Gå til innhold

Noen ikke muslimer/ikke religiøse som har omskjært barnet. (guttebarn)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 6 år og har i det siste tenkt på om jeg bør omskjære han eller ikke. Jeg er født og oppvokst i Norge men har foreldre med utenlands bakgrunn (muslimer, men ikke konservative.) Jeg har ingen forhold til Islam og religionen generelt og praktiserer ikke. Men grunnen til at jeg begynte å tenkte på dette nå sånn plutselig er at som sagt så har jeg en familie som er fra ett annet land og broren min ble omskjært. 

Grunnen til at jeg vurderer dette er da ikke religiøse årsaker eller kulturelle årsaker men mer om hva fordelene ved omskjæring er.

* For eksempel at det er mer renslig da det ikke kan/vil samle seg bakterier mellom penis hodet og forhuden som kan skape infeksjon. 

* Mindre risiko for at man blir HIV smittet 

* Reduserer risikoen for betennelser 

* Eliminerer risiko for Fimose og Parafimose 

* Mindre utsatt for penis kreft 

* Reduserer risiko for urinveisinfeksjoner 

Jeg er  veldig usikker på om jeg bør omskjære han eller ikke. Jeg er egentlig mest redd for at barnet kommer til å ta det tungt, bli traumatisert av det. Også med tanke på at han nå er 6 år gammel. Jeg vet det finnes gutter som blir omskjært i alle aldre opp mot ungdomårene, men....Jeg føler at hvis jeg skal gjøre det så børt det skje nå straks og ikke vente i mange år til han blir litt for stor. En annen ting er at pappaen hans ikke er omskjært så det går liksom ikke akkurat an å si at pappa har omskjært seg så det skal du også, fordi gutter må omskjære seg på grunn av det og det. Han kommer da heller til å si "pappa har ikke skjært tissen sin, hvorfor må jeg?" 

En annen ting er om pappaen kommer til å ville omskjære han eller ikke, noe jeg tviler han vil gå med på. Har ikke pratet med x-en om dette enda. Var bare en tanke jeg fikk og tenkte jeg kunne lage en tråd her på forumet å se om noen har noe erfaringer eller har omskjært barnet sitt av andre årsaker enn religion og kultur. Selv om jeg vet at i islam så omskjærer de jo barnet av de årsakene nevnt ovenfor, så jeg vet jo at det ikke gjøres "bare fordi de har lyst til det". Men etter å ha praktisert det i så mange år kan det fort bli en greie at man gjør det bare fordi at det er vanlig å alle gjør det og da må man gjøre det. 

Jeg ønsker helle å høre noens erfaringer med omskjæring. Fordeler og ulemper osv....😊

Ps: Overskriften min er kanskje litt i overkant. Mener ikke at jeg ikke vil ha kommentarer/erfaringer fra religiøse og muslimer, men lurer først å fremst på om det er noen som er litt, eller ha vært litt sånn som meg som vurderer/har vurdert å omskjære barnet uten noe påvirkning av religionen i seg selv. 

Anonymkode: 23c20...2af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke rensligere og kan ødelegge sexlivet. Så en dokumentar om omskjærte menn som gjorde alt for å prøve å få en ny forhud.

Dette er et valg han kan ta selv som voksen. Omskjæring burde vært forbudt om det ikke var medisinsk grunn som trang forhud (da lar de så mye som mulig være igjen).

Anonymkode: 9b810...d6d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Se videoen i denne tråden, mange av dine fordeler er basert på feilaktig vitenskap og er bare tull.

Les gjennom hele tråden også egentlig. Det er ikke noe god ide å omskjære friske barn.

Anonymkode: a6b3e...cc0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er muslim og har også en gutt som ikke er omskjært ennå fordi vi ville vente til han blir 5-6 år for å utføre omskjæringen. For oss er omskjæring viktig av religiøse grunner og pga de fordelene du nevnte overfor. 

Hvis du er usikker på om du bør omskjære gutten din eller ikke, så bør du la være det fordi når en ikke har et stort ønske om omskjæring så er sjansen stor for at en angrer på å ha gjort det. Ikke la gutten din bli omkjært hvis du ikke har et stort ønske om det.

Jeg skjønner ikke hvorfor du søker råd fra folk her inne på KG når de fleste her er etniske nordmenn som er imot omskjæring og mener dette er et grusomt angrep på barn som bør forbys i Norge. Du kommer ikke til å få en nøytral og balansert mening om omskjæring av folk på KG som er 98% etniske nordmenn.

Anonymkode: b0927...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er muslim og har også en gutt som ikke er omskjært ennå fordi vi ville vente til han blir 5-6 år for å utføre omskjæringen. For oss er omskjæring viktig av religiøse grunner og pga de fordelene du nevnte overfor. 

Hvis du er usikker på om du bør omskjære gutten din eller ikke, så bør du la være det fordi når en ikke har et stort ønske om omskjæring så er sjansen stor for at en angrer på å ha gjort det. Ikke la gutten din bli omkjært hvis du ikke har et stort ønske om det.

Jeg skjønner ikke hvorfor du søker råd fra folk her inne på KG når de fleste her er etniske nordmenn som er imot omskjæring og mener dette er et grusomt angrep på barn som bør forbys i Norge. Du kommer ikke til å få en nøytral og balansert mening om omskjæring av folk på KG som er 98% etniske nordmenn.

Burde du ikke vente enda litt lenger? Til gutten er gammel nok til å velge selv? 

Anonymkode: 7e48c...93c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er litt eldre enn din. Han har hatt problemer med infeksjoner pga trang forhud. 

Legen har sagt at det mest sannsynlig vil gå seg til når han blir eldre, og vil ikke gjøre noe med det enda. 

Jeg er livredd for at de kanskje må omskjære han, pga hans sexliv og mulige komplikasjoner med det i ettertid. 

Det er hans kropp og hans valg, og jeg ønsker ikke å ta det valget for han. 

Anonymkode: c61d5...66d

• Liker 3
Skrevet

Det er hans kropp, og hans valg. 

Det er også veldig lav risiko å få hiv, betennelser, urinveisinfeksjon... Osv for menn uansett. 

Hadde dette vært vanlige plager/sykdommer kunne jeg forstått tankegangen din. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er litt eldre enn din. Han har hatt problemer med infeksjoner pga trang forhud. 

Legen har sagt at det mest sannsynlig vil gå seg til når han blir eldre, og vil ikke gjøre noe med det enda. 

Jeg er livredd for at de kanskje må omskjære han, pga hans sexliv og mulige komplikasjoner med det i ettertid. 

Det er hans kropp og hans valg, og jeg ønsker ikke å ta det valget for han. 

Anonymkode: c61d5...66d

Jeg var sammen med en som opererte i forhuden da han var 17, på grunn av trang forhud. Han ble helt fin etterpå. Tror det var snakk om 3-4 sting og kort periode for å gro. Syns ikke man skal omskjære på grunnlag av det som står i førsteposten.

Ja, kall meg så etnisk norsk dere bare vil og at jeg svarer "feil" på grunn av min bakgrunn, men (ikke til deg, men den andre som svarte over her), men har dere noen gang tenkt på at DERE kanskje har feil som bruker renslighet, sykdom osv som grunnlag når det ikke stemmer? TS, tror du virkelig ikke at hvis alt det du skriver var vitenskapelig bevist så hadde det vært anbefalt å omskjære?

Anonymkode: b7186...2b0

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn til at penis kommer med beskyttelse/forhud fra naturens side, å skjære den bort er helt......  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men mer om hva fordelene ved omskjæring er.

Jeg ønsker helle å høre noens erfaringer med omskjæring. Fordeler og ulemper osv....😊

Ja, du kan finne "fordeler" ved å kjønnslemleste kvinner også. Flaks for deg at du er voksen og kan si nei da, og synd for ungen din at han ikke er voksen og kan si nei... Tøff du, skikkelig tøff.

Men dette er bare tull som religiøse fanatikere har misbrukt statistikk for, for å forsvare den egentlige grunnen, for kjønnslemlestelse av gutter og menn, og det er for å kontrollere barns seksualitet, som regel av religiøse årsaker.

La ungen velge selv når han er myndig, jeg har enda til gode å høre om 1 mann som fjernet forhuden som voksen, fordi han ville bruke 5 sekunder mindre i dusjen, eller fordi han får noe lavere sannsynlighet for rifter i forhuden som potensielt kan gi ørlite større sannsynlighet for å få aids. Ingen menn fjerner forhuden pga disse "fordelene", kun FORELDRE som påtvinger det på barna, gjør det av "disse grunnene".

Anonymkode: e8ff4...95b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du lurer på om du skal skjære av en del av ditt barns kropp fullstendig unødvendig? 

Anonymkode: f2d88...d1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, kalaush skrev:

Det er en grunn til at penis kommer med beskyttelse/forhud fra naturens side, å skjære den bort er helt......  

Ts her. 

Akkurat dette har jeg tenkt på. Gutter blir jo født med forhud. Altså den er vel der for en grunn. Akkurat som alt annet på kroppen vår. Så, det å fjerne noe fra kroppen synes jeg egentlig høres litt sånn ulogisk ut. Nei huff tror jeg aldri kommer til å klare å ta ett så vanskelig valg. Er allerede ett ubesluttsomt menneske fra før av, og med en så vanskelig avgjørelse som dette her tror jeg nok det bare blir at han beholder forhuden sin 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Akkurat dette har jeg tenkt på. Gutter blir jo født med forhud. Altså den er vel der for en grunn. Akkurat som alt annet på kroppen vår. Så, det å fjerne noe fra kroppen synes jeg egentlig høres litt sånn ulogisk ut. Nei huff tror jeg aldri kommer til å klare å ta ett så vanskelig valg. Er allerede ett ubesluttsomt menneske fra før av, og med en så vanskelig avgjørelse som dette her tror jeg nok det bare blir at han beholder forhuden sin 😂

Smart, så kan han bestemme selv hva han vil gjøre med den når han blir større. 

Synes det er horribelt å skjære i kjønnsorganene til små barn jeg - hva er poenget liksom? Nei, det er ikke noen fordel å skjære bort forhuden hvis det ikke er en medisinsk grunn til det - alle de argumentene du lister opp er fra middelalderen og da kunne man sikkert argumentere for hva som helst hvis man var imam (det kan de jo for så vidt stadig dessverre). Du er i tvil fordi foreldrene dine har lest i en gammel bok eller hørt i lokale moskeen at man skal gjøre det. Hvorfor kan ikke folk tenke selv? Hvorfor må man godta absolutt alt en pedofil mann fra det sjette århundrede påsto for 1400 år siden? Det må jo gå an å følge en religion og samtidig bruke hodet og høre bare bittelitt på moderne vitenskap, slik at man unngår å lemleste folk, og særlig barn, med fullt overlegg.

Anonymkode: 5f57b...d15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at normal hygiene og god opplæring hva gjelder sex og samliv fikser store deler av det du lister opp som grunner for å omskjære. Hvis gutten er 6 år nå er det vel greiest å vente til han er minst 16 slik at han selv kan velge hva som er rett for han?! 

Anonymkode: 0afe5...bda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

* For eksempel at det er mer renslig da det ikke kan/vil samle seg bakterier mellom penis hodet og forhuden som kan skape infeksjon.  Lær gutten å trekke forhuden tilbake, vaske seg og trekke forhuden frem igjen, problem løst. 

* Mindre risiko for at man blir HIV smittet   Dette er en myte, og bare tull. 

* Reduserer risikoen for betennelser Det reduserer ingen risiko, vær hygienisk og se hva jeg har skrevet på neste pkt.

* Eliminerer risiko for Fimose og Parafimose  Dersom forhuden blir for trang opereres dette i Norge, under full narkose i forsvarlige former. Det er ikke nødvendigvis behov for full omskjæring heller, ofte holder det å løse så huden ikke blir så stram. Da kan penisens eier, altså mannen, selv velge hva han syns er best.   

* Mindre utsatt for penis kreft Myte. 

* Reduserer risiko for urinveisinfeksjoner Menn er lite utsatt for UVI, så noe voldsom forebyggende effekt har det ikke . UVi kan dessuten effektivt behandles med antibiotika. 

Omskjæring kan også føre til seksuell dysfunksjon, arrvev, nekrose og psykisk belastning for mannen. Se gjerne denne https://tv.nrk.no/program/KOID23008819

Anonymkode: 47101...9e7

• Liker 4
Skrevet

Det er barnemishandling å omskjære et helt friskt barn. La han selv ta det valget, når han blir gammel nok.

Skrevet

Kjønnslemlestelse. Burde vært straffbart, uansett religion  eller ikke. La barnet bestemme det selv, når han er minst 15 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at vedkommende ikke kan søke råd på KG fordi vi er etniske nordmenn? Er det ikke mulig at dere muslimer har tatt feil i hva som er riktig praksis og har noe å lære av oss? Overalt i tråden står det jo svart på hvitt hvorfor vi mener dette er en grusom praksis, hvorfor bare blankt neglisjere de argumentene ettersom de kommer mest sannsynlig fra etniske nordmenn? Hva med å ha et åpent sinn? Er det ikke rasistisk å blankt neglisjere folks mening basert på deres etnisitet som du nå gjør?

Hvordan kan du si hva en "nøytral og balansert mening" er, er det en mening som er enig med deg? Vi er åpent imot og vi forteller hvorfor, så hvordan er ikke det nøytralt og ærlig? Hvis alle var enig i at omskjæring var en positiv ting, som du mener, ville det heller ikke vært nøytralt. Følgelig blir å etterspørre en "nøytral" diskusjon fullstendig tullete, vi begge har klare standpunkt og det er greit.

Anonymkode: a6b3e...cc0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du vil aldri få et nøytralt bilde her fordi du nevnte at du er av muslimsk bakgrunn.. 

Hvis du heller lar han vente til han blir myndig så kan han ta de valga selv. 

Anonymkode: e3efa...fe4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Lothlorien- skrev:

Det er barnemishandling å omskjære et helt friskt barn. La han selv ta det valget, når han blir gammel nok.

3 timer siden, Skiftenøkkel skrev:

Kjønnslemlestelse. Burde vært straffbart, uansett religion  eller ikke. La barnet bestemme det selv, når han er minst 15 år.

Her til lands skriker man om omsorgssvikt bare et barn blir hentet litt over stengetid i barnehagen noen få ganger. Men å skjære over tissen til en gutt er helt greit. Jeg vil aldri forstå meg på nordmenn.

Anonymkode: cce3e...267

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...