AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Mannen min er tømrer og jobber som snekker. Han er borte på jobb fra mandag til torsdag. Hans foreldre har hele tiden prosjekter på budsjett, og de spør mannen min om han kan bygge, skifte vinduer, bygge veranda, legge gulv osv. hans søster og mannen hennes har kjøpt seg et oppussingsobjekt og spør mannen min mye om «Hjelp» det ender med at han jobber, mens de ser på.. for de klarer ikke selv. De pusser også opp på budsjett. Da er det billigere og bedre for de å bruke mannen min som er dyktig håndverker til gratis arbeid. de har betalt han en liten symbolsk sum innimellom. uansett. Han trenger fridagene sine til å hente seg inn igjen, han har kone og barn, hus og hjem selv. han klarer ikke si nei, og føler han må stille opp. For min del går det fint. Vi har ungdommer i hus, og det er ikke belastende for meg at han hjelper fam sin. det som er belastende er å se hvor sliten han er, og hvor fortvilt han blir når nok ei helg spises opp av andre. det er han som må sette ned foten å si nei. Jeg kunne glatt sagt ifra til svigers at de må ordne seg håndverkere selv og at mannen min trenger fridagene sine med familien sin. Men da blir jeg det sorte får. Så jeg holder meg unna. Det er han selv som må sette grenser. jeg tenker: om de ikke har råd til å leie inn hjelp, og ikke er handy selv, må de bare la vær å pusse opp.. eller spare til de har råd. Et lite hjertesukk bare 😔 vet ikke hva jeg vil med innlegget, måtte bare få det ut Anonymkode: 1b14e...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Er din mann konfliktsky? Hvis ja ville jeg nok tatt en prat med ham og spurt om jeg skal ordne. Jeg er nemlig en kranglefant og har ikke problemer å bli sorte får. Jeg har forresten også en mann som ukependler og det hadde vært uaktuelt at han bruker sine helger og ferier på andre sine prosjekter. Det er jeg og ungene som lever mesteparten av tiden uten ham, så her prioriteres kone, barn og plenklipping i egen hage. Skulle bare mangle. Anonymkode: 072b8...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er din mann konfliktsky? Hvis ja ville jeg nok tatt en prat med ham og spurt om jeg skal ordne. Jeg er nemlig en kranglefant og har ikke problemer å bli sorte får. Jeg har forresten også en mann som ukependler og det hadde vært uaktuelt at han bruker sine helger og ferier på andre sine prosjekter. Det er jeg og ungene som lever mesteparten av tiden uten ham, så her prioriteres kone, barn og plenklipping i egen hage. Skulle bare mangle. Anonymkode: 072b8...8b4 Nei han er i grunn ikke konfliktsky. Men når det gjelder familien hans, føler han at han MÅ stille opp. Får veldig dårlig samvittighet om han sier nei. jeg har snakket med han om dette ekstremt mange ganger. Og han ser tegningen selv nå. Det er ikke hver helg, langt i fra. Men i perioder når de skal pusse opp noe, da blir det hver helg i er par mnd. nå er han drittlei, men om et år så blir han svak for de igjen om de spør. Anonymkode: 1b14e...3ee
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei han er i grunn ikke konfliktsky. Men når det gjelder familien hans, føler han at han MÅ stille opp. Får veldig dårlig samvittighet om han sier nei. jeg har snakket med han om dette ekstremt mange ganger. Og han ser tegningen selv nå. Det er ikke hver helg, langt i fra. Men i perioder når de skal pusse opp noe, da blir det hver helg i er par mnd. nå er han drittlei, men om et år så blir han svak for de igjen om de spør. Anonymkode: 1b14e...3ee Får han ikke dårlig samvittighet når han nedprioriterer dere da? Hva tenker han om det? Får han dårlig samvittighet uansett hva han velger å gjøre? Det er ingen som burde ha dårlig samvittighet for å prioritere nærmeste familie (altså sin egen, som han selv har stiftet). Anonymkode: 10da6...99e 1
bullehurk Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 Virker som han er litt konfliktsky, ja. Du må ta en alvorsprat med han, eller "hjelpe" han med å sette foten ned.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Det er så enkelt at det er han selv som har valgt å si ja, og slite seg ut. DU skal ikke synes synd på han. Han har valgt det selv, og han har også valgt å nedprioritere kjernefamilien sin. Anonymkode: ef240...3b6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei han er i grunn ikke konfliktsky. Men når det gjelder familien hans, føler han at han MÅ stille opp. Får veldig dårlig samvittighet om han sier nei. jeg har snakket med han om dette ekstremt mange ganger. Og han ser tegningen selv nå. Det er ikke hver helg, langt i fra. Men i perioder når de skal pusse opp noe, da blir det hver helg i er par mnd. nå er han drittlei, men om et år så blir han svak for de igjen om de spør. Anonymkode: 1b14e...3ee Men familien hans er jo du og ungene? Foreldre og søsken er slektninger - og hører hjemme i annen rekke. Svaret er nok bare at mannen må manne seg opp og si fra. Det er jo ikke som om han nekter sin demente mor et etterlengtet månedlig besøk eller noe - han sier nei til fullstendig unødvendig luksus. Anonymkode: 335a3...e59
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men familien hans er jo du og ungene? Foreldre og søsken er slektninger - og hører hjemme i annen rekke. Svaret er nok bare at mannen må manne seg opp og si fra. Det er jo ikke som om han nekter sin demente mor et etterlengtet månedlig besøk eller noe - han sier nei til fullstendig unødvendig luksus. Anonymkode: 335a3...e59 Jepp. Når de forteller at de har lyst på ny platting og har lite penger, så sier de det på en slik måte at han svarer; ja jeg kan få gjort det neste uke. For det er det de venter på. har gjort han klar over det utallige ganger. Da svigers bynte å snakke om at de skulle hatt byttet ut alle vinduene på huset, men dyrt å leie folk, satt jeg blikket i mannen min, og han skjønte hva jeg tenkte.. han sa ingenting, og svigers måtte leie seg håndverkere. han vil gjerne være supermann og stille opp og glede de. Men ender opp med å bli sint på seg selv, når han føler seg så overarbeidet og utnyttet. For de tenker jo bare; han kan dette, det er jobben hans, det er fort gjort osv. Det er ikke fort gjort, det krever TID og ENERGI, og han må gjøre dette på sin fritid, borte fra SINE. han har pusset opp hele huset til svigers. Det er vel knapt ei flis han ikke har vært involvert i Anonymkode: 1b14e...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå