vesla1985 Skrevet 27. mai 2020 #1 Del Skrevet 27. mai 2020 Hei. Hva med et lite opprør. Tanken er etter nye regler så er utdannelsen så spisset at vi kan kun være i barnehage "Barnehagelærer er en yrkesutdanning som kvalifiserer til arbeid i barnehagen, og Utdanningsforbundet arbeider for at det skal være muligheter for videreutdanning innenfor barnehagefeltet" sitert utdanningsforbundet i dag. De fleste av oss som tok førskolelærer hadde en større mulighet da vi tok utdannelsen. Som de fleste vet kan både lærere, barnevernspedagoger, katiketer og så videre ta småbarnspedagogikk og så jobbe i barnehage. Vi har ikke den muligheten for å få en pause. De sier at flere blir i jobbene sine. er dette da fordi vi ikke har noe valg? Det er tøft å ta en ny bachelor i voksen alder med småbarn. Vi er overkvalifisert som assistenter i skole eller bofelleskap. Vi er overkvalifisert til barneog ungdomsarbeidere. underkvalifisert til å være lærer eller miljøterapeut. Når ble utdannelsen vår så lite verdt ? Jeg lurer litt på hva andre tenker om dette. Grunnen til at jeg undrer meg er at barnehager sliter med dårlig miljø blant ansatte. Det er mye baksnakking blant personale. Trenger vi en pause så er det ikke lett å finne noe annet. Skal vi stille på jobb daglig være på hele tiden uten mulighet for å gå ned i stilling. Tror det er flere som trenger en pause for å finne gnisten tilbake. Ulempen er at vi må ta en ny utdannelse. Da kommer ikke vi tilbake. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Del Skrevet 27. mai 2020 Har tenkt på det samme mange ganger. Syns ikke det er lett å finne en annen retning uten og måtte ta en helt ny utdannelse... Anonymkode: 46b0c...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Del Skrevet 27. mai 2020 Hadde jeg tenkt meg om et par ganger ekstra hadde jeg aldri tatt en så ubrukelig utdannelse igjen, virkelig tre bortkastede dyre år som gir deg kun muligheten til å bli i barnehage resten av livet. Veldig dumt valg. Anonymkode: 8a672...9bf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 27. mai 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 27. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg tenkt meg om et par ganger ekstra hadde jeg aldri tatt en så ubrukelig utdannelse igjen, virkelig tre bortkastede dyre år som gir deg kun muligheten til å bli i barnehage resten av livet. Veldig dumt valg. Anonymkode: 8a672...9bf Det hadde ikke jeg gjort heller. Hadde jeg bare visst det jeg vet nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Del Skrevet 27. mai 2020 Jeg angrer så veldig på utdannelsen min. Da jeg utdannet meg hadde vi mange flere muligheter. Etter kun 8 år som utdannet er jeg allerede lei og aldri i livet at jeg ser for å jobbe flere år til i dette yrke. Det er flere faktorer som spiller inn på hvorfor jeg ikke trives, men dette er noen av dem: - Stress -Høye krav, uten midler til å gjennomføre -Bemanning -Plantid (arb.oppgavene har økt betraktelig, barnegruppene har blitt større uten at plantiden har blitt endret) -Status - Lydnivå -lønna står ikke i stil til arbeidet Det er trist at jeg har kastet bort 3 år og det er ikke lett å starte med ny utdannelse når man har barn. Videreutdanningene man kan ta hjelper ikke til å få seg jobb andre steder. Er man førskolelærer så er man ikke ettertraktet. Trist når man leser stillingsannonser som ligger ute som er helt perfekt og den kompetansen som letes etter er i tråd med min utdannelse. Alikevel står det flere steder at Førskolelærere ikke trenger å søke. Hvorfor er vi så lite ettertraktet? Det er jo heller ikke mangel på førskolelærere i de fleste byer. Kjenner mange førskolelærere som kjemper om stillingene. Anonymkode: 86a84...377 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 27. mai 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 27. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg angrer så veldig på utdannelsen min. Da jeg utdannet meg hadde vi mange flere muligheter. Etter kun 8 år som utdannet er jeg allerede lei og aldri i livet at jeg ser for å jobbe flere år til i dette yrke. Det er flere faktorer som spiller inn på hvorfor jeg ikke trives, men dette er noen av dem: - Stress -Høye krav, uten midler til å gjennomføre -Bemanning -Plantid (arb.oppgavene har økt betraktelig, barnegruppene har blitt større uten at plantiden har blitt endret) -Status - Lydnivå -lønna står ikke i stil til arbeidet Det er trist at jeg har kastet bort 3 år og det er ikke lett å starte med ny utdannelse når man har barn. Videreutdanningene man kan ta hjelper ikke til å få seg jobb andre steder. Er man førskolelærer så er man ikke ettertraktet. Trist når man leser stillingsannonser som ligger ute som er helt perfekt og den kompetansen som letes etter er i tråd med min utdannelse. Alikevel står det flere steder at Førskolelærere ikke trenger å søke. Hvorfor er vi så lite ettertraktet? Det er jo heller ikke mangel på førskolelærere i de fleste byer. Kjenner mange førskolelærere som kjemper om stillingene. Anonymkode: 86a84...377 Du er ikke alene. Vi er vel ikke verdt nok. Aner ikke, nei det er ikke lett å starte nytt med småbarn. utdanningsforbunde viser faktisk til nav og omskolering. Må bare le . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magenta81 Skrevet 5. juni 2020 #7 Del Skrevet 5. juni 2020 På 27.5.2020 den 18.54, AnonymBruker skrev: Jeg angrer så veldig på utdannelsen min. Da jeg utdannet meg hadde vi mange flere muligheter. Etter kun 8 år som utdannet er jeg allerede lei og aldri i livet at jeg ser for å jobbe flere år til i dette yrke. Det er flere faktorer som spiller inn på hvorfor jeg ikke trives, men dette er noen av dem: - Stress -Høye krav, uten midler til å gjennomføre -Bemanning -Plantid (arb.oppgavene har økt betraktelig, barnegruppene har blitt større uten at plantiden har blitt endret) -Status - Lydnivå -lønna står ikke i stil til arbeidet Det er trist at jeg har kastet bort 3 år og det er ikke lett å starte med ny utdannelse når man har barn. Videreutdanningene man kan ta hjelper ikke til å få seg jobb andre steder. Er man førskolelærer så er man ikke ettertraktet. Trist når man leser stillingsannonser som ligger ute som er helt perfekt og den kompetansen som letes etter er i tråd med min utdannelse. Alikevel står det flere steder at Førskolelærere ikke trenger å søke. Hvorfor er vi så lite ettertraktet? Det er jo heller ikke mangel på førskolelærere i de fleste byer. Kjenner mange førskolelærere som kjemper om stillingene. Anonymkode: 86a84...377 Helt enig med deg her 🙌 Etter 7 år som pedagog (13 år totalt) i bhg er dette grunnen til å jeg de siste årene har vært på felgen til å slutte. Har byttet bhg og tatt ett år med ny utdannelse nå, men bruker nok ikke den nå, 90-100.000 ned i lønn er ikke aktuelt og mulig nå. Angrer ikke på at jeg tok utdannelsen, men det irriterer meg at den ikke gir meg andre muligheter enn bhg! Så, signerer altså deg på denne! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Del Skrevet 5. juni 2020 Vi skulle hatt et forbund som jobbet for oss like aktivt som sykepleierne har. Anonymkode: e2143...8c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
w0ho Skrevet 5. juni 2020 #9 Del Skrevet 5. juni 2020 Dere som sier dere er låst til barnehage resten av livet, finnes det ikke muligheter for videreutdanninger eller master så man får flere muligheter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Del Skrevet 5. juni 2020 Dette er tiltak som er gjort for å hindre frafall av barnehagelærere i barnehagen. Barnehagelæreren blir tvunget til å holde ut selv om betingelsene blir dårligere og kravene øker. Barnehagelærere må velge mellom å bli i yrket eller gå betydelig ned i lønn hvis vi går over i et ufaglært yrke. Hva gjør Utdanningsforbundet for oss? Ingenting. Anonymkode: 8e4bb...1f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magenta81 Skrevet 5. juni 2020 #11 Del Skrevet 5. juni 2020 8 minutter siden, w0ho skrev: Dere som sier dere er låst til barnehage resten av livet, finnes det ikke muligheter for videreutdanninger eller master så man får flere muligheter? Jo, spes ped blant annet. Men uansett, en bachelor burde gi flere muligheter enn vår gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
w0ho Skrevet 5. juni 2020 #12 Del Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, Magenta81 skrev: Jo, spes ped blant annet. Men uansett, en bachelor burde gi flere muligheter enn vår gjør. Ja, det er jeg enig i. Jeg studerer barnehagelærer nå og vurderer sterkt og gå rett på en master i spes.ped for å ha mulighetene åpne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Del Skrevet 5. juni 2020 4 minutter siden, w0ho skrev: Ja, det er jeg enig i. Jeg studerer barnehagelærer nå og vurderer sterkt og gå rett på en master i spes.ped for å ha mulighetene åpne Gjør det! Hvis ikke så vær forberedt på å slite deg ut i et veldig utakknemlig yrke. Anonymkode: f900e...54d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 5. juni 2020 #14 Del Skrevet 5. juni 2020 Eg er siste kull på førskolelærer reformen med vidareutdanning i spes.ped. Stortrivest i yrket, eg flytta til distriktet. Her det det masse natur, dyreliv, nydelig område. Det er mykje mindre barn per vaksne fordi det rett og slett ikkje er fleire barn i området. Det gir meg moglegheita til å bruka utdannelsen min 100%. Eg kjem aldri til å arbeida i storbyen lenger, fordi det var rett og slett rovdrift kontra det som er kvardagen min nå. Per nå ser eg ikkje vitsen med å ta master, men kanskje seinare. Eg har lyst på eit eller anna tidspunkt kun for kompetanseheving. Eg synest faktisk ikkje lønna er så dårlig altså. Eg forstår det som andre seie, eg personlig klarer meg heilt fint på pedleiar løn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanneli Skrevet 5. juni 2020 #15 Del Skrevet 5. juni 2020 Veldig enig! Jeg trives i jobben min, men samtidig så angrer jeg på at jeg utdannet meg som førskolelærer. Føler alltid at jeg havner bakpå med tanke på planlegging, og at jeg skulle gjort så mye mer. Er det feks sykdom eller noe uforutsett som skjer slik at jeg ikke får tatt ut 4t plantid i løpet av uka, så henger jeg bakpå med en gang.. blir mye «gratis» jobbing, fordi jeg ikke har samvittighet til å la være.. Har tenkt på videreutdanning eller utdanne meg til noe annet. Hadde jeg ikke hatt små barn så hadde jeg nok gjort det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magenta81 Skrevet 5. juni 2020 #16 Del Skrevet 5. juni 2020 38 minutter siden, mammahjarte skrev: Eg er siste kull på førskolelærer reformen med vidareutdanning i spes.ped. Stortrivest i yrket, eg flytta til distriktet. Her det det masse natur, dyreliv, nydelig område. Det er mykje mindre barn per vaksne fordi det rett og slett ikkje er fleire barn i området. Det gir meg moglegheita til å bruka utdannelsen min 100%. Eg kjem aldri til å arbeida i storbyen lenger, fordi det var rett og slett rovdrift kontra det som er kvardagen min nå. Per nå ser eg ikkje vitsen med å ta master, men kanskje seinare. Eg har lyst på eit eller anna tidspunkt kun for kompetanseheving. Eg synest faktisk ikkje lønna er så dårlig altså. Eg forstår det som andre seie, eg personlig klarer meg heilt fint på pedleiar løn. Helt enig, klarer meg fint på ped.leder lønn (525.000) 👍 Samtidig er vi en av de med lederutdanning som tjener minst, så lønna må gjerne gå opp! Virker som du er heldig med arbeidsplassen din 😊👏 Jeg vurderer å ta spes.ped (årsstudium), for å jobbe som ppt - rådgiver, men mulig man trenger master? I tillegg har jeg tre utdannelser, så det holder muligens med studielån 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 6. juni 2020 10 timer siden, w0ho skrev: Ja, det er jeg enig i. Jeg studerer barnehagelærer nå og vurderer sterkt og gå rett på en master i spes.ped for å ha mulighetene åpne Gjør det. så lenge de ikke skrenker inn for det og. Utdanningsforbundet mente at barnehagelærere kun skal kunne være i barnehagesektoren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magenta81 Skrevet 6. juni 2020 #18 Del Skrevet 6. juni 2020 9 timer siden, vesla1985 skrev: Gjør det. så lenge de ikke skrenker inn for det og. Utdanningsforbundet mente at barnehagelærere kun skal kunne være i barnehagesektoren Enig, det hadde jeg gjort, selv om jeg følte meg ferdig med å studere da jeg fikk diplomet i hånda. Det er flere muligheter med videreutdanning, hvertfall nå som vår utdannelse blir veldig « låst». Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 6. juni 2020 #19 Del Skrevet 6. juni 2020 Visste dere ingenting om yrket før dere bestemte dere om yrkesvalg? Hva trodde dere det innebar å jobbe i barnehage? Og hadde dere ikke praksis hvor dere så hvordan det var å jobbe i barnehage? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, tirben skrev: Visste dere ingenting om yrket før dere bestemte dere om yrkesvalg? Hva trodde dere det innebar å jobbe i barnehage? Og hadde dere ikke praksis hvor dere så hvordan det var å jobbe i barnehage? Da jeg tok den het det førskolelærer. Vi jobbet både i barnehage og barneskolen. Vi jobbet i boliger med barn og vi jobbet på kontorer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå