Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har du det? :) 

hva trakk du? Hvilket forsøk fikk du? Er det slik at forsøket er knyttet til emne du trekker? Eller er det også tilfeldig ?

skal man bare forklare forsøket ?

Anonymkode: 9eed1...11f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ifjor høst. Trakk bioteknologi og genteknologi. Fikk det genetiske hjulet som forsøk. Det var det jeg kunne aller best, så da kunne jeg bare snakke meg gjennom hele kapittelet om arv og dna og videre inn på bioteknologi og genteknologi. Derfra snakket jeg meg inn på økologi-kapittelet, og deretter inn på radioaktivitet og til slutt mobile energikilder. Sensorne spurte ikke så mye, jeg pratet nok hull i hodene på dem. Ble helt på tampen bedt om å utføre batteri-forsøk med kobberklorid eller hva det var. Måtte utføre forsøket såklart og fortelle hva jeg gjorde og hvorfor det ble dannet klorgass og kobberdanbelse. Fikk 6 😁

Anonymkode: 6a69f...e83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ifjor høst. Trakk bioteknologi og genteknologi. Fikk det genetiske hjulet som forsøk. Det var det jeg kunne aller best, så da kunne jeg bare snakke meg gjennom hele kapittelet om arv og dna og videre inn på bioteknologi og genteknologi. Derfra snakket jeg meg inn på økologi-kapittelet, og deretter inn på radioaktivitet og til slutt mobile energikilder. Sensorne spurte ikke så mye, jeg pratet nok hull i hodene på dem. Ble helt på tampen bedt om å utføre batteri-forsøk med kobberklorid eller hva det var. Måtte utføre forsøket såklart og fortelle hva jeg gjorde og hvorfor det ble dannet klorgass og kobberdanbelse. Fikk 6 😁

Takk for svar :)  Oj bra jobbet! 
Forstår jeg riktig at du ble spurt om å gjøre 2 forsøk ? .. er det vanlig ? Eller for å sjekke om du skulle få karakter 6 tror du? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forstår jeg riktig at du ble spurt om å gjøre 2 forsøk ? .. er det vanlig ? Eller for å sjekke om du skulle få karakter 6 tror du? :) 

Har de utstyr til forsøk der? Eller bare forklarer du hva du ville ha gjort? :)

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de utstyr til forsøk der? Eller bare forklarer du hva du ville ha gjort? :)

Det varierer fra sted til sted om de har skikkelig utstyr til forsøk.  Og det varierer også hvorvidt man må gjøre forsøket eller bare forklare nå i disse tider. 

Hos oss får ikke kandidatene ta på ting uten hansker (og egentlig ikke da en gang), og vi må sprite alt. Så forsøka bare forklares. Men i andre fylker er det få kandidater på enkelte steder, og da gjør de forsøket også.

Hilsen eksaminator i naturfag 

Anonymkode: a8cb9...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det varierer fra sted til sted om de har skikkelig utstyr til forsøk.  Og det varierer også hvorvidt man må gjøre forsøket eller bare forklare nå i disse tider. 

Hos oss får ikke kandidatene ta på ting uten hansker (og egentlig ikke da en gang), og vi må sprite alt. Så forsøka bare forklares. Men i andre fylker er det få kandidater på enkelte steder, og da gjør de forsøket også.

Takk for svar :) er privatist og har ikke hatt lab men nettstudier så er redd for å kløne det til selv om jeg kan det 🙈

kan jeg spørre om forsøket man får er knyttet til emne man trekker? Eller kan man få forsøk fra andre kompetanse mål?  

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) er privatist og har ikke hatt lab men nettstudier så er redd for å kløne det til selv om jeg kan det 🙈

kan jeg spørre om forsøket man får er knyttet til emne man trekker? Eller kan man få forsøk fra andre kompetanse mål?  

Jeg kan svare for vårt fylke. Men 

1. Kandidaten trekker et emne/noen kompetansemål. Og får så ca 40 min til å forberede seg. Da har du alle hjelpemidler tilgjengelig. 

2. Kandidaten prater fritt i ca 10 min om det den har forberedt.

3. Så er det utspørring om det kandidaten har forberedt og  det han ikke har snakket om fra forberedelseslappen. 

4. Så er det utspørring om en ukjent del. 

5. Så er det forsøk.  Dette kan ha sammenheng med kjent del, med ukjent del, eller ingen sammenheng med de delene av pensum. (Forsøket kan selvfølgelig også komme underveis om det føles mer naturlig i settingen)

Punkt 2-5 varer totalt inntil 45 min.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det var for å sjekke om d var en 6’er ja, kom helt på tampen. «Ja, skal vi se, vil du gjøre dette forsøket før vi avslutter?» 

Hadde norsk muntlig for et par uker siden og i naborommet skulle det være naturfag eller kjemi, de holdt på å rigge opp mens jeg ventet på forberedelse. Hørte de snakket om at dett forsøk på hvert bord slik at de slapp å sprite alt utstyret hver gang. Altså et forsøk til hvert tema slik at hver kandidat skulle få et forsøk hver. Sikkert ulike rutiner rundtom. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok det var for å sjekke om d var en 6’er ja, kom helt på tampen. «Ja, skal vi se, vil du gjøre dette forsøket før vi avslutter?» 

Hadde norsk muntlig for et par uker siden og i naborommet skulle det være naturfag eller kjemi, de holdt på å rigge opp mens jeg ventet på forberedelse. Hørte de snakket om at dett forsøk på hvert bord slik at de slapp å sprite alt utstyret hver gang. Altså et forsøk til hvert tema slik at hver kandidat skulle få et forsøk hver. Sikkert ulike rutiner rundtom. 

Ah :) 

hvordan gikk norsk muntlig ? :) kan jeg spørre hva du trakk? Ble du spurt om fordypningsemne ? Skal ha den neste uke og gruer meg veldig 🙈

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ah :) 

hvordan gikk norsk muntlig ? :) kan jeg spørre hva du trakk? Ble du spurt om fordypningsemne ? Skal ha den neste uke og gruer meg veldig 🙈

*Hva du trakk/fikk sp om

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...