Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullført mastergrad i jus med B/C i snitt og har søkt på veldig mange jobber siden jeg ble ferdig desember i fjor. Jeg er 25 år, Jeg søker over hele landet, har fått profesjonell hjelp med CV og søknad, har jobbet siden jeg var 18 (ikke jusrelevant) men blir ikke engang innkalt til intervju. Jeg jobber i helsevesenet som ufaglært mens jeg søker jobb, men har mistet motet. Jeg vurderer å bytt navn til noe norsk så jeg i det minste har mulighet til å komme på intervju...hvordan har din erfaring vært med å få jobb? Hvordan fikk du din første jobb etter studiet? Jeg vet at det er lettere å få jobb som vernepleier/sykepleier, så jeg tenker mer på andre studier som jus/ statsviter o.l

Anonymkode: 1979b...cc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fullført mastergrad i jus med B/C i snitt og har søkt på veldig mange jobber siden jeg ble ferdig desember i fjor. Jeg er 25 år, Jeg søker over hele landet, har fått profesjonell hjelp med CV og søknad, har jobbet siden jeg var 18 (ikke jusrelevant) men blir ikke engang innkalt til intervju. Jeg jobber i helsevesenet som ufaglært mens jeg søker jobb, men har mistet motet. Jeg vurderer å bytt navn til noe norsk så jeg i det minste har mulighet til å komme på intervju...hvordan har din erfaring vært med å få jobb? Hvordan fikk du din første jobb etter studiet? Jeg vet at det er lettere å få jobb som vernepleier/sykepleier, så jeg tenker mer på andre studier som jus/ statsviter o.l

Anonymkode: 1979b...cc4

Bytt navn! De har gjort undersøkelser på dette. Dumt at utalandske ikke tenker å gi barna et norsk/internasjonalt navn. Det ødelegger dessverre så mye. De kan ev gi navnet fra heimlandet som mellom navn 

du kan jo også beholde navnet ditt som mellomnavn og bare ikke føre det CV/søknad :)   

Anonymkode: 87fe5...78e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytt navn! De har gjort undersøkelser på dette. Dumt at utalandske ikke tenker å gi barna et norsk/internasjonalt navn. Det ødelegger dessverre så mye. De kan ev gi navnet fra heimlandet som mellom navn 

du kan jo også beholde navnet ditt som mellomnavn og bare ikke føre det CV/søknad :)   

Anonymkode: 87fe5...78e

Tull, jeg har en av de mest utlandske navnene man kan ha, og har aldri strevd med få jobb. Tilbakemeldinger jeg har fått av tidligere arbeidsgivere og de som har innkalt meg på intervju er at jeg har en fantastisk CV og virker veldig engasjert 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AfricanQueen skrev:

Tull, jeg har en av de mest utlandske navnene man kan ha, og har aldri strevd med få jobb. Tilbakemeldinger jeg har fått av tidligere arbeidsgivere og de som har innkalt meg på intervju er at jeg har en fantastisk CV og virker veldig engasjert 

Det eneste som er tull her er at du bruker deg selv som det "perfekte" eksempelet og dermed så er visst alt "greit". Har du ikke lært på studier å ikke bruke anekdotiske eksempler, for eksempel deg selv som "fakta" ? 

Fakta er at mange med minoritetsbakgrunn blir diskriminert, men diskrimineringen er ikke jevnt fordelt. Det diskrimineres mye mer i det private næringsliv der man har krav til høyere utdanning, ironisk nok. 

Apropos jus, her er en artikkel:

https://universitas.no/sak/64761/abdoollah-har-fatt-avslag-pa-over-60-jobbsoknader-/

Så kan du ta en kikk på faktaboksen til høyre i artikkelen, under "ikke-vestlige innvandrere" og se prosentandelen arb.ledige etter avsluttet mastergrad. Eller jeg kan skrive den for deg - 24%, noe som er ca 4 ganger høyere enn hvis du hadde vært etnisk norsk.

Å skifte navn er jeg usikker på om vil hjelpe ovenfor fordomsfulle arbeidsgivere, fordi har de først utelukket en pga dette, så vil de føle at man "sniker seg til intervju" med et norsk navn. Men for noen har det funket å skifte navn, men det er en av kommentarene hun her i artikkelen fikk slengt etter seg, nemlig at "hun ikke kan lure seg til en jobb". Det viser hvordan diskrimineringen ikke bryr seg om at man bytter navn heller. Men for noen kan det funke selvfølgelig, hvis arbeidsgiveren ikke er helt Mussolini og trengte den siste "push" for å møte personen med egne øyne. 

https://universitas.no/sak/64902/innvandrere-bytter-navn-for-a-fa-jobb-jeg-vil-bare/

Anonymkode: 79423...9bc

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...