AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Barnet er straks 4 år, og det sliter med innsovning. Jeg har prøvd å ligge inne hos det, sitte utenfor rommet, ha gode rutiner, legger til fast tid, står opp til fast tid. Jeg prøver å gjøre det koselig, har lesestund og nattasang. Nå er jeg tom for ideer og veldig desperat. Barnet sovner ikke før i 23-tiden hver eneste kveld. Barnet går ut av sengen om jeg ikke er i nærheten, og siste uken har alt blitt kaos med legging. Jeg er så sliten at jeg ble rasende og kjeftet skikkelig nå i kveld. Til slutt sovnet barnet mens jeg holdt rundt det. Jeg har så dårlig samvittighet at jeg bare gråter. Jeg vil virkelig ikke at leggingen skal være som dette, men jeg vet ikke om jeg burde ta det med til legen eller hva jeg skal gjøre. Det er i så tilfelle noen uker til jeg får time hos legen, da fastlegen er sykemeldt, og det var fullt opp hos de andre på legekontoret. Så jeg kunne få time først om 3,5 uke. Jeg har googlet litt og ser at sunkost selger melatonin-dråper. Det er snakk om å prøve 1 Mg melatonin hver kveld noen dager. Er det i orden å prøve disse noen dager framover for å se om det kan hjelpe med å lette innsovning? Det skal IKKE være en langvarig løsning uten å ha snakket med legen. Noen som har andre råd? Anonymkode: 5a056...19c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Nei, ikke gjør det. Melatonin har ikke effekt etter bare noen dager uansett. Snakk med helsesøster evt fastlegen for gode råd videre. Anonymkode: a6d70...ce4 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Enig med den over her, ikke gjør det! Det kan og gi bivirkninger som du ikke vil at barnet skal få. Anonymkode: 26154...909 2
Silva Pluvialis Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Vil råde deg til å snakke med lege først. Det finnes barn som tar sovemedisiner, men det bør være i samråd med lege som kan følge opp dosering og eventuelle bivirkninger. Nå er ikke melatonin så veldig farlig, men jeg ville ikke gitt barnet et slikt medikament uten å rådføre med lege først. 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Snakk med lege og helsesøster først.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 (endret) Når han først sovner, så sover det hele natten. Men er selve innsovningen som er problemet, er grusomt å se på at barnet ligger og vrir seg i sengen uten å sovne. Jeg har jo virkelig ikke lyst til å prøve ut medikamenter, men er desperat etter nærmere to år med samme problemet, og det blir bare verre... Jeg har sendt melding til legekontoret og bestilt time nå. Tusen takk. Godt å vite at jeg ikke er den eneste som strever med dette... Anonymkode: 5a056...19c Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 28. mai 2020 av Perelandra 1
Fireflies Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 Ikke gi noe til barnet uten å snakke med legen. Det kan forverre ting. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 Aww jeg forstår at du blir frustrert! Jeg vil påstå at vi også har problemer med søvn her i huset. Dattera mi ble ammet i søvn til hun var to år, og nå er hun tre og siden ammrslutt har hun hatt vanskeligheter for å sovne selv. Selvom hun har sluttet å sove på dagtid tar det gjerne tre kvarter til halvannen time før hun sovner. Sovner hun på dagen, tar det gjerne lenger tid selvom vi da også drøyer leggrtiden. Hun kan virke trøtt rett før leggetid, så kvikner hun til. Jeg har prøvd å legge tidligere, senere, senke aktivitetsnivået rundt kveldsmåltid og alt mulig føler jeg.. Men likevel.. Det blir tull så snart hun legger seg i senga 😕 Også har vi de dagene da hun er så trøtt at hun sovner på gulvet eller med hånda i middagen..😢 Har ingen tips, men jeg ville nok snakket med legen først ❤️ Anonymkode: 7b1b3...c0a
Belima Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Fant en artikkel som du kanskje kan ha stor nytte av å lese om søvnproblemer hos barn. https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 Har du det mørkt i rommet? (mørke øker kroppens produksjon av søvnhormonet melatonin. Det er derfor det kan være vanskeligere å sovne på lyse sommerkvelder om en ikke har lystett gardin. Ikke for varmt er også lurt. Kjefting er veldig dumt, men forstår det slik at dette var et engangstilfelle, og at du selv ser at det ikke bør skje Har en 10-åring med ADHD som tar melatonin på resept (3-9mg). Det er også pga mye tanker at han trenger å roe seg ned for natten. Flott at dere har en koselig lese- og sangstund ved leggetid. Vil tro at det hjelper litt ihvertfall ❤️ Anonymkode: ee048...64d
Perelandra Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 Tråden er ryddet for medisintips og diskusjon rundt dosering av medisiner Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege, helsestasjon eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg