AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Noen mener du ikke kan reversere, altså fjerne eller gjøre rynker mindre synlige med kremer og behandlinger eks. vitamin A syre krem eller microneedling. Men kun forebygge mot flere/dypere ved å bruke solkrem og retinol/ A vitamin. Mens andre mener at studier viser at vitamin A kan reversere rynker. Hva stemmer?? Anonymkode: b5ed8...d17
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Du kan forebygge med solkrem. Det er helt riktig. Mange bruker anti age produkter og dropper solkrem. Da kaster man penger ut vinduet. Mange av rynkene du får kommer av sol. Se til deler av Asia, f.eks Sør-Korea, hvordan kvinnene unngår solen og hvor perfekt hud de har når de er eldre. Det er ikke bare genetikk, det er også det faktum at de beskytter seg mot sola. Angående D-vitamin mangel - ett kvarter i sola uten solbeskyttelse er mer enn nok i løpet av èn uke, for å dekke behovet. Og da drar du selvfølgelig ut i sola utenfor de timene hvor sola er sterkest. Det hjelper ikke å sole seg og bli brun. Det er det som gir deg rynker. Brun hud er per definisjon ødelagt hud, men her i norden ser vi på det som noe positivt. Forstå det den som vil... Anonymkode: 6b5fe...fdd 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan forebygge med solkrem. Det er helt riktig. Mange bruker anti age produkter og dropper solkrem. Da kaster man penger ut vinduet. Mange av rynkene du får kommer av sol. Se til deler av Asia, f.eks Sør-Korea, hvordan kvinnene unngår solen og hvor perfekt hud de har når de er eldre. Det er ikke bare genetikk, det er også det faktum at de beskytter seg mot sola. Angående D-vitamin mangel - ett kvarter i sola uten solbeskyttelse er mer enn nok i løpet av èn uke, for å dekke behovet. Og da drar du selvfølgelig ut i sola utenfor de timene hvor sola er sterkest. Det hjelper ikke å sole seg og bli brun. Det er det som gir deg rynker. Brun hud er per definisjon ødelagt hud, men her i norden ser vi på det som noe positivt. Forstå det den som vil... Anonymkode: 6b5fe...fdd Word! Det beste er vel å ikke sole ansiktet i det hele tatt, men de fleste vil vel ha litt farge så de gjør det allikevel. Jeg har skydd solen som pesten i hele mitt liv, fordi jeg var tidligere veldig plaget med soleksem. Resultatet er et ansikt helt uten rynker, jeg er 47 år. Når folk spør hvor gammel jeg er og jeg forteller alderen min så tror de jeg kødder. De fleste gjetter at jeg er rundt 30. Anonymkode: 2b171...bc7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Word! Det beste er vel å ikke sole ansiktet i det hele tatt, men de fleste vil vel ha litt farge så de gjør det allikevel. Jeg har skydd solen som pesten i hele mitt liv, fordi jeg var tidligere veldig plaget med soleksem. Resultatet er et ansikt helt uten rynker, jeg er 47 år. Når folk spør hvor gammel jeg er og jeg forteller alderen min så tror de jeg kødder. De fleste gjetter at jeg er rundt 30. Anonymkode: 2b171...bc7 Jeg er 47 selv og har også svært få rynker, solet meg MYE uvettig da jeg var yngre. Har venninner som er 10 år yngre som har flere rynker enn meg. Tror gener spiller like mye inn. Anonymkode: 90c71...ac4 5
Roci Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 Det foreligger nesten 50 års veldokumentert internasjonal forskning på at A-vitaminsyre kan redusere og forebygge fine linjer og rynker og reparere solskadet hud. A-vitaminsyre kan imidlertid iikke fjerne dype rynker. Enkelt forklart virker A--vitaminsyre ved å stimulere hudens egen cellefornyelse og collagenproduksjon. Begge deler er naturlige prosesser i huden som avtar etter hvert som vi blir eldre, men framskyndes av bl.a. UV-eksponering, også kalt foto-aldring. En forbedret cellefornyelse fører til at det øverste hudlaget (stratum corneum) som for det meste består av døde hudceller, blir tynnere slik at huden både ser ut og er glattere fordi nye, friske hudceller "avdekkes". Solskadet hud har f.eks. en veldig fortykket stratum corneum, noe som gir det typiske "læraktige"og rynkete utseendet. Økt kollagenproduksjon styrker dermis, som er hudlaget under stratum corneum, og bidrar til å øke elastisiteten og fastheten i huden, noe som også bidrar til å gi en glattere hudoverflate med færre rynker. Retinol og A-vitaminsyre/retinsyre er imidlertid ikke helt det samme. A-vitaminsyre i den mest effektive formen er f.eks. Tretinoin. Bl.a. pga bivirkninger er A-vitaminsyre til behandling av hud reseptbelagt i Norge og mange andre land. Retinol omdannes til A-vitaminsyre ved kontakt med enzymene i huden. Pga denne konverteringsprosessen er Retinol noe mindre effektivt - hovedsaklig i den forstand at det tar lengre tid før man ser resultater - men har samtidig mindre bivirkninger. Slik jeg har forstått det, har Retinol vist seg særlig effektivt mot såkalt foto-aldring eller "solaldring" som det også kalles. Den gode nyheten er at det er bred enighet om at UV -stråling er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet. Dermed vil Retinol ha effekt. Samtidig betyr dette også at det viktigste grepet man gjør for å forebygge rynker, altså den typen rynker som skyldes foto-aldring, er hyppig og jevnlig bruk av bredspektret UV-besyttelse. Til slutt bør man være klar over at verken A-vitaminsyre eller Retinol er noen "quick-fix" mot rynker. Man vil normalt ikke ha effekt av Tretinoin før etter 3-6 måneder, og full effekt oppnås først etter 8-12 mnd. Og man må fortsette bruken for å vedlikeholde resultatene. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #6 Skrevet 29. mai 2020 beste er å bruke solkrem hver dag, hele året, og aldri under 30 spf. DET er forebyggende. Ellers kan manabruke botox og fillers. Andre behandlinger du nevner kan også virke smått, men ikke mye Anonymkode: bbeab...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 På 28.5.2020 den 1.03, AnonymBruker skrev: Jeg er 47 selv og har også svært få rynker, solet meg MYE uvettig da jeg var yngre. Har venninner som er 10 år yngre som har flere rynker enn meg. Tror gener spiller like mye inn. Anonymkode: 90c71...ac4 Du har garantert en haug med linjer. Rynker er ikke det samme som linjer. Det går ikke an at du har solt deg MYYYYE og så ikke ha linjer eller rynker når du kommer oppi åra. Genene er ikke så sterke, det er tross alt sola de kjemper mot. Anonymkode: 6b5fe...fdd
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #8 Skrevet 30. mai 2020 På 28.5.2020 den 1.03, AnonymBruker skrev: Jeg er 47 selv og har også svært få rynker, solet meg MYE uvettig da jeg var yngre. Har venninner som er 10 år yngre som har flere rynker enn meg. Tror gener spiller like mye inn. Anonymkode: 90c71...ac4 Selvsagt spiller gener inn, men det er ikke akkurat noe nytt at sol står for majoriteten av aldringsprosessen. Ser stadig jenter på 30-35 som jeg vet elsker å sole seg - huden dems ser ut som om den er minst 45+. Anonymkode: d41fb...3aa 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 På 30.5.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev: Du har garantert en haug med linjer. Rynker er ikke det samme som linjer. Det går ikke an at du har solt deg MYYYYE og så ikke ha linjer eller rynker når du kommer oppi åra. Genene er ikke så sterke, det er tross alt sola de kjemper mot. Anonymkode: 6b5fe...fdd Nope, har ikke det altså. Anonymkode: 90c71...ac4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå