Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, setter pris på svar. 

Er i begynnelsen av tredveårene mine, har ikke fått barn enda og har kjæreste jeg ønsker å gifte meg med på sikt. Jeg har et årsstudiumet og en bachelorgrad fra før, mistrives med det valget. Har  mye studiegjeld og er usikker. Vurderer nå og ta opp fag for å forbedre karakterene mine fra vgs, har femmere i de fleste fag utenom matematikk. Veien å gå for å bli psykologi blir lengre, må nok ta opp flere fag for å komme inn på profesjonsstudiet. Har karakter 2 i matte, så må kun ta opp det for å bli grunnskolelærer. Jeg er glad i undervise og gi råd og veiledning til andre. Har tenkt på andre yrker som sosionom studiet, men fant ut at det ikke passer. Kunne tenkt meg også bli rådgiver innenfor skole eller noe lign. 

Spørsmålet mitt er hva bør jeg gjøre ? Siden jeg ikke bruker utdannelsen min, så føler jeg meg så usikker og nervøs for fremtiden. 

Kunne tenkt meg generelt å bare bli rådgiver, men aner ikke veien å gå videre... 

Anonymkode: 44343...3b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut bacheloren "voksnes læring og rådgivning" på NTNU, Trondheim. De har også en master i rådgivning. Sjekk om du kan bygge på det du allerede har med en master. Det finnes ulike samlingsbaserte mastere som krever at du har jobbet minst to år i f.eks helseyrke. Du sier ikke hva du har av utdanning til nå, så vanskelig å rådgi spesifikt.

Siden du har fire års studier allerede, har du bare fire år igjen med støtte hos Lånekassen. Det bør du ha i tankene når du velger studie. Har du regnet ut hva du har i konkurransepoeng mtp å komme inn på psykologi profesjon? Det er ikke et yrke man "gir råd" i, så da bør du kanskje heller satse på læreryrket? Og evt gå videre til rådgivning. 

Ta en tur innom karrieresenteret i ditt fylket for å få gratis veiledning og råd.

Anonymkode: 01512...ca1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, setter pris på svar. 

Er i begynnelsen av tredveårene mine, har ikke fått barn enda og har kjæreste jeg ønsker å gifte meg med på sikt. Jeg har et årsstudiumet og en bachelorgrad fra før, mistrives med det valget. Har  mye studiegjeld og er usikker. Vurderer nå og ta opp fag for å forbedre karakterene mine fra vgs, har femmere i de fleste fag utenom matematikk. Veien å gå for å bli psykologi blir lengre, må nok ta opp flere fag for å komme inn på profesjonsstudiet. Har karakter 2 i matte, så må kun ta opp det for å bli grunnskolelærer. Jeg er glad i undervise og gi råd og veiledning til andre. Har tenkt på andre yrker som sosionom studiet, men fant ut at det ikke passer. Kunne tenkt meg også bli rådgiver innenfor skole eller noe lign. 

Spørsmålet mitt er hva bør jeg gjøre ? Siden jeg ikke bruker utdannelsen min, så føler jeg meg så usikker og nervøs for fremtiden. 

Kunne tenkt meg generelt å bare bli rådgiver, men aner ikke veien å gå videre... 

Anonymkode: 44343...3b0

Hei! Du kan forsøke å søke deg inn på bachelorstudiet i psykologi i Danmark. Tror det kan være lettere å komme inn der. Da søker man visstnok ikke med alle fag, oftest med norsk, engelsk, historie og matematikk. Eventuelt ta en norsk bachelor i psykologi og forsøke deg på en klinisk mastergrad i Danmark ☀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...