Gå til innhold

Vært gravid mange ganger før, men dette er første gang jeg er kvalm. Dårlig tegn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mitt 8. svangerskap, og jeg har både gutt og jente fra før. Aldri vært kvalm før, og nå har jeg vært det hele uka. Er bare i uke 4! Har også kjent alle andre symptomer sterkere enn jeg pleier så tidlig. 

Er dette et dårlig tegn, tenker dere? Er det ikke noe med at man kan bli ekstra kvalm av feks kromosomfeil? Jeg har også sterkere streker på testene enn jeg pleier å ha, altså raskere stigning. Kan det feks være blighted ovum eller exu? Eller en slik svulst som gir graviditetssymptomer? 

Noe er i alle fall annerledes, og det bør jo være en grunn til det. 

Anonymkode: 93750...365

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I uke 4 skal det vel knapt være mulig å være kvalm 😅 tipper psyken spiller inn, i tillegg til alderen din.  Man blir mer sårbar for påkjenninger ettersom man blir eldre 😅

Anonymkode: 46638...d89

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I uke 4 skal det vel knapt være mulig å være kvalm 😅 tipper psyken spiller inn, i tillegg til alderen din.  Man blir mer sårbar for påkjenninger ettersom man blir eldre 😅

Tull og tøys, det er fullt mulig å være kvalm i uke 4.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var gravid i april og i februar også, har nok ikke blitt så mye eldre siden da ☺️ 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at det er et dårlig tegn. Tyder tvert imot på at hormonene øker og det er jo bra. Noen mener at jentefostre produserer mer hormoner (det er forsket på forresten). Jeg var veldig kvalm og trøtt da jeg ventet jente. Måtte ha salte kjeks, chips og cola ved sengekanten. Kvalmen var verst om morgenen. Dette var rundt uke 6-9. Kvalm og uggen med guttene også, men i mye mindre grad 

Anonymkode: d4e2a...4bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være tvillinger, det gir ofte rask HCG-økning og dermed mer kvalme

Anonymkode: 0ad61...072

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mer hormoner høres ut som en god forklaring. Det forklarer vel også de sterke testene. Jeg føler meg faktisk veldig hormonell, selv om ikke det heller er typisk meg.

Vi har ingen tvillinger i familien, og jeg har ikke båret tvillinger før. Tror neppe jeg er så heldig 🙂 Kanskje det er jente, da! Det hadde også vært stas!

Men er det ingen andre som har hørt dette med kvalme og kromosomfeil?

Ts 

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var gravid i april og i februar også, har nok ikke blitt så mye eldre siden da ☺️ 

Ts

Men da gikk det ikke bra i april og februar da kanskje? Høres vel nesten ut som kvalme er et bra tegn da?

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, mer hormoner høres ut som en god forklaring. Det forklarer vel også de sterke testene. Jeg føler meg faktisk veldig hormonell, selv om ikke det heller er typisk meg.

Vi har ingen tvillinger i familien, og jeg har ikke båret tvillinger før. Tror neppe jeg er så heldig 🙂 Kanskje det er jente, da! Det hadde også vært stas!

Men er det ingen andre som har hørt dette med kvalme og kromosomfeil?

Ts 

Nei, jeg har heller hørt at kvalme er bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvalme som nytt graviditetstegn er ikke er dårlig tegn. Det er nok knyttet til hormoner, og kanskje er det mer hormoner nå enn da du var gravid tidligere i år.

Dersom det er veldig mye stress rundt deg og du er sliten i utgangspunktet, kan der hende at kroppen reagerer med kvalme når du er gravid. 

Jeg ble raskt kjempedårlig i siste svangerskap. Kasta opp daglig eller flere ganger daglig fra uke 3-4 (omtrent fra egget festa seg, og før jeg fikk positiv test). Stressende jobb og toåring hjemme, og jeg ble 50% sykemeldt fra uke 6. Det hjalp, og jeg kunne jobbe mer igjen etter noen uker.

Krysser fingrene for at den livskraftige babyen eller babyene i magen gjør at du har masse hormoner som suser rundt i kroppen. ❤

Anonymkode: 0031a...7da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gyn min var kjempe fornøyd med at jeg var kvalm 👍🏼 Var et godt tegn! Lykke til🙏🏼

Anonymkode: d6cbb...cd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvalme er ikke noe tegn på kromosomfeil. Selv om du har vært gravid før, så kan du få et svangerskap som er helt ulikt de andre med helt andre symptomer. Jeg har 2 barn og svangerskapene var veldig forskjellige, samme med fødslene. 

Anonymkode: 81b8f...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Kvalme har jeg uten unntak hørt at er et veldig godt tegn. Aldri hørt om at det betyr at noe er galt, men kan jo være tvillinger. Er vell kun 2egga som er arvelig? Også kan det ha hoppa over noen ledd, før det eventuelt kom tilbake.mye som kan virke inn på tvillinger. Men må ikke være arvelig. 

Anonymkode: 361f6...6a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som er kvalme opplever sjeldnere spontanabort. 

Kvalme er som regel et godt tegn.

Anonymkode: 3aa0e...445

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kun hørt om kvalme som et mulig godt tegn, uten at det er noen garanti. Jeg ble trøstet med det da jeg lå på sykehus for væskebehandling pga. kvalme og oppkast. Jeg har hørt at fostre med kromosomfeil og enkelte andre tilstander kan føre til høye mengder hcg, men det er likevel usannsynlig at det er årsaken til kvalmen. Jeg har vært veldig kvalm i to svangerskap, og har målt hcg slik at jeg vet at den var godt over snittet første gang og litt under andre gang. Mormoren min fortalte at hun var svært kvalm i første og siste svangerskap og ikke kvalm i det midterste (hun fikk jente, jente, gutt). 

Anonymkode: 90b32...26d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har du? Altså ikke vert gravid men båret frem og født? For om du har vert gravid mange ganger men at noe har skjedd underveis er jo kvalme ett godt tegn. 

Anonymkode: 82a46...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at kvalme bare er et bra tegn? Og at jo kvalmere, jo mindre sjans for spontanabort?

Det du kan gjøre er jo å ringe til jordmor eller lege, fortelle hva du er redd for? Kanskje de har noe lurt på lager..

Anonymkode: 8e7b1...e63

AnonymBruker
Skrevet

Var kvalm for første gang i et svangerskap nå, og det er tvillinger.

Anonymkode: 75cbb...a03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at det er et dårlig tegn. Tyder tvert imot på at hormonene øker og det er jo bra. Noen mener at jentefostre produserer mer hormoner (det er forsket på forresten). Jeg var veldig kvalm og trøtt da jeg ventet jente. Måtte ha salte kjeks, chips og cola ved sengekanten. Kvalmen var verst om morgenen. Dette var rundt uke 6-9. Kvalm og uggen med guttene også, men i mye mindre grad 

Anonymkode: d4e2a...4bf

Det stemmer for meg også. Lite kvalm med gutt og veldig med jente. Trodde det bare var tilfeldig. 

Kvalme vil vel si at det er økt hormonproduksjon, så det er vel et bra tegn etter hva jeg har skjønt. Eller det var i hvertfall det jeg fikk høre da jeg var kvalm, men samtidig redd for å miste etter en MA. 

Anonymkode: fe55c...13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Symptomer kan komme før den tid. 

Første graviditeten min så hadde jeg helt syke drømmer en ukes tid før positiv test. Det samme skjedde ved andre positive test, så ved tredje svangerskap så visste jeg at jeg var gravid før jeg tok test.. 

Og jeg drømmer ikke sånn veldig til vanlig, og disse drømmene er helt ville og jeg husker de da jeg står opp. Nesten så jeg ble flau da jeg tenkte på de på dagtid. 

Anonymkode: fe55c...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...