Gå til innhold

Burde vi ta opp lån for Tesla


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

uetisk med tanke på batteri produksjon

Hvorfor er det alltid slik at kobolt brukt i elbil er produsert av døende små barn som blir utnyttet på det groveste i Kongo, mens kobolt brukt i diesel- og bensinproduksjon blir levert av enhjørninger? 

 

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, newman01 skrev:

Hvorfor er det alltid slik at kobolt brukt i elbil er produsert av døende små barn som blir utnyttet på det groveste i Kongo, mens kobolt brukt i diesel- og bensinproduksjon blir levert av enhjørninger? 

 

Batteri har kortere levetid enn en en vanlig motor (selv om den også må bytte batteri i mellom). Men vi valgte å kjøpe brukt og forventer å ha bilen lengre enn en elbil vil vare. Og om mange nok sier nei til elbil så lenge det blir bygget på barnearbeid så kanskje det blir endringer. Man får bruke forbrukermakt så godt man kan.

Anonymkode: 39ce5...80e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp brukt tesla, da slipper dere "nybil tapet" 

Anonymkode: 3fc4a...182

AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri tatt opp så mye i billån uansett bil eller behov. Blir mye rente. 

Anonymkode: f4ceb...b7a

Absolutt! Jeg måtte ha bil ifm. ny jobb for et par år siden, og kjøpte en billig bruktbil kontakt.

Nå ser det ut som om jeg kommer til å miste jobben og gå over på AAP, og jeg er kjempeglad for at jeg ikke kjøpte nybil, selv om økonomien min på det tidspunktet tillot det. Regner med at bruktbilen min har tapt seg ca. 10 000 kr i verdi, og det er et tap jeg kan leve med. Det gjør at jeg klarer å beholde leiligheten, til tross for en dramatisk endring i livssituasjonen min.

Har også 300 000 kr i sparepenger som jeg kan slå inn på boliglånet mitt om nødvendig. Er skikkelig glad for at de pengene står på konto, og ikke i garasjen!

Den dagen leiligheten og studielånet er nedbetalt, kan jeg vurdere å spare til en litt dyrere bil. 

Anonymkode: aa824...cd8

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Jeg måtte ha bil ifm. ny jobb for et par år siden, og kjøpte en billig bruktbil kontakt.

Nå ser det ut som om jeg kommer til å miste jobben og gå over på AAP, og jeg er kjempeglad for at jeg ikke kjøpte nybil, selv om økonomien min på det tidspunktet tillot det. Regner med at bruktbilen min har tapt seg ca. 10 000 kr i verdi, og det er et tap jeg kan leve med. Det gjør at jeg klarer å beholde leiligheten, til tross for en dramatisk endring i livssituasjonen min.

Har også 300 000 kr i sparepenger som jeg kan slå inn på boliglånet mitt om nødvendig. Er skikkelig glad for at de pengene står på konto, og ikke i garasjen!

Den dagen leiligheten og studielånet er nedbetalt, kan jeg vurdere å spare til en litt dyrere bil. 

Anonymkode: aa824...cd8

* det skulle stå «kontant», ikke «kontakt»

Anonymkode: aa824...cd8

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i akkurat samme situasjon som dere. Vi prøvekjørte model X og likte den veldig godt. Jeg holdt på å kjøpe men mannen sa vi skulle tenke på det. Vi endte opp med en nyere diesel bruktbil som kostet det samme som innskudd. Den bruker LITE diesel og vi har så å si ingen kostnader på den. Og vi eier den 100% og den kostet ikke mer enn vi har kommet til å tapt på å kjøpe ny Tesla. Her er det ikke bom og det er ikke så mye å spare på elbil heller. Pluss jeg føler meg veldig trygg fordi det er en velprøvd teknologi og jeg etterhvert synes elbil er uetisk med tanke på batteri produksjon. Jeg slipper rekkevidde angst også.

Anonymkode: 39ce5...80e

Den første delen virker fornuftig, men..

å kjøre strøm vs drivstoff utgjør ca. 1 kr pr km i forskjell. Kjører du mye merker du det på lommeboka.

Batteriteknologi er eldre enn fossilmotorer på biler. Faktisk var de første bilene som ble laget elbiler.

hvis du synes produksjonen av batterier er umoralsk så bør du snarest slutte å kjøpe alt av elektronikk. Bilindustrien står bare for en bitteliten brøkdel av det totale forbruket. Slike påstander er dermed dobbeltmoralske.

Anonymkode: ad192...c93

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den første delen virker fornuftig, men..

å kjøre strøm vs drivstoff utgjør ca. 1 kr pr km i forskjell. Kjører du mye merker du det på lommeboka.

Batteriteknologi er eldre enn fossilmotorer på biler. Faktisk var de første bilene som ble laget elbiler.

hvis du synes produksjonen av batterier er umoralsk så bør du snarest slutte å kjøpe alt av elektronikk. Bilindustrien står bare for en bitteliten brøkdel av det totale forbruket. Slike påstander er dermed dobbeltmoralske.

Anonymkode: ad192...c93

Får bare gjøre så godt man kan. For oss er det å kjøpe brukt så ofte som mulig. Vi kjører så lite at kostnadene på drivstoff er så lave at det skulle tatt tid for å tjene inn investeringer i lader/elektrisk anlegg i garasjen og hurtigladekabel etc. 

Anonymkode: 39ce5...80e

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om mange nok sier nei til elbil så lenge det blir bygget på barnearbeid så kanskje det blir endringer. Man får bruke forbrukermakt så godt man kan.

Men hvorfor er kobolt så utrolig slemt for samfunnet og de stakkars barna i Kongo når den benyttes til å lage batterier i elbiler, men det er helt greit med samme kobolten når man raffinerer og foredler bensin og diesel? Eller batterier til babycaller, mobiltelefoner, bærbare radioer eller tannbørster? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, newman01 skrev:

Men hvorfor er kobolt så utrolig slemt for samfunnet og de stakkars barna i Kongo når den benyttes til å lage batterier i elbiler, men det er helt greit med samme kobolten når man raffinerer og foredler bensin og diesel? Eller batterier til babycaller, mobiltelefoner, bærbare radioer eller tannbørster? 

Som sagt, vi prøver å unngå å kjøpe der det er mulig. Og vi kjøper brukt og ellers tar vare på det vi har. Jeg vil ha sertifisering på etisk produksjon og håper det kommer etterhvert. Flere og flere produkter har jo dette, jfr fair trade og lignende.

Anonymkode: 39ce5...80e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du en gammel S så regn med noen batteribytter og av drivverk. +masse annet tull. De eldste modellene er nå utenfor garanti så da blir "livet" mye mer spennende som bileier.

Kjøper du X så får du en haug av andre problemer også. Bl.a. måkedørene som notorisk går i stykker på alle bilene før eller siden. +masse andre gremlins. 

Mange teslaeiere blir så fortvilte at de selger bilene sine etter år i servicekøer.

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-gar-mot-klagerekord/71494116

Så er også teslaene blant de dyreste bilene å forsikre, hvorfor? Fordi altfor mange teslaeiere kræsjer bilene sine:

https://www.dt.no/nyheter/royken/hurum/domt-til-fire-maneders-fengsel-for-bildrap-pa-frida/s/5-57-860755

Og så har du altså fakta som viser at de fleste teslaer er belånt opp til 100%. Det betyr nok at teslaeiere er blant de minst flinke til å holde styr på sin egen økonomi.

Anonymkode: ad192...c93

Det er langt fra erfaringene vi har og jeg har hørt om fra andre steder enn på forum. Vi har hatt fantastisk service siden vi kjøpte vår første Tesla i 2013 de få gangene vi har trengt det. Etter tre år byttet vi den ut med en x som passet våre behov bedre og har hatt den siden det.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Batteri har kortere levetid enn en en vanlig motor (selv om den også må bytte batteri i mellom). Men vi valgte å kjøpe brukt og forventer å ha bilen lengre enn en elbil vil vare. Og om mange nok sier nei til elbil så lenge det blir bygget på barnearbeid så kanskje det blir endringer. Man får bruke forbrukermakt så godt man kan.

Anonymkode: 39ce5...80e

Batteri har vel egentlig lengre levetid enn vanlig motor. Det er derfor garantien på de fleste batterier er 8 år og man generelt ikke trenger å bytte batteri i løpet av bilens levetid og det kan brukes andre steder når resten av bilen skrotes. Vi kjørte en Leaf i 110 000 km over fem år, og merket ingenting til reduksjon av batteriet så langt. Jeg forventer ikke at det vil reduseres noe særlig i overskuelig fremtid heller. Jeg ønsker å kjøpe elbil for å støtte utviklingen av den teknologien, så får vi løse verdensproblemer om naturressurser som gjelder mye annet enn elbilbatteri på andre måter. 

Anonymkode: 3094b...f43

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...