Gå til innhold

Forkjøla i mai, fortsatt anta at det er korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mars ble vi fortalt at hvis man ble syk, så skulle man anta at det var korona. Gjelder det samme i dag, i mai? Er det mange vanlige forkjølelsesvirus i omløp også nå? 

Jeg er snufsete, svimmel, slapp i kroppen og ubehag i halsen. Skal testes i morgen. Lurer bare på om det er mange som er «vanlig» forkjøla med halsvondt og sånt nå? 

Anonymkode: b5cb1...4b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde vente med å foreta deg noe, før du får svar på testen i alle fall.

Men det hender jo at folk blir forkjølet i vår/sommer månedene også. Jeg var feks forkjølet i litt over 2uker i fjor fra slutten av juni til midten av juli, uten at det ble funnet noe alvorligere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. All forkjølelse skal ses på som korona. Derfor skal ALLE forkjøla, såre halser, hoste og nysing holdes hjemme. Og alle med disse symptomene skal testes. Dette gjelder ut året og mulig lengre og.

Anonymkode: a3d02...f5a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. All forkjølelse skal ses på som korona. Derfor skal ALLE forkjøla, såre halser, hoste og nysing holdes hjemme. Og alle med disse symptomene skal testes. Dette gjelder ut året og mulig lengre og.

Anonymkode: a3d02...f5a

Nei, det kan ikke stemme 😳

Man får ikke testet seg, uten man er meget dårlig .. de tester nesten bare folk som allerede er innlagt. 
Med så lave smittetall, er det umulig at en slik påstand kan holde mål! 

Anonymkode: 288d0...72a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke testet seg, uten man er meget dårlig .. de tester nesten bare folk som allerede er innlagt. 

Jeg, TS, skal testes i morgen, jeg er på ingen måte meget dårlig. Bare «vanlig» dårlig som jeg blir ved sesongforkjølelser...

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg, TS, skal testes i morgen, jeg er på ingen måte meget dårlig. Bare «vanlig» dårlig som jeg blir ved sesongforkjølelser...

Du får vente til i morgen da, og til du får svar på testinga. Jeg har pollen-allergi. Jeg kjenner de samme symptomene som deg, bare ikke svimmel

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du vært dårlig ? Ut i fra hva jeg har lest på FHI så er det fortsatt prioritering av hvem som kan testes og «vanlige» syke (kategori 6 og 7 med lette symptomer) kan se an et par dager først 🤔

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testkriterier/

Anonymkode: cd99f...f06

Vært dårlig i 3 dager, så da faller jeg jo inn under kategoriene du nevner. Også med tanke på yrke. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Millimani skrev:

Du får vente til i morgen da, og til du får svar på testinga. Jeg har pollen-allergi. Jeg kjenner de samme symptomene som deg, bare ikke svimmel

Jeg har pollenallergi jeg også, men dette er noe annet. Føler meg syk. Blir mer og mer forkjøla fra time til time... tung i hodet og slapp i kroppen. Jeg var i toppform senest lørdag (ny pers på trening osv..). Dette kom som kastet på meg.. 

Får uansett svar i løpet av to dager. Var egentlig bare nysgjerrig på om det gikk mye vanlig forkjølelse nå ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i huleste klarer folk å bli smitta av luftveisinfeksjoner nå? Det er jammen en bragd å få til.

Anonymkode: 04343...0c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i huleste klarer folk å bli smitta av luftveisinfeksjoner nå? Det er jammen en bragd å få til.

Anonymkode: 04343...0c0

En bragd? Jeg jobber i en stor barnehage, så er jo tett på småfolk da.. Utenom det, så er jeg bare hjemme.. Holder avstand, er bare sammen med et par utvalgte familiemedlemmer (ingen venner), følger alle retningslinjer, vasker og spriter henda hele tiden.. Jeg aner ikke hvor jeg har blitt smittet. Kjenner ingen som er syke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i Bergen er det lavterskel for testing nå, man må ha vært syk i 2 dager med sår hals/snørrete og hoste, kanskje litt feber. 

Anonymkode: 346f0...da4

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det var sånn for noen uker siden, men nå som testkapasiteten er mye høyere og antall syke mye lavere anbefaler de at alle med symptomer tester seg.

Anonymkode: 5fc6d...a50

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har pollenallergi jeg også, men dette er noe annet. Føler meg syk. Blir mer og mer forkjøla fra time til time... tung i hodet og slapp i kroppen. Jeg var i toppform senest lørdag (ny pers på trening osv..). Dette kom som kastet på meg.. 

Får uansett svar i løpet av to dager. Var egentlig bare nysgjerrig på om det gikk mye vanlig forkjølelse nå ☺️

Det kommer ganske enkelt an på hvor i landet man bor, hvor flinke man er til å kle seg godt nok..., for mye i "kald luft",  holde seg unna andre med forkjølelse eller symptomer på det, oppholder seg i mye gjennomtrekk... Forkjølelse går sjelden over hele landet samtidig, - i den forstand mener jeg at det alltid er umulig å svare på det spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaler at alle med symptomer å tester seg. Jeg hadde litt vondt i halsen, men ingen andre symptomer. Jeg ble testet for to uker siden. Alle med symptomer får testet seg her, men ingen har fått positivt svar siden mars. Altså tror jeg det som er av sykdom, er normal forkjølelse eller noe annet. Vi må likevel holde oss hjemme til vi får svar. 

Men jeg synes det er en bragd at jeg fikk vondt i halsen, for jeg har hjemmekontor og er nesten aldri utenfor eiendommen vår. Ungene går på skole og mannen på jobb, men de fikk ingen symptomer. Det er sikkert likevel fra dem jeg fikk dette. Men testen var negativ og det gikk fort over, så lite å tenke på nå. 

Anonymkode: 2a7f2...a72

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Millimani skrev:

Det kommer ganske enkelt an på hvor i landet man bor, hvor flinke man er til å kle seg godt nok..., for mye i "kald luft",  holde seg unna andre med forkjølelse eller symptomer på det, oppholder seg i mye gjennomtrekk... Forkjølelse går sjelden over hele landet samtidig, - i den forstand mener jeg at det alltid er umulig å svare på det spørsmålet.

Klær og kald luft har da ingenting med virus eller bakteriesmitte å gjøre... 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigers ble testet pga hoste og forkjølelse, men testen var negativ. Så det må ikke være korona nei.

Anonymkode: a4f25...585

Gjest Warrior
Skrevet

Det er veldig lite forkjølelse nå, og influensaen er nesten utrydda for denne gang. Så ja du må gå ut i fra at det er korona til du får teste deg.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ikke alle testes nå da? Har jo vært snakk om flere uker nå! 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Warrior skrev:

Det er veldig lite forkjølelse nå, og influensaen er nesten utrydda for denne gang. Så ja du må gå ut i fra at det er korona til du får teste deg.

Skulle ikke alle testes nå da? Har jo vært snakk om flere uker nå! 

Det er veldig avhengig av hvor man bor. Ikke alle kommuner som gjør det bare fordi helseministeren har gått ut og sagt at alle skal testes.

Anonymkode: 5dd4c...cda

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Klær og kald luft har da ingenting med virus eller bakteriesmitte å gjøre... 😅

Man kan faktisk bli forkjøla hvis man er ute med for lite klær på, og begynner å fryse som følge av det, så jo det kan absolutt ha en virkning på å bli forkjøla.

• Opprett ny...