Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi kjøpte oss en ny Volvo xc60 før jul og elsker bilen på alle måter. Vi har to barn på 6 og 3 år fra før som begge sitter i forovervendt sete. Så ble det plutselig, og veldig gledelig, en liten en til på vei. Noen som har erfaring med plass til 3 barn i den bilen? 6-åringen er høy for alderen og kan muligens gå over til pute. Vi tenker evt å kjøpe en henger(😂🙈) for lengre turer slik at vi får med oss alt.

Anonymkode: cadff...5ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du en treåring forovervendt? 

Anonymkode: 2e358...b86

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke erfaring med den bilen, men har erfaring med tre barn bak, og det er stor forskjell på hvilke seter du velger. Da vi fikk tredje, hadde vi en base til babystol, og den tok den plassen den tok. Vi hadde ikke isofix på de andre, og 8-åringen satt på pute i midten, og vi fant ut at det ble best plass om det tredje setet ikke hadde "armlener", men stor åpning slik at det var lett å kneppe, som Be safe izi up x3. 

Anonymkode: f7697...c10

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du en treåring forovervendt? 

Åh kom an

Anonymkode: 65d85...5f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh kom an

Anonymkode: 65d85...5f4

Å ha en treåring forovervendt er direkte uansvarlig. Det er en grunn til at det anbefales til de er 4 år! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha en treåring forovervendt er direkte uansvarlig. Det er en grunn til at det anbefales til de er 4 år! 

Fy faen altså. Lite som provoserer meg så mye som mammapoliti, og da spesielt bilstolpolitiet. 

Det er vel for faen godt opplyst her i Norge at det er anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er 4 år. Og det finnes utallige grunner til at barn sitter forovervendt. Barn med sykdom, barn med kroniske lidelser, barn som blir bilsjuke osv osv. Ts vet nok godt at det er anbefalt, så det var ikke det hun stilte spørsmål ved. Please hold kjeft

Anonymkode: b6cf9...8ec

• Liker 6
Skrevet

Når folk begynner å krangle ang. bilstol ... Ja, det er anbefalt til de er fire, en generell anbefalning, men har barnet lange bein og veier mer enn det som oppgis på setet er det en selvfølge at man oppgraderer setet ... Det er kjempefarlig dersom barnet har så lange bein i setet at det ligger og krøker. Da forsvinner hensikten med setet. Nevøen min på 3 år har vært klar for nytt setet i et halvt år ... Stakkar, satt og hadde vondt i kroppen fordi han ikke fikk plass til beina. Men selvsagt, betyr ikke at TS sitt barn trenger et annet setet. Og når barnet er født, er vel barnet 4, da er det vel setebytte da😂😂

Men det høres litt trangt ut? I bilen? Jeg ville ha testet med seter jeg😌

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, KickiXXX skrev:

Når folk begynner å krangle ang. bilstol ... Ja, det er anbefalt til de er fire, en generell anbefalning, men har barnet lange bein og veier mer enn det som oppgis på setet er det en selvfølge at man oppgraderer setet ... Det er kjempefarlig dersom barnet har så lange bein i setet at det ligger og krøker. Da forsvinner hensikten med setet. Nevøen min på 3 år har vært klar for nytt setet i et halvt år ... Stakkar, satt og hadde vondt i kroppen fordi han ikke fikk plass til beina. Men selvsagt, betyr ikke at TS sitt barn trenger et annet setet. Og når barnet er født, er vel barnet 4, da er det vel setebytte da😂😂

Det stemmer ikke. Så lenge de ikke er for lange i ryggen kan de sitte bakovervendt. Alle barn sitter med bøyde ben når de nærmer seg fire, men det bare foreldrene som synes det fælt

Anonymkode: 052ba...648

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Så lenge de ikke er for lange i ryggen kan de sitte bakovervendt. Alle barn sitter med bøyde ben når de nærmer seg fire, men det bare foreldrene som synes det fælt

Anonymkode: 052ba...648

Det der stemmer i hvert fall ikke. Nevøen min hadde kjempevondt. Hele gutten er lang. Han fikk nytt sete i forrige uke. Han har det mye bedre. Ikke foreldrene som har det bedre -.-

Far er nesten 2 meter, bare så det er sagt. 

• Liker 2
Skrevet

For å svare på spørsmålet, xc60 er en liten bil. Har en selv, 2 barn der en i beltestol. Blitt fryktelig trangt om en skulle hatt en til. Om dere kjører mye å langt ville jeg nog sett etter større bil, men ellers en kjempe bil. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje ikke alle kjenner til lovverket?

020C5631-29DB-480D-A2F8-0AB92B113F0A.png

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, KickiXXX skrev:

Du er dessverre lite opplyst angående bilstol. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er dessverre lite opplyst angående bilstol. 

Hvis det er alt du har å komme med, så sier jeg det samme til deg😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, KickiXXX skrev:

Hvis det er alt du har å komme med, så sier jeg det samme til deg😂😂😂

De har på ingen måte vondt av å sitte bøyd med bena 🙂 Men det er vanligste feiloppfatningen som er angående bilstol. 

https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/hva-er-grunn-nok-til-a-snu-barna-i-bilstolen-for-tidlig/

https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

https://www.tv2.no/a/10291002/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, KickiXXX skrev:

Det der stemmer i hvert fall ikke. Nevøen min hadde kjempevondt. Hele gutten er lang. Han fikk nytt sete i forrige uke. Han har det mye bedre. Ikke foreldrene som har det bedre -.-

Far er nesten 2 meter, bare så det er sagt. 

Er nevøen din større enn denne åtteåringen? 

Screenshot_20200524_221947_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 92464...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen altså. Lite som provoserer meg så mye som mammapoliti, og da spesielt bilstolpolitiet. 

Det er vel for faen godt opplyst her i Norge at det er anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er 4 år. Og det finnes utallige grunner til at barn sitter forovervendt. Barn med sykdom, barn med kroniske lidelser, barn som blir bilsjuke osv osv. Ts vet nok godt at det er anbefalt, så det var ikke det hun stilte spørsmål ved. Please hold kjeft

Anonymkode: b6cf9...8ec

Dessverre er ikke alle godt nok opplyst, noe vi ser her i tråden. Derfor spør jeg ts hvorfor barnet sitter forovervendt, kanskje hun ikke vet bedre og lærer noe nytt? 🙂

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nevøen din større enn denne åtteåringen? 

Screenshot_20200524_221947_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 92464...fff

Poenget mitt var, at det bakovervendte setet var for lite, og siden han blir fire år nå snart, valgte de forovervendt sete. Et bakovervendt sete som er feil for barnet, er jo ikke riktig, sant?

Er helt enig med vedkommende lenger oppe, mammapoliti. 

At man ikke anerkjenner barns ulike behov, er helt latterlig. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har på ingen måte vondt av å sitte bøyd med bena 🙂 Men det er vanligste feiloppfatningen som er angående bilstol. 

https://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/hva-er-grunn-nok-til-a-snu-barna-i-bilstolen-for-tidlig/

https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

https://www.tv2.no/a/10291002/

Nevøen min satt med knærne oppi ansiktet😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, KickiXXX skrev:

Poenget mitt var, at det bakovervendte setet var for lite, og siden han blir fire år nå snart, valgte de forovervendt sete. Et bakovervendt sete som er feil for barnet, er jo ikke riktig, sant?

Er helt enig med vedkommende lenger oppe, mammapoliti. 

At man ikke anerkjenner barns ulike behov, er helt latterlig. 

Det poenget ditt kom ikke godt nok fram, du snakket om at det var farlig å ha beina bøyd. Ofte må man bytte bilstol flere ganger om ungen vokser ut av den. 

Skjønner ikke hvorfor det ropes ut om mammapoliti fordi man tar sikkerhet på alvor. Skal jeg rope ut om omsorgssvikt? Blir ca like dumt. Men dette blir total avsporing, jeg ville kun opplyse ts, så stopper her. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det poenget ditt kom ikke godt nok fram, du snakket om at det var farlig å ha beina bøyd. Ofte må man bytte bilstol flere ganger om ungen vokser ut av den. 

Skjønner ikke hvorfor det ropes ut om mammapoliti fordi man tar sikkerhet på alvor. Skal jeg rope ut om omsorgssvikt? Blir ca like dumt. Men dette blir total avsporing, jeg ville kun opplyse ts, så stopper her. 

Jeg tenker at noen biltyper (Jaguar elbil, Nissan Leaf) er trange og små, og er ikke helt ideelle for barneseter, hvor f.eks. forovervendte bilseter er foretrukket. Synes hele tråden har avsporet. TS spurte om de må ha en større bil. Alle angriper vedkommende basert på at hun skrev at hun har forovervendt sete på begge barn. Vi vet ikke om 3-åring blir snart 4. Eller om barnet blir bilsyk eller har plager fysisk. At du skriker omsorgssvikt er å uttale deg om noe du ikke vet noe som helst om. Egentlig vet ikke vi en dritt. Så alle bør holde kjeft🙃🙂🙃🙂

TS, håper du finner ut av det med bilen. Dra til en bilforhandler og se på ulike modeller. Jeg vokste opp i en familie på seks. Vi måtte ha stor bil, da de tre eldste var mellom 0-3 år. Det blir helt sykt trangt fordi man må ha seter til barna. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...