Gå til innhold

Hvor mye har du i netto formue?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, SPOCA skrev:

0 kr, 33 år.

Så hvis du selger bolig og innfrir all gjeld, så sitter du igjen med null egenkapital?

Anonymkode: e48de...13c

AnonymBruker
Skrevet

33 år, ca 4 millioner. 

Gjest Warrior
Skrevet

Jeg er millionær. Mer sier jeg ikke. 30 år.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvis du selger bolig og innfrir all gjeld, så sitter du igjen med null egenkapital?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ville vel hatt 800 000-1 000 000 kr i egenkapital ved et salg. Men det beror selvfølgelig at man får det man tror man får solgt boligen for. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Warrior skrev:

Jeg er millionær. Mer sier jeg ikke. 30 år.

Det er neste alle som eier bolig. 

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp får en bolig jeg eier, men var millionær før det også.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det som en del av vitsen. Før var man rik når man var millionær, nå er «alle» millionær. Så jeg tolket innlegget hans som en vits. «Jeg er millionær, sier ikke mer.» Altså, jeg er millionær, men bare såvidt.

Anonymkode: a84e3...0bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1,8 i nettoformue men hele lånet står på mannen. Så når vi blir lignet står det et samlet negativ formue.

Anonymkode: c5562...acb

AnonymBruker
Skrevet

Tett oppunder 10.000.000. Gifter oss nå snart, så da blir det hele slått sammen. Men vi kommer med omtrent det samme, så ingen endring i min «andel» av formuen. 

Anonymkode: 8baaf...f31

AnonymBruker
Skrevet

Familiebedriften vår, som faren og moren min har bygget opp, har endelig etter mange år fått enorm suksess. Jeg har en liten eierandel, og jeg mottar utbytte fra bedriften. Jeg og ektemannen min er hardtarbeidende frilansere i yrker med usikker inntekt, og gikk nettopp fra å ha 2 millioner i formue, til å ha 56 mill i formue! Hurra!!

Mange begynner sikkert å rope troll nå, men det bryr jeg meg ikke om! Jeg deler ikke slikt med folk i virkeligheten, så ville bare si det til noen! Man vet aldri når drømmen går i oppfyllelse, folkens, så stå på og hold ut!

Anonymkode: 0946a...72b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, SPOCA skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ville vel hatt 800 000-1 000 000 kr i egenkapital ved et salg. Men det beror selvfølgelig at man får det man tror man får solgt boligen for. 

Da er det jo dette som er svaret på spørsmålet til TS.

Anonymkode: 6eff1...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde solgt bolig og innfridd lånet, ca 3,5 mill. Enslig i 40-årene. Ikke arvet. 

Anonymkode: 5da65...a57

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Netto formue på i overkant av 3,7 mill. Det inkluderer egenkapital i bolig, mine sparepenger og fond. Men boliglån og studielån er trukket fra. Jeg deler bolig med partner, men hans del er allerede trukket ut i dette regnestykket, så dette er kun min formue. Samlet har vi nok en netto formue på rett under 9 mill. 

Jeg er i midten av 30-årene.

Anonymkode: f1aa7...bed

Tar denne som eksempel, for det blandes tydligvis mye mellom Brutto og nettoformue.

Det du beskriver her er egentlig Bruttoformue, og ikke nettoformue slik TS spurte om☺️ 
Så kan man også skille mellom nettoformue og skattbar nettoformue (det siste er hva de fleste vet om egen økonomi gjennom skattemelding)
Egenkapital i bolig er eksempelvis ikke direkte nettoformue. skattbar nettoformue er det du potensielt betaler formueskatt av: dvs maks 30% av boligverdi minus lån (for boligen)

Har du en bolig til 10 millioner, 7 millioner i lån så har du en ligningsmessig nettoformue fra boligen på 3-7= -4 millioner. (Altså negativ nettoformue) - Men brutto har du en reell formue på 3 millioner om du selger boligen.

Aksjer har et fradrag på 25% for nettoformue.

Eier man aksjer for 1 million, så er nettoformue kun 750 000 av aksjene.

Nettoformue er derfor ikke noe riktig mål for hva man egentlig er god for.

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo dette som er svaret på spørsmålet til TS.

Anonymkode: 6eff1...7d9

Ikke slik jeg ser det, siden det spørres om nettoformue. I følge skatteetaten er dette "Nettoformue er skattepliktig bruttoformue minus fradragsberettiget gjeld." Jeg har ingen reell nettoformue, og jeg er heller ikke oppført med formue i skattelistene.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familiebedriften vår, som faren og moren min har bygget opp, har endelig etter mange år fått enorm suksess. Jeg har en liten eierandel, og jeg mottar utbytte fra bedriften. Jeg og ektemannen min er hardtarbeidende frilansere i yrker med usikker inntekt, og gikk nettopp fra å ha 2 millioner i formue, til å ha 56 mill i formue! Hurra!!

Mange begynner sikkert å rope troll nå, men det bryr jeg meg ikke om! Jeg deler ikke slikt med folk i virkeligheten, så ville bare si det til noen! Man vet aldri når drømmen går i oppfyllelse, folkens, så stå på og hold ut!

Hurra? Du vet det er skatt på formue?

Anonymkode: 4d3a6...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har leilighet og bil verdt ca 4 mill uten lån. Har i underkant av 2 mill på bok. Voksen.

Anonymkode: ceccf...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formueskatten er vel ikke blitt 98% ennå? Sist jeg sjekket var det fremdeles mer gunstig å ha 56 millioner enn to.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Formueskatten er vel ikke blitt 98% ennå? Sist jeg sjekket var det fremdeles mer gunstig å ha 56 millioner enn to.

Selvsagt. Jeg med verdier for 6 mill, kunne vær mer men gitt bort en del, har kanskje 15-20 tusen i formuesskatt. Inntektsskatten er jo tyve-tredve ganger høyere.

Anonymkode: ceccf...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedriften vår dekker formuesskatten, pluss at mesteparten investeres på forskjellige måter. Men ærlig talt, formuesskatt eller ei; alle ville heller hatt 56 mill enn 2...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hus og bil verdt ca 6-7 mill. Gjeldfri. 980.000 på sparekonto. Ufør,40 år. Gift,men har særeie. 

Anonymkode: 0f22c...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...