Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som går/har gått på arbeidsavklaringspenger og som vet ca hvor mye man får utbetalt i måneden? Føler meg presset inn i en AAP-ordning, og vil gjerne vite litt mer før jeg eventuelt søker...

Anonymkode: e78b5...71e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Er det noen her som går/har gått på arbeidsavklaringspenger og som vet ca hvor mye man får utbetalt i måneden? Føler meg presset inn i en AAP-ordning, og vil gjerne vite litt mer før jeg eventuelt søker...

Jeg får utbetalt ca 12000 kr pr mnd. 

Anonymkode: a485f...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Det beregnes ut fra inntekten din de siste tre årene. Dermed er det individuelt hva du får. Jeg har også ca 12000kr som jeg tror er tilnærmet minstesats. 

Hvilke andre alternativer har du?

Anonymkode: 36df8...4dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oj...trodde det var litt mer, men som dere sier er det vel individuelt ut ifra hva man har tjent tidligere! Nei, alternativene mine nå er ganske få føler jeg...enten må jeg bli i jobben 100% og potensielt sett gjøre store skader helsemessig, gå over på AAP og jobbe redusert eller finne en ny jobb, noe som ikke er så fryktelig enkelt å få nå har jeg inntrykk av😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I praksis kan det godt være det blir mer, da du kan kvalifisere til bostøtte eller supplerende sosialstønad hvis du bor alene.

Anonymkode: 33d30...be9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene og har tjent ganske greit de siste årene, nok til å klare meg og ha litt ekstra! Derfor er jeg litt ekstra betenkt rundt dette, om det i det hele tatt er gjennomførbart rent økonomisk!

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beregnes ut fra inntekten din de siste tre årene. Dermed er det individuelt hva du får. Jeg har også ca 12000kr som jeg tror er tilnærmet minstesats. 

Hvilke andre alternativer har du?

Anonymkode: 36df8...4dc

Det er helt rett at de beregner snittlønn av de tre siste årene. Du får utbetalt ca 65% av dette. Så her er d snakk om ett stort inntektstap! De som orker kan feks jobbe 50% og motta AAP for di resterende 50%. På den måten taper du mindre da du mottar "full" 50% lønn fra jobb og 65% av 50% du er borte fra jobb. Bruk derfor heller denne ledige tiden på evt andre jobbsøk og muligheter. 

Nav skal vel også ha innkalt deg til opptil flere oppfølgingsamtaler. AAP er jo først aktuelt om du har gått sykmeldt ett år (maksdato). Her ville jeg spurt om alt du lurer på da de sitter med både historien din og hva slags muligheter du har ifht evt andre stønader o.l. Masse lykke til! ❤️

Anonymkode: 535e8...b0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rett over 6400 hver 14. Dag. 

Anonymkode: d31eb...92d

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, 66% av tidligere inntekt, om du er over 2 g i året (mener jeg det er, ikke helt sikker). Ellers er minstesats rundt 12000 i mnd. 

Ikke luksus, men andre ord! Men i mitt tilfelle så er det desverre det som må til, om jeg skal bli bra igjen. 

Anonymkode: b47b2...998

AnonymBruker
Skrevet

Hva er alternativene dine da?

Fortsette i 100% jobb og at det går utover helsa di er jo ikke noe alternativ, iallefall ikke i lengden. Søk den AAPen og søk andre jobber. Jeg tror også du har mulighet til å ta videreutdanning/ny utdanning på maks 3 år som kan føre fram til egnet jobb når du går på AAP. Uansett er det veldig mye bedre enn å ødelegge helsa helt og bli ufør.

Anonymkode: e2504...e43

AnonymBruker
Skrevet

9740 hver 14.dag. 

Minus 28% skatt. 

Anonymkode: 5a679...407

AnonymBruker
Skrevet

Hva du får kommer jo helt an på hvor mye du tjente de siste tre år før du får innvilget aap. 

Og det kommer også an på hvor du jobbet. Du kan ha uførepensjon gjennom jobben (feks hvis jobben har pensjon gjennom KLP). 

Her jobber jeg kommunalt, og jeg var medlem i en fagforening som hadde uføreforsikring med i medlemskapet. Så jeg får aap, uførepensjon fra KLP og utbetalinger månedlig gjennom forsikring fra fagforening. 

Så sjekk litt hva du faktisk har. Jeg visste ikke om ordningene. Veilederen min på Nav ba meg søke om uførepensjon fra KLP og en kollega nevnte forsikringen gjennom fagforeningen. 

Anonymkode: 2771b...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Okei, tusen takk for svar! Lang historie kort: jeg var sykmeldt til maksdato, og ble etter eget ønske omplassert innad i kommunen for å kunne starte å jobbe 100% igjen. I et forsøk på tilrettelegging ble jeg lovt en kontorjobb i en viss prosent i tillegg til den jeg omplasserte meg til, og kontorjobben var hele grunnen til at jeg takket ja til denne løsningen. Stillingen på kontor skulle være alt fra 20-100%, da jeg skulle benyttes der i helger, ferier og ved sykdom. Dette byttet av jobb er ikke veldig lukrativt for meg når de nå ut av det blå har trukket kontorjobben, og jeg nå blir stående 100% i vikarpool i stedet for den 100% faste jobben jeg hadde tidligere... På møte om dette får jeg beskjed om at hvis jeg ikke klarer 100% i aktiv jobb får jeg søke om AAP, for kommunen har ikke noe annet å tilby. Føler meg rett og slett lurt og pressa ut i noe jeg ikke vet om jeg vil. Skikkelig skuffa over at de lovte meg noe jeg ikke får, og at alt jeg sitter igjen med etter prosessen er en uforutsigbar vikarstilling når jeg har hatt fast jobb i kommunen i flere år i forkant... Skal ta kontakt med nav i dag, men synes det her er veldig vanskelig!

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du får kommer jo helt an på hvor mye du tjente de siste tre år før du får innvilget aap. 

Og det kommer også an på hvor du jobbet. Du kan ha uførepensjon gjennom jobben (feks hvis jobben har pensjon gjennom KLP). 

Her jobber jeg kommunalt, og jeg var medlem i en fagforening som hadde uføreforsikring med i medlemskapet. Så jeg får aap, uførepensjon fra KLP og utbetalinger månedlig gjennom forsikring fra fagforening. 

Så sjekk litt hva du faktisk har. Jeg visste ikke om ordningene. Veilederen min på Nav ba meg søke om uførepensjon fra KLP og en kollega nevnte forsikringen gjennom fagforeningen. 

Tusen takk, skal absolutt undersøke dette! Jobber kommunalt og er medlem i en fagforening! På lønnsslippen står det at lønna er på ca.450 000.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt rett at de beregner snittlønn av de tre siste årene. Du får utbetalt ca 65% av dette. Så her er d snakk om ett stort inntektstap! De som orker kan feks jobbe 50% og motta AAP for di resterende 50%. På den måten taper du mindre da du mottar "full" 50% lønn fra jobb og 65% av 50% du er borte fra jobb. Bruk derfor heller denne ledige tiden på evt andre jobbsøk og muligheter. 

Nav skal vel også ha innkalt deg til opptil flere oppfølgingsamtaler. AAP er jo først aktuelt om du har gått sykmeldt ett år (maksdato). Her ville jeg spurt om alt du lurer på da de sitter med både historien din og hva slags muligheter du har ifht evt andre stønader o.l. Masse lykke til! ❤️

Anonymkode: 535e8...b0a

❤️

AnonymBruker
Skrevet

kanskje du kan bruke 3 år på omskolering til en jobb som er bedre helsemessig? og gå til evt behandlinger, stelle litt med deg selv. jeg har vært syk lenge, går på aap nå. studerer 50%, og det er mer enn nok, siden jeg flyr til behandlinger, leger etc flere ganger i uken. målet er å bli bra nok til å jobbe 70-80%☺️. ikke alle sykdommer bedrer seg, men jeg håper jo på det.

Anonymkode: f97ad...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her vil jeg bare si at du må være sykt forsiktig med hva du gjør! 

Jeg hadde også rett på klp nemlig, å søkte det i samråd med nav. 

Så begynte jeg forsiktig i jobb igjen (under aap, 70% aap, 30% jobb), og året etter, fikk jeg en gigasmell fra klp. For mye utbetalt, og nav unnskyldte seg bare med at "Det visste ikke de". Så regninga falt på meg. Hele driten har endt i for store trekk pr måned, så deler av summen gikk til inkasso. Fikk først frigitt meg fra den når skattepengene kom. 

Så ikke stol blindt på nav der! 

Anonymkode: b47b2...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...