men jeg tror de fleste er enige i at det man gjorde på VGS var mye gøyere enn «veien videre». Da får man gjenoppleve de morsomme sidene ved kjemi, og det givende aspektet ved å formidle kunnskap til nye generasjoner. Det er jo alltid en stor glede! Du sier du vet hva utdannelsene kan brukes til (hva da?), men at det er vanskelig å få svar utenom det... Hva lurer du på da? Arbeidsmarkedet for kjemikere er dessverre trangt, det er ikke noe å lure på. Anonymkode: 195c0...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslostudenten Skrevet 28. mai 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert å bli lærer? F.eks. kjemilærer på VGS? Da får du jo faktisk holde på med det du syntes var gøy. Jeg er enig i at kjemi på VGS er gøy – det syntes jeg også. Så fort du beveger deg opp på universitetsnivå så blir det fort noe annet. Det er jo for all del noen som synes det er interessant der også, men jeg tror de fleste er enige i at det man gjorde på VGS var mye gøyere enn «veien videre». Da får man gjenoppleve de morsomme sidene ved kjemi, og det givende aspektet ved å formidle kunnskap til nye generasjoner. Det er jo alltid en stor glede! Du sier du vet hva utdannelsene kan brukes til (hva da?), men at det er vanskelig å få svar utenom det... Hva lurer du på da? Arbeidsmarkedet for kjemikere er dessverre trangt, det er ikke noe å lure på. Anonymkode: 195c0...d33 Jeg har søkt på lektor i realfag, men det er per nå på sisteplass. Det er ikke uaktuelt, men jeg vet ikke om jeg vil trives som lærer og vet heller ikke om jeg vil passe som det. Det er jo også et givende yrke, men man får ikke drevet med så mye praktisk kjemi. Min kjemilærer pleide å ha en Power Point og la oss jobbe med oppgaver, og en sjelden gang hadde vi forsøk, men da var hennes primære oppgave å følge med på oss og hjelpe om det var behov for det. UiO skriver jo om hva man kan bruke utdannelsen til. «Kjemi blir ofte kalt den sentrale vitenskapen, og grenser mot biologi, fysikk og medisin. Kjemikere er derfor sentrale medarbeidere innen tverrfaglige prosjekter som for eksempel miljø- og klimaforskning, materialforskning og bioteknologi.» Det gjør jo at man får et slags inntrykk, men man må jo så klart ta det med en klype salt. Jeg ser at du skriver at arbeidsmarkedet er trangt, og det kommer ikke som en overraskelse. Det er grunnen til at jeg i det hele tatt har mine tvil. Jeg må vel kanskje bare innse at drømmejobben ikke finnes, men da kommer jo problemet med hva jeg skal velge. Jeg har også søkt på profesjonsstudiet i psykologi, men det er kjemi som er lidenskapen min. Jeg vil jo heller ikke få realfag ved å studere psykologi. Det kan hende jeg ender opp med farmasi, men jeg frykter egentlig litt får arbeidsmarkedet på den fronten også. Med alle nettapotekene, er jeg redd fremtidsutsiktene for farmasøyter ikke nødvendigvis er noe bedre. Drømmen er jo ikke å jobbe i et apotek, men det er antagelig noe jeg kunne ha klart å gjøre. Jeg må ærlig si at jeg bryr meg litt mer enn gjennomsnittet om det med arbeidsmuligheter i fremtiden, men jeg klarer ikke slutte å bekymre meg for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Del Skrevet 28. mai 2020 Hva med medisin? Jeg hadde samme problemstilling som deg. Syntes kjemi var kjempe interessant, men du kommer ikke langt med bachelor/master i kjemi. Farmasi gir jobb, men syntes ikke apotek var helt det store. Landet på medisin og synes det var veldig interessant, og man får mye bruk for kjemi/biokjemi i studiet. Anonymkode: dae33...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslostudenten Skrevet 28. mai 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med medisin? Jeg hadde samme problemstilling som deg. Syntes kjemi var kjempe interessant, men du kommer ikke langt med bachelor/master i kjemi. Farmasi gir jobb, men syntes ikke apotek var helt det store. Landet på medisin og synes det var veldig interessant, og man får mye bruk for kjemi/biokjemi i studiet. Anonymkode: dae33...885 Jeg har sett litt på medisin, men jeg har ikke så stor interesse for menneskekroppen, og tror at medisin derfor vil bli feil for meg. Jeg hadde lyst til å bli tannlege en stund, men det var nettopp de første semestrene man har sammen med medisin som gjorde at jeg måtte legge odontologi fra meg. Jeg er innforstått med at jeg ikke kommer til å like alle emner like godt, men når jeg mangler interesse for kroppen, og i tillegg ikke takler lukten eller synet av blod, føler jeg at det kanskje ikke er det rette for meg. Men det er veldig bra at du ble fornøyd med medisin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Del Skrevet 28. mai 2020 Jeg har mastergrad i kjemi, og verken jeg eller mine studievenner har hatt problemer med å få relevant jobb. Har selv jobbet i oljebransjen, helsevesenet, farmasøytisk industri, vanlig industri, mm (noe av dette har vært sommerjobber/deltidsjobber under studier). Jobber nå på et universitetet (ikke foskning). Vil anbefale deg å være aktiv jobbsøker under studietiden. Jeg kontaktet mange bedrifter selv og fikk deltid- og sommerjobber som student. Dette gav meg arbeidserfaring, og jeg fant ut hva slags type oppgaver og bedrift jeg ønsker å jobbe i. I ettertid har referansene og nettverket vært veldig nyttig når jeg har søkt jobber. Lykke til! Anonymkode: 873ac...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Del Skrevet 28. mai 2020 Jeg gikk lektorstudiet og har master i kjemi. Av alle jeg gikk med, så er jeg den eneste som begynte i læreryrket. Alle de andre fikk jobber basert på mastergraden i kjemi. Noen jobber i olja, mange i annen industri, noen i mattilsynet, noen hos kripos og noen i akademia (ph.d., så postdok, osv). Ingen av oss har slitt med å finne jobber. Jeg synes lærerjobben er knallkjekk! Men må si jeg er dypt uenig i at alt det kjekke med kjemi er det som er på vgs, det blir bare kjekkere og kjekkere jo høyere man kommer. (For da fordyper man seg, og forstår mer av hva som faktisk skjer). Anonymkode: 183fa...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Del Skrevet 28. mai 2020 Her du vurdert siv.ing materialteknologi på NTNU? Kjenner ei som går der, og det er mye kjemi på det studiet. I tillegg får man jo mange studiepoeng i f.eks fysikk, matematikk og business. Jobbmulighetene er også gode. Anonymkode: 3bdb8...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå