Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber nå kun dagtid og tjener ganske godt til å være sykepleier. Men problemet er at etter fem år i samme jobb kjeder jeg livet av meg. Ledelsen hos oss legger ikke til rette for videreutdanning, kurs, nye arbeidsoppgaver osv. Vi har mistet en del oppgaver og det er lite å gjøre på jobb i forhold til antall ansatte. 

Jeg har derfor lyst til å begynne på sengepost igjen og få mer å gjøre. I tillegg har jeg fått tilbud om å ta master med full lønn om jeg takker ja til stilling på denne posten. Men dette betyr tredelt turnus. Jeg har jobbet i turnus før jeg fikk barn og nå har jeg tre små under 5 år. 

Er så i tvil om hva jeg vil gjøre. Tilbake i turnus og tjene dårligere(går ned ca 100 000 i året) men få mulighet til master og spennende arbeidsoppgaver.  Eller bli der jeg er nå å mer eller mindre råtne opp innvendig uten å slite noe særlig og tjene godt på lite innsats. 

Anonymkode: 48d6f...c84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber nå kun dagtid og tjener ganske godt til å være sykepleier. Men problemet er at etter fem år i samme jobb kjeder jeg livet av meg. Ledelsen hos oss legger ikke til rette for videreutdanning, kurs, nye arbeidsoppgaver osv. Vi har mistet en del oppgaver og det er lite å gjøre på jobb i forhold til antall ansatte. 

Jeg har derfor lyst til å begynne på sengepost igjen og få mer å gjøre. I tillegg har jeg fått tilbud om å ta master med full lønn om jeg takker ja til stilling på denne posten. Men dette betyr tredelt turnus. Jeg har jobbet i turnus før jeg fikk barn og nå har jeg tre små under 5 år. 

Er så i tvil om hva jeg vil gjøre. Tilbake i turnus og tjene dårligere(går ned ca 100 000 i året) men få mulighet til master og spennende arbeidsoppgaver.  Eller bli der jeg er nå å mer eller mindre råtne opp innvendig uten å slite noe særlig og tjene godt på lite innsats. 

Jeg har også tre barn, større enn dine og kunne aldri i livet tenkt meg tilbake til turnus og ihvertfall ikke 100 000kr mindre i lønn. 

Anonymkode: 00821...d0b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i alle fall ventet til ungene blir eldre! 
Hva med å søke på andre jobber?

Anonymkode: e7ece...60e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet dagtid i alle år, men turnus siste 3 år. Nettopp fått jobb på kun dagtid igjen, og kunne aldri gått tilbake til turnus, selv om jeg taper nesten 100.000 på et år!! Det jeg får igjen med familien og fri samtidig som dem, samt ordentlige rutiner, er verdt 1 mill for meg!! Studier klarer jeg like fint; instedet for kveldsjobbing, tar jeg noen timer på kontoret (hjemmestudier). 

Anonymkode: 70c7f...049

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri hatt dagjobb igjen. Jobber tredelt turnus og har masse fri. Mannen gjør det samme. 

Anonymkode: dd26b...3d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til barna ble større. 3 stk under 5 år, turnus og master? Høres ut som det blir veldig mye. 

Anonymkode: f3026...6cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tre barn, større enn dine og kunne aldri i livet tenkt meg tilbake til turnus og ihvertfall ikke 100 000kr mindre i lønn. 

Anonymkode: 00821...d0b

Men jeg kjeder meg så voldsomt på jobb. Er egentlig ingen dagjobber jeg har sett som fenger interessen min. Føler sykepleieren i meg sakte men sikkert dør av robotoppgaver dag inn og dag ut. Savner litt av det uforutsigbare og akutte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i alle fall ventet til ungene blir eldre! 
Hva med å søke på andre jobber?

Anonymkode: e7ece...60e

Er ikke så mange spennende dagjobber egentlig. Da vil jeg uansett gå ned i lønn. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet dagtid i alle år, men turnus siste 3 år. Nettopp fått jobb på kun dagtid igjen, og kunne aldri gått tilbake til turnus, selv om jeg taper nesten 100.000 på et år!! Det jeg får igjen med familien og fri samtidig som dem, samt ordentlige rutiner, er verdt 1 mill for meg!! Studier klarer jeg like fint; instedet for kveldsjobbing, tar jeg noen timer på kontoret (hjemmestudier). 

Anonymkode: 70c7f...049

Føler ikke jeg har så mye tid med familien egentlig. Drar kl 7.15 hver dag og hjemme kl 16.30. De er alle tre i seng før kl 19. Har jo helgene sammen da. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ventet til barna ble større. 3 stk under 5 år, turnus og master? Høres ut som det blir veldig mye. 

Anonymkode: f3026...6cb

Men nå har jeg god tid mens de er små og ikke krever mye på kveld. Har et større barn fra før på 18 år og synes det var mer travelt når med lekser, fritidsaktiviteter osv. Tenker at det er lettere å få gjennomført master mens de legger seg kl 19. Har bare så mye overskudd for tiden at jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på 😅 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Behold lønnen din og ta masteren som de skulle ha betalt for på egenhånd :)

Anonymkode: 6e2cd...35a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behold lønnen din og ta masteren som de skulle ha betalt for på egenhånd :)

Ja det er en mulighet å få permisjon uten lønn for å ta master på egenhånd deltid 4 år. Men må komme meg videre etter det uansett. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Jeg hadde for noen år siden en litt kjedelig dagjobb innen helse. Kjente på det samme som deg, at jeg døde litt innvendig og jeg ikke fikk nok faglige utfordringer. I tillegg følte jeg meg veldig tatt for gitt, mye kaos og dårlig ledelse.

Jeg gikk tilbake til sykepleien. Begynte først i vanlig turnus, men kun 60%. Men det ble for mye og jeg ble etterhvert sykemeldt (har endel fysiske helsemessige utfordringer). Så fikk jeg tilbud om en nattevaktstilling på samme sted, og det er mye bedre. Jeg tjener mer enn jeg noensinne har gjort og har en god del fri, har fort en eller to uker fri på turnus. Jeg har og to små barn, så friheten er viktig for meg. Men jeg må si det helt klart: hadde aldri gått tilbake til vanlig turnus igjen, og jeg har angret endel på at jeg sa opp dagjobben. Så hadde jeg ikke fått nattestillingen så hadde måttet omskolere meg asap.

Men det er vanskelig, for det å føle at du ikke får brukt deg skikkelig, det tærer også på.. Hva med å redusere dagstillingen en periode og ta litt vakter som sykepleier i tillegg? Mulig du får tilfredsstilt deg selv litt mer på den måten, og du får prøvd deg selv litt igjen.

Jeg selv har tenkt å videreutdanne meg til lærer, på sikt, da jeg tror jeg vil få i pose og sekk da, med dagjobb og utfordringer som passer meg bedre. 

Anonymkode: 9188b...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er en mulighet å få permisjon uten lønn for å ta master på egenhånd deltid 4 år. Men må komme meg videre etter det uansett. 

Ts

Da ha barna dine blitt så store at turnus blir litt lettere hvis du bestemmer deg for det etter de 4 årene :) det er lettere å kombinere master med en jobb som er "kjedelig" tenker jeg da 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet turnus i 5 år. Utrolig slitsomt! Nå jobber jeg kun natt. Men jeg trives med det og klarer fint å snu døgnet. Jobber ca 3 vakter i uken. Og så har jeg fri alt fra 2-6 dager. Det er deilig! Noe annet enn tredelt turnus. Kunne nattarbeid vært noe? Kanskje du likevel vil få dekket utdanning? 

Uansett, med små barn så kan jeg ikke forstå at noen orker turnus. Hva med å, hvis det er mulig, jobbe rundt 80% hos nåværende arbeidsgiver også jobber hver 3 helg på sengepost? Da kan du også se om det fungerer på helg, og gjør det ikke det så er ikke turnus passende. Jeg ville ikke sagt opp jobben du har nå, men søkt permisjon hvis mulig. 

Anonymkode: 0be6e...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg litt igjen. Jeg hadde for noen år siden en litt kjedelig dagjobb innen helse. Kjente på det samme som deg, at jeg døde litt innvendig og jeg ikke fikk nok faglige utfordringer. I tillegg følte jeg meg veldig tatt for gitt, mye kaos og dårlig ledelse.

Jeg gikk tilbake til sykepleien. Begynte først i vanlig turnus, men kun 60%. Men det ble for mye og jeg ble etterhvert sykemeldt (har endel fysiske helsemessige utfordringer). Så fikk jeg tilbud om en nattevaktstilling på samme sted, og det er mye bedre. Jeg tjener mer enn jeg noensinne har gjort og har en god del fri, har fort en eller to uker fri på turnus. Jeg har og to små barn, så friheten er viktig for meg. Men jeg må si det helt klart: hadde aldri gått tilbake til vanlig turnus igjen, og jeg har angret endel på at jeg sa opp dagjobben. Så hadde jeg ikke fått nattestillingen så hadde måttet omskolere meg asap.

Men det er vanskelig, for det å føle at du ikke får brukt deg skikkelig, det tærer også på.. Hva med å redusere dagstillingen en periode og ta litt vakter som sykepleier i tillegg? Mulig du får tilfredsstilt deg selv litt mer på den måten, og du får prøvd deg selv litt igjen.

Jeg selv har tenkt å videreutdanne meg til lærer, på sikt, da jeg tror jeg vil få i pose og sekk da, med dagjobb og utfordringer som passer meg bedre. 

Anonymkode: 9188b...9b5

Jeg jobber som sykepleier i dagstillingen 🙈men på en poliklinikk så har pasientkontakt hver dag. Men oppgavene er så lite givende da alt handler om drift og ledelsen er ikke opptatt av videreutdanning eller at vi skal utvikle oss. Vi er bare små maur som skal produsere raskest mulig for bedriften og tallene er viktigere enn alt annet. Vi lokkes til å bli pga god lønn. Men flere faller fra da jobben i seg selv er så kjedelig og ledelsen på alle nivåer er tragisk. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier i dagstillingen 🙈men på en poliklinikk så har pasientkontakt hver dag. Men oppgavene er så lite givende da alt handler om drift og ledelsen er ikke opptatt av videreutdanning eller at vi skal utvikle oss. Vi er bare små maur som skal produsere raskest mulig for bedriften og tallene er viktigere enn alt annet. Vi lokkes til å bli pga god lønn. Men flere faller fra da jobben i seg selv er så kjedelig og ledelsen på alle nivåer er tragisk. 

Ts

Vell det er akkurat slik det er og mye verre på sengepost med 3delt turnus. Jeg jobber 2delt turnus på sykehjem og ja det er kjedelig til tider, men ville aldri i livet byttet det mot en mer uforitsigbar hverdag med nattevakter og mer stress. Jeg tar heller videreutdanning der jeg er for å "utvikle" meg. Så nei finner ingen ingen gode argumenter for å jobbe turnus på sengepost, med mindre du er et supermenneske som kun trenger 5 timer søvn om natta og liker å springe på jobb 24/7.

Anonymkode: d67c1...316

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vell det er akkurat slik det er og mye verre på sengepost med 3delt turnus. Jeg jobber 2delt turnus på sykehjem og ja det er kjedelig til tider, men ville aldri i livet byttet det mot en mer uforitsigbar hverdag med nattevakter og mer stress. Jeg tar heller videreutdanning der jeg er for å "utvikle" meg. Så nei finner ingen ingen gode argumenter for å jobbe turnus på sengepost, med mindre du er et supermenneske som kun trenger 5 timer søvn om natta og liker å springe på jobb 24/7.

Anonymkode: d67c1...316

Men videreutdanningen og påfølgende master er et springbrett videre så planen er ikke å jobbe turnus for alltid men frem til jeg er ferdig og kan søke en annen dagjobb med relevant master. 

Sover stort sett ikke mer enn 5 timer på natta uansett 😅🙈 jeg har jobbet på sengepost før og liker tempoet. Men som sagt det er kun for å få en litt mer varierende hverdag mens jeg videreutdanner meg. Da vil jeg også ha relevant praksis i forhold til vidreutdanningen når jeg er ferdig. 

Ts

Skrevet

Det høres ut som du har bestemt deg for å bytte, og da gjør du det. Ingenting er bedre enn motiverte folk på sengepost, og det er jo bra at du får en masterutdanning. Man tilbringer mye tid på jobb, og da er det best om man ikek føler det er grusomt å gå på jobb hver dag. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe turnus, bl.a. fordi det er krevende å omstille seg mellom kveld, natt og dag.

Det er da også noen fordeler med turnus. Man jobber (som regel?) færre timer i uka, og siden man jobber noe helg og kveld, kan man kanskje være hjemme med barnehagebarn en dag innimellom eller levere seint i barnehagen (eller bare få unna husarbeid og hvile litt en formiddag før jobb). Noen barn får korte og/eller færre barnehagedager fordi en turnusstilling gjør det mulig. Det er best at bare én av foreldrene jobber turnus, og at den andre har en vanlig dagtidsstilling.

Jeg kjenner noen småbarnsforeldre som har rene nattestillinger og stortrives med det. De sover når barna er i skole/barnehage, og kan hente tidligere i barnehage. De kan være med på alle foreldreaktiviteter i barnehagen som er på dagtid (ikke at det er så ofte, men de har uansett alltid mulighet til det). Siden nattevaktene også er lengre, jobber de et par færre vakter i måneden. I tillegg tjener man godt pga. ubekvemstilleggene. Jeg synes det hadde vært mer fristende enn turnus, men det krever jo også at man er typen som klarer å sove ordentlig på dagtid, og man har jo en annen arbeidsdag enn det er på dagtid på samme avdeling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå ned 20% på dagjobben å skaffe deg en 20% stilling på sengepost? Evt personalformidling v sykehuset? 

Anonymkode: 4daa3...4f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...