AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Hei! Bare for å nevne det først så har vi spurt flere felles bekjente som har barn, og ingen andre opplever at barnet demmes våkner så grytidlig som vår. Vi ønsker gjerne å få han til å sove lengre om morningene, for det å stå opp kl. 5 tærer på alt 😴 Her er casen: Gutt på snart to år som tidligere sov ca. 11 timer om natten. Han har nå de siste månedene begynt å sove kun 10-10,5 timer om natten. Eller rettere sagt har han begynt å våkne mellom kl. 05 og 05:30 uansett når han legges på kvelden. Hvis vi legger han tidlig (kl. 18:30) våkner han kl. 05. Hvis vi legger han kl. 19 eller senere så blir han ofte overtrøtt og våkner flere ganger per natt, samt tidlig om morgenen likevel. Han sover 1 time (av og til 1 time og 20 min) på dagtid. De i barnehagen har sagt at han virker veldig trøtt etter hvilen sin, og vi har sagt at han kan få sove lengre såfremt han ikke sover etter kl. 13, men han våkner ofte av seg selv etter 1- 1,5 timer. Og det som er det merkelige er at når kvelden kommer så er han kjempe trøtt og sovner som oftest innen 15-20 min, såfremt vi ikke har lagt han for sent. Så vi vet ikke hva vi skal gjøre! Føler ikke at vi kan kutte ut hvilen på dagtid for han er supertrøtt fra kl 11 av. Naturlig nok i og med at han står opp så grytidlig, og siden han er så trøtt på kveldstid så føler vi heller ikke at vi kan legge han særlig senere heller? Verdt å nevne ellers: Av og til klarer vi å få han til å sovne igjen hvis han våkner kl. 05, men da sover han ofte bare 30 min ekstra og så våkner han igjen. Virker som han ikke klarer å sove lengre enn til 05:30 maks! Vi har prøvd å legge litt senere, men da har han som sagt bare blitt overtrøtt. Men er det mulig at vi måtte ha prøvd det over flere uker for å se effekt? Vi har også prøvd lampe som viser dag og natt uten særlig hell. Kanskje vi skal prøve å kutte ut hvilen på dagtid og bare holde han våken til kvelden kommer? Overføre søvn fra dag til kveld? Kommer i såfall til å bli kjempe vanskelig for han er så trøtt på dagen, selv etter 1 time hvil. Takk på forhånd Anonymkode: 63abd...be3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Kan det være at morgensola vekker han? Isåfall vil lystette gardiner, rullgardin hjelpe. En annen ting som hjalp på vårt barn var en stor tykk overmadrass. Sov 1 time lenger om morgenen. Jeg vet jeg sover dårligere uten overmadrass eller med en tynn dårlig en. Anonymkode: 3eb10...02f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Kan fortelle hva som funker for oss, men jeg får ofte høre at vi bare har enkle barn. Hos oss er regelen er at det er natt fram til kl 6. Alle tre har i perioder våknet veldig tidlig. Da har de fått komme i vår seng, eller fått beskjed om å legge seg igjen og stå opp senere. Et av barna fikk en sånn klokke med en sovende kanin som våkner når det er lov å stå opp. Så min filosofi har vært at jeg kan bestemme når barnet skal være i seng, men ikke når det skal sove. Det blir litt lite søvn noen ganger, men så går det seg til. Men obs på at jeg har fortalt dette rådet til flere venner som har ledd hånlig av meg, og sagt at jeg bare har det for lett. 🙈 Anonymkode: 9fbdb...132 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Vi hadde det helt likt. Da hadde han en halvtimes hvil på dag. Da han sluttet med hvilen trengte han å legge seg tidligere rundt 18.30 en periode, men sov til klokken 6. Han var litt trøtt i den tiden han vanligvis pleide å hvile i en liten periode, men det gikk seg til. Nå legges han 19.30 og sover til 7. Anonymkode: c1278...bb2
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Sleep regression 👀😱😅 Det blir bedre, men et helvete mens det pågår 🤪
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at morgensola vekker han? Isåfall vil lystette gardiner, rullgardin hjelpe. En annen ting som hjalp på vårt barn var en stor tykk overmadrass. Sov 1 time lenger om morgenen. Jeg vet jeg sover dårligere uten overmadrass eller med en tynn dårlig en. Anonymkode: 3eb10...02f Glemte å nevne at vi har rullegardiner som nesten er helt lystette Han har også dobbel madrass, men takk for svar ts Anonymkode: 63abd...be3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 Enten kutte dagduppen til en halvtime eller kutte den helt. Ja, han blir litt trøtt i en overgangsperiode inntil ny rutine er innarbeidet, men sånn er det 😊 Anonymkode: dbdea...672
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 Jeg husker den perioden, ja. Har ikke annet å si enn at det går over når de blir eldre. Anonymkode: e3d6f...f59
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 Altså.. vi hadde det helt likt til rundt den alderen der, så ble det gradvis bedre. Vår som nesten er 4 våknet gjerne 0430 (i tillegg til våkentid på natta). Vi har også ‘regel’ om at det ikke er morgen før kl 06, da får barnet bare kjede seg i mellomtiden. Hender fremdeles at han våkner kl 05, ds får jeg ikke gjort så mye med det annet enn at han ikke får gå på stua og se barne-TV før det er gått 1 time. Vårt yngste barn på 1 er akkurat lik; våkner om natta og vil opp kl 05. Jeg har bare konkludert med at det blir bedre når de blir eldre. Ikke mye bedre, men litt ... vet det er slitsomt 🤯 Anonymkode: e74bd...412
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Min har aldri vært så morgenfugl, men slutta med dagsøvn da hun var ca 2 år og 10 mnd. Det var egentlig fordi hun starta på storbarnsavd, men dagsøvnen var allerede på vei ut da. Kan hende han begynner å nærme seg at dagsøvn ikke trengs? Vi skalerte ned dagsøvnen til kortere dupper i samråd med bhg hver gang hun nådde nye "trinn" der søvnen ble vanskelig. Anonymkode: 7fdb1...ba7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #11 Skrevet 27. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Bare for å nevne det først så har vi spurt flere felles bekjente som har barn, og ingen andre opplever at barnet demmes våkner så grytidlig som vår. Vi ønsker gjerne å få han til å sove lengre om morningene, for det å stå opp kl. 5 tærer på alt 😴 Her er casen: Gutt på snart to år som tidligere sov ca. 11 timer om natten. Han har nå de siste månedene begynt å sove kun 10-10,5 timer om natten. Eller rettere sagt har han begynt å våkne mellom kl. 05 og 05:30 uansett når han legges på kvelden. Hvis vi legger han tidlig (kl. 18:30) våkner han kl. 05. Hvis vi legger han kl. 19 eller senere så blir han ofte overtrøtt og våkner flere ganger per natt, samt tidlig om morgenen likevel. Han sover 1 time (av og til 1 time og 20 min) på dagtid. De i barnehagen har sagt at han virker veldig trøtt etter hvilen sin, og vi har sagt at han kan få sove lengre såfremt han ikke sover etter kl. 13, men han våkner ofte av seg selv etter 1- 1,5 timer. Og det som er det merkelige er at når kvelden kommer så er han kjempe trøtt og sovner som oftest innen 15-20 min, såfremt vi ikke har lagt han for sent. Så vi vet ikke hva vi skal gjøre! Føler ikke at vi kan kutte ut hvilen på dagtid for han er supertrøtt fra kl 11 av. Naturlig nok i og med at han står opp så grytidlig, og siden han er så trøtt på kveldstid så føler vi heller ikke at vi kan legge han særlig senere heller? Verdt å nevne ellers: Av og til klarer vi å få han til å sovne igjen hvis han våkner kl. 05, men da sover han ofte bare 30 min ekstra og så våkner han igjen. Virker som han ikke klarer å sove lengre enn til 05:30 maks! Vi har prøvd å legge litt senere, men da har han som sagt bare blitt overtrøtt. Men er det mulig at vi måtte ha prøvd det over flere uker for å se effekt? Vi har også prøvd lampe som viser dag og natt uten særlig hell. Kanskje vi skal prøve å kutte ut hvilen på dagtid og bare holde han våken til kvelden kommer? Overføre søvn fra dag til kveld? Kommer i såfall til å bli kjempe vanskelig for han er så trøtt på dagen, selv etter 1 time hvil. Takk på forhånd Anonymkode: 63abd...be3 Hva gjør dere når han står opp? Ikke la han gjøre noe morsomt før etter dere alle har spist frokost. Dvs ingen TV, ipad eller lek før etter frokost. Anonymkode: 1b55b...74d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #12 Skrevet 27. mai 2020 Hva med å legge dere tidligere? Vårt 2-åring har aldri sovet mer enn ca. 9.5-10 timer om natten. Anonymkode: c722d...941 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #13 Skrevet 27. mai 2020 Du må prøve over lenger tid for å se effekt med annen leggetid. Noen barn er veldig trege til å stille den indre klokken. Juster bare med ti minutter om gangen og vent til effekten har slått inn om morgenen til dere justerer videre. Sovemiljø er også viktig. Det må være mørkt og ikke slippe inn særlig med morgensol/lys. Og god luft. Dette er ikke et eksperttips, men noe som har fungert med mine etter et pars års tid med 05.00 på eldste. Anonymkode: 27850...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #14 Skrevet 27. mai 2020 Han er uthvilt når han våkner. Hvis han våkner til samme tid hver dag så er dette hans døgnrytme. De fleste med samme problem holder hardnakket på at det ikke nytter å legge barnet senere. Selvfølgelig gjør det, det. Men det tar tid. Du må enten godta at barnet våkner tidlig, eller å legge det senere. Det kan ta uker, noen ganger lenger før den nye rutinen er inne. Det handler om rutiner. Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis et barn fastholdt på for lite søvn over lang tid. Gutten våkner nå klokka 5 fordi han er uthvilt. Det er som andre har nevnt her. Enten kutter du ned på dagduppen, eller du legger ham senere på kvelden. Anonymkode: bb2c4...4ef 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #15 Skrevet 27. mai 2020 Det må jo være noe med alderen, har samme utfordring med 2 åringen her. Vi har halvert sovetid på dagen og utsatt legging med 1t på kvelden. Først over flere uker med dette så begynte det et normalt søvnmønster igjen. Han sover fra 20-6 nå, noen ganger 7. Så kun 1t soving på dagen og null soving etter 13.30. Han er ute hele dagen i barnehagen og har nok energi til å være ute 1t på ettermiddagen etter bhg. På tiden han ikke klarte å sovne på kvelden så sov han fra 22-05, det funker ikke og var utrolig slitsomt for alle. Anonymkode: 892c5...a16
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #16 Skrevet 27. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan fortelle hva som funker for oss, men jeg får ofte høre at vi bare har enkle barn. Hos oss er regelen er at det er natt fram til kl 6. Alle tre har i perioder våknet veldig tidlig. Da har de fått komme i vår seng, eller fått beskjed om å legge seg igjen og stå opp senere. Et av barna fikk en sånn klokke med en sovende kanin som våkner når det er lov å stå opp. Så min filosofi har vært at jeg kan bestemme når barnet skal være i seng, men ikke når det skal sove. Det blir litt lite søvn noen ganger, men så går det seg til. Men obs på at jeg har fortalt dette rådet til flere venner som har ledd hånlig av meg, og sagt at jeg bare har det for lett. 🙈 Anonymkode: 9fbdb...132 Vi kjører samme system. Vi har brukt en gammel mobil for sånn «soveklokke», kjøpte en app som kostet 17 kr eller noe. Lite investering som skal til, for å prøve ut. Appen går på «sol» kl 7. Før det er det natt og barna må sove. Det hender de våkner tidligere, og får ikke sove, og kommer ut, selvsagt. Men som oftest, fungerer det greit nok, de aksepterer det. Barna våre er nå 3 og 5, og ingen av de sover på dagtid lengre. Så det er lenge siden det med å stå opp veldig tidlig har vært et problem, men vi har «alltid» kjørt på med samme reglene, siden eldste var 1,5 tenker jeg. Han brukte å stå opp kl 5 en periode da, og det er da vi kom med den appen, men da «fikset» det seg selv for oss med at det var tid å bytte til sommertid, og klokka ble + 1 time, så det var ikke så ille lengre, mentalt, å måtte stå opp kl 6.. Selv om det var nøyaktig samme tid, sånn egentlig. Men med den soveklokka-app, har vi gradvis strekt tida til 7. Altså flyttet våknetid litt og litt senere, 10 min om gangen. Så TS, du kan jo prøve. jeg har generelt erfaring at dingser og plakater funker bedre for å innføre regler og rutiner, enn bare foreldrene som snakker. Vi har f.eks også sånne «morgen og kveld rutiner» på plakater, som vi lagde selv, om alt som skal gjøre morgen og kveld, og de fungerer også overraskende bra. Bedre enn å måtte mase hver dag, at nå må vi pusse tenner osv. Anonymkode: 9899a...da2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #17 Skrevet 27. mai 2020 7 år her og ikke blitt noe bedre. Eneste er at de må ligge i senga til klokka er seks og sitte musestille foran tv til åtte. Først da er det morgen for oss. Blir enklere når de blir større 😊 Anonymkode: 89752...cd2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #18 Skrevet 27. mai 2020 Takker for svar Ser at flere skriver at han enten må kutte hvilen på dagtid, men det tror jeg rett og slett ikke går. Selv etter kun 1 time hvil på dagen er han helt skutt. Det virker som det kan være noe sleepregression for i det siste har han våknet på klokken etter én time på dagen, selv om de i barnehagen ser at han er tydelig mer trøtt. Tidligere kunne han sove til vi vekket han, eller i vært fall to timer på dagen. Hmm.. vi kan kanskje prøve å legge han litt senere i vært fall, slik at døgnet forskyvesl ts Anonymkode: 63abd...be3
Gjest Forumhei Skrevet 27. mai 2020 #19 Skrevet 27. mai 2020 Er jo bare å stå opp 05.00 selv også da, man får jo nye ut av dagen🤠
våren14 Skrevet 27. mai 2020 #20 Skrevet 27. mai 2020 Så utrolig rart at ingen rundt dere har barn som våkner kl 5... Begge mine har gjort det i 1-2 års alder og ALLE vi kjenner også. Uansett, største fikk sånn kaninklokke som viser natt og dag da hun var 2,5 og beskjed om å sove til kaninen våknet (kl 6...), det funket fint. Lillesøster har beskjed om å sove til hun hører andre som er våkne, det funker akkurat like bra. med andre ord må du bare sørge for et signal med lys eller lyd som forteller barnet når det er morgen. Før det er det natt. Klokka var stor stas den altså Legger man seg kl 18-19 en gang så er man ganske uthvilt kl 5. Og med dupp på dagen enda mer opplagt kl 5. Så det er jo ganske normalt at de vil opp da selv om det er tungt for oss. Glemte å si at mine uansett våkner tidlig når tennene plager dem. Da kan ikke regler eller klokker eller noe hjelpe. Den kløen er visst verst tidlig morgen fordi de ligger flatt eller noe, så da er det opp. men det må man regne med 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå