Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har to barn, med kort aldersforskjell, hvordan har dere løst det med vogn? Vi er igang og prøve på nr 2. Om alt klaffer denne syklusen, blir det ca 1år å 7 mnd mellom dem. Første vil da fortsatt sitte i vogn, og bruke vogn i barnehagen. Den minste vil jo også bruke vogn, og jeg har tenkt på tvillingvogn. Dog, det blir kanskje mye og gå med tvillingvognen, om det kun er baby som skal bruke den, og den er kanskje ikke optimal som ren sovevogn.

Må jeg ha 4 vogner? 😂 1 til eldste til barnehage, 1 sovevogn til eldste hjemme (typ babyjogger elite) 1 sovevogn til minste (gammel emmaljunga, simo) og en søskenvogn? Jeg kan jo ikke trille 2 vogner om jeg skal gå med begge ungane til butikken eks 😂 eller kanskje søskenbrett? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Bugaboo Donkey er gull verdt med to vognbarn. Den kan brukes både som enkeltvogn til babyen og tvillingvogn til begge, man bare skyver ut understellet. Jeg har 2 år mellom mine, men har brukt den masse. Ekstra praktisk var den under koronastengt barnehage når jeg måtte få begge til å sove samtidig. Vi klarer oss fint med bare den i tillegg til sovevogna storebror har stående i barnehagen, men sittendelen er litt kort, så vi vurderer å gå til innkjøp av en større sovevogn til eldste etterhvert som han kan bruke i helgene og sommerferien. Nå er de 2,5 og 6 måneder. 

Anonymkode: f61d9...572

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett år mellom barna og to vogner: en babyjogger city select der barna kan stables bortover og som kan være enkeltvogn når den ikke er i bruk til eldste. Og en sovevogn til barnehagen til eldste. 

Vi gjør det slik at mannen leverer eldste i bhg i bil. Jeg bruker city select som enkeltvogn på dagtid i permisjonen og klikker på ekstra sittedel når eldste skal hentes. I helgene bruker vi å ta med sovevognen fra bhg hjem da det er enklest med to ulike vogner sånn at begge kan sove i hver sin vogn selv om de ikke er samkjørte på naps. Skal vi gå tur sammen alle fire i helgen så foretrekker jeg også å bruke to vogner, siden dobbeltvogna raskt blir litt tung og det er litt styrete hvis vi skal gå på grussti osv med to barn oppi. 

Men jeg tror det greieste er å tenke ut vognlogistikken i forhold til behovene i deres familie. Hvis eldste ikke sover i vogn hjemme i ukedagene så anbefaler jeg på det sterkeste å ha en søskenvogn som kan gjøres om til enkel. :) 

Anonymkode: ad84c...087

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte søskenvogn selv om jeg bare trillet minste. Det var en så god vogn å trille. Kan godt hende du må kjøpe flere vogner. Vi har 5: 2 sovevogner i barnehagen, 1 søskenvogn, 1 reisetrille og den første vognen til storebror.

Anonymkode: 22003...07e

• Liker 1
Skrevet

Viste ikke at man fikk søskenvogn som ogaå kan brukes som enkeltvogn! Takk for svar 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte Uppababy Vista som kan brukes både som enkeltvogn og søskenvogn fordi vi håpet å få barna relativt tett (men var usikker på om det gikk fordi vi strevde med å få første barn). Det ble ett år og åtte mnd. mellom, og vi har ikke brukt vogna som søskenvogn foreløpig. Jeg har trillet eldste og båret babyen i bæretøy eller trillet babyen mens storesøster har gått (gjerne i kombinasjon med å sitte på skuldrene til faren hvis han er med) foreløpig. 

Til sovevogn i barnehagen har vi en vogn vi kjøpte billig brukt på finn.no. Men i vår barnehage sover de eldste barna inne på madrasser og de yngste ute i vogn, dermed kan lillesøster ta over sovevogna hvis storesøster fortsatt sover på dagtid når hun starter i barnehagen. 

Anonymkode: 9958c...726

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Bugaboo Donkey er gull verdt med to vognbarn. Den kan brukes både som enkeltvogn til babyen og tvillingvogn til begge, man bare skyver ut understellet. Jeg har 2 år mellom mine, men har brukt den masse. Ekstra praktisk var den under koronastengt barnehage når jeg måtte få begge til å sove samtidig. Vi klarer oss fint med bare den i tillegg til sovevogna storebror har stående i barnehagen, men sittendelen er litt kort, så vi vurderer å gå til innkjøp av en større sovevogn til eldste etterhvert som han kan bruke i helgene og sommerferien. Nå er de 2,5 og 6 måneder. 

Skal ikke eldste snart slutte å sove? Hvor lenge tenker du at han trenger vogn?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Amy.kw skrev:

Dere som har to barn, med kort aldersforskjell, hvordan har dere løst det med vogn? Vi er igang og prøve på nr 2. Om alt klaffer denne syklusen, blir det ca 1år å 7 mnd mellom dem. Første vil da fortsatt sitte i vogn, og bruke vogn i barnehagen. Den minste vil jo også bruke vogn, og jeg har tenkt på tvillingvogn. Dog, det blir kanskje mye og gå med tvillingvognen, om det kun er baby som skal bruke den, og den er kanskje ikke optimal som ren sovevogn.

Må jeg ha 4 vogner? 😂 1 til eldste til barnehage, 1 sovevogn til eldste hjemme (typ babyjogger elite) 1 sovevogn til minste (gammel emmaljunga, simo) og en søskenvogn? Jeg kan jo ikke trille 2 vogner om jeg skal gå med begge ungane til butikken eks 😂 eller kanskje søskenbrett? 

Såvidt pseudotvillinger da.

Har ikke erfaring med så stort aldersgap som 17 mnd men søk på pseudotvillinger/liksom tvillinger

Anonymkode: cdd9b...beb

Skrevet
3 minutter siden, bttb said:

De slutter vel ikke å sove på dagtid før de er nærmere 2 år? 

Jeg håper at han vil kunne sitte i vogn videre, om vi er på tur og små ben blir slitne, men det er jo aldri noen garanti. Også kjekt å kunne trille til barnehagen med dem begge. Fikk svar at det finnes vogner som kan brukes som enkel og dobbel vogn, dette viste jeg ikke 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1 år og 10 mnd i mellom. Storebror brukte trille. Sov i senga i barnahage. Minsten -- vogna.

Storebror sluttet med vogner og søvnen på dagen når minstemann fylte 5 mnd. Problem solved.

Kjøpte en tvillingvogn som ble brukt t ganger. Storebror foretrakk å gå.

Anonymkode: 0cfbf...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Søskenbrett eller sjal/sele. Trengte aldri søskenvogn. 

Anonymkode: ec7e3...0e4

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, bttb skrev:

Jeg tenker at han skal få sove på dagtid så lenge han har behov for det, og det har han enn så lenge. Det er da ganske vanlig at barn sover lur frem til de er 3 år? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi får litt under to år mellom, tenkte ha to vogner. Skal kjøpe en billig brukt vogn til sovevogn i bhg til eldstemann, så skal yngstemann få overta Stokke Trailz her hjemme. Når vi skal ut på tur tenkte jeg ta en unge i vogn og en i bæretøy 🤗 Så får vi tro det blir en ålreit løsning for oss. 

Anonymkode: 8a0b8...43f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som akkurat har blitt 1.5 år og er høygravid nå. Jeg elsker babyjogger vogner, så har kjøpt søskenvognen babyjogger City Select brukt på Finn. Veldig fornøyd med alle de ulike måtene man kan bruke den på.

Anonymkode: 542a8...630

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Amy.kw skrev:

Vi hadde bugaboo donkey, genial! Også hadde minste sovevogn som sto i barnehagen, og den tok vi med hjem fredager eller hentet med oss hvis hun var syk og måtte hjem. Gikk helt fint! Holdt med de to vognene. Hun likte ikke søskenbrett, det dumpet for mye 😛 Men i Donkeyen satt hun vel til hun var over 2,5 år. Typ til butikken etc. Men da overtok egentlig sparkesykkelen for hennes del. Donkeyen er forresten så fin fordi den enkelt slås sammen, så etter å ha levert i bhg og minstemor tatt duppen sin, så slo jeg den bare sammen og brukte som enkeltvogn resten av dagen frem til henting, om ikke mannen hentet storesøster. 

Skrevet
1 hour ago, våren14 said:

Vi hadde bugaboo donkey, genial! Også hadde minste sovevogn som sto i barnehagen, og den tok vi med hjem fredager eller hentet med oss hvis hun var syk og måtte hjem. Gikk helt fint! Holdt med de to vognene. Hun likte ikke søskenbrett, det dumpet for mye 😛 Men i Donkeyen satt hun vel til hun var over 2,5 år. Typ til butikken etc. Men da overtok egentlig sparkesykkelen for hennes del. Donkeyen er forresten så fin fordi den enkelt slås sammen, så etter å ha levert i bhg og minstemor tatt duppen sin, så slo jeg den bare sammen og brukte som enkeltvogn resten av dagen frem til henting, om ikke mannen hentet storesøster. 

Ja, har kikket litt på den etter tips her inne, den ser jo helt genial ut! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...