Gjest gj Skrevet 28. juni 2005 #1 Skrevet 28. juni 2005 Jeg jobber i et firma fra juli 2004, og er ansatt på timelønn. Jobber heltid og har kontrakt som løper ut i august, men skal få nytt. Jeg var syk forige måned og tok ut egenmeldning, men nå får jeg vite at jeg ikke for betaling for de 3 dagene siden jeg jobber for timelønn. Er det noen som vet om det er vanlig eller ?
Dagoberta Skrevet 28. juni 2005 #2 Skrevet 28. juni 2005 Ja, det er vanlig at man ikke får penger når man egenmelder, vel? :klø:
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #3 Skrevet 28. juni 2005 Ja' date=' det er vanlig at man ikke får penger når man egenmelder, vel? :klø:[/quote'] man får da sykepenger hvis man leverer egenmelding. Det skal du ha selv om du går på timer.
Dagoberta Skrevet 28. juni 2005 #4 Skrevet 28. juni 2005 Tror det varierer litt fra bedrift til bedrift. Enkelte bedrifter har griske sjefer og få fagorganiserte, og følger ikke tariff eller sånne regler som betaling ved egenmelding, etter hvordan jeg har skjønt det. Jeg har jobbet steder hvor man ikke fikk betalt for egenmeldigsdager, kun for dager man hadde sykemelding fra lege.
Gjest gj Skrevet 28. juni 2005 #5 Skrevet 28. juni 2005 Men jeg vet at de som er fast ansatte får lønn for de dagene de tar egenmeldning. Derfor virker det rart at jeg ikke får det, bære på grunn at jeg er ansatt på timelønn. I min arbeidskontrakt står ingenting om det. Men i personalhåndbåk står det: " Egenmeldning kan ikke nyttes før arbeidstakeren har vært ansatt hos arbeidsgiveren i 2 måneder. egenmeldning kan nyttes for inntil 3 kalenderdager om gangen.... osv. ". Jeg er vel arbeidstaker selv om jeg jobber for timelønn.
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #6 Skrevet 28. juni 2005 Trodde vi her snakket om arbeidsmiljøloven og ikke tariffavtalen jeg, mulig jeg tar feil. Alle bedrifter må jo følge arbeidsmiljøloven samme hvor griske sjefene er. 1
Dagoberta Skrevet 28. juni 2005 #7 Skrevet 28. juni 2005 Trodde vi her snakket om arbeidsmiljøloven og ikke tariffavtalen jeg, mulig jeg tar feil. Alle bedrifter må jo følge arbeidsmiljøloven samme hvor griske sjefene er. Mulig du har rett, også . Må innrømme at dette er noe jeg har lite greie på - jeg vet bare at på et par arbeidsplasser jeg har jobbet på, gikk de ansatte glipp av mange sånne goder som f.eks. lønn under egenmelding p.g.a at omtrent ingen giddet å organisere seg. gj, tror du må spørre på arbeidsplassen din om hvorfor de fast ansatte behandles annerledes, det høres jo rart ut.
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #8 Skrevet 28. juni 2005 Folketrygdelovens bestemmelser: § 8-23. Egenmelding Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27.
Gjest gj Skrevet 28. juni 2005 #9 Skrevet 28. juni 2005 Takk for svar dere to :-) . Her er det snakk om en stor bedrift med mange ansatte, så pengene har de, det er jeg sikkert på. Det føles ubehaglig å klage. Da jeg snakket med min skyftleder i dag sa han bære at jeg ikke får lønn for de dagene og for 17. mai, fordi jeg er ansatt på timelønn. Husker at jeg leste at det er lovfestet rett til lønn for 1. og 17. mai. Nå er jeg forvilet og vet ikke hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan snakke med ?
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #10 Skrevet 28. juni 2005 Er du fagorganisert? Hvis ikke ville jeg kontaktet arbeidstilsynet, ville vel kanskje gitt sjefen min en sjanse til. Ta med utsnittet fra loven og vis han det. Si fra at hvis ikke det blir orden på dette tar du saken vider.
Gjest Gjesten Skrevet 28. juni 2005 #12 Skrevet 28. juni 2005 Du har krav på lønn for dager med levert egenmelding, selv om du har timebetalt.
Arwen Skrevet 29. juni 2005 #13 Skrevet 29. juni 2005 Du har krav på lønn for dager med levert egenmelding, selv om du har timebetalt. Vi har vel allerede funnet ut av det
Gjest Snakk med sjef... Skrevet 29. juni 2005 #14 Skrevet 29. juni 2005 Takk for svar dere to :-) . Her er det snakk om en stor bedrift med mange ansatte, så pengene har de, det er jeg sikkert på. Det føles ubehaglig å klage. Da jeg snakket med min skyftleder i dag sa han bære at jeg ikke får lønn for de dagene og for 17. mai, fordi jeg er ansatt på timelønn. Husker at jeg leste at det er lovfestet rett til lønn for 1. og 17. mai. Nå er jeg forvilet og vet ikke hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan snakke med ? Snakk med sjefen til skiftlederen din! Eventuelt lønningskontoret. Du skal ha betalt for de timene du skulle ha jobbet i følge vaktskjema. Jeg vet ikke helt hva du sikter til med 17. mai og 1. mai; hvis du jobber, skal du ihvertfall ha dobbelt lønn (rød dag). Er du syk og står oppsatt på vaktliste, får du ikke doble sykepenger, men vanlige sykepenger for disse dagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå