Gå til innhold

Sønnen min på 10 vil ta bussen til senteret med to kamerater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er 10 og 11. De skal på mc Donalds.  De to andre får lov. Er jeg dårlig mor som vil nekte han dette?

Anonymkode: c8149...b8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt avhengig av hvor dere bor. 
men på generelt grunnlag ville jeg aldri gått med på dette. 
min sønn fikk gå på senteret med venner da han var 12. Men kun med et klart mål og så rett ut igjen. 

Anonymkode: 74225...54a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor dere bor, bor dere i en av de største byene så er det nei.

Anonymkode: c4707...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Ikke snakk om. HaR selv en på 12. Kunne latt de sitte på Macern om jeg selv var i senteret.

Anonymkode: 3838e...1a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er 10 og 11. De skal på mc Donalds.  De to andre får lov. Er jeg dårlig mor som vil nekte han dette?

Hadde vært uaktuelt her iallfall!

Anonymkode: fa7b7...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud!! Så klart må han få lov til det!

Anonymkode: 9fa0b...41c

• Liker 10
Skrevet

En 10 åring burde være i stand til å kunne ta bussen alene altså. Er 26 år siden jeg var 10 år selv, men jeg tok bussen tur/retur byen av og til for å dra på skolen, eller for å dra tur/retur til venner. Det gjorde de fleste andre på samme alder også.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er ett stort senter dette. Føler meg som en kjip mamma nå,  men han må nok vente til jeg kan være i nærheten. 

• Liker 2
Skrevet

La ham dra på et tidspunkt du kan være på senteret selv? Men la ham ta bussen med kompisene dit? Så kan du evt møte ham der og han sitter på med deg hjem? 

Jeg sier ikke at McDonald's er et sted man vil ungene skal henge, heller ikke kjøpesentre! Men dette er jo stort for en 10-åring.... Jeg ville ihvertfall prøvd å få til en ordning som nevnt ovenfor, men snakket med ham på forhånd at dette ikke kom til å bli en vane at han får lov til, feks.... 

Gjorde lignende i starten her da jentungen ville på senteret med venninner. Satt på en kafé med en bok og gjorde det om til egentid. Hun er nå 14 og henger overhodet ikke på senteret av den grunn.... 

Vil du si nei så sier du selvsagt nei! Det er du som er forelder! Sier bare at det kanskje går an å løse dette på en måte begge parter kan leve med. Man må slippe opp gradvis ua sett hva det gjelder, de blir ikke brått modne når de runder 13 liksom.... Jeg tok trikken alene til Oslo sentrum da jeg var 10,men det er selvsagt noen år siden. 

Som sagt, det er selvfølgelig helt innafor å si nei! Men tenk gjennom om dere kan trikse til noe på et vis. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ulrikke skrev:

La ham dra på et tidspunkt du kan være på senteret selv? Men la ham ta bussen med kompisene dit? Så kan du evt møte ham der og han sitter på med deg hjem? 

Jeg sier ikke at McDonald's er et sted man vil ungene skal henge, heller ikke kjøpesentre! Men dette er jo stort for en 10-åring.... Jeg ville ihvertfall prøvd å få til en ordning som nevnt ovenfor, men snakket med ham på forhånd at dette ikke kom til å bli en vane at han får lov til, feks.... 

Gjorde lignende i starten her da jentungen ville på senteret med venninner. Satt på en kafé med en bok og gjorde det om til egentid. Hun er nå 14 og henger overhodet ikke på senteret av den grunn.... 

Vil du si nei så sier du selvsagt nei! Det er du som er forelder! Sier bare at det kanskje går an å løse dette på en måte begge parter kan leve med. Man må slippe opp gradvis ua sett hva det gjelder, de blir ikke brått modne når de runder 13 liksom.... Jeg tok trikken alene til Oslo sentrum da jeg var 10,men det er selvsagt noen år siden. 

Som sagt, det er selvfølgelig helt innafor å si nei! Men tenk gjennom om dere kan trikse til noe på et vis. 

Det jeg tenkte. Hans tvillingsøster var der på café med 2 venninner for ett år siden, men da var jeg og en mamma til på nabo caféen. Nå er det fredag disse to andre gutta skal, og da er jeg på jobb. Synes ikke de skal være helt alene der.

De andre foreldrene lar de bare dra.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vil du nekte han dette?

Hva er det verste som kan skje om du tillater han det?

Hvilke konsekvenser vil det få for gutten din hvis han ikke får dra? 

Bodde selv et steinkast utenfor Oslo sentrum og var ikke stort eldre enn din sønn er i dag når McDonalds åpnet sin første restaurant på midten av åttitallet. Hver lørdag morgen så tok jeg og to kompiser toget til Oslo, dro på Gunerius for å høre på musikk og ta en burger etter det. Deretter tok vi toget hjem igjen. Husker at det var litt skummelt å dra til Tigerstaden alene slik, men det gikk helt fint. 

Hadde mine foreldre nektet meg en slik uskyldig tur så ville det ha vært ganske flaut for meg. Men det viktigste i dette er at det er slik bånd mellom barn bindes, det å skape litt utfordringer seg i mellom bygger bånd, det bygger tillitt mellom barna - og de lærer seg å mestre utfordringer senere i livet. 
Skal du som mor alltid skåne guttungen for uskyldige ting som å dra på en restaurant, bare fordi du er litt bekymret, så husk også at du skaper et barn som ikke mestrer utfordringer senere i livet. 

Anonymkode: a8315...ade

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vil du nekte han dette?

Hva er det verste som kan skje om du tillater han det?

Hvilke konsekvenser vil det få for gutten din hvis han ikke får dra? 

Bodde selv et steinkast utenfor Oslo sentrum og var ikke stort eldre enn din sønn er i dag når McDonalds åpnet sin første restaurant på midten av åttitallet. Hver lørdag morgen så tok jeg og to kompiser toget til Oslo, dro på Gunerius for å høre på musikk og ta en burger etter det. Deretter tok vi toget hjem igjen. Husker at det var litt skummelt å dra til Tigerstaden alene slik, men det gikk helt fint. 

Hadde mine foreldre nektet meg en slik uskyldig tur så ville det ha vært ganske flaut for meg. Men det viktigste i dette er at det er slik bånd mellom barn bindes, det å skape litt utfordringer seg i mellom bygger bånd, det bygger tillitt mellom barna - og de lærer seg å mestre utfordringer senere i livet. 
Skal du som mor alltid skåne guttungen for uskyldige ting som å dra på en restaurant, bare fordi du er litt bekymret, så husk også at du skaper et barn som ikke mestrer utfordringer senere i livet. 

Anonymkode: a8315...ade

Litt forskjell på 1980 og 2020.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet her? Hvor langt unna er det?

Det er ikke så lenge siden jeg var 10 år, og da bodde vi 1,5 time unna storby med tog. Vi var 3 venninner som synes det var stor stas å få lov til å reise på bytur, og det ble ikke med den ene gangen da vi var på den alderen.

Sønnen din reiser jo heller ikke alene, men med venner. Det blir nok veldig gøy for dem!

Anonymkode: f0deb...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ett stort senter dette. Føler meg som en kjip mamma nå,  men han må nok vente til jeg kan være i nærheten. 

Er du redd for at de skal gå seg vill på senteret eller? De kan vel lese skilt som står merket med utgang, og de kan vel også spørre etter veien ut? Du høres veldig overbeskyttende ut, kanskje du skal prøve å slippe kontrollen litt

Anonymkode: f0deb...e3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du nekte han det? Stakars gutt som ikke får bli med de andre guttene. Han kommer til å føle seg utenfor og ja jeg synes du er dårlig mor som nekter han det. 
Som 10 åring er de fleste i stand til å klare seg litt selv med å ta bussen osv, og han er jo med to andre gutter. Hadde vært værre om han var alene.

Nå er det jo 16 år siden jeg selv var 10, men jeg husker jeg fant på masse er venninner.. rota oss ned til byen, satt på mccern, og gikk rundt. Men det var det at vi var fler sammen. Kom hjem til riktig tid gjorde jeg også. 
er glad ikke foreldrene mine var så strenge som du antar å være... herre Jesus la nå gutten kose seg med kameratene sine.

Anonymkode: 388ed...c74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Ikke snakk om. HaR selv en på 12. Kunne latt de sitte på Macern om jeg selv var i senteret.

Anonymkode: 3838e...1a6

Herregud 😂 snakk om kontroll behov?! 12 år og skal snart begynne på ungdomsskolen og barnet ditt får ikke dratt på McDonald’s med venner en gang uten å dra med deg i bakgrunn?! 
stakkars!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

🙄🙄 ja du er kjip og trenger å slippe kontroll behovet ditt. Han er fader meg 10 år altså! Sønnen din kommer nok til å mobbet etterhvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her synes jeg du er kjip. En 10-åring bør fint klare bussen alene, og de skal på McDonald’s. Jeg hadde latt han dra. 

Anonymkode: 1971e...3be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med foreldrene til de andre at det stemmer at de har lov?

Anonymkode: a54cf...fe0

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er på kjøpesenteret der TS bor, men enkelte steder i Oslo «henger» ungdomsgjenger på senteret uten mål og mening, f.eks Stovner senter. Det er ofte snakk om barn fra svært ressurssvake hjem. Kanskje Ts er redd for at barnet hennes skal ende opp sånn? 

Og hva skal man på kjøpesenteret når man er 10? Her drar vi på kjøpesenteret med et spesifikt mål og drar rett ut igjen. Det er da ikke et sted man skal «henge»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...