AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Har vært med i en søknadsprosess for en ny jobb som har vart en måned. Fikk tilbud om stillingen, og spurte om noen dagers betenkningstid. Fikk inntrykk at de ville egentlig ha svar samme dag, men fikk etter hvert lov å tenke på det i to dager. De har derimot både ringt og sendt meg mail i løpet av disse to dagene om at de må få svar så fort som mulig. Synes dette ble nesten litt voldsomt. Hva er vanlig betenkningstid etter å ha fått tilbud om ny stilling? Var det urimelig å spørre om to dager? Anonymkode: f9e5b...7e3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 De kan fint velge neste mann på lista. Så spesiell er du ikke. Du tar jo tid fra de som de kunne brukt på noen andre. At du bruker tid på å tenke viser at du ikke er interessert. Anonymkode: 551ea...d39 6
Thea82 Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Jeg er vant med at de helst vil ha svar samme dag, alternativt dagen etter. Har skiftet jobb 3 ganger, og det har vært likt alle gangene. Da regner jeg ikke med prosessen omkring lønnsforhandling, for da går det jo litt frem og tilbake.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært med i en søknadsprosess for en ny jobb som har vart en måned. Fikk tilbud om stillingen, og spurte om noen dagers betenkningstid. Fikk inntrykk at de ville egentlig ha svar samme dag, men fikk etter hvert lov å tenke på det i to dager. De har derimot både ringt og sendt meg mail i løpet av disse to dagene om at de må få svar så fort som mulig. Synes dette ble nesten litt voldsomt. Hva er vanlig betenkningstid etter å ha fått tilbud om ny stilling? Var det urimelig å spørre om to dager? Anonymkode: f9e5b...7e3 i en ideell org jeg søkte på var det 1 uke betenkningstid. I offentlig vet jeg ikke hvor lang tid det er men mener det er noen dager. Anonymkode: eead4...110
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: i en ideell org jeg søkte på var det 1 uke betenkningstid. I offentlig vet jeg ikke hvor lang tid det er men mener det er noen dager. Anonymkode: eead4...110 edit: 2 dager er veldig innafor i mine øyne! jeg synes det er spesielt at de maser i disse to dagene Anonymkode: eead4...110 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært med i en søknadsprosess for en ny jobb som har vart en måned. Fikk tilbud om stillingen, og spurte om noen dagers betenkningstid. Fikk inntrykk at de ville egentlig ha svar samme dag, men fikk etter hvert lov å tenke på det i to dager. De har derimot både ringt og sendt meg mail i løpet av disse to dagene om at de må få svar så fort som mulig. Synes dette ble nesten litt voldsomt. Hva er vanlig betenkningstid etter å ha fått tilbud om ny stilling? Var det urimelig å spørre om to dager? Anonymkode: f9e5b...7e3 De er i krise. Løp. Anonymkode: 63e02...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 hvis det er innen helse så hadde jeg løpt 😂 tyder på en arbeidsplass med stor mangel på arbeidskraft Anonymkode: 0d623...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan fint velge neste mann på lista. Så spesiell er du ikke. Du tar jo tid fra de som de kunne brukt på noen andre. At du bruker tid på å tenke viser at du ikke er interessert. Anonymkode: 551ea...d39 Kan de det da, når de allerede har tilbudt meg stillingen? Må sies at dette er en offentlig stilling Anonymkode: f9e5b...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 Har du ellers et godt inntrykk av bedriften og de som intervjuet deg? Ledelsen, arbeidsmiljøet osv? Virker de ryddige? Det høres ikke ut som du er kjempemotivert for jobben, men uansett tenker jeg også at å mase når de har gitt deg to dager betenkning er merkelig. Det er veldig uprofesjonelt i mine øyne. Anonymkode: 9e37a...c29 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Skrevet 28. mai 2020 Er det offentlig så må de vel la deg lese og skrive under kontrakten først? Anonymkode: 0eaf3...0dd
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 Jeg tenker at når man søker en stilling så har man jo en ide om det er en stilling man vil ha, og spesielt etter intervju bør du egentlig har gjort deg opp en mening om du skal takke ja eller nei hvis du blir tilbudt jobben. Å be om to dagers betenkningstid høres veldig spesielt ut, da virker du faktisk uinteressert. Kan tenke meg at bedriften ønsket å få dette i boks før pinsehelgen, og før 1.juni så den som skal ansettes har mulighet for å si opp nåværende stilling uten å måtte vente en hel måned ekstra fordi datoen er passert. Anonymkode: c790b...a60 1
Daria Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 Jeg trodde opp mot en uke var ganske vanlig (jeg har tilbragt hele min yrkeskarriere i offentlig sektor) Som arbeidssøker har jeg alltid fått betenkningstid uoppfordret, og jeg har også flere ganger opplevd å få en stilling etter å blitt innstilt som nummer to, når nr en etter å ha tenkt seg vel og lenge om har takket nei. Man vil jo gjerne få lønnstilbud og ikke minst se en skriftlig kontrakt før man bestemmer seg. En arbeidsgiver som aller nådigst innvilger to dager og maser gjentatte ganger disse dagene ville jeg vært skeptisk til... 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #13 Skrevet 28. mai 2020 Grunnen til at jeg ønsker betenkningstid er at jeg har fått flere jobbtilbud. Å få et skriftlig tilbud, sammenligne lønn og goder synes jeg er greit. Er litt overrasket at mange mener man skal svare samme dag ellers er man ikke interessert. Hvis man ikke er interessert så hadde man vel ikke søkt. Anonymkode: f9e5b...7e3 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #14 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg ønsker betenkningstid er at jeg har fått flere jobbtilbud. Å få et skriftlig tilbud, sammenligne lønn og goder synes jeg er greit. Er litt overrasket at mange mener man skal svare samme dag ellers er man ikke interessert. Hvis man ikke er interessert så hadde man vel ikke søkt. Anonymkode: f9e5b...7e3 Da ville jeg valgt et annet enn det som maser så fælt. Det er en veldig dårlig start. Hvordan blir de i det daglige virke om masingen starter allerede før ansettelse? Anonymkode: da0f3...2f3
Eneri Skrevet 28. mai 2020 #15 Skrevet 28. mai 2020 Jeg jobber i offentlig sektor, fylkeskommunalt. Det vanlige hos oss er åtte dager fra tilbudet er mottatt til svar må gis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå