AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Jobber på kontor til daglig, har nå helt uproblematisk hjemmekontor. Ellers må jeg ta offentlig transport til jobb. Jobben skal kartlegge sine ansatte i risikogrupper, og de som den ansatte bor med. De skal ikke vite hva slags grunn, bare om vi er eller ikke. Jeg tenkte først på helt andre sykdommer, til jeg satte meg inn i det og leste om dette. I følge denne siden og risikogrupper https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/#raad-til-risikogrupper, er jeg i risikogruppe da det kommer til overvekt. Her regnet jeg meg frem til at jeg defineres som fedme grad I ; https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/ Og her er det svart på hvitt jeg er på over 30 innen bmi klassifisering, som er dødelig risiko. https://www.lhl.no/overvekt-og-livsstil/bmi-kalkulator/ Jeg visste ikke dette om meg selv slik svart på hvitt, men siden jobben skal ha svar ja eller nei, må jeg da si det som sant er? Eller? Mannen min er også så vidt bikket 30 innen bmi klassifisering. Hva ville dere gjort her? Anonymkode: b7f09...398
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Da er dere i risikogruppe ja. Anonymkode: 393d6...0f9 4
GjestSiden2006 Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er dere i risikogruppe ja. Anonymkode: 393d6...0f9 Feilpost Endret 27. mai 2020 av GjestSiden2006
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Du må selv gjøre en ærlig vurdering av hva som forårsaker det høye bmi tallet. Er det kun fett og du blir andpusten av å gå opp en etasje, har søvnapne og høyt blodtrykk ville jeg holdt meg hjemme. Jeg har selv bmi på 35, og har selv vurdert meg til god nok form til å ta risikoen og dra tilbake på jobb. Jeg er tjukk men har ikke pusteproblemer, ikke høyt blodtrykk og er i ok god form for min vekt og alder. Anonymkode: 834b3...d39 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må selv gjøre en ærlig vurdering av hva som forårsaker det høye bmi tallet. Er det kun fett og du blir andpusten av å gå opp en etasje, har søvnapne og høyt blodtrykk ville jeg holdt meg hjemme. Jeg har selv bmi på 35, og har selv vurdert meg til god nok form til å ta risikoen og dra tilbake på jobb. Jeg er tjukk men har ikke pusteproblemer, ikke høyt blodtrykk og er i ok god form for min vekt og alder. Anonymkode: 834b3...d39 Fedme (bmi>30) handler ikke kun om å være andpusten, høyt blodtrykk, søvnapne og slikt. Det å være kraftig overvektig i seg selv er en helserisiko, bl.a. fordi den store mengden fett gir betennelsessymptomer i hele kroppen. Immunforsvaret til kraftig overvektige mennesker er svakere enn normalt. Anonymkode: a9733...8a6 6
Rosa Sitron Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Fedme (bmi>30) handler ikke kun om å være andpusten, høyt blodtrykk, søvnapne og slikt. Det å være kraftig overvektig i seg selv er en helserisiko, bl.a. fordi den store mengden fett gir betennelsessymptomer i hele kroppen. Immunforsvaret til kraftig overvektige mennesker er svakere enn normalt. Anonymkode: a9733...8a6 Man må fortsatt ta en vurdering. Kjenner topptrente som har bmi langt over 30. 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 Jeg har BMI på 39 og er gravid, men i grei fysisk form mtp. pust, blodtrykk osv. Legen vurderte meg ikke til å være i risikogruppe. Anonymkode: 815ff...66e 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fedme (bmi>30) handler ikke kun om å være andpusten, høyt blodtrykk, søvnapne og slikt. Det å være kraftig overvektig i seg selv er en helserisiko, bl.a. fordi den store mengden fett gir betennelsessymptomer i hele kroppen. Immunforsvaret til kraftig overvektige mennesker er svakere enn normalt. Anonymkode: a9733...8a6 Det trenger ikke å bare være fett. Mange mennesker som driver med styrkeløft, roing, bodybuilding osv har høy BMI og ikke-eksisterende fettprosent. De er da virkelig ikke i risikogruppe. Anonymkode: 6d418...002 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det trenger ikke å bare være fett. Mange mennesker som driver med styrkeløft, roing, bodybuilding osv har høy BMI og ikke-eksisterende fettprosent. De er da virkelig ikke i risikogruppe. Anonymkode: 6d418...002 Du ser at vedkommende snakker om fedme sant? Anonymkode: a8b4c...5c0 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Om du er over 50 år og er overvektig, er du i risikogruppen. Er du derimot under 50 år og overvektig, er du ikke i risikogruppen. Anonymkode: 6b4a8...14a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #11 Skrevet 27. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ser at vedkommende snakker om fedme sant? Anonymkode: a8b4c...5c0 "Fedme" fordi den ene testen sa det. Testen tar ikke hensyn til muskelmasse og benbygning. Anonymkode: 8c6ee...63f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #12 Skrevet 27. mai 2020 Krafig overvekt er en fare fordi det blir tyngre å puste og tyngre for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen. Kombinert med at viruset kan redusere oksygenopptaket og gjøre at blodet blir mer tyktflytende blir det fortere livstruende enn hos normalvektige. Anonymkode: 76834...e06 1
The Kitten Skrevet 27. mai 2020 #13 Skrevet 27. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Fedme" fordi den ene testen sa det. Testen tar ikke hensyn til muskelmasse og benbygning. Anonymkode: 8c6ee...63f TS vet vel om hun er feit eller har muskler. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #14 Skrevet 27. mai 2020 Du er i en risikogruppe. Jeg er selv overvektig men uten følgesykdommer, og har fulgt med på utviklingen i andre land. Fedme er en av de viktigste risikofaktorene for å få et alvorlig utfall av denne sykdommen. Dessverre. Det er ikke alt som virker så forutsigbart ift Covid-19. Feks så virker det åpenbart at røykere skulle være i faresonen siden det rammer lungene, men overraskende nok så er det ikke slik. Flere forskere mener at nikotin kan beskytte. Jeg jobber hardt med å gå ned i vekt. Enn så lenge er jeg i risikogruppen. Anonymkode: 0d256...754 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #15 Skrevet 28. mai 2020 10 timer siden, The Kitten skrev: TS vet vel om hun er feit eller har muskler. Sikkert, men det har så langt TS ikke sagt noe om, så alle muligheter er fortsatt åpne. Men resultatet kom jo tydeligvis som en overraskelse. Forøvrig anser FHI de med bmi over 35 for å ha moderat risiko. Mao, man kan ikke uten videre si at TS er i en risikogruppe. Anonymkode: 8c6ee...63f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #16 Skrevet 28. mai 2020 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/ Er vel kun hvis du er over 50? Anonymkode: e8b02...f61
Luckiness Skrevet 28. mai 2020 #17 Skrevet 28. mai 2020 Enten så er du ærlig, haker av for risiko slik du får eventuell tilrettelegging. Eller så driter du i det, men da har du ingen rett å klage i etterkant dersom du ikke får tilrettelegging og/eller skulle være unødig utsatt for større smitterisiko. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #18 Skrevet 2. juni 2020 Hei Ts her. Det er ikke muskler , og jeg og mannen min er langt under 50 år. Tenker jeg skriver nei. Ikke i risikogruppen. Anonymkode: b7f09...398
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #19 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts her. Det er ikke muskler , og jeg og mannen min er langt under 50 år. Tenker jeg skriver nei. Ikke i risikogruppen. Anonymkode: b7f09...398 Dere er ikke i risikogruppen om dere kun har høy bmi og under 50, i følge fhi, så det er jo rikitg👍🏻 Anonymkode: e8b02...f61
Anbefalte innlegg