Gå til innhold

Synes venninnene mine med små barn er... usympatiske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ufint av dem. Ingen tvil om det. Men.. slike samtaler funker ikke med barn rundt. Da er man for distrahert. Samtaler av den sorten gjøres ofte når barnet sover. 

Barnløse venner er vanskelig etter man har fått barn. De har et helt annet tidsperspektiv, en helt annen ro, overskudd. Kanskje blir det missunnelse til tiden du har til venner, shopping, ro og egenpleie? 

Anonymkode: 28fc6...a7a

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ufint av dem. Ingen tvil om det. Men.. slike samtaler funker ikke med barn rundt. Da er man for distrahert. Samtaler av den sorten gjøres ofte når barnet sover. 

Barnløse venner er vanskelig etter man har fått barn. De har et helt annet tidsperspektiv, en helt annen ro, overskudd. Kanskje blir det missunnelse til tiden du har til venner, shopping, ro og egenpleie? 

Kan jo hende noen av dem er misunnelige, men det er ikke den følelsen jeg får. Får ikke noen følelse av fiendtlighet i det hele tatt, mer bare en følelse av å ikke være viktig lenger da. Jeg synes jo uansett at misunnelse er en dårlig unnskyldning til å være så pass kjip... 😕 Er misunnelig ofte jeg, men tilstreber jo å være litt medfølende hvis noe dumt skjer.

Anonymkode: d86e6...d27

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg funker ikke med barna mine rundt meg, når de er så små. Har alltid de i oppmerksomheten på sidelinjen og får faktisk bare med meg bruddstykker av samtaler og klarer ikke å holde tråden i en samtale. Jeg svarer nok litt i hytt og vær  Usympatisk kanskje, men jeg foretrekker derfor å treffe venner, særlig de uten barn, alene hvis ikke har jeg ikke sjangs til å være med i samtale fullt ut eller respondere korrekt. 

Eksempelet ditt er selvsagt usympatisk. Men tenk litt på det som å være med noen som er super altoppslukende forelsket, slile som ikke der eller ender noe annet enn hversndre. man er i en rus med barna sine som gjør en ganske utilregnelig. Den rusen har man leeeenge til barna sine. 

Anonymkode: eea2e...527

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg funker ikke med barna mine rundt meg, når de er så små. Har alltid de i oppmerksomheten på sidelinjen og får faktisk bare med meg bruddstykker av samtaler og klarer ikke å holde tråden i en samtale. Jeg svarer nok litt i hytt og vær  Usympatisk kanskje, men jeg foretrekker derfor å treffe venner, særlig de uten barn, alene hvis ikke har jeg ikke sjangs til å være med i samtale fullt ut eller respondere korrekt. 

Eksempelet ditt er selvsagt usympatisk. Men tenk litt på det som å være med noen som er super altoppslukende forelsket, slile som ikke der eller ender noe annet enn hversndre. man er i en rus med barna sine som gjør en ganske utilregnelig. Den rusen har man leeeenge til barna sine. 

Anonymkode: eea2e...527

Ja, jo, jeg forstår jo det. Gir vel mening. Er enig med deg i at det kan være en lur idé å la mannen eller andre ta vare på barna mens man møter venninner av og til. Det var en annen ting jeg glemte å få med i hovedposten; hvor mange som ALLTID og uten unntak tar med seg barna sine. Og de sier aldri ifra på forhånd sånn at man får forberedt seg litt. Det er liksom en selvfølge at man alltid skal møte hele familien.

• Liker 8
Gjest loveli
Skrevet

Dessverre er det mange som blir grusomt dårlige venninner når de blir mødre. Flere av mine venninner ble også sånn, helt sinnsykt at det liksom er greit.

Det er kjipt, men hva skal man gjøre... Tør du å ta det opp med henne? Si hva du mener om situasjonen? Hør hva hun tenker om samme situasjon.

Skrevet

Kan det være mulig at hun blei litt utilpass og ikke helt visste hvordan hun skulle reagere på det du fortalte? Og dermed brukte barnet som en "unnskyldning" til å slippe å reagere??? 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, skjønner godt at du ble irritert, for det var virkelig usympatisk av din venninne. Har opplevd lignende selv, men de fleste vennene mine som har fått barn er heldigvis oppegående og har aldri oppført seg slik. Så det er ikke alle som blir så ufyselig!

Anonymkode: 32f58...966

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, B87C skrev:

Kan det være mulig at hun blei litt utilpass og ikke helt visste hvordan hun skulle reagere på det du fortalte? Og dermed brukte barnet som en "unnskyldning" til å slippe å reagere??? 

Ja, det slo meg også. Og jeg er jo ikke synsk eller tankeleser, men jeg vil påstå at det med 98% sikkerhet ikke var det som skjedde. Hun virket bare helt utrolig taktløs og distrahert, oppslukt i barnet. Etter at hun hadde lekt med ungen så hun liksom litt spøkefullt på meg, sånn at jeg følte meg "presset" til å si "åh, så søt" eller "ja, det der syntes han var gøy, ja", noe jeg sa. Så fortsatte hun å si noe om hvordan han sov/gikk på do/spiste/sett inn noe lignende.

Det skal sier at denne venninna er litt... ja, hun er ikke den beste sånn sosialt, og har aldri vært det. Men jeg synes andre jeg kjenner som er mye bedre på sosiale antenner og situasjoner oppfører seg likedan etter at de ble mødre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig det var merkelig av deg å ta opp en så voldsom ting i en sånn setting, er det noe du vanligvis gjør? Tenker at en setting hvor du er ute i byen med en venninne hvor hun har med seg en to åring er et unaturlig sted å snakke om så dype og alvorlige ting.  Jeg hadde personlig blitt ganske ukomfortabel, spesielt dersom barnet mitt var med. Å snakke om noe sånt krever at man kan ha fokus på den man snakker med. I tillegg får barn med seg sinnstemninger og forstår mye mer enn hva man skulle tro, så tenker man bør snakke om sånn uten barn tilstede. 

Anonymkode: 40da3...574

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes personlig det var merkelig av deg å ta opp en så voldsom ting i en sånn setting, er det noe du vanligvis gjør? Tenker at en setting hvor du er ute i byen med en venninne hvor hun har med seg en to åring er et unaturlig sted å snakke om så dype og alvorlige ting.  Jeg hadde personlig blitt ganske ukomfortabel, spesielt dersom barnet mitt var med. Å snakke om noe sånt krever at man kan ha fokus på den man snakker med. I tillegg får barn med seg sinnstemninger og forstår mye mer enn hva man skulle tro, så tenker man bør snakke om sånn uten barn tilstede. 

Anonymkode: 40da3...574

Seriøst? Tror du overvurderer barns evne til å tilpasse seg og riste ting av seg. Skulle de reagere på noe, er det vel bare å ta en liten prat med dem etterpå og lære dem noe på en barnevennlig måte. "Mamma sin venn var litt lei seg i dag, men det går bra nå", for eks. Jeg for min del er sterk motstander av den "barn er Mingvaser som ikke tåler noe"-mentaliteten, og tror virkelig at den ikke er sunn. 

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Tror du overvurderer

*mente selvfølgelig undervurderer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det slo meg også. Og jeg er jo ikke synsk eller tankeleser, men jeg vil påstå at det med 98% sikkerhet ikke var det som skjedde. Hun virket bare helt utrolig taktløs og distrahert, oppslukt i barnet. Etter at hun hadde lekt med ungen så hun liksom litt spøkefullt på meg, sånn at jeg følte meg "presset" til å si "åh, så søt" eller "ja, det der syntes han var gøy, ja", noe jeg sa. Så fortsatte hun å si noe om hvordan han sov/gikk på do/spiste/sett inn noe lignende.

Det skal sier at denne venninna er litt... ja, hun er ikke den beste sånn sosialt, og har aldri vært det. Men jeg synes andre jeg kjenner som er mye bedre på sosiale antenner og situasjoner oppfører seg likedan etter at de ble mødre. 

Høres ut som om bare spurte deg hvordan det går med deg for syns skyld, for så å fortsette å prate om seg selv og barnet. Mange er dessverre slik, de er ikke egentlig interessert i andre, kun i å få snakke om seg selv. Og den tendensen blir nok forsterket når de får barn

Anonymkode: 32f58...966

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende. En av mine beste venner ble faktisk ei usympatisk ræv da hun ble mamma. Det var det vennskapet, liksom. Takk og farvel. Finnes heldigvis noen som fortsetter å være normale. 

Anonymkode: 9f819...d66

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses for et innlegg. Hvordan tenker du barnløse skal omgås venner med barn da? Jeg har ikke barn, kommer ikke til å få det heller da jeg ikke kan. Jeg vil likevel ikke si at jeg er vanskelig, ikke har jeg videre mye tid til egenpleie og shopping heller (for å være barnløs når man er 40 er jo helt likt som man er 20 tenker du?)

Samtaler når barnet sover sier du, ja det er ikke så lett når man bare får sett enkelte venninner med barna deres. Jeg har en venninne som jeg har møtt en gang på tre år uten unger, ellers har hun med barn eller vi er hjemme hos henne med barn. Når skal man ta samtaler da? Faktisk har jeg vært mer med mannen hennes disse årene, siden det er han som kommer i ulike sammenkomster mens hun er hjemme. 

Anonymkode: 5b467...d8f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

av og til skulle man tro at vi barnløse har et hav av tid til egenpleie😏for vi har jo ikke familie, venner, kollegaer, arbeid å forholde oss til? stort sett jeg som får ukurante vakter på jobb; har jo ikke noe liv🤷‍♀️vi blir slitne vi og. og jeg har valgt vekk barn (blant annet)fordi jeg ikke har noe overskudd til det. har helseproblemer. men reagerer på samme som ts; null intetesse for mitt liv når jeg en sjelden gang treffer veninner(alle har barn). har prøvd å ringe hun ene i ca to år uten å få svar eller noe tilbakemld. altså jeg har ringt ca tre-fire ganger årlig. ikke sånn plagsom 5 ganger i uken som jeg selv ikke er komfortabel med. til og med gjennom alvorlig sykdom har hun ikke vist noe livstegn, så hvis hun tar kontakt tror jeg ikke jeg ønsker å være hennes venn lenger. har mine grenser og sårbarhet, til tross for ingen barn.

Anonymkode: e1bfb...202

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

av og til skulle man tro at vi barnløse har et hav av tid til egenpleie😏for vi har jo ikke familie, venner, kollegaer, arbeid å forholde oss til? stort sett jeg som får ukurante vakter på jobb; har jo ikke noe liv🤷‍♀️vi blir slitne vi og. og jeg har valgt vekk barn (blant annet)fordi jeg ikke har noe overskudd til det. har helseproblemer. men reagerer på samme som ts; null intetesse for mitt liv når jeg en sjelden gang treffer veninner(alle har barn). har prøvd å ringe hun ene i ca to år uten å få svar eller noe tilbakemld. altså jeg har ringt ca tre-fire ganger årlig. ikke sånn plagsom 5 ganger i uken som jeg selv ikke er komfortabel med. til og med gjennom alvorlig sykdom har hun ikke vist noe livstegn, så hvis hun tar kontakt tror jeg ikke jeg ønsker å være hennes venn lenger. har mine grenser og sårbarhet, til tross for ingen barn.

Det skjønner jeg virkelig. Har det på akkurat samme måte som deg... Vi må ha grenser.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg virkelig. Har det på akkurat samme måte som deg... Vi må ha grenser.

ja. jeg ble rasende da min mor fortalte meg at hun hadde treft denne veninnen min, der hun hadde sagt at JEG var så mye opptatt, men at hun håpte at jeg fikk tid å treffes snar🤷‍♀️whaaaat? uffameg.

heldigvis er ikke alle sånn. jeg har en supergod veninne som treffer med både med og uten barn. og når vi er sammen med barna legger hun fint opp til fellesaktiviteter. feks tar vi alle med mat, går på tur og har piknik. jeg er så barnslig at jeg er med på barne kino og hehe. og en eller to ganger i året tar vi oss

en weekend tur uten barna. synes hun er helt super og ser for meg at vennskapet består gjennom tykt og tynt. i motsetning til hun andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og livredd for å bli en dårlig venninne. Har selv ventet lenge med å få barn, og merker at mange går inn i den «boblen». Har en venninne så virkelig har fått det til, men vet hun er veldig bevisst på det, så jeg skal prøve det samme. 

Personlig er jeg ukomfortabel med å snakke om dype ting på cafe eller liknende (som jeg fikk inntrykk av at dere var på). Så mulig hun ikke mente å være frekk, men bare ble ukomfortabel. Men når det er saft, så skjønner jeg godt hva du mener!

Anonymkode: 955be...1af

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...