AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Det mener ihvertfall ekspertene i Holden-utvalget, som offentliggjorde sin nye rapport idag. Så hva svenskene har å vinne på det de driver med, det er og blir fortsatt en gåte🤔 Anbefaler slå-ned strategi Samfunnsøkonomisk blir det billigst å sikre et stabilt lavt smittenivå, slår ekspertutvalget, som er ledet av økonomiprofessor Steinar Holden, fast i sin siste rapport som ble offentliggjort onsdag. – De realøkonomiske kostnadene ved et stabilt hold nede-scenario er betydelig lavere enn i et brems-scenario der smitten gradvis går gjennom befolkningen, heter det i rapporten. – En hold nede-strategi er det klart beste valget slik situasjonen er nå, også om det i perioder vil kreve gjeninnføring av tiltak, konkluderer utvalget. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=34049 Anonymkode: d8af0...150 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Du vil ikke få mye sympati fra "frihets"krigerne her inne. Men jeg er enig med deg. Eller moderert; økonomien som vi har basert BNPen vår på har blitt rammet. Men vi har en gylden mulighet til å bygge opp en mer bærekraftig økonomi som ikke baserer seg på det overforbruket, globaliseringen og masseturismen vi anser som normen i dag. Vi trenger et samfunn med andre indikatorer på vekst enn bare finansiell vekst gjennom kjøpekraft. Hvor velferd og folkehelse blir sterkere indikatorer på suksess. Anonymkode: 5cd72...ee3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Kommer jo helt an på hva slags tiltak som er nødvendig for å holde smittespredningen nede de neste årene (regner med en vaksine er klar kanskje 2022). Anonymkode: 326c6...5dd 1
Druid Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få mye sympati fra "frihets"krigerne her inne. Men jeg er enig med deg. Eller moderert; økonomien som vi har basert BNPen vår på har blitt rammet. Men vi har en gylden mulighet til å bygge opp en mer bærekraftig økonomi som ikke baserer seg på det overforbruket, globaliseringen og masseturismen vi anser som normen i dag. Vi trenger et samfunn med andre indikatorer på vekst enn bare finansiell vekst gjennom kjøpekraft. Hvor velferd og folkehelse blir sterkere indikatorer på suksess. Anonymkode: 5cd72...ee3 Det er i så fall en helt annen modell som vi ikke har noen mekanismer for i dag, så hvis det er en slik økonomisk fantasi verden Holden utvalget har lagt til grunn, er det vanskelig å ta dem seriøst. Men siden jeg ikke lever i la- la- land lurer jeg seriøst på hva som har vært tenkt her. Det er helt klart mulig for Norge å takle kosten av den strategien vi har valgt nå, men vi tåler ikke en omgang til, og Holden utvalget er i og for seg klar på det. Så vi har alvorlig økt risiko. Hele motivasjonen for vår strategi lå på risikoen for at vi ikke var i stand til å nå gruppeimunitet, og at det var mulig å finne behandling/eksisterende vaksinasjon som kunne brukes på kort sikt. Vi vet nå vi er nødt til å løpe ett fullt forskningsløp på vaksine/behandling, og gruppeimunitet er mulig. Det plasserer oss nesten ti ganger verre enn svenskene, gitt oppdaterte tall. og vi er en åpen import /eksport økonomi. Jeg skjønner bare ikke hvordan de tenker. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Synes dere litt synd på svenskene? Anonymkode: 1fbf6...b13
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 Jeg er overbevist om at vi valgte den beste strategien her. Gjenåpningen av samfunnet i et nærmest smittefritt land er en god indikasjon på dette. Det var en streng, men kort prosess, og vi slipper invaderende vedvarende tiltak, i hvert fall for en periode. Ingen vet hvordan situasjonen blir i høst, ingen land vet det. Jeg har familie i Sverige, og de lever i en mye større grad av frykt enn den gjengse Nordmann. Fordi viruset er overalt der så isolerer de seg mens vi kan gjenoppta livene og samfunnsfunksjonene. Anonymkode: 41b3c...15a 2
Anbefalte innlegg