Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer altså på hvor mye man tjener når man har god lønn? Da både som nyutdannet og etter noen år?

Anonymkode: 7f3c9...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God lønn er over 800.000 kr, tenker jeg.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min definisjon på «godt» er over en million. Har man mer enn 10 års arbeidserfaring tenker jeg 1,3-1,5 og oppover er godt. Men jeg er miljøskadd av pga jobbet i oljebransjen hele min karriere....

Anonymkode: 760b5...491

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bor en i oslo bør god lønn være over 900 k,på mindre steder er over 700 bra. Alt er dyrere i oslo,derfor er definisjn på god lønn også forskjellig.

Anonymkode: eca94...694

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

bor en i oslo bør god lønn være over 900 k,på mindre steder er over 700 bra. Alt er dyrere i oslo,derfor er definisjn på god lønn også forskjellig.

Anonymkode: eca94...694

Ikke helt enig der. Inntekt er inntekt, uavhengig av utgifter. Det går helt fint å leve billig i Oslo også. 

Jeg anser alt over 800.000 er god lønn, og alt under 400.000 som dårlig. De fleste ligger et sted i midten. 

• Liker 1
Skrevet

Må nesten definere utgangspunktet bedre, ellers blir det en liten tulletråd. En statsminister med 800k har dårlig lønn, mens en ufaglært snekker med 600k i lønn må anses som grovt overbetalt. 

Men legger man SSB til grunn må man nok tilhøre øvre sjiktet, altså desil 10. Noen vil kanskje også trekke inn gruppen nedenfor, slik at desil 9 og desil 10 anses som "god lønn". Så om man har 750'000 tjener man bedre enn 80% av landets innbyggere. Tallene er fra 2019. 

image.png.60bab8b4c9e44f016f629356209bdd87.png

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes egentlig jeg tjener ganske godt med litt over 500 000 i årslønn - i min bransje og stilling kan man ikke forvente så mye mer, og jeg har ikke større faste utgifter enn at jeg har det relativt romslig økonomisk. Da jeg var nyutdannet og bare tjente halvparten så mye syntes jeg også at jeg tjente godt, det var jo en fantastisk økning fra studielånet jeg hadde levd på de siste årene...

• Liker 5
Skrevet

Over 5G.

AnonymBruker
Skrevet

Som nyutdannet synes jeg 400.000,- er god lønn. 

Men det er forskjell på god lønn og det å tjene godt. Tenker du tjener godt om du har startlønn på 600.000,- 

Anonymkode: 83d60...67a

AnonymBruker
Skrevet

Over en mill anser jeg som god lønn. 

Anonymkode: c1688...404

Skrevet

God er relativt siden man tilpasser forbruket sitt etter lønn. I år kommer jeg til å tjene rundt 1,6M, og er vel ganske fornøyd. Men jeg husker hvor kult det var å tippe 500K og 1M. Nå går jeg for 2M... 🍾

AnonymBruker
Skrevet

Alt over 1.5 millioner er GOD lønn i mine øyne. 
Generelt ville jeg sagt 800 000 i året gjør jobben. 

Anonymkode: 6737b...73b

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, newman01 skrev:

Må nesten definere utgangspunktet bedre, ellers blir det en liten tulletråd. En statsminister med 800k har dårlig lønn, mens en ufaglært snekker med 600k i lønn må anses som grovt overbetalt. 

Men legger man SSB til grunn må man nok tilhøre øvre sjiktet, altså desil 10. Noen vil kanskje også trekke inn gruppen nedenfor, slik at desil 9 og desil 10 anses som "god lønn". Så om man har 750'000 tjener man bedre enn 80% av landets innbyggere. Tallene er fra 2019. 

Desil😂

Anonymkode: ae060...7d2

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desil😂

Anonymkode: ae060...7d2

Hva er morsomt? 

Anonymkode: 55526...388

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, newman01 skrev:

Å jobbe som snekker er hardt arbeid, de jobber gjerne 12 timers dager, bor på brakkerigg og har mye ansvar. De fortjener god lønn. 
det med lønn har lite med utdannelse å gjøre. De på fiskebåter tjener rått, men de har lav utdannelse. En spesialpedagog ansatt i kommunen har lavere lønn enn en ufaglært snekker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis jeg ser på tittelen i tråden som en gåte vil svaret være "godt"

Anonymkode: 28aa2...014

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet med 0 erfaring og får 500 000,- , tenker det ikke er så værst. 

Anonymkode: e74af...87a

Skrevet
8 hours ago, Sunnys said:

Å jobbe som snekker er hardt arbeid, de jobber gjerne 12 timers dager, bor på brakkerigg og har mye ansvar. De fortjener god lønn. 
det med lønn har lite med utdannelse å gjøre. De på fiskebåter tjener rått, men de har lav utdannelse. En spesialpedagog ansatt i kommunen har lavere lønn enn en ufaglært snekker. 

Nå gjaldt ikke spørsmålet om man fortjener lønna si eller ikke. 

Jeg synes ikke en fotballspiller fortjener 10 mill i året for å sparke rundt på en ball, men det er fortsatt høy lønn.

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 28.5.2020 den 8.50, Knirke skrev:

Ikke helt enig der. Inntekt er inntekt, uavhengig av utgifter. Det går helt fint å leve billig i Oslo også. 

Jeg anser alt over 800.000 er god lønn, og alt under 400.000 som dårlig. De fleste ligger et sted i midten. 

Nja.  Kommer an på. Har man en godt nedbetalt bolig i Oslo som ble kjøpt for en del år siden klarer man seg bra på 400-500k.  Alt er ikke dyrere i Oslo, men bolig er dyrt om man skal bo sentralt.

Men om man er i leiemarkedet eller på vei inn i boligmarkedet uten særlig egenkapital så bør man ha over 800k for å leve bra. Andre steder  i landet kan man leve veldig bra på 500k selv om man er utenfor boligmarkedet eller på vei inn.

Endret av Gatsby
  • Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Gatsby said:

Nja.  Kommer an på. Har man en godt...

Man får jo ikke en bedre lønn ved å leve stusselig og forsiktig... Spørsmålet i tråden var jo "hva er en god lønn". Ikke hvor mye må man tjene for å overleve. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...