Gå til innhold

AAP og feriepenger fra arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på om noen vet hva som skal gjøres i situasjonen. 

Jeg får 100% AAP, men opparbeidet meg feriepenger ,10 mnd i fjor så jeg får utbetalt dette i juni av arbeidsgiver. 

Skal det meldes inn til NAV som inntekt? (Det er jo allerede jobbet for..?) og i såfall, hvordan? Kan ikke sette det på meldekortet for den spør bare om antall dager forrige meldeperiode jeg jobbet. 

Holder det at jeg skriver en melding inne på NAV og oppgir hva jeg fikk i feriepenger? 

Prøvde å ringe i dag, det var svimlende to timer ventetid 😩

Veilederen min viste ikke for "han jobber ikke med utbetalinger"

Anonymkode: be386...918

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal bare melde inn timene du jobber når du jobber dem. Feriepengene er utenom dette da dette egentlig er en form for sparing fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: aa06c...f2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt du får utbetalt som er opptjent/tilhører tiden FØR du fikk AAP, skal du ikke melde inn. Dette er feriepenger, utbetaling av feriedager, avspasering osv. 

Du melder inn via meldekortet, som en har nevnt tidligere, det du FAKTISK jobber under tiden på AAP. 

Anonymkode: 7f735...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du sjekke. Min AAP ble stoppet da jeg fikk noe etterbetalt av arbeidsgiver. Du får ikke begge deler. 

Anonymkode: 71dc0...70b

AnonymBruker
Skrevet

NAV bryr seg ikke om feriepengene. Det eneste du må huske på er å gi de beskjed dersom du faktisk skal ta ferie.

Anonymkode: ccfba...343

Skrevet

Feriepenger får du ikke på AAP, så de er noe du må ha tjent opp før AAP. Dermed er dette allerede dine penger, som arbeidsgiver oppbevarer for deg.

NAV skal ikke ha noe innrapportering av dette, dessuten har de papirene på hvor mye du har tjent i forrige jobb og kan se grunnlaget for feriepengene dine uansett. Om de skulle lure på noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du sjekke. Min AAP ble stoppet da jeg fikk noe etterbetalt av arbeidsgiver. Du får ikke begge deler. 

Da var det jo åpenbart noe feil i systemet for deg. Feriepenger er en del av pakken når man jobber, og man har jo lov til å jobbe på aap. Feriepenger er en del av lønna man får fra vanlig arbeidsgiver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jaybird skrev:

Feriepenger får du ikke på AAP, så de er noe du må ha tjent opp før AAP. Dermed er dette allerede dine penger, som arbeidsgiver oppbevarer for deg.

NAV skal ikke ha noe innrapportering av dette, dessuten har de papirene på hvor mye du har tjent i forrige jobb og kan se grunnlaget for feriepengene dine uansett. Om de skulle lure på noe.

Mange har arbeid som en del av tiltaket sitt, for eksempel å jobbe 50% for å kartlegge arbeidsevne. De aller fleste får dermed både lønn og aap, men trekkes time for time i aap ut fra antall timer med arbeid. 

Skrevet
På 26.5.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at arbeidsgiver da har rapportert dette inn som lønn den måneden det ble utbetalt. Det er noe du bør sjekke ut.

Sannsynligvis noe du har gjort allerede, hva fikk du til svar?

Skrevet (endret)

De (fleste) over har helt rett - feriepenger er noe du har tjent opp tidligere, og har ikke noe med AAP å gjøre. AAP er for arbeidsavklaring - det du får utbetalt er erstatning for tapt arbeidsevne, ikke for inntekter du uansett ville hatt (renter, aksjer, investeringer, utleie - det har ikke noe å si for AAP og skal ikke rapporteres inn). Men har du inntekter fra annet enn vanlig lønn, der du faktisk klarer utføre en form for arbeid, skal det rapporteres inn som timer.

Det er heller ikke feriepenger på AAP, så man kan jo tenke at når man får feriepenger og AAP samtidig bør man spare noe til den dag man er ferdig med AAP og ikke får noe, eller lite, feriepenger påfølgende sommer.

Kanskje enklere sagt enn gjort når man får 66% av vanlig inntekt, men det er noe man bør være klar over.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg også får OS, holder det at jeg sender kopi av lønnsutbetalingen av feriepengene og informerer FØR den 20.juni (før OS kommer) om at jeg har mottatt feriepenger fra i fjor? 

Kan legge til vedlegg for søknaden inne på min side, men må det heller sendes pr post eller ringes inn? 

Står i vedtaket at jeg skal gi beskjed når inntekten min endres med mer enn 10%. Det gjør den vel når jeg får feriepenger? Selvom de er opptjent i fjor og således spares av arbeidsgiver? #forvirra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...