AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #41 Del Skrevet 27. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har lyst på en tesla og har fått klarsignal på billån...Vi må låne ca 600 000 i banken. Kan cashe inn 200K. Min far mener det er helt bak mål. Men vi har veldig lyst på den.. Har tre barn i alderen 3-8 og Ok inntekt, ca 1,1 samlet. Er det galskap? Vet biler taper seg i verdi, men vi har jo tenkt å ha den en stund. Anonymkode: d9686...30e 1,1 mill i inntekt med 2 barn er jo ikke allverdens. ville vært litt mer forsiktig / spart et år eller 2 til for så å kjøpe en bil dere kunne betalt cash for. Typisk en Passat eller lignendes . Anonymkode: 06f17...18e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #42 Del Skrevet 27. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1,1 mill i inntekt med 2 barn er jo ikke allverdens. ville vært litt mer forsiktig / spart et år eller 2 til for så å kjøpe en bil dere kunne betalt cash for. Typisk en Passat eller lignendes . Anonymkode: 06f17...18e 3 barn ... Anonymkode: 06f17...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #43 Del Skrevet 27. mai 2020 Å ta opp 600k i lån for en bil er galskap, uansett hvilken bil det er snakk om. Du skriver dere har 200k dere kan spytte i selv, det får dere en meget god bruktbil for! Dersom man kan unngå billån, gjør det! Anonymkode: 3c2c7...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 27. mai 2020 #44 Del Skrevet 27. mai 2020 Det er litt dustete å spørre om det her for dette er jo en prioriteringssak. Noen prioriterer ikke bil i det hele tatt, andre vil bare ha en som går for så å prioritere ferie eller andre ting. Jeg har et vennepar som har 2 biler til en samlet verdi av 3 mill. Selv leaser jeg en helt moderat bil, men jeg bruker penger på andre ting. Så lenge man har til mat, klarer å betale regningene sine og ting til barna så er det vel ok selv om ikke jeg ville prioritert på samme måte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #45 Del Skrevet 27. mai 2020 Tesla har verdens aller dårligste service. Skal man legge igjen 1mill forventer man det beste. Naboen har Tesla X og den bor på verksted annenhver måned. Ja, de får lånebil, men for et bomkjøp. Hvis det går på kjørelengde ville jeg vurdert Kona (kanskje den blir litt liten for dere), går det på status ville jeg valgt Jaguar, Mercedes eller liknende. Dette er kun hvis dere jobber i/nær hovedstaden. Hvis ikke er det mange bedre biler å velge mellom, for Tesla er ingen statusbil lengre! Men ettersom at dere har tre barn ville jeg heller anbefalt en bil til 500, og droppa det høye lånet, for heller å spare til ungene. Anonymkode: 9fef8...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #46 Del Skrevet 27. mai 2020 Dere klarer dere ikke med en brukt Tesla da? En Tesla fra 2013 er jo fortsatt mer moderne enn en 2020 modell av de fleste andre bilmerker. Som en ekstra bonus har gamle Tesla’er gratis strøm. Anonymkode: 2c08e...1ba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #47 Del Skrevet 27. mai 2020 Regner med at det er en model X dere ser på, det er litt risky nå som model Y rulles ut mtp verditap. Model X har holdt seg veldig godt i pris på bruktmarkedet fordi det ikke har vært et godt anternaltiv. Model X er også litt gammel nå så det å kjøpe ny i 2020 burde veies nøye mot andre, nyere biler i markedet. Vi kjøpte en brukt 2015 model s i fjor for 350k med lån, totalkostnaden pr måned for telsaen som går 25000km i året er lavere enn vår fossil BMW uten lån og som kjøres under 8000km. Er meget fornøyd med telsaen, Anonymkode: a3637...ad2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #48 Del Skrevet 27. mai 2020 Det må da være trolling? Slik fullstendig mangel på økonomisk vett kan jeg ikke fatte at noen har. Anonymkode: 0dfbf...368 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #49 Del Skrevet 27. mai 2020 Hadde ikke brukt 800 000 på en bil - bare fordi jeg har lyst på den bilen. Finnes mange andre biler som er både billigere og bedre. Anonymkode: 9a557...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2020 #50 Del Skrevet 27. mai 2020 For 200 000 (som du skriver dere har i cash) kan dere jo få en helt ny bil av et annet merke eller en veldig god bruktbil. Ren idioti å ta opp 600 000 i lån for å kjøpe bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #51 Del Skrevet 27. mai 2020 Lease en bil til over 600.000 når du har barn er om mulig enda mer galskap. Et par riper, litt pølser og is så blir det for 15 lapper ekstra når den leveres. Anonymkode: fd474...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #52 Del Skrevet 27. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva er grunnen til at dere vil ha Tesla til 800 000? Status? Jeg spør Ikke for å være spydig, jeg bare lurer Anonymkode: 6c444...50e Min mann er dessverre lidenskapelig opptatt av bil... og det er nok litt viktig for hak å vise seg frem også. To av kompisene har samme bilen, så mulig han blir påvirket. Jeg bryr meg ikke, annet enn at det er en fin bil. Han drar inn mesteparten av lønna, så føler han sitter med siste ordet. Anonymkode: d9686...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mai 2020 #53 Del Skrevet 28. mai 2020 Mange som låner penger for å kjøpe Tesla. X og S har lenge ligget på toppen. 4 av 5 TeslaX'er er lånefinansiert, og snittlånet er på 700'000. https://www.tv2.no/a/9693860/ Solgte nesten 4.000 biler Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) har sett nærmere på dette og har regnet seg fram til at mellom 75 og 80 prosent av alle solgte nye Teslaer fra september til desember i fjor ble finansiert av lån fra DNB. Tesla-salget var svært høyt i denne perioden. Den amerikanske elbilprodusenten solgte nesten 4.000 biler her hjemme i fjerde kvartal i fjor. Ifølge Bilnytt var snittprisen på de finansierte bilene rundt 700.000 kroner. https://finansavisen.no/nyheter/motor/2018/07/gjeldsbombe-av-tesla-model-x-eiere: En stikkprøve fra markedet viser at svært mange kjører rundt i en Tesla X med nær 100 prosent belåning. Avisen tok utgangspunkt i Tesla X som ligger ute til salgs på Finn.no med privatpersoner som selgere. Av disse 15 bilene hadde fire biler ingen heftelser. 11 av dem hadde tinglyst et salgspant som var rett under eller rett over prisantydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #54 Del Skrevet 28. mai 2020 Ikke lest hele tråden. Men vi kjøpte en model X i sent i 2018. Kostet vel rundt 800.000. Vurderte å bruke egenkapital, men med 1% kampanjerente ble det billigere å låne via tesla. Så kjøper vi ut lånet om det øker vesentlig.. Noe sier meg at det ikke gjør det med det første ref rentenivået. Vi er fantastisk fornøyd. En ting er i det daglige med to barn og plass til alt. Men spesielt langtur med ladenettverket til Tesla. Vi kjørte på en ti - dagers tur i fjor sommer. Det eneste av bagasje som lå i kupeen var bag med praktiske barneting mellom setene bak (6-seter). Deilig å dra med seg 4 personer og ikke se bagasjen i bilen. Kommer alltids nye biler og ny teknologi, men med det argumentet får man aldri kjøpt noe. På et eller annet tidspunkt må man bare gjøre det. Enkelte som mener billån er galskap, andre mener mer enn en bil er galskap. Noen mener at bil i seg selv er galskap. Ja, det er dyrt, men å eie "kongen av haugen" av elbiler er en fryd, både med det praktiske i hverdagen og på langturer. Hadde ikke nølt med å kjøpe den igjen. Anonymkode: 07a96...101 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninusninus8291 Skrevet 29. mai 2020 #55 Del Skrevet 29. mai 2020 Nei. Det kryr av mennesker som har tatt opp lån de ikke kan betjene fordi de har kjøpt en altfor dyr bil. Tesla er en god og flott bil som du kan kjøpe når du vet du klarer å betjene å lånet og ikke trenger å spørre Kvinneguiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #56 Del Skrevet 29. mai 2020 Kjøper du en gammel S så regn med noen batteribytter og av drivverk. +masse annet tull. De eldste modellene er nå utenfor garanti så da blir "livet" mye mer spennende som bileier. Kjøper du X så får du en haug av andre problemer også. Bl.a. måkedørene som notorisk går i stykker på alle bilene før eller siden. +masse andre gremlins. Mange teslaeiere blir så fortvilte at de selger bilene sine etter år i servicekøer. https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-gar-mot-klagerekord/71494116 Så er også teslaene blant de dyreste bilene å forsikre, hvorfor? Fordi altfor mange teslaeiere kræsjer bilene sine: https://www.dt.no/nyheter/royken/hurum/domt-til-fire-maneders-fengsel-for-bildrap-pa-frida/s/5-57-860755 Og så har du altså fakta som viser at de fleste teslaer er belånt opp til 100%. Det betyr nok at teslaeiere er blant de minst flinke til å holde styr på sin egen økonomi. Anonymkode: ad192...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. mai 2020 #57 Del Skrevet 29. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Og så har du altså fakta som viser at de fleste teslaer er belånt opp til 100%. Det betyr nok at teslaeiere er blant de minst flinke til å holde styr på sin egen økonomi. Ikke nødvendigvis. Økonomisk sett er det lurt å finansiere bil hvis man får finansiert den med 0,25% rente. Da kan man plassere de 800k på en høyrentekonto med 2,2% rente istedet. Men det er nok mange som har flottet seg litt for mye også, med god hjelp av lav rente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #58 Del Skrevet 29. mai 2020 26 minutter siden, newman01 skrev: Ikke nødvendigvis. Økonomisk sett er det lurt å finansiere bil hvis man får finansiert den med 0,25% rente. Da kan man plassere de 800k på en høyrentekonto med 2,2% rente istedet. Men det er nok mange som har flottet seg litt for mye også, med god hjelp av lav rente. tror du bør sjekke fakta en gang til. På den renta du snakker om så skal du betale skatt. I tillegg kommer inflasjonen. Dvs. at du taper på å ha pengene på en slik konto. I tillegg er verditapet mye høyere på en dyrere bil enn billigere bil når man regnet gjennomsnittlig tap. På nybil er dette gjerne 20% første året! Anonymkode: ad192...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. mai 2020 #59 Del Skrevet 29. mai 2020 Jaja, vi er enige om at bil er dyrt. Men hvis premisset er at man skal kjøpe bil, og bilforhandler tilbyr fullfinansiering til 0,25% rente bør man vurdere dette fremfor å brenne alle sparepengene. Det er økonomisk sett bedre å måtte betale skatt på renteinntekter enn å ikke få noe renteinntekter. Som var mitt svar på forrige Anonyme bruker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #60 Del Skrevet 29. mai 2020 Vi var i akkurat samme situasjon som dere. Vi prøvekjørte model X og likte den veldig godt. Jeg holdt på å kjøpe men mannen sa vi skulle tenke på det. Vi endte opp med en nyere diesel bruktbil som kostet det samme som innskudd. Den bruker LITE diesel og vi har så å si ingen kostnader på den. Og vi eier den 100% og den kostet ikke mer enn vi har kommet til å tapt på å kjøpe ny Tesla. Her er det ikke bom og det er ikke så mye å spare på elbil heller. Pluss jeg føler meg veldig trygg fordi det er en velprøvd teknologi og jeg etterhvert synes elbil er uetisk med tanke på batteri produksjon. Jeg slipper rekkevidde angst også. Anonymkode: 39ce5...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå