Gå til innhold

Hvor mye har du i netto formue?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedriften vår dekker formuesskatten, pluss at mesteparten investeres på forskjellige måter. Men ærlig talt, formuesskatt eller ei; alle ville heller hatt 56 mill enn 2...

Anonymkode: 0946a...72b

Bedriften dekker vel egentlig ikke formueskatt, men store eiere (som dere er) Må gjerne ta utbytte for å betale formueskatt (dessverre må man det i Norge) og tapper dermed bedriften for arbeidende kapital. Antar formuen dere har da består i aksjer i bedriften, og ikke kontanter i og med dere tar ut utbytte for å betale skatt? Også utbytte er skattepliktig så det er en litt kjedelig måte å løse dette på - også om markedet til bedriften plutselig forsvinner siden formuen også da er i spill.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, The_Stig skrev:

Bedriften dekker vel egentlig ikke formueskatt, men store eiere (som dere er) Må gjerne ta utbytte for å betale formueskatt (dessverre må man det i Norge) og tapper dermed bedriften for arbeidende kapital. Antar formuen dere har da består i aksjer i bedriften, og ikke kontanter i og med dere tar ut utbytte for å betale skatt? Også utbytte er skattepliktig så det er en litt kjedelig måte å løse dette på - også om markedet til bedriften plutselig forsvinner siden formuen også da er i spill.

Du har helt sikkert rett. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har peiling på hvordan ting ordnes!

Jeg er utdannet innenfor et helt annet fag, har ingen erfaring i bransjen, og har ikke hatt mulighet til å sette meg inn i alt. Foreløpig er det min far og hans ansatte og rådgivere som styrer alt, og ved hans bortgang kommer ingen av hans barn til å ta over, men fortsette som eiere på papiret.

Men det er helt fantastisk å kunne ta et steg tilbake fra den uforutsigbare livsstilen som følger yrket til både min ektemann og meg. Nå har vi endelig mulighet til å få barn.

Anonymkode: 0946a...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettoformue på ca 1 900 000 (bankinnskudd + ligningsverdi av bolig). Ved salg av bolig vil det være betydelig høyere. Er 24 år, mye er arv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ca 3-400 000 på konto og aksjekapital, har ca 3,5 mill i samlet gjeld, aner ikke hvor mye gården og alt det andre vi har er verdt. Vi er to voksne og tre barn, og vi er 38 år. 

Anonymkode: 17dd8...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minus 2 milioner er min nettoformue. Kommer være 60 år når jeg kommer på pluss. Men vil møte alderdommen med et smil og nyte livet med min mann på en liten gård på en øy Karibia (Arver). 

Anonymkode: 528ae...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke eiendeler som formue, iom at de ikke er likvide. Så da går jeg litt i minus (har kun studielån). 38 år gammel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg regner ikke eiendeler som formue, iom at de ikke er likvide. Så da går jeg litt i minus (har kun studielån). 38 år gammel. 

Så om man eier en bedrift til 3 milliarder og har 20000kr på konto har man ikke formue?😅

Anonymkode: baeaa...6d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om man eier en bedrift til 3 milliarder og har 20000kr på konto har man ikke formue?😅

Anonymkode: baeaa...6d2

Jeg har ikke en bedrift til 3 milliarder, og det gjør ingen andre privatpersoner heller, hvis de har litt næringsvett. 

Jeg omtalte mine verdier, hva andre gjør er opp til dem selv. Jeg skjønner jo at folk som har bolig vil regne det som formue, men det er noe annet med bil, båt, MC etc. 

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Knirke skrev:

Klart eiendom er formue. Om man eier et nedbetalt hus til fem millioner, så har man da en reell formue på fem millioner. Selv om det må selges først. Ligningsformuen er dog heldigvis en kvart del.

Anonymkode: ceccf...460

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca. 2,2 millioner når jeg trekker fra lånet. Mann på 32. Greit å ha litt å gå på ettersom jobbmarkedet er bånn i bøtta akkurat nå.

Anonymkode: 3f956...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0..

Eier ikke leilighet eller bil. Har 350 000 i inkasso gjeld som har vært siden 2012 hvor renter og gebyrer utgjør halvparten.. Vært på aap fra år 2013 til 2017, og ufør fra 2017. Får kun betalt kr 1000 på gjelden i måneden, etter husleie og livsopphold er trukket i fra, så det minker aldri. Mannen har også gjeld fra gammelt. Trekker 8000 kr i mnd, så han kan ikke dekke opp noe ekstra så jeg får betalt mer, men han får i det minste betalt ned.. 

Har 20000 på en sperret konto, men det er depositumpenger. 

Vi er i 30 årene..

Anonymkode: 9f732...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Klart eiendom er formue. Om man eier et nedbetalt hus til fem millioner, så har man da en reell formue på fem millioner. Selv om det må selges først. Ligningsformuen er dog heldigvis en kvart del.

Anonymkode: ceccf...460

Hvis du leser det jeg skrev så sto det eiendeler, ikke eiendom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ca. 4,5 mill. 

Det er verdien av eiendommen, minus boliglån og studielån, pluss det jeg har som buffer på konto.

Er født i 90.

Det er jo en god formue for noen på min alder, men det føles ikke nødvendigvis slik, for boligen er jo der jeg bor og jeg ville ikke bodd et annet sted, så den blir ikke 'realisert' på noen måte. Inntekten min er helt moderat.

Eneste fordelen i det daglige liv, bortsett fra å ha et fint sted å bo, er et relativt lavt lån og mulighet for ekstra inntekt gjennom f.eks. Airbnb. 

Anonymkode: 043a6...b29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 1 million i brutto formue. I 30 årene.

I grunn vanskelig å fastslå, da man ikke vet hva man hadde fått for boligen ved et evt salg. Tok utgangspunkt i takst.

Anonymkode: f0012...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har rundt 500 000,- i formue. Student med null studentlån.

35 år gammel med 1 barn.

Anonymkode: 69932...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om jeg hadde solgt boligen min, så hadde jeg sammenlagt med egenkapital og sparepenger, hatt rundt 1,5 mill.

50+ år, kvinne, singel

Anonymkode: d0268...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen millioner i formue, men lav inntekt. Blir en ganske stor andel av arbeidsinnsatsen som går med til å betale formuesskatt nå, så vurderer å jobbe mindre og krympe formuen. 

Anonymkode: 51dd3...138

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen millioner i formue, men lav inntekt. Blir en ganske stor andel av arbeidsinnsatsen som går med til å betale formuesskatt nå, så vurderer å jobbe mindre og krympe formuen. 

Sliter med akkurat det samme. Betaler 150 000 i formueskatt av en formue som ikke generer penger. Ikke får du fradrag for høy belastning heller. Vær så god betal. Når skatt og formueskatt er betalt har like over 60% av inntekta forsvunnet. 

Anonymkode: 1e682...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sliter med akkurat det samme. Betaler 150 000 i formueskatt av en formue som ikke generer penger. Ikke får du fradrag for høy belastning heller. Vær så god betal. Når skatt og formueskatt er betalt har like over 60% av inntekta forsvunnet. 

Anonymkode: 1e682...bc0

Nettopp, synes det burde vært fradrag for formuesskatt på formue som er ulønnsom. Ta bankinnskudd, feks, som er et rent tapsprosjekt. Selv hvis/når innskudddsrenten blir null må man fortsatt punge ut formuesskatt. Og boligen, som jo er verdt penger, men dette er jo ikke penger man har før man selger, og ett sted må man jo bo. Synes ikke det burde vært skatt på en primærbolig av helt normal standard. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...