Sæbs Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Hei! Jeg lurer på om noen vet når det i praksis blir lov for enslige kvinner å få assistert befruktning? Finner kun denne artikkelen: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/na2Oyx/fra-1-juli-tillates-assistert-befruktning-for-enslige men den ser ut til å ta gleden litt på forskudd? Har ventet på dette lenge og lurer på når jeg kan ta kontakt med fastlege (hvis det er det man må? Noen som vet?). Skjønner det hvis det er mange som ikke mener dette er riktig, men søker her etter praktiske opplysninger, så kan den etiske diskusjonen kanskje få ta plass et annet sted:) 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Hvorfor skal du ta kontakt med fastlege? Dette blir selvfølgelig ikke noe du får dekket av staten. Anonymkode: 304a4...0f8
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2020 Joda det blir det. På lik linje med folk som har ektefelle eller samboer, heterofile som homofile og godt er det. Om du ikke har noe av informasjonen jeg spør etter kan du la være å svare. 10
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ta kontakt med fastlege? Dette blir selvfølgelig ikke noe du får dekket av staten. Anonymkode: 304a4...0f8 Joda det blir det. På lik linje med folk som har ektefelle eller samboer, heterofile som homofile og godt er det. Om du ikke har noe av informasjonen jeg spør etter kan du la være å svare. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 Først må det på plass regler og retningslinjer, så må det hele finansieres (over revidert statsbudsjett for neste år var det sagt tidligere i dag), så må sykehusene sette opp ettopp legg for dette. Forhåpentligvis blir det strenge føringer som f.eks inntektskrav så det ikke blir enda flere folk som må ha hjelp av nav for å leve. Anonymkode: 96261...b51 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Her står det 1. januar. Eg er veldig spent sjølv og skal prøve å leite vidare. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/nederlag-for-krf-stortinget-har-vedtatt-historiske-endringer-i-bioteknologiloven-1.1720485 Anonymkode: 9d4d0...370 1
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må det på plass regler og retningslinjer, så må det hele finansieres (over revidert statsbudsjett for neste år var det sagt tidligere i dag), så må sykehusene sette opp ettopp legg for dette. Forhåpentligvis blir det strenge føringer som f.eks inntektskrav så det ikke blir enda flere folk som må ha hjelp av nav for å leve. Anonymkode: 96261...b51 Takk for informasjonen du valgte å sette i parantes. Forhåpningene dine kan du holde for deg selv. 2
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her står det 1. januar. Eg er veldig spent sjølv og skal prøve å leite vidare. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/nederlag-for-krf-stortinget-har-vedtatt-historiske-endringer-i-bioteknologiloven-1.1720485 Anonymkode: 9d4d0...370 Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, Sæbs skrev: Takk for informasjonen du valgte å sette i parantes. Forhåpningene dine kan du holde for deg selv. Synes du ikke det er en selvfølge at man har økonomi til å ta vare på et barn før man setter det til verden? 13 minutter siden, Sæbs skrev: Joda det blir det. På lik linje med folk som har ektefelle eller samboer, heterofile som homofile og godt er det. Om du ikke har noe av informasjonen jeg spør etter kan du la være å svare. Helt utrolig. Greit at de åpner for assistert befruktning, men det får da for pokker bli betalt fra, egen lomme. Anonymkode: 304a4...0f8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 Har du kilder på at dette vil bli dekket av det offentlige? Anonymkode: 304a4...0f8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes du ikke det er en selvfølge at man har økonomi til å ta vare på et barn før man setter det til verden? Helt utrolig. Greit at de åpner for assistert befruktning, men det får da for pokker bli betalt fra, egen lomme. Anonymkode: 304a4...0f8 1. Viss ein får dekka noko av utgiftene, vil ein jo sitje igjen med meir pengar som kan brukast på barnet. 2. Det er allerede opna for kunstig befruktning for sambuande par. Når desse får dekka utgifter må sjølvsagt single få det samme tilbodet. Meiner du at par og single skal behandlast ulikt? Anonymkode: 9d4d0...370 5
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du ikke det er en selvfølge at man har økonomi til å ta vare på et barn før man setter det til verden? Helt utrolig. Greit at de åpner for assistert befruktning, men det får da for pokker bli betalt fra, egen lomme. Anonymkode: 304a4...0f8 Hva jeg synes og hva du synes er ikke relevant for denne tråden. Jeg etterspurte praktisk informasjon. Du har mer enn nok plass til å si hva du mener i de x antall andre trådene her som åpner for nettopp det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, Sæbs skrev: Takk for informasjonen du valgte å sette i parantes. Forhåpningene dine kan du holde for deg selv. Oida, fant visst et ømt punkt der. Men har du ikke penger til å ivareta et barn uten å få på nav så har du ikke råd til å få det barnet heller. Det er allerede inntektskrav og krav om jobb for par som får IVF så det vil nok bli det samme for enslige. Er du en av de som allerede lever på nav kan du sannsynligvis glemme det. Anonymkode: 96261...b51 6
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #14 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oida, fant visst et ømt punkt der. Men har du ikke penger til å ivareta et barn uten å få på nav så har du ikke råd til å få det barnet heller. Det er allerede inntektskrav og krav om jobb for par som får IVF så det vil nok bli det samme for enslige. Er du en av de som allerede lever på nav kan du sannsynligvis glemme det. Anonymkode: 96261...b51 Hva jeg synes og hva du synes er ikke relevant for denne tråden. Jeg etterspurte praktisk informasjon. Du har mer enn nok plass til å si hva du mener i de x antall andre trådene her som åpner for nettopp det. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Viss ein får dekka noko av utgiftene, vil ein jo sitje igjen med meir pengar som kan brukast på barnet. 2. Det er allerede opna for kunstig befruktning for sambuande par. Når desse får dekka utgifter må sjølvsagt single få det samme tilbodet. Meiner du at par og single skal behandlast ulikt? Anonymkode: 9d4d0...370 1. Det burde ikke være staten sitt ansvar å betale for et barn. 2. Selvfølgelig burde de behandles ulikt. Anonymkode: 304a4...0f8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Skrevet 26. mai 2020 Dette vil bli et tilbud man må ta privat og betale for selv. Anonymkode: 4d2b9...d20
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilder på at dette vil bli dekket av det offentlige? Anonymkode: 304a4...0f8 Eg er ganske sikker. Motstandarane var i hvert fall opptatt av finansiering:: Toppe reagerer også på at forslaget fra flertallet ikke har noen aldersgrense. – I prinsippet kan altså en frisk, 18 år gammel kvinne be om assistert befruktning. Jeg mener det bør finnes en grense for hva staten skal tilrettelegge for og finansiere. Det handler også om prioriteringer i helsevesenet. https://www.nrk.no/norge/ap-og-frp-hardt-ut-mot-krf_-_-har-ikke-monopol-pa-samvittighet-1.15029724 Anonymkode: 9d4d0...370 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Det burde ikke være staten sitt ansvar å betale for et barn. 2. Selvfølgelig burde de behandles ulikt. Anonymkode: 304a4...0f8 Staten betaler jo ein del av utgiftene for par som prøver å få barn ved hjelp av assistert befruktning. Kvifor skal einslege behandlast ulikt? Anonymkode: 9d4d0...370 3
Sæbs Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #19 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette vil bli et tilbud man må ta privat og betale for selv. Anonymkode: 4d2b9...d20 Du vet ikke hva du snakker om. Kan du vennligst slutte å svare på denne tråden? 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vil bli et tilbud man må ta privat og betale for selv. Anonymkode: 4d2b9...d20 Kjelde? Anonymkode: 9d4d0...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå