Gå til innhold

Oss som ikke har råd til bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer ikke til å ha råd til å ha råd til å ete noe bolig før om minimum 7-10 år, og da vil det enda være vanskelig om jeg er alene. Er i slutten av 20årene med god utdannelse på vei inn i jobbmarkedet - men har så og si ingenting på BSU, nada kausjonistmuligheter, og et studielån som drar lånerammen enda lengre ned til jeg har fått en EK på mange hundre tusen. Hvor mye jeg sparer kommer an på om jeg bor i by eller utkant, men jeg vil heller bo dyrere i by og spare over lenger tid enn å bo i utkanter og være miserabel over tid. Boligprosjektet blir vanskelig selv om det er realistisk en eller annen gang. 

Anonymkode: 58cb5...b9b

Eie* haha. 

Anonymkode: 58cb5...b9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjærsten har råd nå , etter 6 år med sparing og 100 000 fra svigermor. Nå håper jeg bare vi ikke har blitt for gamle til få barn😱. Aldri vært snakk om å etablere  oss mens vi leier en knøtt liten leilighet. 

Erna lurer på hvorfor vi ikke får flere barn! Dette er pga egenkapital.. ellers hadde vi hatt 3 barn nå🤣

Anonymkode: 4d97e...acb

Jeg skjønner ikke hvordan det er vanskelig å kjøpe bolig når man er 2 stk? Har dere faste jobber? Bor dere i storby?

Anonymkode: d47d8...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over en mill og arvet leilighet. Noen av oss jobber veldig hardt.

Anonymkode: d58b6...fa5

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er vanskelig å kjøpe bolig når man er 2 stk? Har dere faste jobber? Bor dere i storby?

Tar tid å spare opp 400 -500 000, dukker stadig opp andre utgifter også, samt leie, men vi er heldigvis i mål nå🙃. Mannen har spart så godt han kan samtidig som han har hjulpet sin mor ut av en vanskelig økonomisk situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte første leilighet da jeg var 40. Ei venninne fikk kjøpt for første gang da hun var rett under 50. Vi er endel som ikke får kjøpt tidlig. Tror det er 50/50 av de som får hjelp hjemmefra og de som ikke gjør det. 

Anonymkode: 1a991...705

AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2020 den 10.02, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke der du er det, men var der når vi var i 20-årene.
Det var riktignok ikke like høyt krav til egenandel dengang, men med den inntekten vi hadde (som var ganske lav) måtte vi spare opp ganske mye for å få den leiligheten vi ønsket.

Anonymkode: 17afb...f9a

Ikke for å være en debbie downer, men å bygge bolig eller kjøpe bolig i dag er nogså dyrt sammenlignet med gamle dager. Kostnader på materiell er lavere, men alle krav til bygg fra miljø til sikkerhet er nå så omfattende at utgifter for bolig er uoverkommelige for mange.

Før kunne du starte med ei rønne og bygge deg opp selv. Få hus som var farlig og ramlet ned. Eneste som var eller er farlig med gamle hus er asbest og kjemikalier.

Anonymkode: 80d4c...95a

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være en debbie downer, men å bygge bolig eller kjøpe bolig i dag er nogså dyrt sammenlignet med gamle dager. Kostnader på materiell er lavere, men alle krav til bygg fra miljø til sikkerhet er nå så omfattende at utgifter for bolig er uoverkommelige for mange.

Før kunne du starte med ei rønne og bygge deg opp selv. Få hus som var farlig og ramlet ned. Eneste som var eller er farlig med gamle hus er asbest og kjemikalier.

Anonymkode: 80d4c...95a

Men nå er det ikke så veldig lenge siden dette kravet om 15% egenandel kom heller, så jeg som skrev det trenger heller ikke være så veldig gammel. På grunn av jobb og studier måtte vi kjøpe i Oslo som den gang som nå hadde skyhøye priser

Anonymkode: 17afb...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke en krone i egenkapital, har vært dum og ikke spart noen ting av det jeg har tjent. Nå er jeg student og har ikke råd til å spare noe, hehe. Samboeren har spart mye, så vi tenker å kjøpe oss en leilighet med det etterhvert. Jeg har 500 000 i lån når jeg er ferdig studert, så det kan hende at gjelda mi trekker han ned, blir spennende å se.

Anonymkode: 644eb...c17

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i situasjonen du beskriver i HI med dels nedbetalt, stor bolig, god inntekt, og et solid fond. Men - vi har finansiert oss selv siden vi var 19, med studielån og deltidsjobber, og vi har aldri fått hjelp hjemmefra.

Så, hvordan?

Vi har alltid spart. Eide ikke bil før vi absolutt måtte (deler fortsatt en bil, andre sykler til jobb). Rimelige ferier. Ingen TV abonnement, eller 10 øl på byen hver helg, eller treningsabonnement, eller nye klær hver sesong. 

Etter endt utdanning fortsatte vi å dele en ett-roms i kollektiv 1-2 år til, da kunne vi legge til side hundretusener i året i stedet for å kaste pengene ut vinduet i leie. 

Første boligen var langt fra ideell. Men det var en fot innenfor, i et område vi gamblet på at ville snu (Oslo Øst). 

Jeg tror mange vil ha alt, og på en gang, og skylder manglende egenkapital på foreldre som ikke stiller opp, mens de i realiteten har mange muligheter til å spare selv. 

Og, ja, jeg hadde klart det samme alene. Men da hadde første leiligheten blitt mindre, og litt lengre utenfor sentrum. 

Anonymkode: c4cc6...11d

AnonymBruker
Skrevet

Vi var sikker kravstore ble hus på landet med. 7 soverom og god standar til 3 mill, men vi har drøm om familie på 7 😍 så måtte satse litt.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg syns at Norge har verste boligmodellen i verden! Har aldri hørt eller opplevd budrunde. Det er katastrofe og skummelt. De som er rike, kan kjøpe bolig men de som har lave inntekter, kan aldri kjøpe bolig!! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2020-5-27 den 14.40):

Skjønner du ikke?!!! Hvor bor du?!! Her er Norge. Et katastrofe boligmodell i verden. Når man har ingen egenkapital 2 eller 3 personer...spiller ingen rolle og man kan ikke kjøpe bolig i dette landet. Bare rikere kan gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet
korush skrev (1 minutt siden):

Skjønner du ikke?!!! Hvor bor du?!! Her er Norge. Et katastrofe boligmodell i verden. Når man har ingen egenkapital 2 eller 3 personer...spiller ingen rolle og man kan ikke kjøpe bolig i dette landet. Bare rikere kan gjøre det. 

Hallo? Har du det bra eller? Du er klar over at du «skriker» til et ett år gammelt innlegg? Og nei, boligmarkedet i andre hovedsteder i resten av verden er jo mye vanskeligere å komme inn i. Vis meg gjerne et eksempel der «vanlige mennesker» kan kjøpe en rimelig og fantastisk bolig midt i smørøyet i en annen hovedstad til en billig penge. 

Massevis av steder i dette landet der du kan kjøpe rimeligere boliger også, hvis du er villig til å flytte.

Anonymkode: e16e7...709

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2020-5-27 den 10.12):

Ikke alle bor steder med eneboliger til under en million... For enebolig i Oslo er du godt over 10 mill med mindre du vil bo i en ghetto. Så det kan ikke sammenlignes med å bo «langt ute i gokk». Selv et lite kott på 18 kvm koster over 2 mill her.

Det er krav om 15 % egenkapital og man kan låne toppen 5x inntekt. TS skriver dessuten at hun ikke har mulighet til å løpe til mamma for hjelp slik som du har gjort.

Anonymkode: 4ad61...254

Da kan det være lurt å flytte et sted der en kan få kjøpe seg bolig,ingen menneske rett å ha eget hus i Oslo. Kjøper en bolig der en har råd kan en selge med fortjeneste å avansere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...