Gjest bulkete Skrevet 28. juni 2005 #1 Skrevet 28. juni 2005 Som nyinnflyttet i Trøndelag opplever jeg visse problemer med å tilpasse meg den naturlige faunaen. Da spesielt knotten. Eller knottenE. I helgen ble jeg bitt av ca 100 stk - og jeg kan fortsatt telle hvor mange stikk jeg fikk ved å se meg i speilet eller kjenne på huden - jeg er rett og slett full av røde bulker i ansiktet og på armene, og det klør som et h..vete. Det jeg lurer på, for jeg har ingen erfaring med allergi o.l, er om det vil dempe kløen og hevelsen om jeg tar allergitabletter? Og om det finnes noen slike jeg kan få reseptfritt? Bare så jeg vet om jeg må bestille legetime eller bare ta turen til apoteket? (teite dyr. men neste gang smører jeg meg med sitronella, det holder dem nesten borte)
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #2 Skrevet 28. juni 2005 Du får kjøpt antihistamintabletter som f.eks. Zyrtec reseptfritt på apoteket. Om de har virkning på myggstikk aner jeg ikke, men det hadde vært interessant med en tilbakemelding om du finner det ut.
Gjest gjest 0 Skrevet 29. juni 2005 #3 Skrevet 29. juni 2005 På meg har i allefall aldriallergi piller funket mot knott! Vi har sommerhus på Hitra og hvert år går det med et lite arsenal med Eurax. Det eneste som fungerer er å pakke seg inn i klær og bruke myggnetting og myggspray. Men man kommer nok aldri unna plageåndene helt desverre...
Gjest bulkete Skrevet 29. juni 2005 #4 Skrevet 29. juni 2005 På meg har i allefall aldriallergi piller funket mot knott! Vi har sommerhus på Hitra og hvert år går det med et lite arsenal med Eurax. Det eneste som fungerer er å pakke seg inn i klær og bruke myggnetting og myggspray. Men man kommer nok aldri unna plageåndene helt desverre... Sukk. Eurax bruker jeg, men det SER fortsatt like ille ut. Mener å huske fra i fjor at det hjalp om jeg smurte meg med en gang, altså før jeg begynte å klø meg... Ellers kunne kanskje hydrokortison hjulpet mot hevelsene, men man bør jo ikke bruke ubegrenset av sånt heller. Men sånn som det er nå ser folk faktisk rart på meg:/ (og tips til deg - som nevnt ovenfor funker sitronella, som du får på apoteket, bedre enn alt annet jeg har prøvd av myggjagemidler. og det hjelper å ha noe på hodet, ala fiskehatt. dumme trøndelag... hehe)
Gjest Swixi Skrevet 29. juni 2005 #5 Skrevet 29. juni 2005 Jeg tror jeg leste et sted at det kan funke mot knott eller myggstikk, spesielt hvis man er veldig hoven. Jeg fikk noe utslett en sommer som legen ikke visste hva var (det var muligens noen stikk), da hjalp det med Zyrtec. Jeg ville prøvd det, tror ikke det er farlig å ta Zyrtec, spør på apoteket.
Veronal Skrevet 29. juni 2005 #6 Skrevet 29. juni 2005 Jeg reagerer voldsomt på både knott og mygg - begge deler gir hevelser på 2-3 cm i diameter som væsker på toppen. (Både knott og mygg "elsker" meg.) Anklene er spesielt utsatt - og jeg hovner som regel så mye opp at jeg ikke klarer å gå etterpå. :evil: Zyrtec som tas innen kort tid (1-2 timer) etter at jeg har blitt angrepet gjør at jeg ikke får disse voldsomme reaksjonene. Etter at jeg begynte å bruke det får jeg bare små, uskyldige stikk (max 1 cm i diameter).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå