Gå til innhold

130kgs dundre trenger hjelp..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg veier 130 kg og har ikke beveget en muskel på ca 2 år. Hvorfor er irrelevant. Jeg peser som en gris etter en trapp, og må stoppe etter et meget kort stykke i oppoverbakker. Hvor i allverden starter jeg? For å ikke knekke motivasjonen? Og hvor raskt vil jeg kunne merke forskjell på kondisen? Snakker vi uker eller mnd før jeg klarer gå en trapp uten å bli utslitt?

Anonymkode: 84bea...20a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du alltid vært stor? 
Vanskelig å si hvor raskt du vil kjenne at formen øker. 
Puster du skikkelig eller holder du pusten når du beveger deg? Mange store gjør det fordi de ikke vil vise seg andpusten. Når flere blir oppmerksom på pustingen så oppdager de gjerne at de er noe sprekere enn hva de tror. 

Ta ett skritt av gangen - bokstavelig talt. Du må tåle å være i ubehag og du må tåle å bli sliten. Spør gjerne fastlege om hjelp. H*n kan henvise deg til ulike tilbud som finnes i din kommune som har med trening og kosthold å gjøre. Kan være godt med litt støtte og hjelp!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare begynn i morgen med tur 😊 sett frem skoene allerede i kveld. 
kondisen kommer fort når du først begynner ☺️

Anonymkode: af653...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start ved å begynne å gå. Ikke mye, men litt hver dag. Øk litt etter hvert det går lettere for deg. Formen stiger raskt når du starter på slik at etter et par mnd. bør du klare gå flere km. Gjerne kutt litt i maten din med det samme og heller spis mere grønnsaker som vommfyll.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Hakadaki skrev:

Har du alltid vært stor? 
Puster du skikkelig eller holder du pusten når du beveger deg? Mange store gjør det fordi de ikke vil vise seg andpusten. Når flere blir oppmerksom på pustingen så oppdager de gjerne at de er noe sprekere enn hva de tror. 

Ta ett skritt av gangen - bokstavelig talt. Du må tåle å være i ubehag og du må tåle å bli sliten. Spør gjerne fastlege om hjelp. H*n kan henvise deg til ulike tilbud som finnes i din kommune som har med trening og kosthold å gjøre. Kan være godt med litt støtte og hjelp!

Dette svaret fortjener ros! :) Hyggelig og forståelsesfullt, men rett på sak.

Anonymkode: 79469...c30

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første du må gjøre er å bestille deg en legetime. Få sjekket kolesterol, blodtrykk, blodsukker o.l 

så må du sammen med legen finne en plan videre om hvordan du skal klare å gå ned i vekt. Frisklivsentralen i kommunen din? Sykehus for å vurdere slankeoperasjon? Psykolog? 

Anonymkode: 74838...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send meg gjerne pm, er ei nesten like tung dundre som MÅ få gjort en endring! Kanskje vi kan backe hverandre :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det positive med å være såpass tung og dårlig trent, er at du vil merke ganske store resultater ganske raskt. For de mer normalvektige kan det ta ganske lang tid før man faktisk merker at formen endrer seg, både utseendemessig og rent fysisk på kroppen. Så for din del så tenker jeg at de minste ting vil gjøre underverker - alt fra å begynne å bevege seg mer, spise lettere og sunnere og ta mer vare på seg selv.

Anonymkode: 29bb5...e8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje dere kan starte med å luke ut nedsnakkende ord som beskriver deres størrelse først og fremst? Når dere snakker negativt om dere selv gir dere signaler til andre om at det er helt greit å bruke slike ord og det er det jo ikke. 

Anonymkode: 7bb36...966

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet vel fra før av hva som skal til som alle andre gjør, det er bare vanskelig å faktisk gjøre det. Just do it.

Anonymkode: 02d99...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jammen kjære... spurte jeg etter råd om slankeoperasjon og kosthold? Nei.... jeg er godt i gang med kosthold. Ble syk og sengeliggende med store doser kortison, så økte 43 kg på 1 år. Nå er jeg bedre og i nedtrapping av medisinen. Spesialisten på min sykdom sier jeg lett vil gå ned i alle fall 30 kg uten å løfte en finger, bare av å slutte på medisinen. Så. Vennligst hold slankeoperasjoner og slikt utenfor tråden.

For dere som faktisk svarer på det jeg spør om, angående trening og kondisjon, tusen takk. Tar til meg alt sammen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snowhi

Hva er målet ditt? Økt kondisjon? 
En start vil være å gå tur da, det er enkelt greit og gratis 😊

Hvor mange dager i uken tenker du er realistisk å klare å gå tur? Sett deg et mål. F.eks. De neste tre ukene skal jeg gå en X antall minutter lang tur X antall dager i uken. Etter tre uker evaluerer du. Klarte du målet, og det kjentes passe ut, så lager du samme mål for tre nye uker. Klarte du ikke målet, hva var årsaken? Tilpass og lag et mer realistisk mål for de neste tre ukene. Klarte du målet og kjenner du har mer å gi, øk målet. Ikke bli sint/frustrert om det ikke gikk som du vil, ta det som læring og prøv på nytt. 

For mange kan det hjelpe å skrive det ned, og lage ruter man krysser av når man har gjort øvelsen. (Treningsdagbok). 

Har du vært helt sengeliggende, eller har du vært i noe aktivitet (type gått på butikken osv.) - hvor mye/lite du har beveget deg før vil gi en pekepinn på hvor det kan være lurt å starte aktivitetsnivået nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Garmin Vivoactive 4s. Teller skritt og masse annet.Veldig motiverende. 

Jeg er på 6000 skritt hver dag. Skal opp på 10000.

Anonymkode: ef93f...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, Hakadaki skrev:

Har du alltid vært stor? 

Godt poeng det med pustinga.. jeg holder pusten når jeg gjør styrkeøvelser... Du kan tro jeg holder ut lenge.. NOT!

Og kjøp deg pulsklokke. Så kommer du deg fort opp av godstolen. Jeg konkurrerer med meg selv. Og går noen "strafferunder" om jeg ikke har nådd målet mitt. Trenger ikke være store mål i det hele tatt, men litt 👍 Da blir det gjerne en tur om kvelden.. og kommer jeg meg ut så sitter jeg ikke og kjedespiser. Noe jeg gjør om kveldene for jeg har så lyst på noe. 

Og så prøver jeg og holde 8:16 dietten.. spise innen 8 timer, og faste resten av døgnet. Funker for noen, ikke for andre. Jeg er ikke en frukostperson, så jeg starter å spise rundt 12 til lunsj. Prøver da å stoppe spisinga rundt 20. Viktig i denne perioden og spise seg mett. Men gjøre litt kloke valg.

Vet ikke om dette passer for deg, men ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: e5a3b...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen kjære... spurte jeg etter råd om slankeoperasjon og kosthold? Nei.... jeg er godt i gang med kosthold. Ble syk og sengeliggende med store doser kortison, så økte 43 kg på 1 år. Nå er jeg bedre og i nedtrapping av medisinen. Spesialisten på min sykdom sier jeg lett vil gå ned i alle fall 30 kg uten å løfte en finger, bare av å slutte på medisinen. Så. Vennligst hold slankeoperasjoner og slikt utenfor tråden.

For dere som faktisk svarer på det jeg spør om, angående trening og kondisjon, tusen takk. Tar til meg alt sammen.

Da burde du ikke fokusere på at du er ei 130 kg tung dundre? Alle tror jo du har et spiseproblem også, noe det viser seg slett ikke er tilfelle.

Anonymkode: 99f49...466

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng det med pustinga.. jeg holder pusten når jeg gjør styrkeøvelser... Du kan tro jeg holder ut lenge.. NOT!

Og kjøp deg pulsklokke. Så kommer du deg fort opp av godstolen. Jeg konkurrerer med meg selv. Og går noen "strafferunder" om jeg ikke har nådd målet mitt. Trenger ikke være store mål i det hele tatt, men litt 👍 Da blir det gjerne en tur om kvelden.. og kommer jeg meg ut så sitter jeg ikke og kjedespiser. Noe jeg gjør om kveldene for jeg har så lyst på noe. 

Og så prøver jeg og holde 8:16 dietten.. spise innen 8 timer, og faste resten av døgnet. Funker for noen, ikke for andre. Jeg er ikke en frukostperson, så jeg starter å spise rundt 12 til lunsj. Prøver da å stoppe spisinga rundt 20. Viktig i denne perioden og spise seg mett. Men gjøre litt kloke valg.

Vet ikke om dette passer for deg, men ønsker deg masse lykke til ❤️

I hovedinnlegget spurte hun ikke om kostholdsråd eller vektnedgang. Hun har også presisert i et eget innlegg at det ikke er tips om slanking hun ønsker. 

Skjønner at ditt innlegg var godt ment. Men hvorfor er det slik at alle automatisk kommer med råd om slanking til mennesker med ovvervekt? Det er en uting og ufint. Man kan fint ønske å være fysisk aktiv uavhengig om man veier 130kg eller 70kg. Uten ønske om å gå ned i vekt.

Anonymkode: c8169...398

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Snowhi
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du ikke fokusere på at du er ei 130 kg tung dundre? Alle tror jo du har et spiseproblem også, noe det viser seg slett ikke er tilfelle.

Hun fokuserte ikke på at hun var det. Hun opplyste om at hun var det. Det vil være relevant at hun har overvekt med tanke på hva slags trening man anbefaler henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hovedinnlegget spurte hun ikke om kostholdsråd eller vektnedgang. Hun har også presisert i et eget innlegg at det ikke er tips om slanking hun ønsker. 

Skjønner at ditt innlegg var godt ment. Men hvorfor er det slik at alle automatisk kommer med råd om slanking til mennesker med ovvervekt? Det er en uting og ufint. Man kan fint ønske å være fysisk aktiv uavhengig om man veier 130kg eller 70kg. Uten ønske om å gå ned i vekt.

Anonymkode: c8169...398

Legger meg paddeflat. Ble revet med.. men pulsklokke dét er kjekt å ha 😁 det motiverer meg til å bevege meg litt mer hver dag jeg har tid og ork.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det står med uthevede bokstaver i overskrifta, så jo, da er hovedfokuset på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste er å finne en form for trening som du liker. Liker du å gå tur så gjør det, men det kan også være slitsomt for knær. Jeg er selv tung men føtter og knær sier ifra langt før jeg blir trøtt. Og så syns jeg det er drittkjedelig å gå. Så jeg sykler, spiller tennis og svømmer når jeg ikke er på treningssenteret og løfter vekter. Trening som er gøy er det som får deg i gang. Og hør passe på kroppen. Lær forskjellen på dårlig vondt og god vondt. 

Anonymkode: 0f61d...e97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...